Sabtu, 2 Mei 2015

Catatan Baitul Muslim 5



Saya masih ingat perbualan saya dengan seorang pakcik semasa di awal perkahwinan saya dahulu. Pada ketika itu anaknya baru bertunang, zaujah saya dan anaknya kawan sekolah. Jadi saya menemaninya menghadiri majlis pertunangan kecil-kecilan itu. Lama juga menunggu sebenarnya, mujur pakcik tersebut sudi menemani saya bersembang. Kalau tidak, masa akan berlalu dengan begitu perlahan.

Perbualan itu mungkin perbualan yang saya akan ingat sampai bila-bila, I admit that I enjoyed most of it,  walaupun pakcik tersebut pun mungkin tak akan ingat apa yang dia katakan pada saya. Saya sekadar mahu berbual berkenaan isu-isu umum sahaja. Tapi tanpa diminta pakcik itu memberi saya nasihat nasihat kekeluargaan, yang saya kira begitu besar impaknya pada pemikiran saya.

Pakcik berulangkali dalam perbualan kami mengulangi perkataan 'sabar'. Cara pengulangan nasihat dalam tiap butir patah nasihatnya membekas di hati saya. Secara jujur saya tak pernah bersedia berkahwin, dan tidak tahu bagaimana untuk bersedia, dan apa itu bersedia. Pernah juga bertanya pada ibu. Ibu kata "Sediakan hati"

But I think thats the beauty of life.

Perkara-perkara dalam hidup banyak yang kita hadapi tanpa bersedia. Jika tanya saya beberapa jam sebelum SPM, PMR atau UPSR dulu adakah saya sudah bersedia, saya akan kata saya belum bersedia. Kita boleh buat persediaan, tetapi untuk rasa bersedia, itu mungkin sesuatu yang berbeza.

Saya seorang yang simple minded, jarang marah. Jadi, tanggapan awal saya pada diri sendiri sebelum kahwin ialah I will survive this, how bad it could be. Dan saya merasakan sabar itu perkara yang mudah, dan kini saya sedar bertapa saya, sebenarnya salah. Sekarang baru saya mula belajar dan memahami apa itu sabar, it is much more complex than just 5 alphabets.

Lelaki dan perempuan ALLAH ciptakan dengan segala keindahan, keindahan itu berbeza antara satu sama lain. No matter how hard you try, there will be a clash. Jadi saya sekarang belajar untuk senyum, untuk gembira walaupun realitinya sebaliknya. Tetapi itulah hakikat perkahwinan, bukan masa, tenaga sahaja yang perlu dikorbankan. Kadang anda perlu mengorbankan perasaan.

Mungkin orang akan berfikir bahawa perkara ini adalah sesuatu yang negatif, saya lebih merasakan ianya satu yang normal. Perkahwinan adalah proses saling mengenal, saling memahami dan dalam beberapa perkara saling terluka. Tidak semuanya manis, tetapi memilih untuk terus bersabar, memaafkan dan memahami, itulah yang akan membuatkan ia bermakna dipenghujungnya, when we can finally gaze at each other when our hair has turn grey and say "we have done it, together".

Perkara yang kita berkorban untuk mendapatkan nya adalah perkara yang akan kita lebih hargai. Sekiranya anda terasa hati dengan zaujah dan zauj anda, ketahuilah perkahwinan anda adalah normal. Tetapi untuk mengurus clash tersebut dengan rasional merupakan satu proses yang panjang, jika anda gagal pada kali pertama jangan menyerah kalah. Anda tidak silap membuat pilihan, dia adalah orang yang sama yang anda pernah anda cintai pada kali pertama. Ciptalah kali kedua dan seterusnya.

Bersabarlah.

Uhibbukifillah.

Isnin, 13 April 2015

Catatan Baitul Muslim 4


Bagaimana saya hendak mengetahui bahawa dialah orang nya?

Saya masih ingat zaman ketika mana kami adik beradik semua masih kecil, semua masih tinggal serumah, masing-masing masih bersekolah rendah dan belum ke sekolah asrama. Rumah yang sederhana besar cukup buat kami bertujuh berteduh. Waktu itu katil king size muat kami berempat lelaki tidur bersama.

Zaman itu memang meriah, bergaduh sesama adik-beradik, menangis, kena marah merupakan penyeri rumah kami, maklumlah empat lelaki. Sungguh besar rasanya pengorbanan ibu dan ayah bersabar membesarkan kami. Ketika itu sering saja bermain di minda saya, mahu cepat membesar dan duduk dirumah sendiri.

Setelah ke sekolah asrama, kemudian menyambung pelajaran ke universiti, pulang ke rumah hanya ketika cuti. Tidak lagi seperti dulu, kini masing-masing di dunia masing-masing. Sukar bagi mencukupkan bilangan bertujuh dirumah, raya pun selalu saja tidak cukup tujuh. Kerana adik beradik pun sudah berkahwin dan mempunyai anak, kami bukan lagi bertujuh. Sekarang sepuluh, tidak lama lagi sebelas.

Apabila mula bekerja, rasa ingin sekali duduk bersama keluarga, dengan harapan dapat merasai semula kemeriahan dan riuh rendah dahulu. Terlalu lama sudah rasanya merantau sendiri mencari ilmu dan pengalaman.

Sekadar mengimbau memori.

Kembali kepada persoalan di garis pertama. Pernah di suatu ketika saya bersama seorang sahabat menaiki kereta bersama pulang dari futsal. Dia sedikit muda dari saya, masih bujang dan baru mula bekerja. Dia bertanya:

"Masa anta berkahwin dulu, macam mana anta tahu bahawa dialah orangnya. Macam mana anta tentukan bahawa pilihan anta tu betul dan sesuai?"

Sebenarnya saya juga pernah bertanya pada zaujah, "Kenapa awak berkahwin dengan saya, why me?" sekadar suka mengusik sahaja sebenarnya. Jawapan yang saya terima "Ermm susah soalan ni".

Bagi saya sebenarnya, dalam membuat keputusan kita hanya mempunyai tiga perkara. Pertama, berusaha memilih dan menilai sebaik mungkin. Kedua, bersangka baik dengan ALLAH. Ketiga, redha. Kita tidak mampu melihat lebih dari itu. Ibarat kata Anne Frank "I cannot see any further than the end of my nose". Kita membuat pilihan dalam keadaan tidak mampu melihat masa hadapan. Sebenarnya itulah yang kita lakukan setiap hari.

Sebagai contoh, kita mahu makan tengah hari. Kita pun mencari restoran, kita melihat dari sudut luaran nya, kebersihan dan sebagainya. Ini adalah usaha. Kemudian kita memilih makanan didalam restoran itu, kita tidak akan bertanya kepada pemilik restoran itu "Adakah makanan ini beracun?" , walaupun kita tidak melihat dia menyediakannya. Kita bersangka baik. Selepas selesai makan bagai mana kita ingin mengetahui bahawa pilihan kita betul atau tidak?

Sekiranya kita sakit perut kemudian adakah pilihan kita salah? Bagaimana kita boleh mengetahui kita akan sakit perut? Kita tidak akan mengetahuinya sama sekali. Disinilah datangnya konsep redha dan tawakkal dalam Islam, kerana kita tidak dapat mengawal kesan dan akibat. Namun sekiranya kita memilih untuk tidak redha, hakikatnya kita tetap tidak dapat mengubah kesan dan akibat.

Ya, memilih pasangan hidup tidaklah begitu mudah seperti memilih restoran untuk makan tengahari. Kesan nya bukan sakit perut selama beberapa hari, kita akan hidup bersamanya, menghabiskan baki usia bersama. Namun, konsep asasnya tetap sama usaha, bersangka baik dan redha.

Pada peringkat permulaan kita berusaha, mencari yang sesuai dari segi fikrah, perwatakan, status dan pararasrupa. Saya masih merasakan sehingga kini, seperti dalam Catatan 1, bahawa dalam proses pemilihan, fikrah merupakan kritiria terpenting. Namun usaha ini perlulah mengikuti garis syarak yang ditetapkan. Contohnya seperti menyuarakan hasrat hati kepada orang tengah, yang kita percayai, mungkin makcik, pakcik, naqib halaqah, nakibah halaqah, ibu bapa atau nenek.

Sekiranya keduanya telah bersetuju, doa dan istikharah telah dibuat, segalanya telah diatur dengan baik maka berbaik sangka lah. Tetap kan hati dan jangan toleh ke belakang lagi. Berbaik sangka kepada Allah bahawa ini adalah ketentuan terbaik untuk kita. Juga berbaik sangka pada pasangan pilihan bahawa nilaian dan sangkaan kita padanya adalah tepat.

Akhir sekali redha lah dengan baitul muslim yang dibina, ketahuilah lelaki dan perempuan itu tidak sama. Baik dari segi fizikal, kemampuan, emosi dan cara fikir. Juga tidak ada manusia yang sempurna, berlapang dada lah terhadap apa yang kurang, dan sentiasa menghargai dan memuji nilai kelebihan nya. Redha bukan bermakna sekiranya pasangan kita itu kurang dari segi sesuatu kita membiarkan nya, kita harus membantunya meningkatkan diri, membaiki, dan menasihati.

Sekiranya dihujung nanti pernikahan itu berakhir dengan perpisahan sekalipun. Konsep redha ini masih terpakai. Ia bukanlah kesilapan takdir Allah, tetapi ia adalah takdir terbaik untuk kita dari Allah yang kita manusia tidak tahu rahsia-rahsia kebaikan disebalik perpisahan itu.

Perkahwinan bukanlah magik, seperti dalam filem dan novel. Segalanya indah setiap masa. Hakikatnya ia memerlukan masa, usaha dan komitmen dari kedua pihak untuk mencipta bahagia. Bahagia itu bukanlah hadir secara luar biasa, tetapi ia terhasil dengan usaha. Bahagia adalah saling redha meredhai, bahagia itu pada hati, ia bukan objek material. Sekadar itulah yang saya fahami.

Buat zaujah yang masih kesedihan, moga terus tabah dan terus bersangka baik dengan ketentuan Ilahi. Utuslah doa buat kesayangan yang telah pergi. Moga syurga buatnya dan buatmu.

Uhibbukifillah.

Isnin, 6 April 2015

Aku merindui saat-saat aku merasa hidup


Aku ingin kembara lagi

Penulis: Prof Madya Dato' Dr. Mohd Asri Zainul Abidin
Penerbit: Grup Buku Karangkraf

Saya tidak mempunyai pengalaman peribadi bersama Dr. Asri, namun saya meminati gaya pemikiran yang dibawa oleh beliau. Saya mula mengenali beliau melalaui video-video yang dimuat naik di laman youtube, yang banyak menyentuh berkenaan dengan keinsafan dan kelemahan manusia. Siri-siri kuliah muzikal yang dimuat naik juga antara yang saya minati.

Walaupun pemikiran Dr. Asri juga dimusuhi oleh pelbagai pihak, seperti kes JAIS, juga ustaz-ustaz lain yang melabelnya dengan label Wahabi, namun saya kira Dr. Asri berada dalam class nya yang tersendiri. Fahaman dan pemikiran beliau yang dinamik dan terbuka dalam mengeluarkan pandangan dan hukum membuatkan beliau dekat dihati orang kebanyakan dan dimusuhi oleh golongan berkepentingan. Sikap beliau yang pro-rakyat dan lantang mengkritik pemimpin yang korup dan pihak yang fanatik feudalisma juga menjadikan suaranya lebih relevan berbanding ustaz-ustaz cari makan yang lain.

Saya secara jujur jarang membaca buku bahasa melayu, bukan kerana saya tidak patriotik atau berideakan barat, cuma banyak subjek pembacaan yang saya minati belum dimelayukan. Namun saya akui, buku ini berjaya mencuri perhatian saya, dan sedikit sebanyak mencorak cara saya berfikir berkenaan dengan agama, kehidupan, politik dan fungsi agama itu sendiri.

Ia juga memberi kefahaman yang jelas berkenaan dengan cara kita seharusnya memandang sesuatu hukum, mengambil kira kesesuaian budaya, tempat dan masa. Pandangan-pandangan beliau berkenaan Secular state dan Islamic state juga saya kira adil, namun masih terbuka untuk di bahaskan dengan terperinci. Dalam soal negara Islam dan pemisahan antara agama dan negara ini perlulah kita pandang dari sudut realiti dan praktikal, bukan hanya berdasarkan semangat dan emosi.

Tulisan beliau berkenaan dengan ruh dan alam barzakh juga amat terkesan dihati, kerana saya baru kehilangan bapa mertua. Sungguh kenangan itu sesuatu benda yang menghampiri nyata, kenangan membuatkan kita merasai semula saat yang telah berlalu, kadang ia mengukir senyum dibibir kita, kadang ia membutirkan air mata di kelopak mata. Sayu hati saya melihat air mata keluarga, terutamanya isteri, namun begitulah kehidupan, tiada apa yang kekal, semuanya akan kembali, bezanya adalah waktu. Moga kita mampu redha walaupun dalam linangan air mata. 

Sekiranya cebisan tulisan ini mampu membangkitkan sesuatu kepada saya, saya rasa sesuatu itu adalah perasaan ingin mengembara semula. Sudah  lama rasanya saya tidak sesat didalam hutan dan perbukitan, menghilangkan dahaga dengan air sungai dan menyelimuti badan dengan kabus di kala dini hari. Sudah tiba masanya saya kira untuk saya matikan talifon bimbit seketika, merasai hidup tanpa deringan talifon atau message-message di group whatsapp. Melihat matahari hilang diufuk jauh, tersenyum melihat langit berubah jingga dikala senja. Aku rindu saat-saat keluar dari kota, merasai kehidupan desa yang sederhana tetapi selesa. Sudah tiba masa untuk aku termenung semula. Berfikir bersama alam dan menghirup udara kebebasan.

Terima kasih atas tulisan ini.




Ahad, 29 Mac 2015

Aku dan diari Annelies Frank




Tajuk: The diary of a young girl - The definitive edition
Penulis: Anne Frank
Penerbit: Bantam Books (1997)

Saya teringat teguran supervisor saya pada satu ketika dahulu, berkenaan dengan ilmu. Katanya untuk mendapatkan ilmu kita perlu merendahkan diri, ada ketika ilmu itu datang dari orang yang lebih bawah dari kita. Andai kita sombong kita tidak akan mendapatnya.

Ada sebahagian dari tulisan Anne yang saya kira besar ertinya buat saya. Iaitu penghargaan hidup.

Anne menceritakan bagaimana dia merindukan udara segar dan cahaya matahari sepanjang beberapa tahun di dalam persembunyian dari pihak Nazi Jerman. Hari ini 71 tahun selepas tulisan itu, ketika saya memerhatikan awan biru dan merasakan tiupan angin, terdetik dihati saya, inilah yang Anne mahukan. Alangkah beruntungnya saya kerana dapat merasainya.

Nikmatnya boleh melihat langit biru dan mendapat cahaya matahari. Satu nikmat yang kita rasai setiap hari, sehingga kita merasakan bahawa ia adalah perkara biasa. Namun pada hakikatnya ia merupakan satu anugerah yang sangat besar dan berharga. Sungguh manusia akan menghargai sesuatu apabila kehilangannya.

Buku ini merupakan diari yang ditulis oleh Annelies Mary Frank yang mencatatkan pengalaman bangsa Yahudi yang hidup ketika Holland berada dibawah jajahan Nazi Jerman. Anne mula menulis mengenai kehidupan dan pengalaman keluarganya menyembunyikan diri dari tentera Nazi seawal usia 13 tahun. Tulisan nya menyentuh pelbagai subjek dalam hidup dari perspektif remaja perempuan belasan tahun. Tulisan Anne juga memberi kesedaran berkenaan dengan pentingnya kita melihat manusia sebagai manusia, manusia merupakan manusia sebelum bangsa, nasional, agama dan ideologi. Manusia perlu dilayan dengan nilai kemanusiaan tanpa mengira agama dan bangsa. 

Diari Anne sememangnya memberikan inspirasi, membuatkan pembaca lebih menghargai hidup dan berusaha mengubah ketidak adilan dan kezaliman yang ada serta memperjuangkan hak-hak manusia. Sesukar mana pun kita merasakan hidup ini, kita perlu menghargainya sebagai satu peluang dan melihat hidup sebagai satu anugerah yang indah. 
 
"Inc danke dir fur all das Gute und Liebe und Schone"
Thank you, God, for all that is good and dear and beautiful.

Khamis, 26 Februari 2015

The Clash of Civilizations



Penulis: Samuel P. Huntington 
Penerbit: Simon & Schuster Paperbacks 1996

Buku tulisan Huntington ini merupakan satu analisa perubahan politik dunia selepas cold war, saya mula tertarik untuk membacanya selepas saya membaca tulisan Graham E Fuller dalam bukunya A World Without Islam, penulisan Fuller berkisar tentang penolakan teori Huntington yang menyatakan agama sebagai punca utama konflik dunia.

Terdapat beberapa point penting yang menarik di dalam perbahasan buku ini:

1. Identiti manusia

Identiti merupakan perkara yang paling central dalam kehidupan manusia. Setiap manusia cuba mendefinisikan identitinya sama ada dengan ideologi, bangsa, negara, agama dan sebagainya. Memetik kata-kata Hassan Al-Turabi, Huntington berpendapat zaman baru akan menyaksikan manusia kembali mendefinisikan identiti mereka dengan agama, agama memberi manusia identiti dan jalan hidup.

2. Barat dan kemodenan

Untuk kehadapan kita tidak perlu menerima nilai barat secara total. Huntington menolak argument yang menyama ertikan barat dan kemodenan. Sebaliknya, kita boleh menjadi maju dan moden dalam masa yang sama mengekalkan Islam sebagai identiti. Kita boleh menjadi bangsa yang maju dengan cara dan nilai kita.

3. Generasi kebangkitan

Dalam analisisnya Huntington menjangka bahawa Islam di dalam era kebangkitan. Kebangkitan ini bukan bererti orang Islam akan kembali ke belakang, menjadi mundur. Sebaliknya, mereka yang digolongkan sebagai Islamis atau berideologikan Islam di era baru merupakan generasi yang berpendidikan. Kebanyakan nya merupakan lepasan universiti, dan mempunyai kepakaran dalam bidang kejuruteraan dan teknologi sains. Walaupun ibu dan ayah mereka sekular, anak kepada generasi baru lebih cenderung dengan Islam. Mereka ini lah yang akan membawa kebangkitan baru bagi Islam.

4. Pemuda dan perubahan

Generasi muda pada pandangan Huntington merupakan agen perubahan. Di sepanjang sejarah, pemuda yang ramai menyaksikan berlakunya reform dan revolusi. Perubahan demografi Islam yang menyaksikan penambahan generasi muda secara mendadak akan menyaksikan perubahan dan revolusi sesuatu yang tidak dapat di elakkan.

5. Malaysia dan dominasi kaum cina

Melalui perbahasan intelektualnya, Huntington menyatakan walaupun Malaysia merupakan negara yang majoritinya Melayu Islam, namun ekonomi Malaysia dipegang oleh kaum cina.

6. Hipokrasi barat

Kebanyakan masyarakat timur menolak nilai barat kerana hipokrasi barat sendiri. Sistem demokrasi di promosi namun sekiranya golongan Islam memenangi pilihan raya, mereka akan ditentang dan dijatuhkan. Negara bukan barat dihalang untuk memiliki keupayaan nuklear, sementara Israel dibantu untuk membangunkan nuklear. Double standard ini menampakkan nilai barat hanya digunakan untuk kepentingan politik barat dalam menentukan halatuju dunia.

7. Menaja demokrasi

Amerika Syarikat melalui National Endowment for Democracy menaja gerakan demokrasi di negara lain. 'Demokrasi' yang di taja adalah demokrasi pro-Amerika, mengikut nilai dan definisi mereka.

8. Tamadun di puncak

Apabila sesebuah tamadun sudah berada di puncak ini bermakna mereka akan melalui fasa penurunan selepas itu. Untuk kekal meningkat, sesebuah tamadun perlu merasakan mereka masih belum dipuncak. Menggunakan modal dan kekayaan yang ada untuk dilaburkan dan meneroka perkara-perkara baru yang menggalak kan inovasi dan ciptaan baru. Sebaliknya sekiranya kekayaan negara hanya digunakan untuk kepentingan golongan-golongan tertentu dalam masyarakat, ia akan menghampiri jurang kemusnahan.

Walaubagaimana pun, terdapat beberapa analisa Huntington yang saya kira terlalu simplistik dan tidak berpijak dibumi nyata. terutamanya dalam membahaskan hegemoni China di rantau Asia. China mungkin menjadi kuasa ekonomi dunia, tetapi untuk menjadi kuasa politik dunia, ia sesuatu yang berbeza. Juga berkenaan dengan punca konflik dunia, agama dan identiti digunakan sebagai central kepada konflik, namun sesuatu konflik lebih besar dari itu. Saya lebih cenderung dengan pendapat Fuller yang menyatakan kemahuan politik merupakan punca konflik, agama hanya digunakan sebagai alat untuk mendapat pengaruh dalam sesebuah konflik.



Sabtu, 14 Februari 2015

Atheis: Satu analisa



Saya mengikuti perbincangan yang dipelopori Richard Dawkins berkenaan dengan agama. Sebagai biologis atheis yang mengimani 'natural selection' dan 'Darwinian evolution' , Dawkins telah melancarkan serangan-serangan pemikiran bagi menghalang kebangkitan agama.

Orang yang beragama di ibaratkan seperti orang yang terkena virus otak, virus yang menyebabkan dia mempercayai pelbagai karut marut, keajaiban, walaupun dalam keadaan ketiadaan bukti. Virus ini adalah agama. Agama, hujah Dawkins membolehkan manusia mempercayai apa sahaja, ia berbeza dengan sains yang memerlukan eksperimen dan bukti sebelum sesuatu teori dapat diterima.

Agama seperti yang diungkapkan Dawkins, menyuruh pengikutnya mempercayai apa sahaja yang diceritakan dari mulut ke mulut, dari satu generasi ke satu generasi. Tetapi sains, menyuruh pengikutnya bertanya, berfikir dan membuktikan apa yang ingin diketengahkan. Sains adalah nilai yang akan membawa progress manakala agama membawa manusia kebelakang.

Dawkins pergi lebih jauh dengan mengatakan mengajar agama kepada kanak-kanak adalah jenayah, kerana membunuh pemikiran nya. Sebaliknya, anak-anak perlu dibiarkan untuk memilih apa yang ingin dia percayai setelah dia menganalisa semua bukti dan hujah yang ada. Saya teringat kata-kata Ust. Abdul Hadi Osman semasa saya di sekolah menengah "Ibubapa tidak boleh membunuh masa depan akhirat anak-anak". Sekolah saya tidak ada masalah dengan sains, bahkan saya belajar biologi, Teori Genetik Mendel, kimia dan subjek-subjek sains yang lain. Saya tidak nampak apa yang dikatakan sebagai clash between religion and reason.

Mungkin Dawkins mendasari analisanya dari agama Kristian yang mungkin mempunyai teori yang tidak masuk akal sebagai contoh "Mengapa Jesus yang dikatakan sebagai Tuhan, perlu mengorbankan dirinya untuk dosa manusia, sekiranya Tuhan mahu mengampunkan, mengapa tidak diampunkan begitu sahaja?". Saya tidak bermaksud mengguris hati penganut Kristian, tetapi bagi saya ruang untuk bertanya di dalam agama perlu dibuka. Agama juga perlu diterima dengan berfikir.

Sebagai contoh, di dalam Islam terdapat ruang untuk mempersoalkan fatwa, bahkan hadith juga dipersoalkan dan dikaji status dan ke-sahihannya. Penganut agama Islam tidak mempercayai secara buta (blind faith) apa yang di beri pada mereka. Namun, tidak dinafikan ada sebahagian ummat Islam yang masih belum bersedia untuk terbuka, dan menutup ruang pemikiran dan penambahbaikan bahkan menolak penakrifan semula sesuatu hukum berdasarkan masa dan waqi'.

Pernah dalam satu wawancara Dawkins bertanya kepada Mehdi Hassan, adakah dia percaya bahawa Nabi Muhammad terbang ke langit menaiki Buraq. Mehdi menjawab, ya. Saya teringat sebuah quotes dari filem Angels and Demons kata seorang paderi "Science is too young to understand the world". Dahulu sains mengatakan bumi ini rata, kemudian terbukti ia berbentuk sfera. Dahulu sains mengatakan bumi adalah centre tetapi kemudian kita fahami planet mengelilingi matahari, matahari merupakan centre. Perkara yang kita tidak dapat buktikan hari ini, tidak membawa makna ianya salah. Begitu juga sebaliknya. Ia adalah kerana keterbatasan ilmu manusia. Ada satu masalah jika kita beriman dengan bukti seperti Dawkins.

Saya berikan satu contoh. A membunuh B. Kerana A merupakan pembunuh profesional, dia telah menghapuskan semua bukti. Semasa dibicarakan, tiada siapa dapat membuktikan bahawa A telah membunuh B. Adakah secara hakikatnya A tidak membunuh B kerana tiada bukti?

Saya percaya tiada percanggahan antara Islam dan Sains. Saya juga percaya bahawa Islam tidak datang tanpa bukti. Islam bahkan menyuruh ummatnya berfikir, sekiranya kita membaca Al-Qur'an, kita akan temui pelbagai ayat yang menyuruh manusia berjalan, melihat alam, dan berfikir. Bahkan dalam banyak perkara, Islam telah mendahului sains.

Bahkan sebenarnya, kemajuan sains yang menjadi kebanggaan dan kemegahan Dawkins juga dimulakan oleh saintis Islam. Dari optik kepada perubatan, sekiranya citation nya di trace semula, kita akan dapati ia dimulakan oleh saintis Islam seperti Ibnu Al-Haytham (Alhazen) dan Ibnu Sina. Kemajuan sains hari ini, merupakan hasil tuaian kajian orang yang beragama yang berfikir. Jadi dimana logik agama membawa manusia pada kemunduran?

Masalah yang ada pada hari ini bukan kerana manusia itu beragama tetapi kerana manusia tidak berfikir.