Ahad, 16 Jun 2024

Dunia Akademia Yang Membosankan

 

Semalam saya ada kuliah dengan Prof. Madya Dr. Hasrul Zakariah di bahagian sejarah. Kuliah semalam saya rasa sangat seronok. Kerana saya kira pensyarah yang menjadi gurunya memang seorang yang berpengetahuan luas. Bila dia sembang tajuk yang hendak diajar, segalanya dikupas dengan menarik, luar dan dalam. Beliau memang subject-matter-expert dalam bidangnya.

Cuma yang menarik, saya rasa. Guru saya tersebut turut melahirkan rasa bosannya kepada dunia akademik, yang baginya hanya mengulang benda yang sama dan tidak berani mencabar benda sedia ada. Andai ada tulisan yang mencabar pemikiran sedia ada, ia akan ditolak untuk diterbitkan oleh jurnal akademik.

Beliau juga membahas perihal bidang kajian. Contohnya bidang kajian yang dipilih oleh pelajar sarjana. Masing-masing mahu pilih tajuk yang senang kerana malas. Jadi beliau terpaksa dengar perbentangan sama selalu. Contohnya kajian tentang tanaman padi. Berulang-ulang dan membosankan.

Saya kira apa yang guru saya sebut itu, sama dengan apa yang pernah ditulis oleh Syed Hussein al-Attas. Perihal Imperialisme Intelektual. Kita bangga dengan tulisan dan kajian orang luar perihal masyarakat kita. Walhal kajian tersebut bukan memerlukan alatan kompleks. Kita pun boleh melakukannya. Tapi disebabkan tiada kesungguhan dan semangat, kita asyik mengulang kajian-kajian sama yang membosankan.

Tiada ulasan: