Ahad, 8 November 2015

Catatan Baitul Muslim 9



Erti hidup pada menerima.

Dalam sebuah baitul muslim, seperti mana rumahtangga yang lain ia memerlukan kepada kedua-dua belah pihak saling memberi dan menerima. Sekiranya satu daripada dua itu hanya memberi dan satu lagi hanya menerima, keadaan ini tidak stabil. Mungkin nampak stabil pada seketika, namun lama kelamaan ketidakstabilan akan tersirna semula.

Ya, kita sering disogokkan dengan frasa 'erti hidup pada memberi'. Perkataan 'disogok' mungkin terlalu negatif. Mungkin yang lebih sesuai 'diperingatkan'. Namun peringatan ini sering sahaja terlalu satu sudut, tidak wasatiah. Kita jarang diperingatkan akan pentingnya penerimaan dalam satu hubungan yang sihat.

Seseorang mungkin hanya mahu memberi sahaja pada zauj/zaujah nya, ketika dia diberi, dia menolak dek teringatkan bahawa tugas utamanya adalah memberi, jarang dia diperingatkan bahawa dia perlu juga menerima.

Menerima bukan sahaja memberi kenyamanan pada si penerima. Si penerima mungkin berasa dihargai, diingati dan disayangi, tetapi pemberi juga mendapat kenyamanan perasaan sekiranya pemberiannya diterima, dia juga akan merasa puas kerana dapat membahagiakan orang lain, merasa usahanya tidak sia-sia dan dihargai.

Begitu juga dalam baitul muslim, berhati-hati dalam menolak, keengganan menerima boleh memberi signal negatif pada pasangan. Misalnya, zaujah menawarkan diri untuk membuat air, namun zauj tidak dahaga dan merasakan tidak mahu menyusahkan pasangan nya. Lalu dia menolak. Signal yang diterima oleh zaujah mungkin bukan "Oh dia tidak mahu menyusahkan saya, dia sangat penyayang". Sebaliknya apa yang dirasakan adalah "Ermm nampaknya dia tidak menghargai keinginan saya untuk menawarkan kasih sayang kepadanya".

Lelaki terutamanya mempunyai fitrah suka menolak. Pertama mungkin kerana faktor ego, dengan menerima dia merasakan dirinya dibawah dan perlukan bantuan. Atau mungkin juga faktor suka berdikari dan melakukan kerja sendiri. Atau mungkin kerana dia sudah dibesarkan begitu, sebagai seorang yang independent. Namun, perlu ingat, untuk menjamin baitul muslim yang sihat, zauj perlu belajar menerima. Malah seharusnya penerimaan itu dengan senyuman dan ucapan penghargaan. Sekiranya sukar untuk melafazkan terima kasih, tulis sahaja di whatsapp, atau conteng pada kertas.

Perempuan juga mempunyai tendency untuk menolak. Terutamanya dalam bab makanan dan pakaian, biasanya perempuan lebih cerewet, lelaki mempunyai mindset 'asalkan kenyang' jadi mereka kurang memilih terutamanya bab makanan. Perlu bagi zaujah juga belajar menerima, sekiranya ditawarkan makanan yang tidak digemari, jangan terus menolak sebaliknya cuba makan sedikit, sekiranya kita dapati makanan itu tidaklah terlalu teruk dan rasa nak termuntah, eloklah kita makan perlahan-lahan, belajar untuk memakan nya. Jika selepas kita makan sedikit, sudah nak termuntah, tolak lah dengan baik tanpa melukakan hati zauj.

Apa sahaja yang diberikan oleh zauj/zaujah seharusnya kita terima dengan redha, hargai dengan ucapan penghargaan, kerana itulah kasih sayang, pemberian dan penerimaan. Hilang salah satu, ia bukan lagi kasih sayang. Moga Allah beri kita baitul muslim yang mawaddah dan sakinah. Uhibbukifillah.

Rabu, 4 November 2015

The Holocaust Industry



Penulis: Norman G. Finkelstein
Penerbit: Verso (London)
Tahun: 2000

Baru-baru ini Benjamin Netanyahu mengeluarkan kenyataan bahawa Holocaust merupakan idea Mufti Jurusalem pada ketika itu, Amin Al-Husseini. Beliau merupakan orang yang bertanggungjawab keatas pembunuhan beramai-ramai (Final Solution) sekitar tahun 1942-1945. Adolf Hitler pada asalnya hanya mahu mengusir kaum Yahudi, tetapi Al-Husseini membawa idea supaya kaum Yahudi ini dibunuh. Rujuk video.

Sebenarnya perkara ini telah lama dijawab oleh pakar Holocaust dalam buku ini iaitu Norman G. Finkelstein. Ia sebenarnya merupakan sebahagian dari propaganda Israel untuk mengaitkan Arab dengan Nazism. Usaha-usaha untuk mempromosikan Arab Nazism ini adalah usaha terancang bagi memposisikan orang Arab sebagai watak jahat dalam konflik Israel-Palestin. Apabila pandangan dunia dapat dipesongkan, Israel dapat menghalalkan segala jenayah mereka atas nama mempertahankan diri (self defence). Perkara ini walaubagaimana pun sebenarnya merupakan taktik kotor yang senang dipatahkan jika ia dilihat secara objektif. Michael Barenbaum sebagai contoh mengungkapkan "Batu yang dilempar oleh pemuda Paletin kerana marah akan kehadiran penjajahan Israel adalah tidak sinonim dengan jenayah yang dilakukan oleh tentera Nazi terhadap kaum yahudi yang tidak dapat mempertahankan diri".

Buku ini membawakan naratif menarik, perbahasan utamanya merupakan manipulasi Nazi Holocaust kepada 'The Holocaust' yang merujuk kepada fahaman bahawa kaum Yahudi adalah mangsa keadaan, mereka sentiasa dimusuhi oleh Gentile (kaum selain Yahudi) yang mahu membunuhnya. Finkelstein membuktikan bahawa Holocaust diguna pakai oleh Israel bagi menghalalkan jenayah mereka. Ia digembar gemburkan oleh media bukan ketika yahudi dalam keadaan lemah, tetapi ketika kaum Yahudi dalam keadaan kuat iaitu selepas perang pada Jun 1967. Ia dihidupkan semula, disebar, dilobi di Amerika dan di ulang-ulang agar dunia sentiasa bersimpati kepada Israel. Ia digunakan sebagai senjata untuk mematahkan kritikan siapa sahaja keatas Israel, siapa yang mengkritik jenayah Israel keatas Palestin akan dilabel sebagai orang yang anti-Semitic dan menyokong pembunuhan Yahudi ketika Holocaust dan mahu mengulanginya. Akhirnya tiada yang akan mempersoalkan jenayah yang dilakukan oleh Israel.

Dalam bab yang kedua, Finkelstein membongkar penipuan-penipuan sejarah penulisan yang di reka bagi mensensasikan Holocaust. Buku-buku seperti The Painted Bird tulisan Jerzy Koskinski dan Fragments tulisan Binjamin Wilkomirski, ditulis dan dipopularkan walaupun tidak sahih. Wilkomirski yang menulis tentang pengalaman nya semasa di kem Nazi akhirnya terbukti bahawa dia bukan lah seorang Yahudi malah semasa peperangan dia berada di Switzerland sepanjang masa! (pg. 60).

Lobi kuat dari persatuan Yahudi di Amerika menyaksikan penubuhan museum bagi mengingati Holocaust di Washington iaitu United States Holocaust Memorial Museum. Perkara ini tidak masuk akal kerana Holocaust tidak pun terjadi di Amerika. Finkelstein memberi contoh bayangkan German menubuhkan museum di Berlin bagi memperingati pembunuhan etnik Native Amerika di US, tentu saja pelik. Lebih memalukan museum ini memperingati hanya Yahudi yang mati semasa Holocaust, walhal tentera Nazi menurut Peter Novick membunuh 11 juta orang, hanya 6 juta sahaja yang dibunuh adalah kaum Yahudi. Bakinya adalah orang cacat dan juga etnik Romanian yang dikenali sebagai Gypsy. Adakah mereka tidak layak diperingati? Hakikatnya museum ini merupakan alat politik dan digunakan dalam mempromosikan Holocaust supaya dunia bersimpati dengan Israel dalam konflik Israel-Palestin.

Finkelstein juga dalam tulisan nya mendedahkan penyelewengan yang dilakukan oleh persatuan Yahudi. Selepas perang pihak German membayar compensation dalam bentuk reparations kepada individu yang menjadi survivor kepada kekejaman rejim Nazi. Walaubagaimanapun pihak Yahudi melalui Conference on Jewish Material Claims Against Germany menggunakan wang tersebut mengikut kepentingan nya dan tidak disalur terus kepada mangsa perang.

Kesimpulan yang dibuat Finkelstein dalam edisi kedua buku ini bagi saya merupakan refleksi yang paling kuat kesannya. Beliau menyingkap penipuan agensi kerajaan Amerika Syarikat, Department of Interior semasa era Clinton dalam prosiding mahkamah pada June 1996 mengenai penipuan keatas wang warga Native American sebanyak 137.2 billion USD, penipuan ini telah berjalan selama 115 tahun! Apa kelayakan US untuk menjadi jaguh moral dan mendesak Switzerland membayar pampasan kepada mangsa Holocaust? Adakah kita hanya menutup mata pada Holocaust yang berlaku di Amerika sendiri?

Khamis, 15 Oktober 2015

Ustaz Dahlan : Dakwah, Tarbiyah Dan Fikrah


Penulis : Ghazali Saad
Penerbit: Sawahijao Enterprise
Tahun: 2014

Ustaz Dahlan merupakan nama yang tidak asing bagi mereka yang telah lama mengikuti perkembangan pergerakan dakwah Islam di Malaysia. Merupakan graduan dari Universiti Baghdad, Ustaz Dahlan mula terlibat dalam ABIM Perlis sebagai wadah untuk menyampaikan dakwah di Malaysia. Beliau seterusnya mengasaskan Ma'had Attarbiyah Al-Islamiyah di Beseri, Perlis yang kemudian terkenal sebagai sekolah yang banyak melahirkan golongan dae'i yang membawa kefahaman Islam pada masyarakat di Malaysia.

Bagi bekas pelajar MATRI, buku ini pasti mengusik jiwa, membawa minda kembali memutar kenangan-kenangan tarbiyah di bumi wakafan MATRI. Sememangnya jasa Ustaz Dahlan dalam membina MATRI dalam menjayakan agenda tarbiyah sangat penting, semoga usaha beliau diterima ALLAH sebagai amal soleh. Generasi kini terutamanya lepasan MATRI, perlu membaca method dan pemikiran beliau dalam rangka untuk bergerak dalam masyarakat bagi menjayakan agenda dakwah.

Selain sejarah hidup. Penulis juga membawa penceritaan-penceritaan berkenaan dengan bagaimana Ustaz Dahlan mendidik dan memberi tarbiyah menggunakan kekuatan akhlak dan peribadi. Pemikiran dan fikrah beliau turut digarap melalui sedutan dari kuliah beliau sejak dari era 80-an.

Antara pemikiran yang dibawa adalah kepentingan empat asas utama dalam memahami Islam serta berkerja untuk Islam. Asas ini termasuk keimanan yang mendalam (Al-Imanul 'Amiq), kefahaman yang sebenar (Al-Fahmu Daqiq), kerja yang berterusan ( Amal Mutawasil) serta pengurusan yang rapi (Tanzimul Daqiq).

Selain itu, Ustaz Dahlan juga menekankan pentingnya kerja-kerja dakwah ini dipikul secara bersama dalam satu jamaah. Kerana tugas Islam merupakan tugas berat, ia tidak mampu dilaksanakan dengan sempurna jika dilakukan oleh seorang insan sahaja. Namun, seseorang itu perlu menjauhkan diri dari sifat ta'asub, merasakan kumpulan nya sahaja yang betul. Organisasi Islam perlu berkerjasama dalam titik persamaan dan berlapang dada pada perkara yang mempunyai khilaf dan pandangan berbeza.

Semoga anda menikmati buku kecil ini dan mampu beramal dengan nya!

Selasa, 6 Oktober 2015

Pemuda Islam Yang Dijanjikan



Penulis: Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi
Penerbit: Jundi Resources
Tahun: 2011

"Bagai semalam terasa kehangatan belaian tarbiyah yang begitu bersemangat."

Begitulah perasaan saya ketika menyelak helaian makalah kecil tulisan Dr. Yusuf Al-Qaradhawi  ini. Terasa begitu lama saya tidak membaca bacaan fikrah yang berjaya mengusik semangat muda, menyalakan semula lilin perjuangan dalam diri yang kian malap ditelan kegelapan zaman. Kali terakhir, saya membaca buku yang sangat menyentuh semangat muda saya adalah buku Al-Muntalaq, tulisan Sheikh Muhammad Ahmad Ar-Rasyid.

Membaca makalah kecil ini, saya dapat merasakan perbezaan penulisan yang hanya untuk mendapat royalti, dengan penulisan yang benar-benar ikhlas ingin meniup semangat perjuangan dalam diri pemuda. Ayat yang digunakan mudah difahami, puitis serta fikrah yang disampaikan juga jelas dan jernih.

Buku ini sarat dengan nasihat dan peringatan yang membasahkan jiwa serta menyedarkan insan-insan yang terlena. Antara pesanan yang saya kira amat penting adalah pentingnya kefahaman yang jelas tentang Islam. Hal ini kerana, musuh Islam berusaha sedaya upaya memesongkan kita dengan slogan-slogan yang menipu. Kekufuran dijenamakan sebagai kebebasan, kefasikan diangkat sebagai seni, juga kerosakan digambarkan sebagai kemajuan. Semuanya nampak begitu indah, namun dalam tidak sedar, ummat Islam masuk ke dalam perangkap mainan kuffar.

Dr. Yusuf Al-Qaradhawi juga menekankan pentingnya generasi muda menawan kota ilmu, menolak khurafat kerana menuntut ilmu itu satu kewajipan, dan berfikir merupakan satu ibadah. Mengikut secara membuta tuli adalah perkara yang tercela. Pentingnya berilmu sebelum beramal dan mencari bukti sebelum beri'tiqad.

Konsep kebangsaaan juga diperjelaskan dengan sejelas-jelasnya. Kita merupakan bangsa Muslim, bukan bangsa yang terpisah mengikut garis peta yang dilukis oleh tangan-tangan jahat penjajah. Setiap inci bumi ummat Islam adalah hak ummat Islam yang perlu dipertahankan, dibebaskan apabila dicerobohi. Konsep nasionalisma ini bukanlah menolak kecintaan kita pada tanah kelahiran kita, kerana Islam merupakan agama fitrah, fitrah manusia mencintai bumi kelahirannya. Namun bukanlah fahaman nasionalisma yang kita anuti itu, menyempitkan kita dari bersaudara. Nasionalisma kita lebih besar, sebesar dunia Islam yang luas.

Makalah ini sarat dengan pesan-pesan membangkitkan jiwa pemuda, tidak mampu saya tintakan semula. Anda harus membeli dan membacanya sendiri. Inshallah tidak rugi!

Isnin, 5 Oktober 2015

Mendidik Anak Cara Rasulullah



Penulis: Wendi Zarman
Penerbit: Green Dome Publications

Cuba teka, apa perasaan ketika mahu menjadi ayah buat kali pertama? Ia tidak dapat diceritakan, seperti mana kita tidak dapat menceritakan kesakitan melahirkan anak. Kerana perasaan dan rasa bukan merupakan kuantiti fizikal, ia hanya diketahui oleh orang yang merasai dan mengalaminya. Namun, secara ringkas ia dapat diceritakan, walaupun ia tidak akan sama dengan apa yang dirasai oleh insan yang mengalaminya sendiri.

Secara jujur saya berasa sangat takut, risau dari pelbagai sudut. Sudut keewangan, sudut kemampuan dan skil mendidik anak dan bermacam lagi. Hakikatnya, ia merupakan kitaran kehidupan, yang harus ditempuhi baik bersedia atau tidak. Sebaiknya kita cuba bersedia, walaupun cuba untuk bersedia dan merasa sedia itu dua perkara yang berbeza.

Secara jujur buku karya Wendi Zarman ini, saya kira isinya biasa-biasa sahaja. Sekadar 171 mukasurat tidak banyak yang dapat diketengahkan. Ia tidak datang dengan idea baru baik dari segi pendidikan mahupun cara pendidikan itu dilaksanakan. Tajuknya lebih hebat dari isinya.

Namun dalam setiap perkara pasti ada positif dan negatifnya. Karya ini walaupun tidak membawa gagasan pemikiran atau method pendidikan baru, sudut positifnya masih ada. Karya ini mengungkapkan isu dan teknik sedia ada sebagai satu refreshment kepada para ibu dan bapa.

Antara isu yang dibincangkan adalah sekolah swasta dan sekolah kerajaan, silibus agama dalam pendidikan formal persekolahan, juga cara kita memandang seorang anak. Antara yang ditekankan oleh penulis adalah cara memupuk dan mengembangkan adab anak. Adab ini termasuk adab dengan Allah, Rasul, manusia lain, alam, dan ilmu. Juga aspek disiplin anak, anak-anak seharusnya disiapkan disiplin nya merangkumi ibadah, makan, berbicara, penampilan, belajar dan lain-lain. Selain itu, buku ini turut menghuraikan nasihat Luqman Al-Hakim seperti yang difirman kan Allah didalam Al-Qur'an bersama ulasan ringkas untuk diaplikasikan pada anak-anak hari ini.

Sungguh, subjek pendidikan anak-anak ini perlu diperhatikan dengan serious oleh ibu bapa juga bakal ibu bapa. Ibu bapa dan bakal ibu bapa perlu menimba ilmu pendidikan, baik melalui pembacaan, menghadiri seminar, mendengar kuliah, agar anak mendapat hak pendidikan sebaiknya. Sekiranya kita perlu mengikuti kursus 6 tahun untuk layak menjadi doktor, adakah kita mampu menjadi ibu bapa sukses tanpa sebarang persediaan?

Jumaat, 25 September 2015

Setenang layunan lalang hijau



Sinar mentari dikala petang memancar laju
Menyirami lautan lalang saujana luas seluas kalbu
Lalang hijau pun bersinar bercahaya beribu
Sedang aku termenung melihat keagungan ciptaanmu

Perasaanku pun terbang melintasi bintang di udara
Ketenangan datang di kala masa tanpa di duga
Angin bertiup sayup dari utara 
Aku masih dalam lamunanku cuba meneka misteri buana

Sungguh nafas manusia begitu singkat
Semalam menangis merah disambut jururawat
Hari ini sudah memegang tangan isteri erat
Insan baru pula bakal terbit menyambung zuriat

Kadang perasaan kesah memikir belanja
Namun kuasa tuhan tiada yang mampu meneka
Bukankah rezekimu telah tertulis wahai manusia
Menunggu kamu berusaha memetiknya sahaja

Ketenangan datang dalam pelbagai cara
Ada kala ia menyapa dari senyuman yang tercinta
Di kebanyakan masa
Hadir ia dari keindahan semesta

Aku termenung kali ini cuba merungkai rahsia
Sinaran jingga petang membasahi mata
Apa rahsia disebalik keagungan penciptaan yang esa
Mampu menukar duka kepada ketenangan jiwa
Pipit berterbangan merentas angkasa
Sudah senja mereka pulang bersama
Awan merangkak perlahan melintasi puncak gunung
Aku masih lagi termenung

Alam memberi ketenangan yang menusuk jiwa
Lebih dalam dari apa yang mampu dipuaskan harta
Ya tuhan kuharap kekuatan dari engkau
Beriku ketenangan setenang layunan lalang hijau

From my sisters' lips



Penulis: Na'ima Robert
Penerbit: Bantam books
Tahun: 2005

Kadang-kadang kita tertanya-tanya, apa yang membuatkan seorang wanita Eropah yang mempunyai semuanya harta, kerjaya, rupa paras, kebebasan memilih untuk bersama Islam dan hidup dengan nya. Mereka bukan migran dari benua lain, mereka membesar dengan budaya barat, namun akhirnya memilih Islam.

Buku yang ditulis oleh muslimah kacukan Zulu-Scotland ini memberi gambaran kehidupan, emosi, perasaan disebalik wanita bertudung dan berpurdah di Eropah. Gambaran media yang menggambarkan wanita muslim sebagai minoriti yang tertindas, dinafikan hak, dan hidup dalam kawalan lelaki, Na'ima Robert memberi cabaran kepada pandangan ini dengan pendekatan berbeza. Disebalik gambaran buruk itu, muslimah terutamanya di Eropah hidup dalam keadaan yang baik, mereka mampu bergelak-ketawa, mempunyai masa untuk berhibur, mereka insan seperti insan lain.

Buku ini juga memberi gambaran yang lebih mendalam mengenai kebebasan wanita, yang mana selama ini 'kebebasan wanita' suaranya dipelopori golongan feminis mengikut definisi nafsu mereka sendiri. Sebaliknya kebebasan itu diertikan dengan skop yang lebih mendalam, lebih memberi kesan kepada jiwa. Islam membebaskan wanita dari kejahilan, mebebaskan wanita dari dijadikan objek seks untuk melariskan barang jualan. Wanita muslimah tidak perlu lagi mengejar kecantikan mustahil, kecantikan yang di'edit' menggunakan photoshop dan pembedahan plastik. Wanita muslimah bebas menjadi diri mereka sendiri.

Buku ini sesuai dikaji dan dibincangkan oleh golongan Feminis dan mereka yang mempunyai ideologi yang sama dengan pergerakan 'Sisters of Islam'. Satu buku yang sangat saya sarankan untuk dibaca, terutamanya buat para muslimah.