Ahad, 18 November 2018

Catatan Baitul Muslim 16: Bina keluarga dengan ilmu



Sekitar bulan November 2018 saya berkesempatan menghadiri Konvensyen Belia Relawan Haluan (KOBAR) Zon Utara 2018. Konvensyen yang berlangsung selama satu hari ini diisi dengan pelbagai topik menarik seperti cara menguruskan gajet dalam keluarga, kesukarelawanan, misi kemanusiaan, dan juga topik kekeluargaan.

Antara slot yang saya kira paling diingati adalah forum berkenaan dengan kekeluargaan yang bertajuk "Bercinta di dunia, bertemukah di syurga?". Pada mulanya persepsi saya adalah forum ini pastinya berkisar dengan percintaan klise yang penuh dengan ayat berbunga disulami kejiwangan. Ternyata persepsi saya salah. Forum ini dibarisi Puan Fatimah Azzahra Azmi, seorang peguam, dan Ustaz Ahmad Muhtad Yusoff, seorang pengetua sekolah. Forum tersebut dipengerusikan oleh Ustaz Anas Mokhtar, seorang ustaz selebriti terkenal.

Pelbagai isu dikupas dengan real, seperti tanggungjawab suami isteri, kes-kes penceraian di Malaysia, juga teknik-teknik mengendalikan konflik dalam rumahtangga. Juga diselang selikan dengan kisah-kisah dari seerah yang sememangnya memberi satu perasaan keinsafan dan keinginan untuk memperbaiki rumah tangga. Saya tertarik dengan perkongsian yang diberikan oleh Ustaz Muhtad, dimana beliau menyebut:

"Suami apabila pulang ke rumah perlu menjadi seperti kanak-kanak, apabila keluar dari rumah dia perlu menjadi seorang lelaki yang sejati."

Beliau mengulas bahawa seorang suami yang juga merupakan seorang ayah perlulah meluangkan masa bermain bersama anak-anak, bukan melepaskan terus tanggungjawab bermain dengan anak-anak kepada isteri. Malah sebagai bapa seharusnya bermain dengan serius sehingga menjadi seperti 'kanak-kanak' dalam menghargai anak-anak. Bapa yang baik tidak kekok bermain bersama anak-anak malah anak-anak tidak kekok bermain dengan bapanya.

Saya kira perkara ini penting terutamanya kepada anak pertama pada ketika dia belum mempunyai adik. Ibubapalah yang perlu menjadi rakan sepermainan, dan bukan dilepaskan kepada talifon bimbit bagi mengisi masa bermain anak-anak. Bermain bersama anak-anak juga merupakan salah satu method awal mentarbiyah anak.

Dalam forum tersebut juga, panelis ada menyebut bahawa kita di Malaysia tidak disediakan pendidikan kekeluargaan. Kita tiada subjek yang memberi pendedahan berkenaan dengan tugas dan tanggungjawab suami atau isteri semasa PMR, PT3 atau SPM. Hatta di universiti sekalipun kita tidak mengikuti kursus pengurusan keluarga. Dengan generasi yang tidak dididik berkenaan soal mengurus keluarga, bagaimana kita hendak mengharap lahir institusi keluarga yang baik dan berfungsi? Dengan magik? Tentulah tidak.

Disini forum tersebut menyimpulkan bahawa pentingnya bakal suami, bakal isteri, bakal ibu, dan bakal ayah, menyiapkan diri dengan ilmu. Membaca buku, menghadiri kursus dan seminar, agar keluarga yang dibina adalah keluarga yang berfungsi dan didasari ilmu.    

Ahad, 4 November 2018

Memaknai Rumi: Siri 3


Free of who I was, free of presence, free of
dangerous fear,hope,
free of mountainous wanting. (21)

Saya sering berfikir alangkah indahnya jika saya boleh hilang dari kewujudan, tanpa ada rasa takut terhadap apa-apa, tiada perasaan sayang atau cinta. Atau lahir sebagai insan baru tanpa masa silam, hidup sebagai kertas putih yang belum dicemari sebarang dakwat, bebas melakar lukisan masa depan baru, mengarang kisah kehidupan baru tanpa sebarang keterikatan.

Manusia sering terperangkap dengan masa. Asyik dengan nostalgia memoria masa silam. Asyik dengan impian dan masa depan yang diidamkan. Sehingga dia lupa, dia hanya mempunyai masa kini, dia hidup di hari ini, jam ini, minit ini, detik ini. Masa silam dan masa depan merupakan dimensi yang mustahil dicapai manusia, ia hanya fragmen imaginasi dalam kisah sains fiksyen. Namun begitu sukar manusia keluar dalam perangkap masa ini, perangkap yang dicipta oleh minda mereka sendiri. Dia terpenjara mengejar dimensi yang mustahil untuk dimiliki, dalam masa yang sama mengabaikan satu-satunya peluang yang ada – masa kini, sekarang.

Hiduplah sekarang, nikmatilah saat ini, tinggalkan semalam dan esok.

Memaknai Rumi: Siri 2


But if the frog could be completely silent,
then the snake would go back to sleeping,
and the frog could reach the barley. (21)

Adakala dalam hidup berdiam diri merupakan satu yang menyelamatkan. Kata-kata seringkali digunakan sebagai senjata untuk meluka orang lain, ada ketika kata-kata memakan diri. Hari ini teknologi membenarkan kita berkata-kata tanpa bersua muka, tanpa sebarang bunyi kita boleh menyampaikan mesej dan makna. Kewujudan teknologi membolehkan seorang yang secara fizikal sosialnya pendiam, nampak seperti peramah di media sosial. Dan media sosial seolah menggambarkan manusia tidak pernah berhenti dari berbicara, bercerita. Bercerita berkenaan dengan semua perkara, mempunyai pasangan baru, anak baru, kasut baru, rumah baru, pekerjaan baru, semuanya diceritakan. Tiada yang tertinggal, makan di restoran mana, pergi melancong di mana, berjumpa siapa, segalanya didedahkan, ditaip dan di digitalkan dalam bentuk data. Tanpa sedar mereka akhirnya menjadi maklumat awam, bukan lagi insan yang unik dengan misteri dan teka-teki.

Selasa, 23 Oktober 2018

Memaknai Rumi: Siri 1



Close both eyes
To see with the other eye.
Why do you stay in prison 
When the door is so wide open? (3)

Kita sering melihat hidup dalam kaca mata material. Kita yakin dengan apa yang kita nampak, apa yang dapat dipandang, dipegang, dan dirasai. Namun hidup ini lebih misteri dari sekadar objek fizikal. Hidup kita dicorak dengan emosi dan perasaan, sesuatu yang tidak dapat dibuktikan secara emperikal. Oleh itu kadang kala ketika membuat keputusan, kita perlu menutup mata dan percaya pada perasaan. Biar sungai takdir yang membawa kita ke muara baru, muara yang kita sendiri tidak pernah tahu akan kewujudannya.

Kita sering memenjara diri sendiri, mengalah dengan keadaan. Kita bukan tumbuhan, kita punya kaki untuk melangkah ke perubahan. Tiada yang menghalang melainkan perasaan dan minda kita sendiri. Apabila minda kita bebas, kita tidak takut lagi melangkah keluar dari keadaan. Pergi jauh meninggalkan keburukan kepada masa depan yang lebih baik. Kunci pintu penjara ada ditangan kita. Jangan takut, tutuplah mata dan melangkah keluar. Ada alam baru yang hijau segar menanti ketibaanmu.

Jumaat, 12 Oktober 2018

Jiwa yang hilang



Bintang cerah itu masih belum muncul lagi
Aku bangun menyusur dalam gelap pagi
Aku tertanya kenapa satu bintang digelar mentari
Sedang berjuta lagi menghias menyinari

Pagi ini langkahku lelah
Entah kenapa jiwaku kesah
Seolah separuh ruhku telah mati
Ada sesuatu yang hilang dari hati

Aku cuba sedaya upaya mencari punca
Namun hampa berderai seperti kaca
Aku cuba juga untuk berkerja
Namun seharian jiwaku seperti didera

Ibarat helang yang bebas terbang
Aku berdoa agar aku hilang
Tiada jejak tiada perasaan
Tenang abadi bersama Tuhan.

Ahad, 7 Oktober 2018

Pagi yang gelap & puisi Rumi


I'm wide awake this morning. Selalunya dalam bas selalu tertidur. Tapi pagi ni tak dapat tidur, termenung melihat lampu sepanjang jalan dari Sg. Petani ke Butterworth. Tiba-tiba teringat musim sejuk di St. Petersburg, lampu- lampu sepanjang sungai Neva. How I miss the scenery. Rumi menulis bahawa manusia kebanyakannya mabuk dan tidak waras. Hanya sedikit sahaja yang sedar mengenai hakikat diri. Manusia yang dapat merasai kedalaman hakikat kehidupan, sedar mereka hidup. Rasa mereka hidup, tidak mabuk mengejar dunia. Mereka sedar mereka sedang hidup. Pagi ini aku tertanya pada diriku, adakah aku sedar atau mabuk?

The rain is falling, now I missed the snow and my blue jacket.

Ahad, 23 September 2018

Village Files: Peranan pengumpulan data dalam pembersihan etnik Palestin 1948



Perasaan saya bercampur baur ketika mula membaca buku berkenaan dengan pembersihan etnik Palestin yang ditulis oleh sejarawan dari Israel, Dr. Ilan Pappe. Helaian-helaian awal dalam prakata, bab pertama dan kedua sangat meremangkan bulu roma. Bercampur perasaan sedih, marah dan kagum. Sedih membaca bagaimana bangsa Palestin dibunuh beramai-ramai, marah dengan fakta sejarah bagaimana British berkonspirasi dengan pertubuhan Zionis dan kagum dengan perancangan licik konspirator Zionis membeli tanah, memanipulasi British dan mengumpulkan data sebelum melancarkan jenayah pembersihan etnik.

Dr. Ilan Pappe merupakan professor dari Universiti Exeter, UK. Beliau merupakan salah seorang dari 'New Historian' - terma yang digunakan bagi sejarawan Israel yang mencabar naratif sejarah tradisional Israel yang dicemari ideologi Zionis. Antara nama-nama sejarawan yang sebaris dengan beliau adalah Benny Morris dan Avi Shlaim. Dalam prakata beliau di dalam bukunya 'The Ethnic Cleansing of Palestine' beliau ingin membawa sejarah bukan dari sudut pandang bangsa Palestin yang menganggap peristiwa 1948 sebagai 'Nakba' atau katastrofi, juga bukan naratif Zionis yang menganggap 1948 sebagai hari kemerdekaan, tetapi naratif bahawa 1948 adalah jenayah perang terancang.

Dalam penulisan kali ini saya tidak mahu mengulas buku ini secara umum, kerana saya belum menghabiskan pembacaan saya, tetapi mahu berkongsi tajuk kecil dari bab ke-2 dari buku ini. Bab kedua ini bertajuk "The Drive for an Exclusive Jewish State" manakala tajuk kecil dari bab ini adalah "The Village Files".

"The Village Files" adalah usaha pengumpulan data setiap kampung di Palestin, ia merupakan antara batu asas pertama dalam perancangan Zionis untuk melancarkan operasi pembersihan etnik secara sistematik pada 1948. Usaha ini dicadangkan oleh sejarawan muda dari Universiti Hebrew, Ben-Zion Luria yang membentangkan cadangan ini kepada Jewish National Fund (JNF). JNF diasaskan pada 1901 merupakan alat gerakan Zionis dalam usaha menawan Palestin dan aktif membeli plot-plot tanah bagi tujuan kemasukan imigran Yahudi. Yitzhak Ben-Zvi (pemimpin Zionis yang kemudiannya menjadi perdana menteri Israel ke-2) berkata bahawa projek ini penting sebagai maklumat risikan yang bakal digunakan oleh Hagana (militia Zionis) dalam usaha pembersihan etnik.

Bagi menjayakan projek ini topografer dari Universiti Hebrew direkrut dan mencadangkan agar aerial photographic survey dijalankan, mereka menunjukkan hasil survey udara ini kepada Ben-Gurion (arkitek pembersihan etnik 1948 yang kemudian menjadi perdana menteri pertama), gambar perkampungan Sindiyana dan Sabbarin (perkampungan ini lenyap selepas 1948). Fotografer professional seperti Yitzhak Shefer dan Margot Sadeh juga direkrut untuk menjayakan projek ini.

Usaha ini dijalankan di dalam makmal di rumah Margot secara rahsia dan disembunyikan dari pengetahuan British. British bagaimanapun mengetahui kewujudan projek ini tetapi tidak berjaya menemukan pusat operasi mereka. Hasil pengumpulan data setiap perkampungan ini sangat teperinci, ia mengandungi data topografi, peta jalan, kualiti tanah, sumber air, sumber pendapatan penduduk, komposisi sosio-politik, komposisi agama, nama 'mukhtar' setiap kampung, umur warga lelaki, dan banyak lagi.

Mereka juga mengumpul data individu setiap kampung. Nama-nama individu yang terlibat dengan revolusi, keluarga yang kehilangan ahli menentang British, individu yang dituduh pernah membunuh Yahudi, setiap maklumat ini adalah penting bagi menjayakan pembersihan etnik Palestin 1948.

Seorang ahli Hagana, Moshe Pasternak berkata:

"Kami perlu mempelajari stuktur asas perkampungan Arab bagi mengetahui cara paling sesuai melancarkan serangan. Dalam akademi tentera, kami belajar bagaimana untuk menyerang bandar moden Eropah, bukan perkampungan primitif. Tidak boleh disamakan perkampungan ini dengan perkampungan di Poland atau Austria. Perkampungan Arab didirikan di kawasan bukit, jadi kami perlu tentukan sama ada ingin menyerang dari atas atau bawah. Kami perlu melatih 'Arabis' (orientalis yang melaksanakan operasi bersama jaringan pemberi maklumat) bagaimana untuk bekerja dengan para talibarut".

Selepas 1943 pengumpulan data ini bertambah terperinci. Ia termasuk tanah yang diusahakan untuk pertanian, jumlah pokok pada setiap kebun, kualiti setiap pokok, jumlah tanah bagi satu keluarga, jumlah kereta, jumlah kedai, pekerja dan jenis pekerjaan. Sangat terperinci ia mengandungi maklumat setiap puak, kaum, fahaman politik, strata sosial, dan maklumat penjawat awam setiap kampung. Pada 1945, data ini merangkumi nama masjid, nama imam masjid, maklumat berkenaan imam masjid setiap kampung, dan jumlah bilik di rumah setiap imam. Kemudian data ini semakin berciri ketenteraan menghampiri 1948, jumlah pengawal (kebanyakan kampung tiada pengawal) dan kualiti/kuantiti senjata setiap kampung (kebanyakannya tiada).

Pekerja projek ini dilatih di sebuah kampung yang dipanggil Shefeya, yang terletak berhampiran perkampungan Furaydis dan penempatan imigran Yahudi, Zikhron Yaacov. Disini pengintip Yahudi berbahasa Arab dan mengamalkan budaya kampung penduduk setempat. Selepas dilatih mereka dihantar ke perkampungan dan mengambil kesempatan dari budaya Arab yang meraikan tetamu. Mereka kemudian bertamu di rumah 'Mukhtar' setiap kampung bagi mengumpulkan maklumat.

Kemaskini akhir berlaku pada 1947 apabila senarai 'Wanted List' setiap kampung mula dikumpulkan. Senarai ini digunakan apabila militia Zionis melancarkan operasi pembersihan etnik pada tahun 1948, nama mereka yang ada dalam senarai dibariskan dan dibunuh.

'The Village Files' ini merupakan sebahagian inteligensia Zionis dalam menjayakan pembunuhan dan pembersihan etnik 1948. Apabila saya membaca buku ini, membaca setiap perincian perancangan Zionis menakluk Palestin, sering terdetik di hati saya agar muncul seseorang yang dapat menghidu dan menggagalkan perancangan mereka. Namun saya sedar, ia telah menjadi sejarah, mereka akhirnya berjaya dan tinggallah Palestin seperti yang kita ada pada hari ini. Terus dibunuh dan terhina. Bagi saya sejarah ini amat penting untuk diketahui kita, agar kita sering berwaspada dan belajar. Jika kita tidak membaca sejarah, kita akan terus tewas dan kalah.


Isnin, 17 September 2018

Setia pada idea bukan pesona


Kita dapati dunia seringkali wujud dalam dualiti. Dalam pertarungan ideologi, polisi, susun atur ekonomi dan masyarakat kita dapati di sana wujudnya dualiti dalam bentuk idealisma dan realisma. Dalam arena ini kita lihat pelbagai ragam pesona, seseorang yang membina imej umumnya dengan warna akademia dan idealisma, namun ketika sudah diangkat ke puncak kuasa dialah orang pertama yang mendustai idealismanya sendiri dengan memberi alasan-alasan realisma. Dari kerangka idealisma, ia hanya menjadi retorik kosong, mengumpan minda massa untuk diangkat ke tangga kuasa. 

Kita boleh faham jika pesona itu seorang ahli politik, kerana konsisten merupakan elemen yang hampir mustahil untuk kita temui dalam janji, manifesto dan lidah politikus. Dia tidak boleh dikebalkan dari kritikan. Tapi bagi masyarakat intelektual, ia menjadi sangat janggal, aneh, malah sampai ke tahap sangat menjijikkan apabila golongan yang mengakui intelektual masih tidak dapat melepaskan diri dari pengaruh pesona ketika idealisma dibakulsampahkan.

Isu mahasiswa menjerit merupakan satu turning point yang sangat signifikan pada bulan September 2018. Di mana kita membezakan mereka yang setia pada idea dan golongan yang setia pada pesona. Golongan taksub pesona keluar dengan mengatakan mahasiswa menjerit dalam pertemuan dengan menteri apabila autonomi universiti dicabul sebagai biadap dan tidak berakhlak. Mereka lupa, mereka adalah orang yang sama yang mengagungkan idea 'mahasiswa melawan' sebelum ini. Tapi hari ini apabila pesonanya sudah menaiki takhta, imannya berubah, kini mereka berdakwah agar mahasiswa harus mengikut dan memberi tunduk hormat kepada politikus.

Sangat dangkal alasan menjerit adalah biadap ketika idealisma dicabul. Mungkin Ahed Tamimi yang menampar muka tentera Zionis dikala negaranya dijajah dan dicabul juga dikira biadab dan tidak berakhlak. Padahal aktivis mahasiswa sudah duduk berbincang dan ditolak dengan mentah. Menjerit adalah manifestasi protes, takkan mahu disuruh bercium mulut. Menteri yang jelas berbohong, menipu dan tidak berpegang kepada prinsip lebih biadap dan tidak berakhlak. 

Lebih menjijikan, ada yang cuba menggunakan taktik pembunuhan karakter. Cuba mengaitkan aktivis mahasiswa dengan tokoh liberal. Ia merupakan ad hominem yang sangat jelas, argumen central nya tidak dibahas. Padahal sebelum ini dialah yang melaungkan politik matang dan sejahtera.

Bak kata sahabat saya Udin Chor:

"Sujud macam mana pun seseorang, kalau dia berkata dusta, kita kena akui itu adalah dusta. Ingkar macam mana, kafir macam mana pun dia, kalau dia cakap benda yang benar kita kena akui itu kebenaran dia..satu benda itu bukan tertegak atas sahsiah tetapi atas hujah".

Kesetiaan harus diberi pada idea bukan pesona.

Ahad, 9 September 2018

Ad hominem: Reformis hilang punca


Ad hominem adalah perkataan Latin yang dipendekkan dari 'Argumentum ad hominem'. Ia merupakan falasi yang digunakan sebagai strategi perdebatan dimana seseorang itu tidak lagi bercakap berkenaan topik yang dibahaskan tapi menyerang peribadi individu.

Contohnya ketika berdebat berkenaan dengan pencabulan autonomi universiti oleh menteri, seseorang yang sudah tiada hujah tidak lagi berhujah dengan rasional, tetapi akan memilih berselindung disebalik serangan peribadi.

Sebagai contoh dia akan berkata:

"Kamu ni mentaliti kritik melulu"

"Kamu manusia suka bertikam lidah"

"Kamu ni sekadar nak cari perhatian"

"Kamu ni berani di Facebook jumpa depan senyap"

Semua hujah ini tak relevan dengan topik. Sekadar serangan peribadi apabila kehabisan idea. Contoh ad hominem paling sempurna. Sangat aneh mereka yang dahulunya mengaku berminda reformis, tapi apabila kesalahan mereka dibalas dengan demo, hanya alasan dangkal seperti "demo menganggu orang lain" dikeluarkan. Padahal puak merekalah yang kuat berdemo suatu ketika dahulu, diberi stadium pun mahu bersesak ditengah ibu kota menggangu lalu lintas. Apakah mereka telah buta dengan pangkat?

Padahal falsafah demo adalah untuk disturb the public bagi mengetengahkan satu isu. Ia mempunyai objektif khusus sebagai direct action untuk mengubah sesuatu polisi. Ia tidak sama dengan philosophical debate yang tidak mampu membawa objektif ini. Philosophical debate mungkin sesuai bagi memperkenal dan menanam ideologi, bukan direct action untuk mendesak perubahan dalam tempoh singkat.


Jumaat, 31 Ogos 2018

Mencari bahagia: Manusia dan dualiti



Langit bertukar dari hitam ke jingga. Perlahan-lahan warna jingga beralih ke biru muda, malam bertukar pagi. Kelihatan burung-burung keluar dalam kawanan, terbang bebas memulakan hari baru. Mindaku juga terbang melayang, sambil memandu kereta menyusuri banjaran Titiwangsa, jalan yang menghubungkan Gerik ke Jeli. Kabus tebal masih menyelimuti kawasan banjaran, anak dan isteri masih lena di buai mimpi. Fikiranku terbang semakin tinggi, semakin jauh. 

Ketenangan dan kebahagiaan mungkin merupakan sesuatu yang sering di kejar manusia. Dua perkara ini merupakan sesuatu perkara yang abstrak, emosi yang subjektif yang tidak wujud dalam bentuk fizik. Ianya bukan objek seperti poligon yang mempunyai sisi atau bucu, juga bukan elips yang mempunyai radius atau diameter. Oleh sebab itu manusia selalu gagal menemuinya apabila ia dicari dari sudut perspektif materialistik. Segala bentuk kebendaan, mungkin boleh mendatangkan kepuasan sementara, namun masih meninggalkan kekosongan besar dalam hakikat kehidupan insan. Dia akan terus mencari, melompat dari satu material ke material lain, dari basikal kepada kereta, dari rumah flat kepada kondominium mewah, tetap tidak dapat melegakan dahaga, hingga akhirnya insan tiba ke hujung usia.

Manusia hidup dalam dualiti. Dua unsur yang membuatkan dia merasakan dirinya hidup. Yang pertama adalah unsur utama, dalam tradisi Islam ia dipanggil roh. Eckhart Tolle dalam bukunya ‘The Power of Now’ menyebutnya sebagai the essence of being atau sekadar being. Unsur yang kedua bukanlah unsur utama ia lebih kepada alat untuk kita gunakan untuk terus hidup, ia dipanggil minda. Rene Descartes menulis bahawa manusia merasa wujud apabila mindanya boleh berfikir, beliau menulis "I think therefore I am".

Benarkah ada dualiti roh dan minda?

Antara bukti mudah dualiti roh dan minda ini adalah monolog yang wujud dalam hidup kita. Kita sering bersembang dengan diri kita sendiri, kadang-kadang ia berlaku dalam sedar, dan dalam banyak situasi ia berlaku dalam keadaan separa sedar atau tidak sedar. Minda adalah alat untuk kita gunakan untuk berfikir dan menyelesaikan masalah, jika kita berehat tidak memikirkan apa-apa, minda kita akan kosong tetapi kita masih hidup. Ada ketika minda menguasai diri, kita melihat orang yang bercakap seorang diri dan dimasukkan ke dalam pusat rawatan mental kerana dia tidak lagi dapat mengawal mindanya.

Bagaimana kita mahu merasai kewujudan roh dalam diri?

Eckhart Tolle membawa teori bahawa kita akan merasai kewujudan roh ini dengan mengosongkan minda, cuba berada ditempat yang sunyi dan hening. Pada ketika itu kita akan lebih merasa sedar akan perkara yang berlaku disekeliling kita, kita juga dapat melihat minda kita sebagai entiti yang berbeza. Teori ini tidak asing dalam tradisi Islam. Sebab itu dalam Islam dianjurkan untuk bangun bertahajud diawal pagi yang hening, kerana dalam keadaan sunyi ini, dengan minda yang kosong, kita dapat bermunajat pada tuhan dan mengecapi ketenangan dan kebahagiaan.

Akhirnya aku tiba di Kelantan, selesai berurusan dengan resepsi dan masuk ke dalam bilik. Petang itu aku duduk di tepi pantai sambil dihembus ombak yang datang dan pergi. Anakku duduk di pangkuanku gembira bermain dengan ombak. Langit berubah kembali jingga, menandakan satu lagi hari dalam hidupku bakal berakhir. Bertemankan ombak dan langit jingga yang hening, fikiranku kosong, aku merasa hidup. Tenang. Bahagia.