Khamis, 11 Disember 2008

My inbox is full


Disebabkan message storage dalam handphone yang kecil
saya perlu delete banyak message yang kawan2 dan ahli keluarga hantar.
My handphone can only store about 120 messages ,
disebabkan saya tak suka delete message
...inbox selalu full dan message tak boleh masuk .
So , nak tak nak kena delete jugaklah. Banyak jugak massage yang best2
jadi sebelum di delete saya nak share some of it:



From : Tengku Fahmi ~26 May 2008
Massage:
"Ya ALLAH, kiranya RasulMU hidup bersahabat
kurniakan jua aku sahabat, biarlah sahabat dari lorong2 yang membenarkanMU seperti kebenaran As-Sidiq. Biarlah sahabat2 dari pintu2 ilmuMU seperti Ali. Ya ALLAH, kiranya semua itu tak layak buatku, Aku bersyukur dipertemukan sahabat yang satu ini...mungkin padanya letaknya apa yang aku impikan selama ini..Tapi , jika aku seorang sahabat yang tidak menghargai, KAU ampunkan dosaku..dan KAU kurniakan kegembiraan kepada sahabatku."

From : Imran Mohamed~27 May 2008
Message:
"Kemanisan persahabatan akan terpancar daripada manisnya IMAN . Bukan kerna aliran darah tetapi dipateri kerana ALLAH. Saling menegur kearah kebaikan kerana tak mahu berpisah di hari PEMBALASAN"

From : Fazril Akmal~28 May 2008
Message:
"Nafsu, kau ibarat singa yang mengganas , tidak pernah berputus asa untuk mencapai hasratmu. Imanku kau robek, akalku kau tunggangi. Mencari 1000 dalih bagi membenarkan perbuatanmu. Wahai imanku perkuatkanlah dirimu dengan zikir dan taubat, supaya kau tak dirobek oleh nafsu yang mengganas. Jadilah kau panglima yang cekal dalam melawan nafsu supaya ia dapat ditundukkan"

From : Izzat Ibrahim~3 July 2008
Massage:
"Saidina Ali Abi Talib : Apabila kamu merasa letih kerana berbuat kebaikan maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan terus kekal. Dan sekiranya kamu berseronok dengan dosa maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal."

From : Ibuku Sayang~18 July 2008
Message:
"Tazkkerah: 'Dan apabila hambaKU bertanya kepada engkau tentang halKU, maka sesungguhnya AKU hampir. AKU memperkenankan doa orang yang meminta kepadaKU, tetapi hendaklah dia mengikut perintahKU , serta beriman kepadaKU, mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk' (2:186) "

From: Afiq Fawwaz~25 July 2008
Message:
"Bersahabat dengan ahli ibadah kadang2 membuat diriku terasa hina, bersahabat dengan ahli maksiat kadang2 membuatkan diriku menjadi hina, namun jika aku menjauhi ahli ibadah maka jauhlah aku dari dakwahnya, dan jika aku menjauhi ahli maksiat maka jauhlah aku untuk berdakwah kepadanya. Kerana itu aku perlu sentiasa menjadi hamba yang hina dihadapannya"

From : Tarmizi~12 August 2008
Message:
"Dalam kita melangkah terkadang kita diuji dengan ujian yang terasa berat hingga kita terduduk dan menangis. Peritnya terasa, tapi ketahuilah dan renungilah kembali ke dalam diri kerana mungkin air mata tika itu hadir kerana DIA mahu kita menyulam kembali sejadah iman yang kian terkoyak lantaran ada langkah2 yang tersasar dari keikhlasan . Semoga kita tabah dan ditetapkan iman."

From : Akmal Sabri~16 August 2008
Message:
"Hatim Al Asham berkata ' Barangsiapa mengakui 4 hal tanpa ada 4 hal yang lain maka pengakuannya adalah dusta (1)Mengaku cinta ALLAH tapi tidak berhenti dari maksiat dan hal2 yang diharamkan ALLAH maka itu dusta (2)mengaku cinta Rasul tapi benci kaum fakir miskin maka itu dusta (3)mengaku cinta syurga tapi tidak mahu bersedekah maka itu dusta (4)mengaku takut siksa neraka tapi tidak berhenti berbuat dosa maka itu dusta'. Wahai sahabatku yang aku sayangi renungkan diri kita ini setakat mana. Sekian dari sahabatmu yang hina ini"

From : Radhi Abdul Rahman~17 September 2008
Message:
"Barang siapa AKHIRAT menjadi obsesinya , ALLAH menjadikan hatinya kaya, melancarkan semua urusannya dan dunia datang kepadanya dalam keadaan tunduk. Dan barangsiapa DUNIA menjadi obsesinya , ALLAH menjadikannya miskin , mengacaukan semua urusannnya dan dunia datang kepadanya seperti ditakdirkan untuknya..(Riwayat At-Tarmizi). Jadi yakinlah . Pesanan ana untuk diri ana dan anta sebagai sahabat."

From : Khairul Izhar~10 Oktober 2008
Message:
"Renungkanlah wahai sahabatku . Dalam hati ibu berkata ' Pergilah anakku, belajarlah bersungguh-sungguh , jangan engkau lemas dalam kebebasan yang ibu berikan , ibu tidak menghantar kamu ke sana melainkan ibu percaya kepada kamu kerana kamu anak ibu.'
Dalam jiwa ayah pula berbisik 'Anakku..ayah lepaskan kamu dengan sejuta doa moga kamu tak pernah lupa nama yang kamu bawa dihujung namamu , hati ini penuh berharap agar kamu pulang membawa piala kemenangan..Anakku SELAMAT BERJUANG!' Kenangilah mereka dalam setiap yang akan kita lakukan wahai sahabat. Kata ibu dan ayah ' Namun andai kata kejayaan yang diharapkan tak mampu kamu capai, walau kamu telah berusaha bersungguh-sungguh..tak mengapa anakku , keperibadian syahsiah kamu yang lebih utama. Serta tidak melupakan jasa kami. Andai kata kami tiada lagi di dunia ini, engkaulah yang kami harapkan . Doa dan amal jariah untuk kami , jagalah maruahmu anakku , sesungguhnya syurga kamu terletak diatas keredhaan kami dan ALLAH..amiin"


Semoga bermanfaat kepada semua.

Sabtu, 6 Disember 2008

Temanku Semuer

Teringat waktu mula bersamer
Saling malu bertegur saper
Selepas lima tahun bersamer
Rasa macam ahli keluarger

Sekarang jarak memisahkan kiter
Setelah sekian lama tidak berjumper
Walau tidak nampak dimater
Harap kalian sihat sejahterer

Gurauan perlu bagi kiter
Mengekalkan kemesraan yang sedia ader
Selagi batasan islam kita jager
Harap ALLAH meredhai kiter

Sudah lama x bersuer
Ada yang tinggal di lain benuer
Walau dimana korang berader
Harap doa tidak diluper

Tegur menegur tiada salahnyer
Malah berguna bagi manusier
Apa gune hidup didunier
Kalau diakhirat kita meraner

Dalam kiter mengejar dunier
Masa depan akhirat jangan kita luper
Pandai2 lah bahagi maser
Pesan sayer kepada semuer.

Buat salah pun kiter bersamer
Dimarah guru perkara biaser
Kepada sume member member
Harap kalian jadi orang yang berguner.

Ingatlah sahabatku semuer
Hidup didunia sekejap jer
Gunekanlah maser sebaiknyer
Agar tidak menyesal disaner

Kini tinggal kenangan semue nyer
Waktu indah kita bersamer
Saat meniti usia remajer
MATRI menggamit memori kiter

Kita bersamer hidup di dunier
Harap diakhirat pun boleh bersamer
MATRI memang kenangan bahagia kita bersamer
Saya mmg rindu sangat kat kalian sumer.

Ahad, 30 November 2008

Paint My Life

Once I lived in a small dark world
There is no light
Only pain and loneliness
Then I saw a small white light
As I get closer a few hands hold me
They bring me to a new life
Life colored by lough and smiles
Full of sound and meanings
They are my family and friends
With them I know who I am
I know who my God
And I know what my life value for.

Kembali melihat diri.

Setelah meninggalkan alam persekolahan kini tiba masanya kita melayari kehidupan tanpa kongkongan dari guru2, pengawas, warden mahupun ibubapa. Di mana kita sendiri yang perlu mengatur waktu tanpa ada laungan siren dan jeritan warden , menyusun program bagi memenuhi waktu2 senggang dan berusaha mencapai impian dengan jalan yang kita sendiri pilih.







Persoalannya , sepanjang langkah yang kita ambil selepas meninggalkan alam persekolahan sejauh mana tahap keimanan kita?? Adakah berbaloi hidup kita yang sebentar ini dihabiskan dengan mengejar diploma?? Ijazah?? Adakah masa depan akhirat berbaloi digadai dengan semua ini??Atau dihabiskan dengan keseronokan?? Kemanakah semua panduan dan pedoman yang selama ini diberikan??


Di sinilah sebenarnya kita harus bertanya kepada diri sendiri. Bertanya dengan ikhlas kepada sudut hati kita yang paling dalam sejauh mana kita menjaga hubungan kita dengan ALLAH S.W.T? Bagaimana kita ingin berhubung dengan manusia sekiranya hubungan dengan ALLAH S.W.T tidak kita jaga? Bagaimana kualiti solat kita??





Sebagai manusia kita tidak akan lari dari melakukan kesilapan. Tetapi sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan adalah orang2 yang bertaubat. Ayuh kita berkira-kira semula dalam 24 jam yang ALLAH berikan berapa banyak yang kita peruntukkan bagi membeli masa depan kita di akhirat.



Tidakkah kita malu kepada ALLAH yang memberikan kita nikmat penglihatan dan kita menggunakannya bagi memuaskan hawa nafsu. Kesihatan yang dikurniakan digunakan untuk memuaskan nafsu. Masa yang diberikan diwaktu muda tidak digunakan bagi bagi membela agama. Lidah yang dikurniakan tidak basah dengan zikir dan kelu membaca firman2NYA.



Kita bersungguh-sungguh bangun awal menyiapkan diri untuk menghadiri kuliah. Tapi subuh kita dimana?? Dimanakah keberkatan ilmu sekiranya fardhu tidak dijaga?? Adakah solah berseorangan sama nilainya dengan nilai memenuhkan saff disurau?? Ketahuilah salah satu kumpulan yang akan mendapat naungan ALLAH dimana hari yang tiada naungan selain naunganNYA adalah pemuda yang hatinya terikat dengan masjid.







Marilah kita nilai kembali hari2 yang kita lalui di IPT. Marilah kita atur semula kehidupan kita ,ayuh kita jadualkan semula tilawah Al-Qur'an kita menyusun semula langkah ke surau yang selama ini tidak konsisten. Marilah kita beristiqamah dalam menjaga hubungan kita dengan Al-Khaliq agar seluruh kehidupan kita diredhai dan semoga kita akan mendapat janji syurga ALLAH di akhirat nanti. Ketahuilah bahawa ALLAH tidak pernah memungkiri janjiNYA.

Isnin, 3 November 2008

Sahabatku pergi lagi

Setelah Fawwaz , Abdul Muhaimin pula berlepas ke Tanah Mesir bagi menyambung pelajaran dalam bidang perubatan. Bersamanya adalah Imran Mohamed abang kepada Muslim Mohamed yang turut menyambung pelajaran ke sana.Alhamdulillah sebelum Muhaimin berlepas saya bersama Radhi dan Luqman sempat melawatnya.



Dari kiri Luqman , Imran , Saya , Radhi dan Muhaimin.


Kemudian yang terbaru adalah Abdullah Luqman yang berlepas ke Sudan . Waktu hantar Albo paling meriah sekali sebab ramai yang turun. Antara yang hadir Tengku Fahmi , Najmi , Afifi , Qayyim Hamdan , 'Afif , Ihsan Zakaria , Aiman Mahzuz , Umar Muhajir , Amin Roseli , Syahmi dan tidak dilupakan Muslim . Semoga Sahabat yang belajar diluar negara sentiasa dalam lindungan dan rahmat ALLAH S.W.T.




Sabtu, 30 Ogos 2008

ALLAH tahu apa yang terbaik buatmu.


Fitrah manusia menyukai dan membenci sesuatu. Kadang2 kita mempunyai sesuatu yang amat kita sayangi. Mungkin ia merupakan gambar bersama teman2 yang tidak mungkin masa dapat berputar semula bagi kita memberhentikan saat itu didalam sekeping gambar.


Kita akan merasa sungguh sedih apabila benda yang disayangi itu hilang dari tangan kita. Pada waktu itulah kita akan merasa sangat sedih. Namun yakinlah dengan ALLAH S.W.T kerana DIA MAHA MENGETAHUI. Mungkin apa yang kita sayangi itu tidak baik untuk kita.


Allah SWT berfirman mafhumnya:”…. dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah:216)


Oleh itu jangan lah kecewa dan sedih apabila kehilangan sesuatu. Redhalah dengan Qada' dan Qadar. InsyaALLAH kita akan mendapat apa yang tidak kita jangkakan berkat dari kesabaran kita , sesungguhnya ALLAH MAHA PEMURAH dan MAHA PENYAYANG. Yakinlah dengan ALLAH kerana DIA mengetahui apa yang terbaik buatmu.-Wallahualam.

Jumaat, 29 Ogos 2008

Semoga Perantauan Kalian Diredhai ALLAH

Alhamdulillah setakat ini dah 6 orang sahabat telah melanjutkan pelajaran ke Luar negara dan telah sampai ke destinasi Masing2. Bermula dengan Rijal , Hamdi , Syafiy dan Rahimi bertolak ke Syria. Kemudian diikuti oleh Saudara Annas bin Norkefli pada 2 August 2008 ke Mesir. Dan yang baru menyusul ialah Saudara Afiq Fawwaz yang melanjutkan pelajaran ke Jordan pada 26 August 2008 dibawah tajaan JPA.

Anas Norkefli




Rahimi, Hamdi , Syafiy dan Rijal di Jame'k Muawi


Tetapi semasa menghantar Fawwaz x sempat nak bersalaman kerana dibatasi kelas pada sebelah petang.Namun, Alhamdulillah sempat juga melihatnya dan mengucapkan selamat jalan.




Ucapan Selamat Jalan





Fawwaz tiba di destinasi.




Apa2 pun semoga kalian dirahmati ALLAH selalu dan walau apa pun bidang yang anda ceburi semoga dipermudahkan dan diberi kejayaan oleh ALLAH swt.

Selasa, 26 Ogos 2008

Selamat Menyambut Ramadhan Mubarak


Bulan Ramadhan bulan berganda. Setiap apa saja yang dilakukan akan mendapat balasan berganda. Malahan nafsu kita juga turut berganda walaupun pada bulan ini syaitan dirantai oleh Allah. Ini adalah kerana nafsu telah bertapak di hati dan bermaharajalela.

Saudara-saudari,

Apabila kita membuat kesilapan kita sering menyalahkan syaitan dan iblis yang menggoda kita. Tetapi mengapakah kesilapan yang sama turut berlaku dalam bulan Ramadhan? Adakah rantai-rantai yang membelit kaki-kaki syaitan itu terlalu panjang hingga dapat memberi 'petunjuk' kepada kita?

Sabda Rasulullah saw.:

"Apabila datang bulan Ramadhan, dibukakan pintu langit dan ditutup pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan."

Semoga dengan keberkatan Ramadhan ini kita akan dapat menggilap kembali hati kita yang pudar dan melumpuhkan nafsu-nafsu hitam yang bertahta di hati kita selama ini. Oleh itu, inilah masa yang perlu digunakan sebaik mungkin untuk mendidik kembali nafsu kita yang selama ini dikongkong oleh syaitan. Berpuasa bukanlah sekadar berlapar semata-mata. Tetapi puasa adalah berlapar di samping mendidik nafsu dan peribadi manusia. Ini adalah jihad yang maha besar yang perlu dihadapi oleh setiap umat Islam. Nabi Muhammad saw pernah bersabda:

"Berjihadlah kamu dengan lapar dan dahaga kerana pahalanya seperti pahala mujahid di jalan Allah (fi sabilillah) dan sesungguhnya tiada amalan yang lebih diperkenankan oleh Allah selain menahan lapar dan dahaga"

Saudara-saudari,

Bulan Ramadhan ini adalah anugerah Allah sebagai lambang kasih sayang kepada hamba-hamba Nya. Allah tidak mensia-siakan keletihan umatnya yang berpuasa hinggakan tidur di waktu siang juga diberikan pahala. Begitu besarnya kasih sayang Allah pada kita. Oleh itu marilah bersama-sama kita menilai diri kita. Semoga tahun ini amalan kita akan semakin bertambah dan sempurna perlaksanaannya. Insya Allah. Janganlah kita termasuk dalam golongan yang menganiayai diri

sendiri.

Sabda Rasulullah saw:

"Barangsiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan nescaya diampunkan segala dosa-dosanya yang lalu."

Wasalam

Sabtu, 23 Ogos 2008

Have a Go0d Start.


Untuk mendapatkan hari yang cemerlang dan optimum permulaannya juga perlulah cemerlang. Mulakan lah hari anda dengan bangun diawal pagi. Puji lah ALLAH dengan berdoa dan bersyukur kerana masih diberi ruang dan peluang bagi beribadah.


Bersihkanlah diri dan tunaikanlah solat sunat. Bagi menjadikan hari anda diberkati solahlah Subuh secara berjemmah dan bacalah beberapa pot0ng ayat Al-Qur'an bagi menenangkan hati dan mententeramkan jiwa.
Berdoalah kepada ALLAH agar hari itu menjadi hari yang cemerlang dan diterima sebagai hari yang akan memberatkan timbangan kebaikan dia Akhirat nanti.

Dan jangan lupa untuk mengambil sarapan pagi! Semoga Anda diberkati ALLAH sepanjang hari.

Ahad, 10 Ogos 2008

Jangan biarkan kepedihan memadamkan impianmu!!


Setiap manusia mempunyai impian..malah jika ditanya kepada anak kecil mengenai cita2nya

tentu saja dia petah menyebut profesion2 yang begitu glamour seperti askar,pilot,doktor dan sebagainya walaupun sebenarnya anak itu tidak pun mengerti apa skop tugas profession tersebut.


Bukan mudah untuk meriealisasikan sebuah impian..ia memerlukan pengorbanan dari pelbagai aspek meliputi masa tenaga mahupun keseronokan hidup.Namun jika kita seorang muslim yang sedar akan tanggungjawab yang di pikul maka segala kepahitan itu akan terasa begitu manis..dan lebih manis lagi jika ALLAH mengira pengorbanan kita sebagai amal soleh.Oleh itu perkara pertama yang perlu kita lakukan adalah mengikhlaskan niat sebelum berusaha.DAN usaha yang kita lakukan perlulah disertakan dengan tawakkal kepada ALLAH S.W.T.


Tidak salah untuk bercita2 tinggi. Neil Armstrong sendiri tidak pernah terfikir bahawa dia akan menjadi manusia pertama menjejakkan kaki ke bulan. Lebih2 lagi kita sebagai orang Islam perlu memiliki impian kerana kegemilangan ISLAM telah terpadam. Ketahuilah bahawa kitalah yang akan menyinari semula dunia ini dengan cahaya ISALAM dengan usaha kita.


Jadi walau dimana pun medan kita walau dimana ALLAH mentakdirkan kita berada jangan lah mudah perputus asa. Sentiasalah mengingatkan diri bahawa segala usaha ikhlas kita ini akan diganjari ALLAH diakhirat kelak.


Perlu juga diingat bahawa impian kita tidak boleh berhenti hanya didunia. Sesungguhnya dunia ini tidak kekal. Jadikanlah dunia ini sebagai ladang menyemai benih2 amalan , bajailah ia dengan keikhlasan dan siramilah ia dengan istiqamah yang mana hasil tanaman ini akan dipetik diakhirat nanti. Janganlah kita menjadi 0rang2 yang rugi yang menjual akhirat dengan dunia.


Riak dan ujub juga perlu dijauhkan dalam berusaha mengejar impian. Gantilah perasaan ini dengan merasakan kekerdilan kita berbanding ALLAH yang MAHA AGUNG .


Akhir kalam semoga segala impian kita akan tercapai dengan izin ALLAH . Kita juga berharap agar usaha2 kita ini dapat membawa sinar kegemilangan ISLAM yang telah lama terpadam. Jangan biarkan kepedihan dan kepahitan memadamkan impian dan cita2mu. -WALLAHUALAM.

Isnin, 23 Jun 2008

Alumni Sekolah Rendah Ibnu Kathir (SRIKG)




Sekolah Rendah Ibnu Kathir merupakan sekolah agama rakyat yang menerapkan nilai2 agama
ISLAM berasaskan akidah yang sahih tanpa menggabaikan kecemerlangan akedemik.
SRIKG telah beroperasi lebih dari sedekad telah melahirkan ramai individu2 yang mampu bekerja
untuk pembangunan ummah dan masyarakat.


Lepasan SRIKG kini mencecah ribuan orang.
Kebanyakannya masih lagi belajar di institut pengajian tinggi awam dan swasta dan sebahagian lain telah memasuki alam pekerjaan dan memegang jawatan2 penting di seluruh pelusuk Malaysia.


Selain akademik pihak sekolah juga menekankan kecemerlangan sahsiah dalam kehidupan seharian. Sahsiah yang baik merupakan manifestasi kepada ilmu yang dipelajari di dalam kelas, keimanan dan ketakwaan yang mendalam kepada ALLAH S.W.T.

Kini pihak SRIKG ditadbir oleh Ust. Fauzi Naim selaku guru besar Sekolah Rendah Ibnu Kathir berhasrat untuk mengumpulkan semula lepasan SRIKG. Kepada lepasan SRIKG bolehlah menghubungi Ust. Fauzi untuk makluman lebih lanjut lagi mengenai alumni ini.Wallahualam.