Jumaat, 1 Mei 2009

Dare to Dreams


Kelihatan Elrazi dan Fahim sedang mengedit sesuatu di dalam komputer riba. Kasrul masuk ke dalam bilik. Kemudian dia mendekati mereka berdua yang khusyuk dengan kerja mereka.
"Korang buat apa ni?" tanya Kasrul.

"Kitorang tgh buat video..ala macam animasi pendek la." jawab Elrazi. Memasuki jam 2 pagi mereka masih lagi sibuk menghasilkan video mereka. Akhirnya siap. Walaupun durasi video tersebut pendek tetapi mereka puas. Jelas keseronokan terpancar di wajah mereka. Mereka lantas menaik turun hasil kerja tangan mereka ke dalam laman maya.

Keesokan harinya kawan-kawan mereka mula melihat hasil kerja mereka.

"Apa ni sampah" kata Naqiu.

"Ini nenek aku pon boleh buat" kata Syauki.

"Setakat benda ni je korang buat..tak ada apa langsung 'credit' je panjang" kata Kasrul.

"Tak ada isi ngan mesej langsung" kata Akman.

Bukan semua yang mengkritik. Ada juga yang memuji dan memberi semangat. Tetapi kebanyakannya mengkritik mereka.Begitulah respon awal yang mereka terima. Namun Elrazi dan Fahim sedikit pun tidak terjejas dengan kata2 mereka. Malah mereka terus menghasilkan animasi pendek mereka hingga ke episod ke 2.

Ketika Fahim sedang duduk-duduk di kelas. Syakuan menghampirinya. "Eh buat la animasi lagi.. nah guna enset aku tangkap gambar" kata Syakuan. Fahim mendongakkan muka. Dia setuju. Lalu menggunakan handphone Syakuan dia mula membuat beberapa 'shoot' bagi animasinya.
Malam itu ketika dia sedang mengadun animasi datang Gharib . Gharib datang membantu sambil memberi cadangan bernas.

Ketika proses mengadun suara Elrazi seperti biasa datang membantu. "Eh nanti jangan lupa masukkan nama aku" kata Kasrul yang dahulunya mengutuk hebat mereka berdua. "Aik..ko dulu mengutuk sekarang nak masukkan nama pulak? " kata Fahim. "Aku tengok ramai doh orang comment video korang" kata Kasrul.

Fahim tersedar dari lamunannya. "Im jom la cepat perasmian akan bermula 5 minit lagi" panggil Elrazi. "Ok-Ok" jawab Fahim. Hari ini studionya bersama Elrazi akan dirasmikan oleh Perdana Menteri. Dia hanya tersenyum menginggatkan segala kutukan yang mereka hadapi dahulu.

3 ulasan:

abid abdi berkata...

motif cerita ang tak bagi tau...

أفيق فواز بن أحمد صالح berkata...

suka hati dia la albo..
cerita dia..

Fathi Baik berkata...

hahha..fikir la sendiri orang dah cerita penat2..belajar menganalisis maklumat.