Selasa, 15 Disember 2015

Masalah pada teori evolusi



Dalam melihat kehidupan, terdapat pelbagai jenis sudut pandang dan cara fikir yang boleh digunakan. Sebahagian manusia menggunakan sudut pandang agama, sudut pandang sains, sudut pandang falsafah dan pelbagai jenis lagi. Salah satu sudut pandang yang saya kira semakin membesar pengaruhnya dalam masyarakat moden adalah sudut pandang sains.

Golongan terpelajar lebih cenderung dengan perkara yang logikal, rasional, fizikal dan boleh dibuktikan melalui penyiasatan dan eksperimen. Kebanyakan saintis barat mengimani sudut pandang ini dan mengisi ruang kosong yang ditinggalkan Tuhan dengan sains.

Namun sains sendiri bukanlah satu cabang ilmu yang pasti betul. Apa yang kita anggap sebagai fakta sains 1000 tahun yang lalu mungkin tidak dapat lagi diterima pada masa sekarang. Contohnya kajian saintis tua yang mengatakan bumi adalah di tengah dan planet lain mengorbit bumi, kita tahu sekarang matahari adalah objek di tengah manakala planet lain beredar mengorbitnya.

Sesuatu teori boleh dikatakan sebagai teori yang baik jika ia dapat memberi alternatif yang lebih logikal dan rasional berbanding dengan pemikiran dan teori sedia ada. Namun, sesuatu teori hanya akan menjadi teori sehingga ia dapat dibuktikan, barulah ia dapat diterima sebagai fakta sains.

Dalam memahami pemikiran kejadian alam tanpa campur tangan Tuhan, saya membaca pelbagai buku seperti The Selfish Gene tulisan Richard Dawkins juga The Brief History of Time tulisan Stephen Hawking. Yang pertama berkenaan dengan evolutionary biology dan yang kedua berkenaan theoretical physics, persamaan keduanya adalah mengetengahkan bagaimana kehidupan dan alam ini boleh wujud jika tiada campur tangan Tuhan.

Pada artikel kali ini saya ingin mengutarakan masalah-masalah berkaitan dengan evolutionary biology, perkara-perkara yang saya kira tidak dapat diterima sekiranya kita ingin menggantikan Tuhan dengan Sains serta menyahut seruan Atheisme. Evolusi merupakan satu proses yang sangat perlahan, bahkan perubahan yang berlaku mungkin pada skala mikro dan ia mengambil masa jutaan tahun. Saya tiada masalah dengan perkara ini, ia boleh terjadi mungkin dengan adaptasi dan mutasi, masalah yang saya hadapi adalah seperti berikut:

1. Kehidupan pertama

Sekiranya kita mahu menerima teori evolusi, bagaimana kehidupan pertama yang mungkin merupakan unisel pada skala miro itu muncul? Teori evolusi menyatakan ia berkemungkinan besar berlaku hasil tindak balas kimia. Namun ia hanyalah andaian yang mungkin sama karut dengan cerita Thor atau Superman. Sehingga hari ini tiada eksperimen yang dapat dibuat bagi membuktikan benda hidup boleh terhasil dari benda bukan hidup.

2. Kepupusan

Kita semua tentu pernah mendengar berkenaan dengan spesis burung Dodo yang telah pupus. Sekiranya hidupan berupaya untuk berevolusi kenapa Dodo tidak berevolusi sehingga ia boleh terbang dan menyelamatkan diri dari menjadi mangsa buruan. Kenapa Dodo memilih untuk pupus dari berevolusi?

3. Mengapa monyet, chimpanzee, gorilla dan orang utan masih ada

Sekiranya nenek moyang kita berasal dari spesis monyet, kenapa monyet masih ada lagi pada hari ini. Fungsi evolusi adalah untuk menjadi organisma yang lebih lengkap. Mengapa monyet tidak pupus setelah terdedah kepada natural selection seperti evolusi spesis lain.

4. Bukti fossil

Sekiranya evolusi berlaku , kenapa kita tidak menjumpai banyak bukti fossil? Mengapa tulang manusia hari ini sama sahaja dengan tulang manusia berjuta tahun lalu? Mengapa kita tidak menjumpai fossil-fossil haiwan sparuh kuda separuh rama-rama, atau separuh buaya separuh kucing. Mengapa fossil yang dijumpai sangat sedikit, dijumpai ditempat-tempat tertentu sahaja, dan kebanyakan nya palsu?

Sehingga soalan-soalan ini terjawab, sehingga itulah saya merasakan sangat sukar untuk menerima teori evolusi.

Selasa, 8 Disember 2015

Why Men Don't Listen and Women Can't Read Maps: How We're Different and What to Do About It



Penulis: Allan Pease dan Barbara Pease
Penerbit: Broadway Books, New York. 1998

Benarlah kata-kata yang berbunyi : Sekiranya anda mahukan akhirat adalah dengan ilmu, sekiranya anda mahukan dunia adalah dengan ilmu, sekiranya anda mahu keduanya adalah juga dengan ilmu! Begitu juga dalam hubungan terutamanya dengan jantina berlawanan, ia juga memerlukan ilmu.

Persepsi pertama saya pada buku ini adalah ia merupakan buku cliche yang akan hanya mengulangi tulisan John Gray dalam perkataan dan ayat yang berbeza. Saya akui, saya tersilap. Buku ini sangat provokatif, menarik dan logikal. Ia membentangkan thesis bahawa pemikiran lelaki dan wanita sangat berbeza serta membawa bukti dari kajian-kajian yang dibuat ke atas otak manusia.

Walaupun saya tidak bersetuju dengan hujjah evolusi biologi, namun kajian terhadap kemampuan otak wanita dan lelaki serta perbezaan nya merupakan satu kajian yang penting dan dapat membantu kita memahami perbezaan pemikiran spesis yang sama namun berlainan jantina.

Pelopor-pelopor gerakan feminis sedunia harus membaca buku ini. Mereka harus sedar dan mengakui bahawa lelaki dan wanita merupakan ciptaan yang sangat berbeza. Mereka mempunyai keupayaan yang berbeza, mereka berfikir dengan cara yang berbeza. Dominasi kaum lelaki pada sesetengah jenis pekerjaan dan dalam arena politik adalah bukan kerana konspirasi yang dibuat oleh kaum lelaki, tetapi ia adalah hasil dari sifat biologi yang telah diprogramkan.

Bagi mereka yang ingin berpisah atau sudah buntu mencari penyelesaian pada pertikaian rumah tangga, saya sarankan anda berhenti dahulu dari mengambil tindakan dan meluangkan masa untuk membaca buku ini. Inshallah anda akan menjadi lebih toleran dan memahami. Tahniah diucapkan kepada Allan dan Barbara Pease.

Sabtu, 5 Disember 2015

In the early hours : Reflections on spiritual and self development



Penulis: Khurram Murad
Penerbit: Revival Publications , United Kingdom

Kedengaran pintu besi asrama di ketuk oleh pengawas. Pelajar lain telah pun mengosongkan asrama, kemas berbaju sekolah. Saya seperti biasa, menjadi orang yang terakhir turun. Sementara orang lain sudah bersedia untuk memulakan sesi pembelajaran, saya turun bertuala, membawa barangan mandi, dan baju sekolah yang masih pada penyangkut baju. Tahun itu adalah tahun 2006, dan saya sudah di tingkatan 4. Pengawas asrama melihat saya dengan muka menyampah, saya bersahaja, maklumlah sekarang sudah senior.

Sementara pelajar lain sudah menunggu di kelas saya masih di bilik air untuk mandi. Namun saya kebiasaan nya  sempat sampai sebelum guru tiba untuk masa pertama. Hari itu adalah hari rabu, subjek pertama adalah pendidikan jiwa, subjek yang saya kira tidak diajar di sekolah kebiasaan. Guru kami adalah Tuan Hj. Rosdi Baharom, trainer yang sudah tidak asing lagi di Malaysia. Walaupun saya dikelaskan sebagai pelajar bermasalah, subjek itu antara yang sangat membekas dihati.

Lapan tahun selepas saya melangkah keluar dari sekolah saya masih ingat akan subjek tersebut, hingga akhirnya saya dapat membeli sendiri buku yang sering dijadikan rujukan oleh guru kami itu iaitu buku 'In the early hours : Reflections on spiritual and self development' yang merupakan koleksi kuliah Khurram Murad di Leicester, United Kingdom.

Saya mula membaca buku ini empat hari selepas kelahiran putri pertama, saya kini sudah berkahwin dan bukan lagi pelajar sekolah. Terkejar-kejar antara tugas menjaga anak, berkerja, buku ini dibaca agak perlahan dan lambat dihabiskan meskipun nipis sahaja.

Buku ini sedikit sebanyak menyedarkan saya, setelah sekian lama membaca buku worldview Barat, alignment pemikiran saya sedikit lari. Peringatan dalam buku ini terutamanya ketika membahaskan sudut pandang kehidupan sedikit sebanyak menyedarkan saya mengenai perlunya melihat kehidupan dunia dengan kacamata akhirat. Ustadh Khurram Murad juga memperingatkan kita bahawa pentingnya sikap optimistik dalam memohon apa jua daripada Allah. Beliau memetik kata-kata Sufyan ibn Uyayna, "Meskipun seseorang tahu akan hal dirinya, hendaklah dia sentiasa meminta dari Allah, kerana Allah menjawab hatta kepada permintaan iblis yang merupakan sejahat-jahat makhluk seperti yang diungkapkan dalam Surah Al-Araf ayat ke-14."

Kita juga hendaklah sentiasa menjaga niat kerana ia merupakan jiwa kepada badan, umpama benih. Kebanyakan biji benih kelihatan sama, tetapi apa yang ada di dalamnya yang akan membezakan apa yang akan tumbuh, dan buah apa yang akan dihasilkan. Begitu juga dengan niat, andai niat jahat yang tertanam, buah buahan kejahatan lah yang akan dihasilkan.

Banyak lagi nasihat-nasihat yang saya kira sangat mengesankan hati. Sekiranya anda sudah lelah mengharungi kehidupan ini, mari duduk termenung sebentar sambil menyelak halaman tulisan Ustadh Khurram Murad ini!

Ahad, 8 November 2015

Catatan Baitul Muslim 9



Erti hidup pada menerima.

Dalam sebuah baitul muslim, seperti mana rumahtangga yang lain ia memerlukan kepada kedua-dua belah pihak saling memberi dan menerima. Sekiranya satu daripada dua itu hanya memberi dan satu lagi hanya menerima, keadaan ini tidak stabil. Mungkin nampak stabil pada seketika, namun lama kelamaan ketidakstabilan akan tersirna semula.

Ya, kita sering disogokkan dengan frasa 'erti hidup pada memberi'. Perkataan 'disogok' mungkin terlalu negatif. Mungkin yang lebih sesuai 'diperingatkan'. Namun peringatan ini sering sahaja terlalu satu sudut, tidak wasatiah. Kita jarang diperingatkan akan pentingnya penerimaan dalam satu hubungan yang sihat.

Seseorang mungkin hanya mahu memberi sahaja pada zauj/zaujah nya, ketika dia diberi, dia menolak dek teringatkan bahawa tugas utamanya adalah memberi, jarang dia diperingatkan bahawa dia perlu juga menerima.

Menerima bukan sahaja memberi kenyamanan pada si penerima. Si penerima mungkin berasa dihargai, diingati dan disayangi, tetapi pemberi juga mendapat kenyamanan perasaan sekiranya pemberiannya diterima, dia juga akan merasa puas kerana dapat membahagiakan orang lain, merasa usahanya tidak sia-sia dan dihargai.

Begitu juga dalam baitul muslim, berhati-hati dalam menolak, keengganan menerima boleh memberi signal negatif pada pasangan. Misalnya, zaujah menawarkan diri untuk membuat air, namun zauj tidak dahaga dan merasakan tidak mahu menyusahkan pasangan nya. Lalu dia menolak. Signal yang diterima oleh zaujah mungkin bukan "Oh dia tidak mahu menyusahkan saya, dia sangat penyayang". Sebaliknya apa yang dirasakan adalah "Ermm nampaknya dia tidak menghargai keinginan saya untuk menawarkan kasih sayang kepadanya".

Lelaki terutamanya mempunyai fitrah suka menolak. Pertama mungkin kerana faktor ego, dengan menerima dia merasakan dirinya dibawah dan perlukan bantuan. Atau mungkin juga faktor suka berdikari dan melakukan kerja sendiri. Atau mungkin kerana dia sudah dibesarkan begitu, sebagai seorang yang independent. Namun, perlu ingat, untuk menjamin baitul muslim yang sihat, zauj perlu belajar menerima. Malah seharusnya penerimaan itu dengan senyuman dan ucapan penghargaan. Sekiranya sukar untuk melafazkan terima kasih, tulis sahaja di whatsapp, atau conteng pada kertas.

Perempuan juga mempunyai tendency untuk menolak. Terutamanya dalam bab makanan dan pakaian, biasanya perempuan lebih cerewet, lelaki mempunyai mindset 'asalkan kenyang' jadi mereka kurang memilih terutamanya bab makanan. Perlu bagi zaujah juga belajar menerima, sekiranya ditawarkan makanan yang tidak digemari, jangan terus menolak sebaliknya cuba makan sedikit, sekiranya kita dapati makanan itu tidaklah terlalu teruk dan rasa nak termuntah, eloklah kita makan perlahan-lahan, belajar untuk memakan nya. Jika selepas kita makan sedikit, sudah nak termuntah, tolak lah dengan baik tanpa melukakan hati zauj.

Apa sahaja yang diberikan oleh zauj/zaujah seharusnya kita terima dengan redha, hargai dengan ucapan penghargaan, kerana itulah kasih sayang, pemberian dan penerimaan. Hilang salah satu, ia bukan lagi kasih sayang. Moga Allah beri kita baitul muslim yang mawaddah dan sakinah. Uhibbukifillah.

Rabu, 4 November 2015

The Holocaust Industry



Penulis: Norman G. Finkelstein
Penerbit: Verso (London)
Tahun: 2000

Baru-baru ini Benjamin Netanyahu mengeluarkan kenyataan bahawa Holocaust merupakan idea Mufti Jurusalem pada ketika itu, Amin Al-Husseini. Beliau merupakan orang yang bertanggungjawab keatas pembunuhan beramai-ramai (Final Solution) sekitar tahun 1942-1945. Adolf Hitler pada asalnya hanya mahu mengusir kaum Yahudi, tetapi Al-Husseini membawa idea supaya kaum Yahudi ini dibunuh. Rujuk video.

Sebenarnya perkara ini telah lama dijawab oleh pakar Holocaust dalam buku ini iaitu Norman G. Finkelstein. Ia sebenarnya merupakan sebahagian dari propaganda Israel untuk mengaitkan Arab dengan Nazism. Usaha-usaha untuk mempromosikan Arab Nazism ini adalah usaha terancang bagi memposisikan orang Arab sebagai watak jahat dalam konflik Israel-Palestin. Apabila pandangan dunia dapat dipesongkan, Israel dapat menghalalkan segala jenayah mereka atas nama mempertahankan diri (self defence). Perkara ini walaubagaimana pun sebenarnya merupakan taktik kotor yang senang dipatahkan jika ia dilihat secara objektif. Michael Barenbaum sebagai contoh mengungkapkan "Batu yang dilempar oleh pemuda Paletin kerana marah akan kehadiran penjajahan Israel adalah tidak sinonim dengan jenayah yang dilakukan oleh tentera Nazi terhadap kaum yahudi yang tidak dapat mempertahankan diri".

Buku ini membawakan naratif menarik, perbahasan utamanya merupakan manipulasi Nazi Holocaust kepada 'The Holocaust' yang merujuk kepada fahaman bahawa kaum Yahudi adalah mangsa keadaan, mereka sentiasa dimusuhi oleh Gentile (kaum selain Yahudi) yang mahu membunuhnya. Finkelstein membuktikan bahawa Holocaust diguna pakai oleh Israel bagi menghalalkan jenayah mereka. Ia digembar gemburkan oleh media bukan ketika yahudi dalam keadaan lemah, tetapi ketika kaum Yahudi dalam keadaan kuat iaitu selepas perang pada Jun 1967. Ia dihidupkan semula, disebar, dilobi di Amerika dan di ulang-ulang agar dunia sentiasa bersimpati kepada Israel. Ia digunakan sebagai senjata untuk mematahkan kritikan siapa sahaja keatas Israel, siapa yang mengkritik jenayah Israel keatas Palestin akan dilabel sebagai orang yang anti-Semitic dan menyokong pembunuhan Yahudi ketika Holocaust dan mahu mengulanginya. Akhirnya tiada yang akan mempersoalkan jenayah yang dilakukan oleh Israel.

Dalam bab yang kedua, Finkelstein membongkar penipuan-penipuan sejarah penulisan yang di reka bagi mensensasikan Holocaust. Buku-buku seperti The Painted Bird tulisan Jerzy Koskinski dan Fragments tulisan Binjamin Wilkomirski, ditulis dan dipopularkan walaupun tidak sahih. Wilkomirski yang menulis tentang pengalaman nya semasa di kem Nazi akhirnya terbukti bahawa dia bukan lah seorang Yahudi malah semasa peperangan dia berada di Switzerland sepanjang masa! (pg. 60).

Lobi kuat dari persatuan Yahudi di Amerika menyaksikan penubuhan museum bagi mengingati Holocaust di Washington iaitu United States Holocaust Memorial Museum. Perkara ini tidak masuk akal kerana Holocaust tidak pun terjadi di Amerika. Finkelstein memberi contoh bayangkan German menubuhkan museum di Berlin bagi memperingati pembunuhan etnik Native Amerika di US, tentu saja pelik. Lebih memalukan museum ini memperingati hanya Yahudi yang mati semasa Holocaust, walhal tentera Nazi menurut Peter Novick membunuh 11 juta orang, hanya 6 juta sahaja yang dibunuh adalah kaum Yahudi. Bakinya adalah orang cacat dan juga etnik Romanian yang dikenali sebagai Gypsy. Adakah mereka tidak layak diperingati? Hakikatnya museum ini merupakan alat politik dan digunakan dalam mempromosikan Holocaust supaya dunia bersimpati dengan Israel dalam konflik Israel-Palestin.

Finkelstein juga dalam tulisan nya mendedahkan penyelewengan yang dilakukan oleh persatuan Yahudi. Selepas perang pihak German membayar compensation dalam bentuk reparations kepada individu yang menjadi survivor kepada kekejaman rejim Nazi. Walaubagaimanapun pihak Yahudi melalui Conference on Jewish Material Claims Against Germany menggunakan wang tersebut mengikut kepentingan nya dan tidak disalur terus kepada mangsa perang.

Kesimpulan yang dibuat Finkelstein dalam edisi kedua buku ini bagi saya merupakan refleksi yang paling kuat kesannya. Beliau menyingkap penipuan agensi kerajaan Amerika Syarikat, Department of Interior semasa era Clinton dalam prosiding mahkamah pada June 1996 mengenai penipuan keatas wang warga Native American sebanyak 137.2 billion USD, penipuan ini telah berjalan selama 115 tahun! Apa kelayakan US untuk menjadi jaguh moral dan mendesak Switzerland membayar pampasan kepada mangsa Holocaust? Adakah kita hanya menutup mata pada Holocaust yang berlaku di Amerika sendiri?

Khamis, 15 Oktober 2015

Ustaz Dahlan : Dakwah, Tarbiyah Dan Fikrah


Penulis : Ghazali Saad
Penerbit: Sawahijao Enterprise
Tahun: 2014

Ustaz Dahlan merupakan nama yang tidak asing bagi mereka yang telah lama mengikuti perkembangan pergerakan dakwah Islam di Malaysia. Merupakan graduan dari Universiti Baghdad, Ustaz Dahlan mula terlibat dalam ABIM Perlis sebagai wadah untuk menyampaikan dakwah di Malaysia. Beliau seterusnya mengasaskan Ma'had Attarbiyah Al-Islamiyah di Beseri, Perlis yang kemudian terkenal sebagai sekolah yang banyak melahirkan golongan dae'i yang membawa kefahaman Islam pada masyarakat di Malaysia.

Bagi bekas pelajar MATRI, buku ini pasti mengusik jiwa, membawa minda kembali memutar kenangan-kenangan tarbiyah di bumi wakafan MATRI. Sememangnya jasa Ustaz Dahlan dalam membina MATRI dalam menjayakan agenda tarbiyah sangat penting, semoga usaha beliau diterima ALLAH sebagai amal soleh. Generasi kini terutamanya lepasan MATRI, perlu membaca method dan pemikiran beliau dalam rangka untuk bergerak dalam masyarakat bagi menjayakan agenda dakwah.

Selain sejarah hidup. Penulis juga membawa penceritaan-penceritaan berkenaan dengan bagaimana Ustaz Dahlan mendidik dan memberi tarbiyah menggunakan kekuatan akhlak dan peribadi. Pemikiran dan fikrah beliau turut digarap melalui sedutan dari kuliah beliau sejak dari era 80-an.

Antara pemikiran yang dibawa adalah kepentingan empat asas utama dalam memahami Islam serta berkerja untuk Islam. Asas ini termasuk keimanan yang mendalam (Al-Imanul 'Amiq), kefahaman yang sebenar (Al-Fahmu Daqiq), kerja yang berterusan ( Amal Mutawasil) serta pengurusan yang rapi (Tanzimul Daqiq).

Selain itu, Ustaz Dahlan juga menekankan pentingnya kerja-kerja dakwah ini dipikul secara bersama dalam satu jamaah. Kerana tugas Islam merupakan tugas berat, ia tidak mampu dilaksanakan dengan sempurna jika dilakukan oleh seorang insan sahaja. Namun, seseorang itu perlu menjauhkan diri dari sifat ta'asub, merasakan kumpulan nya sahaja yang betul. Organisasi Islam perlu berkerjasama dalam titik persamaan dan berlapang dada pada perkara yang mempunyai khilaf dan pandangan berbeza.

Semoga anda menikmati buku kecil ini dan mampu beramal dengan nya!