Sabtu, 17 Februari 2024

Catatan Baitul Muslim 70: Melihat Mereka Membesar


"Hehe bang, jadi superdaddy ke hari ni?" tanya abang kaunter di kedai baiki kereta.

"Itulah, maknya ada kerja hari ni, anak-anak kenalah teman saya datang workshop" jawab saya sekadar berbudi dan berbahasa sambil mendaftar kereta untuk di-service.

Bagi saya, kalau hari yang isteri tiada di rumah, anak-anak ini akan lain sikit perangainya. Nampak semuanya semakin berdisiplin dan mudah mendengar cakap. Mungkin mereka tahu, hanya saya yang menjaga mereka hari tersebut maka tiada ruang untuk melarikan diri. Jadi sebenarnya bagi saya tidaklah begitu sukar menjaga anak-anak sendirian sehari dua. Buat muka garang sikit dan beri arahan, semua akan bergerak seperti tentera "baik Abi!". Tapi apabila umi mereka kembali, keadaan akan kembali seperti biasa.

Kadang-kadang saya memang menikmati masa bersama anak-anak. Walaupun, ialah, anak-anak, ada kalanya bising, bergaduh, dan sebagainya. Tapi itulah kenikmatan masa bersama anak-anak. Ada kalanya kita juga akan jadi stress dan hilang sabar. Namun, kalau kita pandai memahami fasa masa yang kita sedang berada, kita juga mampu menikmatinya. 

Ada juga ketikanya, ketika melihat anak-anak "beraksi", saya mampu bersabar. Saat-saat ini bagi saya sangat berharga, kerana jika kita marah, kita biasanya akan "hilang akal" sebentar. Tetapi jika kita sabar, suasana itu akan menjadi satu permandangan yang boleh membuatkan kita berfikir, kita boleh melihat suasana itu dan memahami anak-anak. Jika keadaan tidak merbahaya, dari marah, saya akan memerhati sahaja "aksi" mereka. Dalam hati saya, timbul satu perasaan "inilah peluang kamu untuk melihat anak-anak membesar". Zaman ini akan berlalu segera. Mereka akan segera dewasa, akan timbul rasa "malu" untuk beraksi. Maka, mungkin peluang sementara ini boleh kita ambil untuk memerhatikan mereka membesar. Tidak semua perkara kita perlu marah dan mengarah-arah anak itu. Ada kalanya, biarlah mereka dengan aktiviti mereka selagi dalam ruang yang selamat. Biarlah mereka membesar.

Tiada ulasan: