Saya
pernah mendengar nama Benz Ali sejak zaman universiti lagi, ketika itu saya
masih sibuk dengan usrah-usrah di luar negara (usrah ini melalaikan menurut
Benz, boleh baca disini), saya dengar persoalan-persoalan ketuhanan yang
dibangkitkan oleh Benz, tetapi pada kira saya ketika itu persoalan ketuhanan
yang membingungkan manusia ini ditanya sepanjang zaman, malah ia telah dijawab
sepanjang zaman, cuma mungkin belum dijumpai oleh generasi baru, jadi tidak ada
apa yang istimewa dan saya tidak mengikutinya dengan dekat.
Jauh
selepas saya keluar dari zaman universiti, bergelumang dengan hidup dan
kehidupan, seorang teman, Israr, mengajak saya ke Kuliah Buku yang diadakan di
Pulau Pinang. Beliau kelihatan begitu bersungguh mengajak saya, malah beliau
membeli naskah buku tulisan saya (buku yang dikritik Benz). Malam itu adalah
kali pertama saya bertemu beliau mendengar kuliah yang disampaikan oleh Anas Abd Jalil yang bertajuk 'Kerajaan Pakatan Di Bawah Telunjuk Rejim Neo-Liberal Mahathir-Daim'. Selepas ber-kuliah di MacDonalds
berdekatan USM kami menyambung per-sembang-an di Restoran Nasi Kandar Pelita.
Selepas pertemuan itu Israr saya lihat banyak menulis di satu Page Facebook
perihal musik Indie sebelum beliau hilang tanpa jejak, usaha menjejaki nombor
talifon beliau juga tidak berjaya, satu misteri. Kali kedua saya bertemu Benz adalah ketika event Pasar Buku 2020 yang dianjurkan oleh Buku Jalanan Bagan.
Pada
Pesta Buku KL 2019, saya diajak teman karib saya, Izzat Ibrahim untuk bersama
beliau menjual buku di kiosk swaterbit yang disediakan penganjur. Kiosk ini
dikhaskan untuk penerbit yang menerbit karya sendiri, ia adalah usaha
mengetengahkan buku yang tidak diterbit oleh penerbit besar negara. Walaupun
lokasinya sedikit terpuruk kedalam, aura pesta buku berjaya menghabiskan jualan
semua buku yang saya cetak. Salah seorang pembelinya adalah seorang wanita yang
dihantar Benz Ali – yang saya syak merupakan Kia Syakira. Di buku tersebut saya
titipkan pesan mohon ia di-reviu dan Benz bermurah hati mengkritik buku saya
itu dalam dua bahagian (bahagian satu dan dua). Di depan kiosk kami pada ketika
itu adalah kiosk Kementerian Dalam Negeri (KDN), apabila tiada pengunjung, saya
ringankan kaki untuk berkunjung di kiosk KDN. Selain buku-buku pro-komunis yang
dipamerkan sebagai buku haram, buku ‘Antithesis’ juga merupakan antara buku yang
dipamerkan sebagai buku haram, selain komunis, perkara-perkara yang mempromosi
marijuana (dadah) juga merupakan bahan yang diharamkan, antara bahan pameran
lain adalah seluar dalam yang mempunyai lambang daun marijuana. Saya bersembang
dengan pegawai bertugas, saya bertanya bagaimana bahan-bahan pro-komunis
diharamkan tetapi saya masih boleh membeli The Communist Manifesto di gedung
buku terbesar negara di tengah ibukota? (nama kedai dirahsiakan atas faktor
keselamatan dari risikan dan serbuan). Pegawai tersebut mengatakan
penguatkuasaan mereka terhad, mereka hanya bertindak atas laporan, jika tak
dilapor mereka tidak tahu (ambil tahu).
Selepas
itu baru saya mempunyai keinginan untuk membaca buku ‘Antithesis’ yang telah
diharamkan ini, saya pernah mencari buku ini dalam senarai katalog OPAC
Perpustakaan Negara (OPAC PNM), walaupun mempunyai ISBN number, ternyata buku
haram ini tidak keluar dalam senarai carian. Apabila saya menggunakan terma
‘buku haram’ dalam tulisan ini, saya tidak bermaksud ia dalam konotasi
pejoratif, tetapi hanya kenyataan objektif. Kerana pada fikir saya, banyak
buku-buku yang baik sepanjang sejarah pernah diharamkan, jadi pengharaman buku
ini mesti disebabkan ia mengandungi sesuatu, ada substance, jadi pengharaman
pada pandangan saya merupakan pencapaian bahawa buku ini mempunyai substance,
ia diiktiraf oleh kerajaan bahawa ia mampu mempengaruhi manusia. Namun akhirnya
saya tetap mendapatkan naskah buku haram tersebut untuk dibaca (cara
mendapatkannya dirahsiakan).
Saya
kira ini buku terbitan Dubook pertama yang saya dapatkan (mungkin juga
terakhir). Semasa Dubook naik mencanak dahulu, saya merupakan antara orang yang
tidak ambil kisah, bukan saya mempunyai dendam peribadi terhadap Dubook yang
‘liar dan angkuh’, tetapi saya secara peribadi tidak meminati bahasa-bahasa
kempen yang digunakan, yang bagi saya terlalu kesat, tidak melambangkan nilai
intelektual buku seperti yang saya faham. Walaupun saya faham, ia merupakan
kaedah mereka untuk melakukan marketing – tetapi ia tidak masuk dengan saya.
Mungkin jika saya tidak punya pengalaman berkenalan secara peribadi, saya tidak
akan mendapatkan buku ini.
Baik,
sekarang mungkin kita boleh masuk kedalam isi buku.
Bacaan
awal saya secara umum mendapati tulisan Benz Ali ini memang agak kasar, jadi anda
boleh menjumpai frasa seperti ‘intelektualisme punggung’ dan 'f*** you' di dalamnya, ia kasar
mengkritik kerajaan dan juga orang-orang yang beragama (agama Islam secara
spesifik), jadi mungkin itu menjadi sebab ia diharamkan. Namun
persoalan-persoalanan ketuhanan yang dibangkitkan, contohnya soal peranan tuhan
dalam isu evil, pain, and suffering tidaklah begitu mengugat keimanan
pada amatan saya. Saya secara peribadi telah lama cuba memahami isu ini. Sejak
dari awal lagi saya telah membaca buku-buku yang ditulis oleh tokoh gerakan The
New Atheist, antara yang saya baca adalah Richard Dawkins yang merupakan
militant atheist dengan naskah beliau yang berjudul The Selfish Gene dan The
God Delusion. Lebih aneh, buku-buku ini tidak diharamkan di Malaysia, malah
ada dalam senarai OPAC PNM. Seorang tokoh lain yang saya gemari adalah
Christopher Hitchen, hampir kesemua perbahasan Hitchen di Youtube telah saya
tekuni, dari beliau muda dan merokok dalam wawancara bersama C-Span hinggalah
beliau telah kurus dan botak hasil rawatan kanser. Walaupun saya bukanlah
seorang atheist, dan saya juga dapati kadangkala Hitchen menggunakan falasi
bagi melawan hujah theist, tetap Hitchen merupakan antara figura yang saya
gemari kerana ilmunya dan luasnya pembacaan beliau. Tokoh atheist baru lain seperti
Sam Harris dan Dennett entah kenapa saya tidak begitu gemari, saya pernah juga
mendengar syarahan Harris tetapi berhenti ditengah jalan, bagi saya beliau
tidak punya vigor dan rigor seperti Hitchen.
Antara
kritik awal dalam buku ini adalah soal pengajian Islam di universiti yang
berbayar, beliau menulis “jika kamu tiada duit, kamu tidak boleh menjadi Muslim
yang baik..yang cerdik”. Saya secara peribadi bersetuju dengan premis bahawa
ilmu itu bukan semestinya hanya boleh dicapai melalui jalan universiti, malah
saya mungkin pergi lebih jauh dengan mengatakan bahawa ada ilmu yang mustahil
kita dapat di universiti, ilmu itu luas dan mustahil dapat disatukan dalam satu
universiti atau perpustakaan. Tetapi saya tetap mengiktiraf universiti sebagai
institusi yang mengabsahkan seseorang itu mempunyai ilmu, atau dalam kata lain
universiti mengeluarkan sebuah kertas memperakui seseorang itu mempunyai
sedikit ilmu. Dalam mengkritik Islam sebagai kapitalis yang membuat bisnes
pendidikan berbayar bagi saya tidak berlaku adil. Malah mungkin Islam adalah
agama terbesar yang memberi pendidikan percuma. Jika kita ingin mendalami Islam
dan tidak berduit, kita boleh mengikuti kuliah-kuliah di masjid secara percuma.
Malah banyak institusi tahfiz dan pondok yang memberi pendidikan percuma pada
anak-anak yang susah. Jika kita masih tidak berpuas hati, dan tetap ingin
menyambung pengajian secara percuma, kita boleh cuba dapatkan bantuan zakat.
Saya tidak bersetuju pengajian Islam sahaja disuruh diajar secara percuma, jika
kita hendak mengatakan ia merupakan pengajian yang tidak memerlukan modal untuk
membeli alatan makmal dan membuat eksperimen, banyak kursus lain yang berbentuk
seperti ini seperti pengajian falsafah, ekonomi, politik, pengurusan dan
lain-lain yang tidak punya modal untuk melakukan kajian eksperimental. Saya
masih ingat semasa di Damshik, Syiria sebelum revolusi, saya pernah masuk ke
Jamek Umawi semasa malam hari, saya dapati ketika itu terdapat ramai orang dan
sedang berlangsung kuliah bersama Sheikh Ramadhan Al-Buthi. Seorang tokoh Islam
besar ketika itu, mungkin yang kedua terbesar selepas Sheikh Yusuf Al-Qardhawi.
Saya ada membaca kitab beliau Fiqhul Seerah, kuliah bersama tokoh ke-2 terbesar
Islam di zaman tersebut diadakan secara percuma! Semoga Allah mencucurkan
rahmat keatas roh Sheikh Ramadhan Al-Buthi yang terkorban dalam revolusi.
Perihal
komunis, dalam buku haram ditulis “muncul komunisme, reaksi sunnah bukan mahu
mengambil apa yang baik... tetapi memilih untuk mengkafirkan komunisme, yakni
menolak komunisme secara total”. Kerana buku ini mungkin kumpulan status
Facebook, jadi mungkin saya tidak dapat mengetahui rangka awal atas kesimpulan
ini. Tetapi saya mengambil jalan mudah dengan memahaminya sebagai kritik
penolakan komunisme di Malaysia dan dilabel sebagai kafir. Kerana komunisme
merupakan ideologi yang mempengaruhi banyak pemikiran umat Islam jika kita
meninjau gerakan Islam di Mesir, Palestin, Iraq, Libya dan sebagainya, tetapi
di Malaysia ia seolah-olah adalah taboo. Pada saya, ia lebih kepada kesan daripada
sejarah berbanding ideologi, penolakan komunis di Malaysia walaupun sering
ditolak menggunkan label ‘kafir’ adalah kesan dari sejarah hitam berdarah di
Malaysia. Dalam masa yang sama, saya ambil maklum dengan hujah yang mengatakan
bahawa, British, Jepun, Portugis, Belanda turut menjajah kita, kenapa kita
tidak begitu anti mereka sebagai mana kita anti kepada komunis? Untuk soalan
ini, bagi saya jawapannya adalah pada polisi propaganda pemerintah yang
mengambil kuasa selepas British dalam menanam semangat patriotik dalam negara.
Saya secara peribadi merasakan pengharaman komunis secara total di Malaysia ini
sedikit bermasalah dalam memberi ruang kebebasan berfikir. Kerana bagi saya
sumbangan komunis (kiri) bukan kerana ia benar dari sudut ideologi atau sistem
ekonomi, tetapi banyak kepincangan dan masalah sistem kapitalis dapat difahami
dari membaca literature kiri, ini pada saya sumbangan komunis, mengetengahkan
masalah sistem yang dominan sekarang. Hampir mustahil bagi saya untuk kita
boleh memahami discourse ideologi Barat baik dari sudut politik, sosial, atau
ekonomi jika kita tidak membaca tulisan-tulisan kiri.
Saya
faham Benz Ali begitu anti dengan gerakan Islam Haraki dan usrah. Saya tidak
pasti usrah mana yang beliau ikuti atau gerakan haraki yang mana, dan saya
sendiri sudah banyak menjawab perihal ini (saya tulis disini, disini dan
disini). Bacaan saya, pandangan beliau terhadap usrah hanya satu sisi dan
mengabaikan sisi-sisi yang lain, sudut pandangnya usrah hanya berbicara soal
halal-haram dan kafir mengkafir, beliau menulis “apakah campur tangan agama
pada makanan, cuma sekitar tetek bengek halal – haram, babi dan alkohol?”
Beliau menulis lagi “Bill Gates yang kafir itu mencipta Microsoft Word..kau nak
buat minit usrah pun perlukan Microsoft yang dibuat oleh orang-orang kafir”.
Pada saya usrah telah ada sebelum Microsof Word, jadi tidak timbul isu usrah
perlukan Microsoft Word. Penggunaan teknologi itu pada saya sekadar mengikut
perkembangan zaman, jika tidak digunakan, mungkin nanti muncul pula Benz Abu
(di parallel universe) yang mengkritik bahawa Islam ini anti teknologi. Dari
sudut terima kasih, kita berterima kasih dengan membayar kepada Microsoft,
tetapi kita juga perlu berterima kasih kepada tulisan intelektual Islam seperti Al
Jabr (yang sering disebut Algebra) yang banyak menyumbang kepada ilmu
matematik moden yang tanpanya komputer dan Microsoft tidak dapat dihasilkan.
Pandangan saya terhadap usrah berlainan dari beliau, saya melihat orang-orang
usrah turun ke pedalaman di Simuning, Sabah memberi pendidikan pada orang-orang
yang hidup di laut, saya melihat mereka mengumpul duit sesama sendiri
mendirikan sekolah, saya melihat mereka mendirikan rumah-rumah perlindungan
untuk warga Rohingya walaupun masyarakat mencemuh mereka, saya melihat orang
usrah menghantar bantuan apabila Aceh dilanda tsunami, mereka ke Syria,
Palestin, Somalia menghantar bantuan makanan, membayar yuran anak-anak mereka
belajar, saya melihat orang usrah membuka rumah penyayang untuk masyarakat
miskin dan yatim. Namun entah kenapa sisi-sisi ini tidak pernah disebut oleh
Benz Ali dalam bukunya, mungkin beliau tidak tahu akan hal ini dari pengalaman
singkat usrah beliau, atau mungkin beliau tidak mahu membangkitkannya kerana ia
akan meruntuhkan perspektif selektif dan reductionist beliau.
Namun
pada saya apa yang kita perlu ambil dari penulisan ini bukanlah sisi pandang
selektif atau reductionist itu, tetapi melihat kepada kritik-kritik itu secara
spesifik dan cuba merenung, menilai dan cuba menambah baik sudut tersebut. Contohnya
apabila beliau mengkritik golongan usrah tidak “membaca atau menulis apa-apa”.
Ini semestinya tidak betul secara objektif, ia merupakan generalisasi dari
masalah kecil dan dibesarkan kepada keseluruhan kumpulan, tentunya ada yang
membaca dan menulis. Seperti pemikiran jika golongan Buddhist menindas Rohingya
di Myanmar kita menyimpulkan semua pengikut Buddha adalah pengganas, tentulah
ia tidak benar. Namun golongan usrah perlu memandang kritik ini dari sudut yang
berbeza, dari menjadi defensif, mereka (termasuk saya) perlu proaktif, membaca
dan menulis lebih banyak lagi sehingga menjadikan andaian “golongan usrah tidak
membaca dan menulis” itu sukar dipertahankan hanya dengan melihat keadaan luar
secara umum. Jadi imej itu diperbaiki dengan usaha (amalan) bukan sekadar kita
berdebat untuk menang hujah.
Tetapi
ada juga persoalan-persoalan beliau yang saya rasa dekat di hati, contohnya
beliau bertanya “Apakah Islam hanya di ranjang?” tentu sahaja beliau bukan
bermaksud Islam hanya di ranjang, tetapi ia adalah kritik sosial terhadap
masyarakat kita yang selalu memandang permasalahan nikah kahwin, poligami, dan
sebagainya sebagai isu utama yang dibincangkan. Saya sendiri pernah menulis
perihal lawak kahwin dua dan poligami, yang saya rasa tak lawak langsung.
Kerana banyak lagi perkara-perkara penting yang perlu kita lakukan sebelum kita
mati dan ditanam didalam kubur. Juga persoalan beliau yang membangkitkan
bagaimana aktivis dan naqib-naqibah usrah yang memperjuangkan idealisme mereka
di universiti, tetapi hilang apabila bergraduasi dan bergelumang dengan masalah
kehidupan. Saya kira ini bukan masalah golongan usrah sahaja, saya pernah
membaca status komrad PSM mengeluh akan hal yang sama, mungkin itu memang
lumrah manusia, bukan semua orang tahan berjuang, tidak kira ideologi apa pun.
Antara perbahasan beliau yang lain yang saya kira saya bersetuju adalah “kerajinan
boleh mengatasi kesarjanaan”, ini saya kira harus menjadi motivasi masyarakat
diluar universiti, mereka harus sedar bahawa mereka juga mampu menajamkan
intelektual mereka tanpa membayar yuran pengajian universiti.
Akhir
sekali, ulasan buku ini lambat 6 tahun kerana buku ini diterbitkan pertama kali pada tahun
2014, dan mungkin banyak pandangan-pandangan beliau yang telah beliau
tinggalkan, kerana beliau sendiri menulis disclaimer di awal buku ini bahawa
buku ini “bukan Al-Qur’an”. Contohnya dalam buku ini beliau menulis bahawa “kau
hanya memberatkan Planet Bumi dengan menjadi malas”, tetapi dua minggu sudah
beliau berhujah di Youtube tentang “Kenapa Malas Itu Penting?”. Buku ini saya
kira banyak persoalan-persoalan, dan banyak persoalan itu hanya selapis, tidak
diterangkan atau dihuraikan dengan dalam (mungkin kerana ianya status Facebook,
bukan kajian dan tekunan yang panjang). Jika orang lain memberi komentar bahawa
Benz Ali ini bagus tetapi dia banyak sangat berfikir perkara yang bukan-bukan,
saya pula berpendapat bahawa dia perlu berfikir lebih banyak lagi, lebih dalam
lagi, bukan berhenti berfikir. Kerana soalan-soalan ini ada jawapannya, maka ia
perlu dicari hingga satu hari nanti akan ketemu jawapan yang memuaskan hati,
insha’Allah. Apa-apa pun syabas kepada Benz, sekurang-kurangnya dia telah
menjalankan perintah Tuhan untuk berfikir.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan