Ahad, 12 April 2009

Belajar dan bersaing


Kisah 1

Kamal merupakan pelajar yang pintar. Di kelasnya dia selalu mendapat 'highest' dalam setiap mata pelajaran. Tetapi Kamal seorang yang terlalu suka bersaing. Hatinya akan panas melihat orang lain mendahuluinya dalam pelajaran. Oleh sebab itu dia tidak suka mengajar kawan2nya walaupun dia faham apa yang diajarkan oleh guru2. Sikapnya yang terlalu suka mendahului itu sehingga satu hari dia telah menyorokkan buku rakannya agar dia tidak dapat berjaya. Setelah peperiksaan tamat dan keputusan diketahui ternyata dia mendapat no 1 . Tetapi kawan2nya jauh ketinggalan sehingga ramai yang gagal.

Kisah 2

Sufian Merupakan pelajar yang sederhana pandai.Keputusan peperiksaannya sekadar memuaskan atau dalam bahasa lain dia merupakan 'average boy' . Tetapi Sufian mempunyai sikap suka membantu rakan2. Apabila dia faham sesuatu tajuk dia akan membantu rakan2nya .
Dia tak pernah lokek dalam berkongsi ilmu sungguh pun dia bersaing dengan rakan2nya. Dia ingin mendapat nombor 1 tetapi hatinya tidak terguris sekali pun rakannya yang berjaya mendapat nombor 1. Dia gembira apabila sama2 berjaya. Sehingga tiba saat2 selepas peperiksaan dia hanya mendapat tempat kedua tetapi rakan2nya yang lain tetap berjaya dan tidak ada yang gagal.


Konklusi


Kisah 1 menunjukkan persaingan belajar yang tidak adil dan merugikan dimana hanya terdapat seorang sahaja dipuncak kejayaan manakala pesaing lain berada di lembah kegagalan. Situasi persaingan seperti ini hanya mempunyai satu pemenang . Manakala dalam kes Sufian dia bersaing menggunakan konsep yang betul dan mewujudkan " Win Win Situasion" dimana semua pesaing berjaya sungguhpun terdapat orang yang lebih berjaya (No 1) .

Tiada ulasan: