Jumaat, 29 November 2019
Redupnya Musolla MATRI
Entah bila kali terakhir aku menangis, selepas 12 tahun meninggalkan MATRI rasanya hatiku sudah begitu keras, jika dibaling batu sekali pun batu itu yang akan pecah bukan hatiku. Tetapi malam yang panjang ini aku menangis, menangis panjang. Aku cuba berhenti tetapi ia tidak mahu berhenti. Mataku semakin panas, dan pipiku semakin basah. Ah tidak boleh begini, gumam hatiku dan membelok masuk ke Hentian Simpang Pulai. Berhenti menenangkan diri.
Ada perkara yang mengusik jiwaku malam ini. Satu perasaan yang telah lama hilang pergi namun hari ini dia kembali. Ia datang tatkala aku menerima mesej berkenaan dengan Ustaz Omar Haji Salleh yang kini terlantar di Wad 502, Tingkat 5, UiTM Private Specialist Centre, Sungai Buluh. "Siapa ada masa ziarah, ziarahlah, sebab ustaz rindu melihat wajah-wajah anak-anak lepasan MATRI". Aku menangis lagi, kali ini lebih sesak. Masihkah sempat datang berziarah, mengucup tangan menuturkan senyuman.
Teringat guru-guru yang kebanyakannya telah pergi. Pergi membawa amal dan pengorbanan mereka kepada pencipta. Teacher Basimah dengan suaranya yang begitu lembut mendidik, Cikgu Zainudin dengan seni pertukangan di bengkel kemahiran hidup, Ummi Halimaton dengan kelas Bahasa Melayunya, Ustaz Dahlan dengan seni khatnya, Cikgu Desa Senawi dengan kelas matematik juga lawatan ke Tasik Melati, mereka semua sudah tiada lagi. Tiada lagi nasihat dan pesan, tiada lagi teguran dan kasih sayang, mereka telah pergi meninggalkan anak-anak mereka. Dan sekolah ditengah-tengah ladang getah itu menjadi saksi amalan mereka dihadapan Tuhannya.
Aku tidak pernah belajar secara formal bersama Ustaz Omar, namun nasihat dan mutiara kata beliau masih lagi aku simpan kemas dalam buku nota Ijtima' Am selama 5 tahun di MATRI sehingga ke hari ini. Tatkala nostalgia duduk bersila di dalam redup musolla datang mengusik jiwa, tiada hati keras yang mampu menahan keredupan itu, keredupan yang meresap kedalam jiwa, menghidupkannya semula.
Musolla MATRI merupakan tempat yang paling istimewa, sekiranya MATRI mempunyai jantung, musolla adalah jantungnya. Disitulah kami anak-anak MATRI bermain, belajar, duduk, berdiri, malah berbaring. Musolla bukan sahaja tempat kami solat 5 waktu, disitu kami berhimpun, disitu kami mengulang hafazan, disitu kami berhalaqah, disitu tempat kami membesar. Di musolla juga kami mencari tempat untuk meyambung tidur apabila katil mula diketuk-ketuk Ustaz Mahadzir di awal dini subuh. Di musolla itulah Uztaz Omar akan berkhutbah, menyediakan anak-anak muridnya untuk dihantar keluar ke dunia, membawa kata dan risalahnya, menjadi penyambung lidah menyampaikan nasihat-nasihatnya. Ustaz Omar mungkin tidak mengajar kami di dalam bilik darjah, dia tidak mengajar kami menjadi robot di pejabat, dia tidak sediakan kami untuk menjadi hamba harta dan kerjaya, tetapi dia mengajar kami untuk menjadi sebenar-benar manusia.
Anak-anaknya kini sudah berpuluh generasi, bertebaran di seluruh pelusuk dunia entah ke mana. Namun. Namun dimana pun mereka, setinggi mana pun mereka berada, sebesar mana pun pingat yang mereka bawa, se-gah manapun piala akademik yang mereka cipta, jauh di dalam sudut hati mereka ada suatu sudut yang redup, yang ditinggalkan oleh guru-guru mereka. Agar mereka tidak pernah sesat selama-lamanya. Jika anak-anaknya menyelidiki jiwa mereka, mereka akan jumpa sudut redup itu, seredup musolla yang pernah mereka bersama. Masuklah ke dalam keredupan itu semula dan hidupkanlah semula jiwa. Moga ia akan menunjukkan mereka jalan bertemu guru-guru mereka, sebelum mereka pergi selamanya.
Rabu, 27 November 2019
Ahad, 24 November 2019
Kursus Street Dakwah Bersama Firdaus Wong
Definisi dakwah secara umum adalah mengajak atau menjemput manusia menyembah Allah dan menjauhi syirik. Ini adalah tugas setiap muslim, bukan sahaja mengajak kepada ma'ruf, tetapi juga mencegah kemungkaran. Dakwah ini ditugaskan kepada kita mengikut kemampuan kita, kerana Allah tidak akan memberi kita satu tugas yang kita tidak mampu pikul, setiap orang sesuai dengan kepakaran dan kemampuan masing-masing.
Apakah kepentingan dakwah? Kepentingan yang pertama adalah kebaikan untuk diri kita sendiri. Kita berdakwah untuk menyelamatkan diri kita, apabila kita ditanya nanti di hadapan Allah berkenaan dengan tugas kita. Terdapat pelbagai bentuk dakwah, salah satunya adalah street dakwah.
Apakah pula street dakwah? Street dakwah adalah kita mengeluarkan peranan masjid dan surau ke jalanraya, atau dalam kata lain kita membawa program masjid ke luar, kepada masyarakat. Kebanyakan ceramah dan kuliah masjid di dengari oleh orang-orang yang datang ke masjid, orang yang telah soleh dan beriman. Bagaimana pula masyarakat yang tidak datang ke masjid? Bagaimana mereka mahu mendengar mesej Islam? Disinilah ruang yang di isi oleh street dakwah. Program-program masjid dikeluarkan kepada sasaran kita di jalanan, mereka yang belum mendengar seruan Islam.
Adakah street dakwah ini suatu sunnah? Ya, kerana Rasulullah sendiri keluar, berjalan hingga ke Thoif bagi menyampaikan mesej Islam walaupun nabi tidak menggunakan istilah street dakwah, pengisian dan metodologinya adalah sama. Adakah ia effektif? Jika pun ia tidak effektif, ia merupakan satu sarana yang effektif untuk kita meningkatkan kemahiran diri kita, kemahiran berkomunikasi dengan pelbagai lapisan masyarakat.
Merancang Street Dakwah:
1. Kumpulan ideal adalah sekitar 5-6 orang.
2. Lokasi yang strategik, tempat tumpuan, selamat dan mempunyai pengangkutan awam.
3. Masa yang sesuai sebaiknya 1 pm - 5 pm iaitu masa kebanyakan manusia di luar rumah mereka.
4. Tema-tema semasa dan mudah difahami seperti "Muslim love Jesus".
5. Mempunyai sukarelawan yang terlatih.
Perkara yang perlu dilakukan:
1. Convey not convert, tugas kita adalah menyampaikan dan serahkan tugas memberi hidayah kepada Allah.
2. Berkomunikasi secara objektif
3. Elakkan memakai baju-baju berunsur politik
4. Gunakan bahasa yang mudah difahami.
5. Cuba cari titik persamaan ketika berkomunikasi.
Jangan lakukan:
1. Bersuara dengan suara yang gedik, dan menjaga akhlak dengan bukan mahram.
2. Jangan berbohong atau menokok tambah.
3. Jangan menghukum.
4. Jangan mudah naik angin.
5. Jangan mencelah kecuali jika diminta memberi pandangan atau pendapat.
6. Jangan berkonfrontasi seperti mana street dakwah di Eropah, kita mahu memenangi hati bukan hujah.
Hak-hak mereka yang ingin kita dakwahi adalah ditemui, dijemput dan tidak diremehkan atau dihina. Antara bahagian yang menarik yang dibentangkan adalah bagaimana menjawab persoalan-persoalan dari sahabat ateis. Yang pertama kita perlu membina hujah bahawa Tuhan itu ada, tidak guna kita menjawab persoalan seperti fiqh andai dia tidak mempercayai tuan. Antara soalan yang biasa ditanyakan "Jika Tuhan itu ada mengapa wujud kesangsaraan di dunia ini?". Soalan ini perlu dijawab menggunakan logik. Persoalan ini bukan bertanya adakah tuhan ada, tetapi mengapa kesengsaraan terjadi. Jika kita tidak tahu bagaimana kesengsaraan terjadi, itu bukan membawa maksud tuhan tidak ada. Sama juga dengan soalan matematik tambahan yang sukar dijawab, kerana kita tidak boleh jawab, itu tidak bererti soalan matematik itu tiada jawapan.
Petikan perkongsian Kursus Street Dakwah bersama Brother Firdaus Wong Wai Hung di Sungai Petani pada 23 November 2019.
Isnin, 11 November 2019
Membaca Kubuzine Isu #002 - Majalah Radikal Alternatif
Saya tidak pernah membaza zine, apatah lagi zine indie, jadi
ini merupakan pengalaman pertama membaca zine. Mungkin anda juga seperti saya
tidak tahu apa itu zine, jadi kita mulakan dengan menjawab apa itu zine? Ini
bukan definisi formal atau akademik, tapi definisi saya sendiri, zine adalah
majalah kecil, zine biasanya dibuat sendiri (DIY) dan biasanya tidak mempunyai
ISBN atau ISSN. Kandungan zine boleh diisi dengan apa sahaja menurut kehendak
penulis/editor zine, ada yang berbentuk berita musik indie, ada yang berkenaan
dengan ideologi politik, fesyen, dan seribu satu genre lagi.
Kubuzine ini
ber-genre ideologi politik, sebuah ‘Majalah Radikal Alternatif’, dengan
kepercayaan bahawa perubahan (revolusi) itu bernafas panjang, bukan
perubahan-perubahan ranting berdikit-dikit (reformasi) – atau dalam istilah
mereka revolusi bukan taugeh. Tapi ada juga tema-tema budaya dan lain-lain.
Tema-tema Politik
Kritik-kritik awal dihalakan kepada organisasi Bersih,
mereka menyatakan (dan saya setuju) bahawa Bersih bukanlah satu organ tulen
rakyat tetapi merupakan proksi Pakatan Harapan. Saya secara peribadi
beranggapan mereka sememangnya grassroot movement diperingkat awal – sebelum
ditunggangi ahli politik, saya sendiri telah lama mengkritik Bersih, sejak
sebelum PRU14. Sifat proksi Bersih sebagai organ Pakatan Harapan tidaklah
begitu sukar dinilai, apabila Maria Chin bertanding dibawah bendera Pakatan
Harapan sendiri kita sudah boleh tahu di mana stand mereka. Kubuzine juga
menempelak golongan yang melaungankan slogan anti-kapitalis bersama gerakan
Bersih, kerana hakikatnya dibelakang mereka sendiri ada syarikat-syarikat yang
menyalurkan bantuan.
Meriam Kubuzine kemudian dihalakan kepada Mahathir dan
penyembah-penyembahnya. Sosok-sosok yang menghina Mahathir akhirnya sujud
dijari kakinya, mencium dan menjilat demi kuasa, sosok ini termasuk Hisyamuddin
Rais dan Pak Khalid. Dalam analisanya Kubuzine menafsir kenapa Mahathir meminta
maaf kepada Raja-Raja, tetapi tidak kepada orang lain, bahkan kepada Anwar
sendiri. Mereka menafsir bahawa kemarahan beliau kepada Anwar tidak pernah
padam, kerana Anwarlah masyarakat antarabangsa mengkritik hebat pemerintahan
beliau hingga dilihat begitu bobrok. Sehingga di dalam memoir beliau tiada
gambar Anwar, tetapi ada gambar Najib dan Paklah. Berbaik dengan Raja adalah
langkah strategik Mahathir untuk menjatuhkan Najib, manakala yang lain tiada
keperluan untuk memohon maaf, mereka akan datang dan sujud sendiri.
Selesai menembak Mahathir, majalah radikal alternatif ini
kemudian membicarakan perihal parti politik yang membawa nuansa agama Islam.
Pemecatan Husam, perpecahan PAS-PAN menjadi dalil bahawa Tuhan tidak berpihak
kepada mana-mana parti. Mereka bertanya, sekarang Tuhan berpihak kepada parti
Islam, yang mana, adakah PAS atau PAN? Bagi Kubuzine, ini merupakan masalah
apabila Tuhan diheret kedalam gelanggang politik kepartian. Saya kira ada
benarnya keputusan Zahid Hamidi tidak membenarkan PAN menggunakan nama Islam
dalam gerakan mereka. Membaca analisa ini, saya teringat akan syarahan Howard
Zinn sebelum beliau meninggalkan kita semua, beliau mengkritik George Bush yang
menggunakan Tuhan dalam pilihanraya presiden. Bush berkata beliau bermimpi
Tuhan menyuruhnya bertanding, ditangan Bush dianggarkan 1 juta nyawa terkorban
dalam peperangan keatas Iraq (angka sebenar hampir mustahil untuk diketahui
dengan tepat).
Review Filem & Anime
Selain tema-tema politik, Kubuzine #002 juga memuatkan
penulisan berkenaan dengan review filem dan karya animasi. Pertamanya adalah
review berkenaan dengan filem The D Train tulisan John Bennet. Berdasarkan
ulasan dan spoiler yang ditulis saya merasakan filem ini hambar dan tidak
menarik untuk ditonton (sorry!). Tulisan Kuro Kyoshiro berkenaan dengan ulasan
siri anime Psycho Pass dan juga persamaannya dengan karya 1984 oleh George
Orwell dan novel Brave New World tulisan Aldous Huxley bagi saya lebih menarik,
tidak terlalu cliche, juga memuatkan tema-tema yang lebih filosofikal. Walaupun
ia merupakan karya fiksyen dystopia masa hadapan, ia membawakan tema
filosofikal yang material untuk difikirkan di alam realiti. Pemerintahan
authoritarian dengan kekacauan contohnya, kita boleh kaitkan dengan situasi di Syria dimana
pertumpahan darah adalah minimum walaupun kebebasan terbatas di bawah acuan authoritarian, adakah ia lebih
baik dari revolusi yang menatijahkan perang saudara, huru-hara, kemusnahan
negara, kemusnahan sistem sosial kehidupan, kebuluran, dan kebanjiran pelarian? Tema ini boleh dibahaskan dari kacamata moral, material, atau ideologi,
semuanya akan membawa pada rumusan yang berbeza.
Puisi
Ada satu puisi pendek dimuatkan dalam isu Kubuzine kali ini
tulisan Benz Ali, tajuknya Penjual & Pembeli. Antara bait-bait puisi yang
mungkin enak untuk kita ulang siar adalah “Semua orang boleh dibeli..ratu naga,
bapa naga, kucing kurap, sampah sarap..kerana yang ikhlas telah khalas”. Kerana
puisi itu sifatnya abstrak dan tepulanglah pada pembaca untuk mentafsir, jadi
saya tidak mahu mengulas lanjut.
Budaya & review buku
Segmen budaya ditulis oleh Syazna Fahem, beliau mengkritik
(atau membebel?) berkenaan dengan penyaduran bahasa atau penggunaan bahasa
asing ke dalam bahasa Malaysia. Saya kira guru-guru Bahasa Melayu akan
bersetuju dengan pandangan Syazna. Berbeza dengan Siti Kassim yang nampak
seperti begitu alergik dengan peminjaman kata dari Bahasa Arab, Syazna
mengkritik semua, dari garfu yang berasal dari perkataan Portugis garfo,
sehinggalah kepada perkataan pura-pura yang ditukar kepada munafik dari Bahasa
Arab.
Perbahasan beliau menarik, tetapi tidak bererti kita perlu
bersetuju. Saya teringat syarahan cendiakawan ulung Edward Said dalam
membahaskan soal budaya, beliau berkata budaya itu dicipta oleh manusia. Jadi
terpulanglah kepada kita orang Melayu untuk mencipta apa itu ‘budaya Melayu’,
dan bahasa adalah sebahagian dari budaya. Ya, keseragaman itu memudahkan, lebih
mudah untuk mengajar bahasa pada murid-murid apabila ia seragam dan mempunyai
peraturan. Tetapi kerencamanlah yang menyebabkan dunia itu indah, kerencaman
juga akan menjadikan bahasa kita indah. (sorry kawan-kawan nasionalis pro-DBP).
Saya juga beranggapan istilah yang kita sangka dialih bahasa mempunyai maksud
yang sama. Pura-pura sebagai contoh, tidak 100 peratus sama dengan munafik,
munafik lebih keras bunyi dan maksudnya. Kita boleh cuba untuk menghentikan perubahan,
tetapi kita akan gagal dan penat. Saya juga tidak bersetuju bila dikatakan
“tiang bahasa Melayu di Malaysia tidak seteguh Indonesia” – waduh pasti marah
Ultras Malaya mendengarnya!
Namun ada juga saranan Syazna yang saya kira bernas, bahkan
genius! Iaitu mengutamakan penyaduran perkataan dari suku kaum yang ada di Kepulauan
Melayu seperti suku kaum Senoi, Jakun, Bidayuh, Dusun, Kadazan, bahkan mungkin
dari Tagalog, Minangkabau, Sunda yang semestinya lebih kena dengan kejiwaan
bahasa kita. Cuma saya sedikit terkilan kerana dihujungnya, Syazna mengakhiri
tulisannya dengan memetik lagu John Lennon, terasa ironis, bahkan sedikit
oxymoron.
Ulasan buku di dalam zine ini ditulis oleh Tommy Hatcher
berkenaan buku Terraces Lagends: Terraces Lost it’s souls, but not it’s life
yang merupakan karya Cass Pennant dan Martin King. Namun saya sukar untuk
relate dengan review buku ini yang berkisar tentang hooligan bolasepak. Mungkin
anda boleh relate jika anda mempunyai fetishism terhadap subjek ini.
Penutup
Zine ini tidaklah tebal, hanya 70 mukasurat dengan tulisan
bersaiz agak besar. Ia boleh dibaca sekali harung dalam tempoh tidak lebih 1
jam. Tidak semua isinya bersifat falsafah dan teori berat, ada yang
ringan-ringan sahaja seperti sejarah hooliganism, jadi saya kira ia sesuai
dinikmati oleh setiap lapisan spektrum pemikiran. Sehingga ketemu lagi.
Ahad, 10 November 2019
Catatan Baitul Muslim 22: Buku Parenting (2)
Saya membaca buku Jamie Glowacki, dan saya membacanya
dengan begitu perlahan. Kerana pertama, benar, kita semua ada perasaan untuk
cepat habiskan baca satu buku dan pergi ke pembacaan seterusnya, tapi saya
tiada cita-cita membaca buku 100 naskah setahun. Kedua, saya merasakan buku ini
betul-betul praktikal dalam mengurus anak-anak kecil. Sekiranya anda mempunyai
anak kecil berusia 2-6 tahun, lebih dari seorang anak dalam usia ini, saya
sangat sangat sangat sarankan anda membacanya. Ia akan menyelamatkan anda!
Bahasa yang digunakan mungkin sedikit kasar dan blunt, tapi
yang lebih penting ia make sense. Jika anda pernah membaca buku Faber & Mazlish,
saya kira ada penerbit yang telah terjemahkan ke Bahasa Melayu, asas teori
mereka adalah tawar menawar, memberi pilihan kepada anak-anak berbanding
memaksa. Teori ini ada benarnya, tetapi ia mempunyai limit dan tidak sesuai
untuk semua situasi. Kanak-kanak pada usia ini belum mampu membuat keputusan
yang rasional yang mengambil kira kesan jangka masa panjang. Anda boleh beri
pilihan untuk mereka pilih baju tidur, tetapi anda tidak boleh beri mereka
pilihan sama ada hendak atau tidak memegang tangan anda ketika hendak melintas
jalanraya.
Jamie menekankan perlunya ada peraturan dalam keluarga,
anak-anak perlu memahami sempadan, agar mereka mampu meneroka dalam sempadan
yang selamat - sempadan ini bukan sahaja sempadan fizikal, tetapi sempadan
perilaku dan emosi. Anda tidak boleh membiarkan mereka meneka sempadan mereka
sendiri, mereka belum mampu. Fasa ini memerlukan anda menjadi ibu bapa yang authoritative, tetapi tidak authoritarian.
Antara teknik ibu bapa yang authoritative, ialah
kebolehupayaan mengurus tantrum anak-anak. Jamie memberi contoh situasi di
kaunter supermarket. Ketika beratur, biasanya coklat/mainan kanak-kanak akan
disusun berdekatan kaunter (marketing genius). Ketika kita menunggu dengan
anak-anak, mereka akan lihat, dan mula minta dibelikan coklat. Dalam situasi
ini kita ada dua pilihan.
1. Kita belikan mereka dan kita boleh nikmati ketenangan.
2. Kita tak bagi, dan anak kita akan mula dirasuk keinginan mereka, meraung sambil
keluar hingus dan berguling di atas lantai, dan semua manusia akan melihat
kita.
Dalam situasi ini, jika pilihan kita adalah yang kedua, tapi
kita tahu apabila anak kita mula menjerit, kita akan mengalah. Bagi Jamie,
adalah lebih baik kita terus bagi sahaja, berbanding kita beri setelah mereka
selesai melaksanakan operasi raungan dan gulingan. Ini kerana kita akan lebih
authoritative berbanding kita memberi selepas mereka meraung, dimana mereka
mendapat signal bahawa strategi manipulasi mereka telah berjaya mengalahkan
keputusan kita.
Tetapi mungkin juga anak kita akan dapat signal kita
merestui pembelian coklat, dan esok mereka minta lagi, atau dalam bahasa
Inggeris "once means always". Dalam hal ini kita perlu beritahu
mereka bahawa kita hanya beli sekali sekala bukan sentiasa. Jika kita ke
supermarket lagi, kita perlu beritahu sebelum masuk bahawa kita tak akan beli
coklat hari ini, agar minda mereka telah bersedia dari awal, dan dia tahu
dimana sempadan yang kita letak.
Selasa, 5 November 2019
Pemuda & Cita-Citanya
Sejarah kagum dengan pemuda yang besar cita-citanya. Kadang
cita-cita pemuda dilihat tidak realistik, terlalu ideal, bahkan mungkin mustahil
di mata pe-tua, kerana kurangnya garam yang pernah dimakan mereka. Namun pemuda
dengan dadanya yang menyala terus menggerakkan cita-citanya, menang atau kalah,
lambat atau pantas, praktis atau idealis, biarlah ia ditentukan oleh mutiara
takdir.
Kadang-kadang aku bertanya juga pada diri, masih adakah
padaku cita-cita pemuda. Atau kini aku hanya robot biologikal, yang
berulang-alik dari katil di rumah ke kerusi di pejabat. Hidup sekadar hidup,
mati sekadar mati, tidak ada amal di bumi. Aku juga tahu, cita tanpa amal itu
palsu, cita tanpa peluh lelah akan kalah, cita tanpa usaha adalah sia-sia.
Semalam api cita-cita yang sekian lama terpadam sedikit
menyala, apabila diajak bercerita dengan adik-adik yang hidup mereka disulami
sukar dan derita. Mereka dibela oleh seorang pemuda, seorang pemuda yang begitu
setia pada cita-citanya, seluruh hidupnya dia serahkan pada cita-cita, tanpa
ada baki untuk dirinya.
Anak-anak itu dibawa kemana-mana, seolah itulah
anak-anaknya, meski dia sendiri belum berumahtangga. Pendidikan mereka diurus,
jiwa mereka diisi, dan yang paling penting cita-citanya diwariskan. Ketika
orang lain sibuk mengira syiling, dia asyik dengan cita-citanya, memberi
harapan kepada anak-anak 'generasi terbuang'. Di susun kelas-kelas tidak
formal, dari kelas mengoperasikan mesin kilang, kelas berenang, hinggalah kelas
bahasa Tamil. Baginya anak-anaknya istimewa, tidak mahu dia merasa rendah di
hadapan dunia.
Moga yang Esa memberikan dia syurga, atas lelah dan usaha.
Ketika dunia mengatakan tidak, pemuda tidak langsung berganjak, membawa
cita-citanya lebih tinggi, lebih tinggi dari janji-janji perebut kerusi. Walau
disuruh kalah, dia pantang mengalah, ketika diberi api oleh dunia, dia pergi
menyalakan jiwa-jiwa.
Benarlah cita-cita Umar. Ketika manusia lain mengharapkan
bangunan berisi emas dan permata, dia mengharapkan bangunannya diisi dengan
pemuda-pemuda yang kuat cita-citanya, agar boleh diutus mengubah dunia.
Biar dunia menjadi saksi cita-cita pemuda.
Jumaat, 1 November 2019
Catatan Baitul Muslim 21: Buku Parenting (1)
Kali terakhir saya membaca buku parenting adalah buku
Brainstorm tulisan Daniel Siegel, rasanya sudah sampai masanya untuk membaca
semula buku parenting. Kenapa perlu baca?
Kita belajar matematik, sejarah, pendidikan seni, sains,
thermodinamic, visual basic dan pelbagai matapelajaran lain di sekolah dan
universiti. Kita tidak pernah belajar bagaimana untuk menjadi ayah atau ibu.
Tidak ada subjek yang mengajar kita bagaimana mahu menjadi suami atau isteri.
Jika kita punya penyakit dan perlu dibedah, dan doktor bedah
memberitahu kita bahawa dia tidak pernah belajar cara membedah manusia, kita
akan jerit pada dia "gila! jangan sentuh saya!". Kita tidak
sekali-kali akan memberinya peluang untuk merawat kita. Tapi kita yang tidak pernah
belajar perihal keibubapaan tiba-tiba mahu mendidik anak-anak hingga berjaya?
Magik.
Guru saya berkenaan dengan ilmu kekeluargaan, Tuan Rosdi
Baharom pernah bertanya pada saya. "Fathi, bagaimana jika satu hari nanti
anak-anak bertanya adakah ayah punya sijil atau kelayakan untuk membesarkan
saya?".
Tidak hairan jika masyarakat kita pada hari ini mengabaikan
anak-anak mereka, mereka dididik untuk menjadi robot di kilang dan pejabat oleh
sistem pendidikan, sebab itu hari-hari kita dengar universiti kita mencari
formula "kebolehpasaran graduan", maka lahirlah masyarakat yang hebat di
kilang dan pejabat tetapi anak-anak terbiar tanpa kasih sayang.
Ini adalah satu gap dalam sistem pendidikan kita. Oleh itu kita perlu berusaha mengajari
diri, membaca, berkursus, berdiskusi.