Rabu, 23 Mac 2016

Kritik terhadap model ekonomi : Kapitalisma dan Komunisma


Artikel ini merupakan kesimpulan awal terhadap pembacaan dan penelitian terhadap dua model ekonomi yang sentiasa bersaing dan diperkatakan, model ekonomi yang sering menjadi perbandingan, dan dijadikan alternatif jika salah satu dari nya gagal. Jika berkesempatan kita mungkin boleh mempertimbangkan untuk membincangkan model ekonomi yang ketiga iaitu model ekonomi Islam.

Saya mengambil kira ekonomi sebagai cabang 'muamalat' yang mana ia tidak ditentukan secara 'qat'ei' , membawa maksud ia boleh disusun mengikut kemampuan akal manusia. Islam walaubagaimanapun menetapkan asas kepada sistem ekonomi dimana prinsip keadilan ditegakkan, pemansuhan riba, dan juga membanteras penindasan. Ekonomi adalah sistem pengurusan harta, perdagangan, jual beli bagi menjamin kesejahteraan hidup manusia. Kerana ekonomi adalah cabang muamalat, pembaharuan dalam sistem ekonomi tidak boleh dikatakan sebagai bidaah.

Model ekonomi yang pertama, iaitu model kapitalis lahir dari rasa tidak puas hati pedagang-pedagang yang merasakan mereka tidak bebas dalam menjalankan perniagaan. Sistem ini menolak monopoli golongan monarki, dan juga sistem feudalisme. Hasil kerja yang menjadi rujukan utama bagi sistem ini adalah tulisan ahli ekonomi dari Scotland, Adam Smith pada tahun 1776 dengan bukunya yang bertajuk The Wealth of Nation. Sistem kapitalis menggalakkan kebebasan pasaran (free market), mengiktiraf pemilikan harta (private property). Ini bererti pasaran harus dibuka secara sama rata tanpa ada monopoli oleh entiti monarki atau syarikat yang mewakili kerajaan. Dan manusia bebas memiliki harta.

Namun semua sistem tidak sempurna, hakikat ini bukan kerana masalah sistem itu sahaja, tetapi berbalik kepada manusia itu sendiri. Kerana akhirnya manusia yang akan menjalankan sistem ini, adalah manusia yang tidak sempurna, ia akan menyebabkan sistem mudah diseleweng. Sistem ekonomi Islam sekalipun jika dijalankan oleh manusia yang mempunyai kepentingan peribadi akan melahirkan satu sistem yang menindas.

Ekonomi kapitalis pada mulanya menolak penindasan golongan monarki yang memerah hasil bumi dari hasil kerja rakyat, namun akhirnya sistem kapitalis sendiri melahirkan penindasan. Akibat dari kebebasan pemilikan harta dan kurangnya kawalan terhadap pasaran, syarikat besar mula mengeksploitasi golongan pekerja, kapitalisme juga melahirkan konsumerisme. Penindasan terhadap golongan bekerja / kaum buruh dapat kita lihat di negara-negara ketiga (third world country), dimana pekerja bekerja dalam keadaan yang dhaif dengan gaji yang rendah.

Penindasan terhadap kaum buruh ini melahirkan idea yang lebih radikal dalam menuntut keadilan ekonomi bagi manusia. Kaum buruh disebut sebagai proletariat oleh Karl Marx dan Friedrich Engels dalam tulisan mereka The Communist Manifesto pada tahun 1848. Core idea dalam pemikiran komunisme adalah perjuangan golongan proletariat menentang golongan elit kapitalisme yang disebut sebagai bourgeoisie, ia merupakan perjuangan kelas (class struggles). Idea yang sangat radikal ini bukan sahaja menolak pemilikan harta dan pasaran terbuka, tetapi juga menolak agama.

Walaupun komunisme membawa idea yang sangat radikal, ia diterima oleh sebahagian manusia kerana mereka tertindas dibawah sistem kapitalisme. Seperti kapitalisme yang lahir dari perjuangan menolak penindasan, iaitu penindasan golongan monarki dan sistem feudalisme, komunisme juga lahir dari perjuangan menolak penindasan, dalam kes ini penindasan golongan elit kapitalis atau disebut sebagai bourgeoisie. Antara negara yang berjaya mengimplimentasikan idea Marx dan Engels adalah Russia dan China. Russia berubah kepada sistem Komunisme hasil Revolusi Bolshevik dan menyingkirkan Tsar Nicholas II. China berubah dari sistem dinasti kepada Komunisme yang dipimpin oleh Mao Zedong.

Sistem ekonomi komunis mengharamkan pemilikan harta, semua perniagaan adalah kepunyaan kerajaan, dan rakyat diberi pemilikan harta sama rata. Soviet pada mulanya mengalami kepesatan kemajuan ekonomi, hingga berjaya mendahului Amerika dengan menghantar angkasawan pertama ke orbit bumi, iaitu Yuri Gagarin. Namun kerana sistem ini memusatkan kuasa politik kepada hanya seorang manusia, ia akhirnya bertukar kepada sistem diktator. Sistem komunis Soviet runtuh pada tahun 1990 dan Russia berubah mendekati sistem kapitalis kembali. China juga akhirnya gagal mencapai pertumbuhan ekonomi, setelah kematian Mao, China hanya menggunakan nama Komunis tetapi mengamalkan sistem ekonomi kapitalis.

Ahli ekonomi moden seperti Daron Acemoglu dan James Robinson mengemukakan teori bahawa kemajuan ekonomi adalah berkait rapat dengan sistem dan institusi politik. Dimana sistem politik yang sentiasa mempunyai check and balance, transparent dan mengutamakan kepentingan keseluruhan rakyat. Kuasa untuk membuat keputusan tidak hanya terletak pada seorang manusia tetapi dikongsi oleh semua segmen masyarakat. Perkara ini akan membawa kepada keputusan yang menguntungkan orang ramai, bukan kepentingan individu atau kumpulan tertentu.

Kesimpulannya, tidak kira apa juga sistem yang digunakan ia terdedah kepada penyelewengan kerana sifat manusia yang tamak. Salah satu cara untuk memastikan sistem yang dipilih tidak diseleweng adalah menghadkan kuasa pemerintah, pemerintah perlu berada dibawah undang-undang. Dan segala keputusan negara hendaklah dibuat secara kolektif, serta pemusatan kuasa kepada individu atau kumpulan tertentu perlu dihalang.         

Ahad, 13 Mac 2016

Why nations fail


Penulis: Daron Acemoglu & James A. Robinson
Penerbit: Crown Business, 2012



Buku ini membincangkan satu tajuk yang sangat menarik, mengapa sesetengah negara menjadi miskin dan mengapa sesetengah yang lain menjadi kaya. Buku ini cuba memberi penerangan berkenaan dengan permasalahan ini dengan berhujah bahawa keupayaan ekonomi sesebuah negara berkait rapat dengan model politik negara tersebut, manakala faktor-faktor lain seperti budaya, geografi sebagai tidak signifikan.

Buku ini juga membincangkan critical junction, dimana peristiwa besar yang mengubah perjalanan sejarah sesebuah negara. Institusi yang lahir dari peristiwa ini akan mencorak keupayaan ekonomi negara tersebut. Ia merupakan sambungan kepada teori kapitalis moden yang dipelopori Adam Smith. Mengetengahkan kapitalis sebagai model ekonomi paling baik dan mentafsir semua model ekonomi selain kapitalis sebagai extractive dan tidak sustainable.

Sustainable economy memerlukan kemajuan teknologi, yang memerlukan perubahan (constant change). Perubahan dari cara lama ke cara yang baru. Pemikiran lama ke pemikiran baru. Proses peralihan ini akan memberi kuasa ekonomi dan politik kepada muka baru. Oleh sebab itu, ia sering ditentang oleh golongan elit dalam sistem politik sedia ada.


Dalam mempertahankan hujah ini pelbagai kajian kes telah di bincangkan mengambil kira pelbagai negara dan empayar zaman silam dan hari ini. Kajian yang diketengahkan meliputi masyarakat Neolitik, Empayar Inca dan Aztec, Empayar Rom, England, US, China, Korea dan banyak lagi.

Acemoglu & Robinson juga mengetengahkan bahawa kejayaan ekonomi atau kegagalan ekonomi tidak mutlak dan boleh berubah dengan berubahnya keadaan politik. Sistem politik yang lebih plural dan demokratik akan melahirkan pertumbuhan ekonomi yang sihat dan sustainable, ia akan menghasilkan inovasi dan juga creaative destruction dimana cara lama diganti dengan teknologi baru yang lebih efisyen.

Ini bermakna negara yang sedang membangun seperti Malaysia juga boleh rosak sekiranya sistem politik mula rosak. Acemoglu & Robinson mengetengahkan bahawa kuasa politik yang mutlak dan tidak di imbang akan membawa kerosakan. Dalam erti kata lain jika seorang pemimpin dengan sewenang-wenangnya boleh memecat dan melantik portfolio-portfolio utama negara seperti Ketua Polis, Peguam Negara, Gabenor Bank, Ketua SPRM, supaya kegiatan memasukkan hasil negara ke dalam poket sendiri mereka berjaya akan melahirkan negara yang miskin dan gagal.

Acemoglu & Robinson memberi contoh apabila presiden Zimbabwe mengistiharkan central bank sebagai bebas pada 1995 tetapi gabenor bank merupakan orang yang dikawal presiden, kadar inflasi meningkat dengan drastik. Inflasi bermula dengan 20 peratus, meningkat 140 peratus pada 2002, 600 peratus pada 2003, dan 230 juta peratus pada 2008! Menyebabkan wang kehilangan nilai dan ekonomi lumpuh. 

Dalam erti kata lain kuasa politik yang absolute dan tiada check and balance akan menghasilkan polisi yang korup dimana hasil negara hanya akan mengalir ke poket-poket segolongan elit yang memperjuangkan kepentingan peribadi. Akhirnya mereka akan menjual aset-aset negara yang akan mengakibatkan ekonomi lumpuh sepenuhnya.

Satu bacaan yang baik dan mencabar minda!

Jumaat, 26 Februari 2016

The Kite Runner


Penulis: Khaled Hosseini
Penerbit: Riverhead Books
Tahun: 2003

"Awak boleh berbahasa Pashtun?" tanya saya. Mukanya sedikit terkejut, kami makan di meja yang sama. Saya menemani isteri ke majlis pernikahan kawan nya. Salah seorang jemputan, adalah warga Pakistan - Afghanistan.

"Saya adalah bangsa Pashtun, tapi bagaimana awak boleh tahu berkenaan dengan Pashtun? Biasanya orang Malaysia hanya tahu negara kami sahaja, Afghanistan". Saya tersenyum, cuba mencari jawapan yang tidak berbaur riak. "Ermm. Saya suka membaca".

Saya masih ingat perbincangan malam itu. Sejak itu saya sangat ingin belajar lebih mendalam berkenaan Afghanistan, apa yang berlaku. Saya masih ingat ketika saya masih kecil, tentera Soviet ketika itu telah berjaya dikalahkan, mereka berundur dari wilayah Afghanistan. Dunia Islam bergembira dengan kejayaan Mujahiddeen. Tapi sayang, mereka kemudian berperang sesama sendiri.

Saya secara jujur tidak gemar membaca novel, namun tulisan Khalen Hosseini ini satu pengecualian. Ia merupakan karya fiksyen namun berlatar belakangkan sejarah non-fiksyen.

Novel ini mengisahkan kisah hidup seorang warga Afghanistan, dari kecil, hingga dia terpaksa berhijrah ke Amerika Syarikat apabila perang meletus. Ia berlatar belakangkan Afghanistan sebelum sistem raja digulingkan, kemasukan penjajah Soviet, perang saudara, hingga lah Amerika Syarikat campur tangan dan kerajaan baru pasca perang terbentuk.

Antara isu yang saya kira sangat baik dihayati yang di bawa dalam novel ini adalah berkenaan dengan diskriminasi kepada bangsa Hazara. Bangsa Hazara yang mewarisi genetik Mongol Tartar dan Uzbek dianggap sebagai bangsa yang hina. Oleh kerana mereka berfahaman Shiah, mereka juga ditekan oleh bangsa Pashtun yang berfahaman sunni yang menguasai ekonomi, politik dan sosial,

Apabila Taliban memerintah, mereka telah melaksanakan hukuman yang keras, sehingga Islam di salah anggap sebagai agama yang sangat keras dan kejam. Mereka turut melakukan pembunuhan beramai-ramai keatas bangsa Hazara, juga membakar kampung mereka. Khaled Hossaini, dalam pembawaan nya , berjaya melukis bagaimana, semua manusia adalah sama, dan kita harus belajar hidup bersama.

Kisah yang dibawa juga berkenaan dengan Amir, Hasan, Ali, Rahim Khan penuh dengan nilai kekeluargaan, kasih sayang juga persahabatan. Beliau berjaya memanipulasi emosi pembaca dengan kisah yang penuh debaran, kesetiaan dan pengkhianatan. 

Novel ini seolah-olah membawa harapan baru kepada Afghanistan setelah sekian lama dicengkam peperangan dan dinafikan kemajuan.

Zendagi migzara.

Khamis, 18 Februari 2016

Mencari buku terpakai

Assalamualaikum,

Saya sedang mencari buku terpakai bagi judul-judul buku berikut:

1. A Universe from Nothing: Why There Is Something Rather Than Nothing
by Lawrence M. Krauss

2. Educating from the Heart by Aostre N. Johnson

3. Lost Islamic History: Reclaiming Muslim Civilization from the Past
by Firas Alkhateeb

4.  Who Speaks For Islam?: What a Billion Muslims Really Think
by John L. Esposito

5. World Order by Henry Kissinger

6. The Disasters Darwinism Brought to Humanity by Harun Yahya

7. Das Kapital by Karl Marx

8. Mein Kampf by Adolf Hitler

9. Pale Blue Dot by Carl Sagan

10. The Fabric of the Cosmos by Briane Greene

11. The Quarter-Life Breakthrough by Adam Smiley Poswolsky

Jika anda ingin menjual buku kepunyaan anda, atau mempunyai kenalan yang ingin menjual, atau anda punya cara untuk mendapatkan nya dengan harga yang rendah boleh lah membantu dengan menghubungi saya. Terima kasih.



Ahad, 31 Januari 2016

Cikgu, saya nak drop Addmath



Akhirnya tiba waktu yang aku sangat harap ia tidak berlaku, aku perlu pergi meneruskan kehidupan ke alam baru. Selepas ini tiada lagi suasana kemeriahan, riuh rendah pelajar yang mewarnai hidup. Ramai juga pelajar yang datang berjumpa pada hari terakhir. Ada yang mahu bergambar, ada yang datang meminta maaf dan mengucapkan selamat jalan, juga yang memberi hadiah dan surat perpisahan. Namun, yang paling membekas di hati adalah apabila datang seorang pelajar menyapa.

"Cikgu" seorang pelajar memanggil. Dia menyorok disebalik pintu, seingatku aku mengajarnya ketika dia di tingkatan satu, subjek matematik.

"Saya dengar cikgu nak pindah, saya ada 50 sen sahaja. Cikgu ambil lah, hadiah dari saya" sambil menyerahkan kepingan duit syiling 50 sen kepada ku. "Terima kasih" jawabku sambil tersenyum padanya. Dalam hati saya menangis.

Sebenarnya aku telah jatuh hati dengan kerjaya pendidik. Kerjaya yang aku kira sangat mulia, mengajar di sekolah agama tidak semewah mengajar di sekolah kebangsaan, pengorbanan yang diperlukan adalah lebih besar. Masih aku ingat tahun lalu.

Aku bersiap-siap untuk pulang, sudah lewat petang, setelah semuanya dimasukkan didalam beg, dan dikumpulkan buku untuk dibawa pulang, aku ke pejabat untuk menghantar claim bulan itu. Waktu itu aku masih lagi guru sementara, gaji dibayar mengikut hari.
Semasa di pejabat untuk menghantar dan mengisi claim, datang seorang pelajar.
"Cikgu saya ada soalan add math nak tanya". Aku melihat jam, sudah hampir jam 6 petang.

"Mana soalan?" jawab ku berseloroh. Terus dia hilang kemudian membawa kertas masuk pejabat. Hati ku sayu, tak sampai hati untuk berkata " Nanti kita bincang dalam kelas". Aku pun berkata padanya " Kamu duduk di kelas mana? Lepas habis urusan pejabat cikgu datang". Dia lantas memberitahu dan kembali ke kelasnya.

Petang itu aku pulang lewat. Hati ku sayu semula.
Mereka disini beberapa kali bertukar guru. Ada ketika beberapa bulan berlalu tanpa guru. SPM pula tinggal beberapa minggu. Maklumlah sekolah agama rakyat tidak mendapat bantuan kerajaan. Gaji kecil sahaja untuk guru. Jadi, guru selalu sahaja berhenti.
Tapi petang itu hati ku sayu, pelajar seperti ini gagal bukan kerana mereka malas. Mereka dinafikan hak untuk mendapatkan guru. Guru yang mampu setia mengajar dengan gaji yang rendah. Guru yang mampu berkorban. Air mata ku menitis dalam kereta petang itu. Aku juga keluaran sekolah agama rakyat. Guru ku dahulu juga gajinya rendah, tetapi anak muridnya dapat masuk universiti di luar negara dengan biasiswa. Sekarang tiba giliran ku pula, menangis. Aku mahu melihat anak-anak dalam rahim tarbiyyah ini terjaga akademiknya. Tidak merasa lekeh dan rendah diri bila keluar sekolah nanti.

Bagi ku mengajar merupakan satu kepuasan bukan sekadar pekerjaan. Mereka bukan aku lihat sebagai pelajar, tetapi sebagai anak-anak sendiri. Pernah juga ketika dalam satu kelas lewat petang seorang pelajar bertanya kepada ku.

"Cikgu dah lewat petang ni, cikgu tak nak balik ke? Cikgu tak sayang kat baby cikgu?"

Sebenarnya dia mahu balik awal dan tidak mahu menyiapkan latihan. Aku ketika itu baru beberapa hari mendapat anak sulung. Aku menjawab. "Kamu pun anak cikgu". Dia tersipu malu dan kembali membuat latihan.

Di ketika lain seorang pelajar datang berkata "Cikgu, saya dari dulu lagi fail Fizik, cikgu tak berputus asa ke dengan saya?" Aku menganggap kalian ibarat anak sendiri. Bagaimana seorang ayah mampu berputus asa dari berusaha untuk melihat anaknya berjaya?

Sesiapa yang menjadi guru matematik tambahan, ayat yang anda akan sentiasa dengar dari para pelajar adalah "Cikgu, saya nak drop addmath" Tugas guru bukan hanya perlu mengajar, guru juga perlu memberi motivasi kepada anak-anak didik agar berjiwa kental dan berani menyahut cabaran. Tidak kalah sebelum berjuang. Andai ada peluang, aku ingin menjadi pendidik lagi.

Jumaat, 29 Januari 2016

Tumbuhlah tinggi mencapai angkasa



Masih segar dalam ingatanku saat kawanan burung terbang selepas subuh
Embun pagi masih basah dan mentari juga belum tumbuh
Ku gagahkan diri pada awal waktu merentasi sempadan negeri yang jauh
Ku rintis pagi agar dapat bersama anak-anak ku bersama melentur buluh

Hari-hari kita lalui bersama mengembara ke muara ilmu
Aku gembira saat melihat anak-anak ku petah membaca wahyu
Aku mahu menyiapkan kalian untuk mentadbir dunia yang kian buntu
Agar kalian mampu menjadi generasi cemerlang yang baru

Jika keras bicaraku padamu saat kita besama dalam perahu ilmu
Bukanlah membekas kan luka menjadi nawaitu
Cuma mahu melihat anak-anak ku pantas tidak keliru
Agar tidak tersesat dalam perjalanan jauh menuju alam yang baru

Aku ingin kalian tumbuh besar menjulang tinggi ke angkasa waktu
Biar pucuk naik tinggi hingga ke persada langit biru
Aku ingin kalian terbang bebas laksana sang helang sedang memburu
Dengan sayap keimanan dan ilmu menjadi pemandu

Jangan kalian anak-anak ku hanyut dengan arus longkang dunia
Pegang eratlah tangan - tangan sesamamu merentas remaja
Ketahuilah bukan kata manusia yang membuatkan kau mulia
Tetapi tangismu di tikar sujud yang akan membantu kalian di sana

Hari-hari yang kita lalui kini harus ku simpan di dalam kotak memori
Berat hatiku untuk meninggalkan kalian anak-anak ku sendiri
Seolah-olah usia tidak pernah cukup untuk di isi dengan ilmu dan bakti
Cinta ku masih tertinggal di dalam ruang ini seolah tidak mahu pergi

Aku merenung jauh melangkaui ufuk lapangan sawah jingga
Pergi ku meninggalkan kalian bukan kerana terluka
Bukan juga kerana benci dan tidak cinta pada anak-anak semua
Masakan aku lupa pada kalian barisan pewaris agama

Tanganku akan sentiasa menadah doa kepada kalian anak-anak ku tercinta
Tumbuh lah tanpa ragu dengan penuh semangat dan ilmu bercahaya
Moga satu hari nanti masa akan membawa kita kembali bertemu gembira
Sehingga waktu itu tiba ku pohon ampun atas semua dosa-dosa

Sekolah Menengah Agama Ibrah
Jumaat 29 Januari 2016.

Ahad, 24 Januari 2016

MATRI : Nasihat buat Guru & Apa yang tersisa setelah 9 tahun



"Kalau macam ini perangai kamu, ustaz yakin Allah tak akan bantu kamu masa peperiksaan" ujar seorang ustaz yang meletakkan semula tangan nya kebawah, tidak jadi mahu menampar mukaku. Ustaz yang berbadan gempal, berkaca mata, bibir tebal dan rambut tersikat rapat itu memandang wajahku dengan penuh kebencian. Aku masih ingat detik itu, ia sering berputar dalam ingatan ku, setiap kali ia bermain semula dalam kepala, aku tidak dapat menolak dari bertanya, "Siapakah ustaz ini yang boleh menentukan bantuan Allah kepada hamba-hambanya?".

Ya, aku akui zaman menduduki PMR bukan merupakan zaman terbaik ku. Aku masih terlalu muda untuk faham soal hidup, soal tarbiyah. Apatah lagi soal dakwah. Remaja muda yang masih mencari erti dan belajar dari kesilapan-kesilapan. Sesetengah guru tidak dapat menerima pelajar sebegini, suka memberontak, mereka di golongkan sebagai pelajar bermasalah.

Namun bukan semua guru memandangku dengan kebencian.

"Fathi mari sini sekejap, betul ke teacher dengar kamu ikut kawan-kawan keluar sekolah" soal arwah Teacher Basimah di kantin sekolah. Aku malu, tidak menjawab hanya tersengih.

"Kamu ni pelajar pandai, jangan kawan dengan pelajar-pelajar yang bermasalah itu" nasihatnya lembut. Pandangan nya penuh kasih sayang, menyimbah api muda dalam diriku untuk memberontak.

Semasa di tingkatan tiga juga kami pernah bermain bola pada jam 3 pagi di dalam kelas. Seorang senior datang menegur "Wei ustaz datang, baik blah cepat". Kami ingat ia cuma gertakan kosong agar kami berhenti bermain. Rupa-rupanya warden benar-benar datang. Satu per satu dari kami mendapat hadiah. Aku mendapat satu tumbukan di muka. Bibirku pecah berdarah, seminggu rasanya baru aku dapat makan dengan normal semula tanpa ada kesakitan.

Malam itu kami didenda untuk membersihkan sekolah. Habis denda Ustaz membawa kami makan. Semasa di restoran masing-masing malu, diam membisu. Akhirnya ustaz yang order nasi goreng untuk kami. Malam itu, ustaz bercerita berkenaan hidupnya, tidak ada kata-kata yang menghina kami. Seolah-olah ustaz faham, kami sedang membesar, dan kesalahan adalah perkara biasa. Kami perlu didenda agar dapat membezakan kesalahan, bukan dihina atau di hilangkan penggantungan pada Allah. Kami perlu di tunjukkan jalan. Ustaz dan guru-guru yang seperti ini yang akhirnya menjadikan kami manusia.

Semasa tingkatan satu aku merupakan pelajar kegemaran Ustaz Abdul Hadi Osman, masih aku ingat Ustaz sering sahaja menegurku apabila jumpa di jalanan "Maza taf'alun?" , "Ila aina tazhabun?" . Ustaz senang dengan ku kerana aku antara pelajar tingkatan 1 yang baik bahasa arabnya. Aku juga senang dengan Ustaz, senyum ustaz sahaja kepadaku sudah buat aku gembira untuk 1 minggu.

Antara titik perubahan dalam diri ini adalah apabila Ustaz menegurku semasa tingkatan 3. Waktu itu aku baru dijatuhkan hukuman rotan di khalayak ramai. Cuma aku lebih bernasib baik dari teman lain dan tidak digantung sekolah. Selepas zohor Ustaz Hadi duduk disebelahku, bertanya khabar dan memberi nasihat kepada ku atas tindakan-tindakan salah ku. Dari nada nasihatnya aku sayu, aku sedar ustaz kecewa dengan ku, aku bukan lagi muridnya yang baik yang petah berbahasa Arab semasa di tingkatan satu. Aku bertanya kepada diri, sekarang aku sudah jadi siapa?

Memori-memori inilah yang masih segar dalam ingatanku setelah 9 tahun meninggalkan MATRI. Renungan kasih sayang arwah Teacher Basimah, kisah hidup Ustaz Mahadzir di restoran pada larut malam, permandangan Ustaz Hadi bersimpuh di sebelahku selepas Solat Zohor di musolla dan kasih sayang guru-guru lain, perkara inilah yang sentiasa menjadi pencorak hidupku. Ketika aku mula tersasar meninggalkan tarbiyah dan dakwah, mereka datang semula dalam bentuk memori menasihatiku. Aku sudah tidak ingat topik 2 subjek Geografi tingkatan 3 ataupun sajak bahasa inggeris dalam buku antologi tingkatan 1, tetapi sentuhan dan didikan mereka berbekas pada diriku. Nasihat mereka segar dalam ingatan.

Oleh itu, sekiranya anda kini bergelar guru ketahuilah. Bukan helaian-helaian buku teks itu nanti yang akan di ingati oleh anak didik anda dalam kehidupan mereka. Itu hanya akan menjadi ilmu akal sahaja. Sebaliknya kasih sayang dan nasihat akan mereka bawa seumur hidup mereka. Jangan pernah sekali melihat pelajar dengan kebencian. Sebesar mana pun kesalahan mereka jangan putuskan pergantungan mereka dengan Allah. Sebaliknya balaslah kesalahan itu dengan hukuman yang berbentuk kasih sayang. Agar mereka sedar mereka salah, dalam masa yang sama mereka merasakan diri mereka di sayangi.

Pelajar bermasalah hari ini mungkin doktor 10 tahun lagi, mereka mungkin menjadi Ustaz dan guru, mereka akan menjadi ibu dan bapa. Seharusnya guru melihat mereka dengan masa depan yang jauh, usia remaja penuh masalah hanyalah episod kecil dalam kehidupan mereka, episod yang bakal berlalu. 

Masa persekolahan adalah masa yang sangat penting dalam kehidupan seseorang. Masa itu akan sentiasa dikenang bahkan digenang dengan air mata. Maka isilah masa itu dengan nasihat dan kasih sayang. Jangan berputus asa dengan mereka. Nasihat kita mungkin tidak terkesan pada masa itu, ia mungkin akan memberi kesan 10 tahun lagi apabila dia sudah mula matang. Bersabarlah.

Sembilan tahun terasa sangat jauh. Andai ada kereta api masa, sungguh aku mahu berpatah balik kesana, merasai segalanya semula, meski hanya sesaat sahaja. Sungguh aku rindu.