Penulis: Ugi Suharto
Penerbit: Dewan Pustaka Fajar
Cetakan Pertama: 2007
Kepesatan
teknologi, globalisasi membawa perubahan yang besar. Turut sama berubah
adalah gaya fikir manusia di era moden ini. Kecanggihan penyebaran
maklumat memudahkan pola pemikiran ala barat masuk ke dunia Islam dan
mempengaruhi ummatnya. Akibatnya lahir aliran pemikiran baru yang ganjil
pemahaman nya. Ia memakai pakaian Islam namun isinya bukan lagi Islam
yang tulen, tetapi percampuran ideologi yang mengelirukan. Garisan
sempadan Islam yang jelas menjadi kabur, apa yang telah tetap yang
menjadi asas hidup ummat ini dijadikan persoalan, konon nya perlu kepada
re-evaluasi agar disesuaikan dengan kemodenan hari ini. Buku ini banyak
menjawab persoalan-persoalan yang bermain di minda saya, ia merupakan
satu usaha yang sangat besar jasanya bagi saya, dalam mempertahankan
Islam menggunakan hujjah akademik. Saya amat beruntung dapat membacanya
pada masa saya masih lagi belum memuktamadkan pola fikir saya.
Saya akui walaupun mungkin dari segi cara hidup, saya kelihatan seperti Islamis, tetapi apabila saya memenuhi selera bacaan dengan tulisan dan karya barat yang kebanyakan nya menafikan kewujudan tuhan dan menjadikan kekuatan akal sebagai satu-satunya sumber pedoman hidup, sedikit sebanyak ia masuk kedalam pola fikir saya. Kesannya, lahir suara-suara dihati saya yang menolak dan mempersoalkan perkara-perkara yang diungkapkan oleh agamawan. Peperangan ke atas pemikiran liberal menggunakan senjata ilmiah seperti yang di buat oleh Dr. Ugi Suharto ini telah menyelamatkan saya dari terus terpengaruh dengan pemikiran yang terkeliru.
Pernah satu ketika saya berdebat dengan seorang rakan, dia terkeliru dalam masa yang sama mengelirukan saya. Katanya Islam tidak lebih dari tafsiran manusia, saya pada masa itu berhujah menolaknya. Namun saya berhujah hanya kerana mahu menang, bukan untuk mencari kebenaran. Akibatnya pemikiran ini masuk kedalam pemikiran saya, sehingga pada satu ketika saya bertanya kepada seorang rakan, tafsir Al-Qur'an itu pelbagai, mengapa kita ikut tafsiran yang ini dan bukan yang itu. Jika tuhan mahukan manusia faham suruhannya mengapa dia tidak menurunkan tafsir Al-Qur'an? Mengapa tuhan hanya menurunkan Al-Qur'an tidak berserta tafsir? Siapa pula yang layak menafsir Al-Qur'an?
Pemikiran bahawa Islam ini hanyalah tafsiran manusia, dan tafsiran itu pelbagai merupakan pemikiran yang didokong oleh ahli akademik seperti Reza Aslan. Buku ini menjawab persoalan saya ini. Saya bersyukur kerana tergerak hati untuk membelinya.
Dr. Ugi dalam perbahasan buku ini menjelaskan perkara ini. Hakikatnya Al-Qur'an itu diturunkan untuk manusia dalam bahasa manusia. Kebanyakan ayatnya terutamanya dalam soal akidah dibawa oleh Al-Qur'an dengan bahasa yang mudah difahami oleh manusia. Konsep ke- Esaan ALLAH misalnya sekiranya ditafsir oleh sesiapa pun tetap akan membawa kepada Aqidah bahawa ALLAH itu satu. Jadi pada perkara usul dan asas, penafsiran Al-Qur'an tidak akan melahirkan tafsiran yang bercanggahan dan berlawanan.
Pada perkara yang bukan asas pula, perbezaan penafsiran merupakan kelebihan yang dikurniakan Allah kepada ummat Islam agar Al-Qur'an kekal relevan sejauh mana pun masa dan zaman berlalu. Ia juga merupakan kemudahan agar Islam mampu sesuai dengan kehidupan manusia di pelbagai benua dan garisan geografis. Persoalan berkenaan ibadah, muamalah, ekonomi dan maqasid syariah ditetapkan asasnya sahaja, segi teknikalnya dapat diolah oleh kekuatan akal manusia agar sesuai dengan latar zaman dan latar geografis nya. Kerana Al-Qur'an sendiri mengiktiraf peranan akal manusia untuk berfikir.
"Dan Dialah yang telah menciptakan bagi-mu pendengaran, penglihatan dan hati. Amat sedikitlah yang bersyukur. Dan dialah yang menciptakan serta meramaikan kamu di bumi ini dan kepada NYA lah kamu akan dihimpunkan. Dan Dialah yang menghidupkan dan mematikan, dan dialah yang mengatur pertukaran malam dan siang. Apakah kamu tidak berfikir tentangnya?
(Surah Al-Mu'minun : 78-80)
Banyak lagi perbahasan-perbahasan yang merungkai pelbagai kekeliruan dirungkai dalam makalah ini, yang tidak mungkin saya kongsikan semuanya disini melainkan anda sendiri meneliti lembaran-lembarannya. Persoalan-persoalan seperti pluralisme, femenisme, sekularisme, hermeneutika dalam penafsiran Al-Qur'an, serta pandangan sarjana Islam seperti Prof. Dr. Syed Naquib Al-Attas dan Prof. Dr. Yusuf Al-Qardawi dalam usaha memerangi kecelaruan pemikiran yang meresapi pemikiran ummat. Semuanya digarap dengan baik, disusun menjadi hujah yang utuh.
Moga Allah limpahi kebaikan pada penulis dalam usaha menyelamatkan ummat ini. Ameen.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan