Khamis, 30 Mei 2024

Mengapa Intelektual Yang Membosankan?


Buku ini pertamanya hadir dalam fikiran saya ketika saya memerhatikan gelagat beberapa jenis manusia yang merasakan diri mereka intelektual. Walaupun ada diantaranya yang tidak pernah menerbitkan apa-apa buku, artikel, atau kajian ilmiah, mereka merasakan mereka ini intelektual kerana mereka banyak membaca.

Mereka juga merasakan jenis-jenis buku yang mereka baca sahaja melayakkan diri mereka sebagai seorang intelektual. Mereka yang tidak membaca buku-buku aliran mereka dianggap kolot, jumud, konservatif, feudal, dan seribu satu label lain sesuai dengan selera mereka. Bagi saya golongan ini adalah golongan yang membosankan, dalam beberapa ketika, juga menjengkelkan.

Mereka syok sendiri dengan "mengecop" diri mereka sebagai intelektual, satu istilah yang diberikan pada diri mereka sendiri. Maka penuhlah media sosial mereka dengan hashtag #notaintelektual dan lain-lain gelagat yang membosankan. Wacana mereka mengulang isu yang sama saban tahun tanpa menyentuh isu-isu strategik masalah manusia hari ini. Falsafah mereka terawang-awangan, terlalu utopia untuk difahami manusia.

Selain golongan yang membosankan ini, saya juga mengambil kesempatan dalam naskah ini membahaskan beberapa topik terpilih seperti sumber dalam epistemologi ilmu, isu pendidikan, dan juga beberapa kritikan terhadap idealisme mahasiswa. Semuanya dalam rangka memperkemaskan lagi budaya intelektual yang sebenar, bukannya budaya syok sendiri yang membosankan.

Terima kasih kepada penerbit The Biblio Press yang bertungkus lumus menyiapkan buku ini. Naskah ini sudah menemui pembaca di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur yang sedang berlangsung. Sekiranya anda tidak berkesempatan ke PBAKL 2024, buku ini juga boleh dibeli di Shopee.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan