Jumaat, 14 Jun 2024

Melihat Manusia di Pesta Buku & Reruai Terbaik di PBAKL 2024


Tahun ini teramat sibuk, tak sempat berlama-lamaan di pesta buku, sempat sehari sahaja selama beberapa jam. Tapi tetap puas, terutamanya dapat jumpa teman-teman bukuwan, penerbit, penulis, penterjemah, penjual, dan juga pembaca. Saya suka melihat-lihat manusia di pesta buku. Ada ayah yang tertidur bersama bayi dalam dakapan sedang isterinya "hilang". Ada ibu yang stress ayah tak mahu balik lagi dan anak sudah meragam. Ada yang sibuk makan dan minum. Juga para pempamer yang sibuk menyantuni pengunjung. Ada bahagian yang bising, ada juga bahagian yang tenang. Ragam manusia di pesta buku, adalah ragam kehidupan. Tidak kurang, tidak lebih.

Sama seperti coretan Cikgu Afiq Rostam, antara yang saya hargai di pesta buku adalah sembang-sembang sesama bukuwan. Saya ingin kongsikan beberapa cebisan di sini, rebagai rekod dan rujukan buat Fathi di masa hadapan.

Antara sembang yang saya kira menarik adalah dengan Saudara Amir dari reruai The Bibliophile Bookshop. Pertama, kami bersembang bagaimana memilih bahan bacaan. Saya secara jujur, mula membaca dengan intensif agak lewat, di hujung zaman universiti. Diet bacaan awal saya kebanyakannya buku non-fiksyen berbahasa Inggeris, buku bahasa Melayu yang saya baca hanya buku-buku agama.

Saya juga tidak akan beli buku sebarangan. Kebanyakannya sudah saya kaji dahulu siapa penulisnya, apa isi kandungannya, bagaimana reviunya, baru saya dapatkan. Tapi apabila saya mula menulis dan masuk ke "dunia buku" di Malaysia, saya sedar bahawa saya tidak banyak pengetahuan berkenaan dengan persuratan negara saya sendiri. Maka saya mula membaca juga karya-karya tempatan. Sekarang, hampir 50-80% buku bacaan saya adalah karya tempatan.

Saya juga sembang dengan saudara Amir bahawa saya sedar bahawa saya kena keluar dari bubble bacaan saya. Apabila kita strict memilih bahan bacaan, kita akan bias memilih bacaan yang kita selesa sahaja. Kita akan hidup dalam bubble. Oleh itu, sekarang, saya akan beli juga satu dua buku yang saya tidak kenal penulisnya, dan tidak tahu subjek tulisannya. Agar saya tidaklah terpuruk dalam bubble bacaan saya sahaja. Bahkan, kadang saya cuba juga baca buku yang saya sendiri tak begitu berminat, contohnya  buku genre "puisi healing gadis remaja". Walaupun itu bukan minat saya, sekurang-kurangnya, saya tahu apa yang sedang berkembang dalam dunia buku di luar bubble saya.

Kami juga bersembang perihal "kalau buku tu tak best, perlu ke kita baca sampai habis?".

Pada saya, buku tak best ini ada dua kategori. Pertama buku yang tak best tapi merupakan bahan sastera penting. Contohnya buku Adam Smith, The Wealth of Nation. Buku ditulis tahun 1776, dengan gaya Inggeris lama. Ada bab-bab yang sangat laborous, yang membincangkan harga pasaran jagung, emas, perak, yang sangat susah dibaca dan sukar dihabiskan. Kerana buku Smith adalah buku yang penting dalam persuratan. Saya akan habiskan juga walaupun lambat, biasa saya akan sulam dengan buku-buku lain sementara saya hendak menghabiskannya.

Kategori kedua adalah buku tak best yang bukan bahan sastera penting. Buku macam ini saya akan cuba juga habiskan, tapi kalau saya tak habis pun saya tidak begitu rasa bersalah. Dan kadang kala, memang terbengkalai dan tak habis-habis.

Banyak lagi sebenarnya sembang-sembang bukuwan yang menarik di pesta buku sambil melihat gelagat dan ragam manusia. Ada juga sebahagiannya gosip-gosip bukuwan yang tidak boleh dikongsikan. Apa pun tahniah kepada semua yang terlibat dalam pesta buku kali ini. Pahit manisnya adalah ragam kehidupan yang biasa.

Ada rezeki dan kesihatan, moga ketemu lagi tahun depan.

Ada satu point saya hendak sertakan dalam catatan tentang PBAKL. Tentang satu reruai terbaik. Nama reruai tersebut dirahsiakan bagi mengelakkan reruai tersebut kembang hidung. Reruai ini menjual buku-buku sains sosial, sejarah, dan juga sastera.

Apabila pembeli datang, pekerja di reruai tersebut akan melayan pembeli. Beliau terangkan satu persatu perihal buku yang ditanya. Bahkan beliau bersembang dengan pembeli perihal subjek-subjek buku-buku yang dijualnya. Saya yang mendengar terdetik dalam hati "ini dah jadi macam forum ilmiah", walhal dia bersembang dengan pembeli perihal buku-buku sejarah dan sastera yang dijualnya.

Di sini saya melihat kelebihan reruai ini. Pekerjanya bukan sekadar penjual, tetapi pembaca buku yang tegar. Dia bukan sekadar jual buku, tetapi dia juga nampak gembira berkongsi dapatan dari bahan-bahan bacaannya. Dia boleh memberikan nasihat perihal buku apa yang bagus jika pembeli mahu mengetahui tentang sesebuah topik. Dalam kata lain, perbincangannya dengan pembeli adalah dari hati ke hati, dari seorang pembaca kepada pembaca yang lain. Seperti sebuah diskusi buku.

Di sini saya kira kepentingan reruai buku yang mencari penjual di kedai yang membaca dan yang mencintai buku. Secara automatik ada jambatan hati antara dia dan pembeli, kerana kedua-duanya berkongsi frekuensi kecintaan kepada buku yang sama. Saya lihat orang yang datang juga teruja, malah ada yang memuji.

"Baguslah awak ni, awak tahu banyak tentang buku-buku, jarang jumpa penjual yang tahu dengan mendalam karya-karya yang dijual".

Bagi saya ini adalah kekuatan yang diperlukan oleh reruai yang ingin berjaya. Bukan sekadar tangkap muat pekerja yang boleh dibayar murah. Tetapi melengkapkan reruai mereka dengan pencinta buku. Promosinya damai dan lancar, dari hati pembaca yang menjual ke hati pembaca yang membeli. Begitulah perkongsian singkat saya perihal PBAKL 2024.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan