Ahad, 6 September 2020
Berakhirnya Sejarah: Menekuni Adikarya Francis Fukuyama
Selasa, 1 September 2020
Merdeka Talk: Beyond The Meaning of Freedom
Alhamdulillah, semalam diberikan peluang untuk berkongsi sedikit pendapat dan buah fikir dalam satu wacana bersempena dengan Hari Kemerdekaan Negara. Program ini dipengerusikan oleh Saudara Syahmi Ibrahim sebagai moderator dan tuan guru saya Cikgu Azmi Bahari sebagai rakan panel. Disini saya kongsikan sedikit nota saya berkenaan dengan program ini. Untuk rakaman penuh boleh klik disini.
Erti Kemerdekaan & Signifikan Peranan Pemuda Dalam Mencapai Kemerdekaan
Kemerdekaan dari sudut sejarah
Malaysia merupakan kebebasan rakyat dalam konteks sebuah negara untuk mentadbir
sendiri urusannya, baik urusan domestik atau urusan polisi luar negara. Dari
sudut pandang anratabangsa, kita merupakan sebuah negara yang berdaulat, bukan
lagi sebuah kawasan yang merupakan koloni empayar British, Jepun atau mana-mana
kuasa imperial. Kecintaan kepada kemerdekaan dan kecintaan pada negara ini
merupakan sesuatu yang natural dalam diri manusia, dalam Islam disebut sebagai
hubbul watan, nabi sendiri cinta akan tempat beliau lahir dan membesar, nabi
cinta kepada Mekah, apabila berhijrah nabi berkata “Jika bukan karena aku
dikeluarkan oleh kaumku darimu, aku tidak akan meninggalkanmu selamanya”.
Dari sudut Islam kemerdekaan yang
sebenar di dunia ini adalah kemerdekaan dari perhambaan sesama manusia,
kemerdekaan dari menghambakan diri kepada perkara-perkara material dan bersifat
fana, kepada perhambaan kepada Pencipta kita. Ucapan syahadatain itu adalah
peristiharan kemerdekaan. Dalam perspektif Islam juga kemerdekaan yang hakiki
adalah pembebasan dari api neraka di akhirat nanti, apabila kita mendapat redha
Allah.
Permulaan gerakan mahasiswa di Malaysia ini kita boleh jejaki sebelum Perang Dunia Kedua, iaitu pada permulaan abad ke-20, pada masa tersebut Inggeris memperkenalkan institusi pengajian tinggi di Tanah Melayu iaitu Kolej Perubatan King Edward Ke-7 pada 1905 dan Kolej Raffles pada tahun 1929. Kolej ini kemudian digabung menjadi Universiti Malaya pada 1949, pada mulanya semua institusi ini terletak di Singapura. Antara institusi lain di zaman awal yang melahirkan elit intelektual Melayu adalah Kolej Sultan Idris (1922) di Tanjung Malim Perak, Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK). Dari lapisan intelektual ini lahir kesedaran nasionalisme dan mereka mendirikan gerakan politik yang radikal pada ketika itu dinamakan Kesatuan Melayu Muda (KMM).
KMM ini mempunyai pengaruh dari
Turki, Young Turk (Turki Muda), antara pengasasnya adalah Ibrahim Yaakob yang
belajar di Maktab Perguruan Sultan Idris (hari ini UPSI). KMM punya idea ketika
itu adalah menggulingkan British dan bergabung merdeka bersama Indonesia
membentuk Melayu Raya. (1)
Idea kebebasan ini merupakan idea
yang sama, baik golongan kiri atau kanan, kaum muda atau kaum tua dalam sejarah
kemerdekaan. Cuma mereka berbeza tentang bagaimana untuk bebas dan apa bentuk
yang ingin dicapai setelah kita bebas, bentuk “nation” atau negara yang hendak
kita bina.
Selain dari institusi tempatan,
mahasiswa yang belajar di luar negara seperti di Azhar, Mesir juga mempengaruhi
gerakan kemerdekaan, mereka membawa pengaruh gerakan Ikhwan Muslimin yang
melawan British di Mesir. Apabila mereka pulang, mereka dikenali sebagai Kaum
Muda, mereka cuba mereformasikan masyarakat Melayu dengan tulisan dan
penerbitan akhbar serta majalah, antaranya Al-Manar, Al-Imam, Neraca, Tunas
Melayu, Ikhwan dan Saudara. Ini memberi faham kepada kita tentang peranan
mahasiswa dalam menjadi objek merubah perlu melahirkan penulisan-penulisan
untuk mengubah masyarakat. Dari gerakan kaum muda ini lahir parti politik
Hizbul Muslimin, parti ini ditentang British, pemimpinnya ditangkap, dan
akhirnya dibubarkan. Perjuangannya kemudian diteruskan dengan penubuhan Parti
Islam Se-Malaysia yang dipimpin oleh Dr. Burhanuddin Al-Helmy. Desakan
memelihara Islam ini akhirnya diterjemahkan selepas pengisytiharan Malaysia,
yang menjamin di dalam perlembagaan perkara 3 iaitu “Islam ialah agama bagi
Persekutuan”. (2)
Pengiktirafan ini penting dalam
menjamin kedudukan Islam di Malaysia. Perkara ini sangat penting kerana Islam
boleh wujud dalam bentuk institusi, kita ada Majlis Agama Islam, Jabatan Agama
Islam, Mufti, bahkan Menteri khusus untuk agama Islam. Jadi sebarang usaha
untuk mengubah Malaysia sebagai negara sekular perlu melepasi halangan besar
pertama ini.
Dengan Islam wujud dalam bentuk
institusi, Islam dapat dipelihara dengan penguatkuasaan dan ada legal standing,
ini berbeza dengan negara jiran kita yang mana Islam tidak disebut secara jelas
dalam perlembagaan. Indonesia sebagai contoh dalam perlembagaannya iaitu
Undang-Undang Dasar 1945 tidak
menyebut Islam dengan jelas. Ada frasa “dengan kewajiban menjalankan syariat
Islam bagi pemeluk-pemeluknya” dalam preamble asal, tapi kemudiannya dibuang. Di Indonesia ada Majlis Ulama Indonesia (MUI), yang boleh mengeluarkan
fatwa (ruling) tetapi tidak legally binding. (3)
Itu, dari sudut sejarahnya,
pengorbanan dan usaha anak muda sebelum ini. Tetapi kita hendaklah memahami
sejarah dalam usaha berjuang untuk hari ini, sejarah bukan berfungsi sebagai
kisah-kisah peristiwa lalu, ia mesti digunakan untuk menyelesaikan masalah hari
ini. Jadi golongan mahasiswa lalu telah berjuang menyelesaikan masalah pada
zamannya hingga tanah air merdeka dari penjajah. Mahasiswa hari ini perlu
memahami masalah hari ini, dan berjuang menyelesaikannya.
Pada pandangan saya secara peribadi,
kita dah selesai masalah penjajahan secara fizikal, tetapi apa yang belum
selesai adalah pembinaan negara, disini kita ada pelbagai bentuk idea yang
saling berlawanan, soal “identiti negara”, apa yang kita maksudkan apabila kita
katakan kita adalah rakyat Malaysia. Jadi kemerdekaan itu belum selesai dari
sudut pembinaan negara, soal keharmonian masyarakat berbilang kaum, juga soal
pembangunan ilmu, ekonomi, pendidikan, juga pembangunan dan peradaban. Ini
merupakan sisi-sisi kemerdekaan yang memerlukan perjuangan mahasiswa hari ini.
Apa yang saya sebutkan disini
sekadar permukaan sahaja, kerana masa kita yang terhad, jika kita mahu
mendalami peranan mahasiswa dan pemuda dalam sejarah kemerdekaan atau seerah
Islam kita perlu membaca dengan serious naskah-naskah sejarah yang ada.
Adakah Kita Hari Ini Telah Benar-Benar Merdeka?
Ada satu kata-kata menarik dari ahli
falsafah Jean-Jacques Rousseau “manusia dilahirkan merdeka, tapi dimana-mana
sahaja dia digari”. (4) Maksudnya tidak ada kebebasan atau kemerdekaan yang
mutlak, apa sahaja sistem atau ideologi yang kita pilih ia pasti punya batasan
dan kawalan. Sebagai seorang Muslim, kebebasan yang hakiki tidak ada di atas
muka bumi ini, tetapi kebebasan hakiki adalah apabila kita kembali pulang
bertemu dengan pencipta, bebas dari api neraka dan tergolong dalam orang-orang
yang diredhai Allah.
Seperti yang saya sebutkan tadi,
kemerdekaan itu belum selesai dari sudut pembinaan negara, soal keharmonian
masyarakat berbilang kaum, juga soal pembangunan ilmu, ekonomi, pendidikan,
juga pembangunan dan peradaban. Ini merupakan sisi-sisi kemerdekaan yang
memerlukan perjuangan mahasiswa hari ini. Jadi saya hendak menggunakan soalan
ini bagi menyampaikan pendapat saya berkenaan dengan pembinaan peradaban.
Yang pertama manusia yang
berperadaban ini mestilah mempunyai akhlak dan budi pekerti yang baik. Jika
dalam teori-teori Barat orang yang berperadaban disebut sebagai “civilized”
manakala lawannya adalah “savages” atau “barbarian”. Jika seseorang itu
merupakan mahasiswa Islam dia punya tanggunjawab besar dalam membina peradaban
masyarakat kita pada hari ini, terutamanya dari sudut akhlak, moral, dan
sahsiah. Rasulullah sendiri bersabda bahawa beliau diutuskan untuk
menyempurnakan akhlak mulia. Jadi masyarakat tidak boleh dikatakan maju atau
berperadaban jika dia tidak punya adab yang mulia.
Sebahagian besar akhlak mulia ini
adalah hubungan sesama manusia. Akhlak yang baik itu perlu difahami bukan hanya
sebagai nilai-nilai moral peribadi, tetapi ia dipancarkan dan dirasai oleh
masyarakat. Mahasiswa yang berakhlak perlulah menjadi mahasiswa yang faham akan
masalah masyarakat dan menyelesaikan masalah masyarakat. Baik masalah
kemiskinan, masalah pekerjaan, kesihatan, masalah pendidikan, masalah sosial,
jika akhlak yang baik itu tidak memberi kesan atau sumbangan pada masyarakat
kita tidak boleh katakan ia sebagai akhlak yang baik. Jadilah mahasiswa yang
syok sendiri, terpisah dari masyarakat dan dunia realiti.
Yang kedua adalah keilmuan dan
teknologi. Ini adalah salah satu sudut yang kita belum merdeka. Kita masih
banyak bergantung harap kepada negara-negara lain, tamadun Islam masih belum
menguasai semula bidang ilmu malah hari ini kita dibelakang sekali. Oleh itu
mahasiswa hari ini perlu membina tamadun ilmu negara dan umat Islam amnya.
Walaupun negara kita kecil, tidak semestinya kita tidak boleh melahirkan
ilmuan-ilmuan yang mempunyai sumbangan besar pada kemanusiaan. Mahasiswa kita
perlu mencari ilmu bukan sekadar sebagai tiket untuk masuk ke alam pekerjaan,
tetapi sebagai satu platform mereka menyumbang pada masyarakat dan negara.
Yang ketiga adalah solidariti kita
pada masyarakat dunia. Walaupun negara kita telah merdeka, masih ada
saudara-saudara kita di penjuru dunia yang masih belum merdeka dari penjajahan.
Terutamanya saudara kita di Palestin, saudara-saudara Rohingya kita, mahasiswa
kita perlu faham bahawa nasionalisme kita bukan nasionalisme sempit tetapi
mempunyai semangat persaudaraan yang lebih luas, nasionalisme kita mempunyai
semangat Ukhuwwah Islamiyah. Kemerdekaan kita tidak bererti jika masih ada
saudara kita yang dijajah, seperti kata-kata pejuang kebebasan Afrika Selatan
yang terkenal, Nelson Mandela “We know too well that our freedom is incomplete
without the freedom of the Palestinians.” Jadi sebenarnya masih banyak
ruang-ruang perjuangan yang boleh diisi oleh mahasiswa hari ini.
Kesimpulan
Apabila kita berbicara tentang
kemerdekaan ini, hendaklah ia kita fahami dalam konteks apa yang kita boleh
sumbangkan pada negara ini khasnya, dan pada umat secara amnya. Kemerdekaan
seharusnya menjadikan mahasiswa dan pemuda bukan sahaja cakna perihal sejarah
kemerdekaan, peristiwa dan tokoh yang ada, tetapi cakna dengan masalah negara
hari ini. Apalah gunanya kemerdekaan yang kita kecapi andai negara ini tidak
kita bina, bangsanya malas, sistem sosialnya kacau bilau, budaya ilmunya miskin
dan peradabannya tidak terbina.
Oleh itu kemerdekaan ini harus
memberi kita semangat untuk berusaha, sebagaimana generasi sebelum kita
berusaha dan berjuang untuk memerdekakan negara, kita hari ini perlu berjuang
untuk membina negara. Membina identitinya, budayanya, keilmuannya hinggalah
kepada peradabannya.
Sebagai Muslim juga kita perlu sedar
bahawa kemerdekaan kita tidak lengkap selagi ada saudara-saudara kita yang
masih dijajah dan dicabuli hak-hak mereka, baik di Palestin, Arakan, Syria atau
mana-mana bahagian dunia. Kita belum merdeka selagi semua manusia belum
merdeka.
Dan tambahan jika kita adalah
mahasiswa muslim, kita perlu fahami bahawa kebebasan yang hakiki itu adalah
kebebasan di akhirat dari api neraka Allah. Oleh itu perjuangan kita di dunia
perlulah selari dengan syariat Islam, dari segi objektif dan perancanaannya.
Kerana hakikatnya kita akan pulang bertemu Allah bukan sebagai satu negara,
tetapi sebagai ruh yang membawa hati, dan kita berdoa “hati” yang kita bawa
adalah “hati yang sejahtera”, qalbun saleem yang diredhai oleh Allah.
Rujukan:
(3) Syed Ahmad Fathi. “Diskusi UniSHAMS:Islam liberal, salahkah?” Meniti Jambatan Masa, 16 Mac 2019.
(4) Jacques, Rousseau Jean. "Social
Contract." (1968).
Ahad, 30 Ogos 2020
The System Fights Back
Antara ahli komedi yang menarik bagi saya adalah George Carlin, walaupun bahasanya agak kotor tetapi Carlin seolah-olah mempunyai sesuatu yang tidak ada pada ahli komedi lain, iaitu dia berani membicarakan tentang soal melawan sistem. Ada ahli komedi muda baru yang mungkin berani melawan sistem mungkin adalah John Oliver, tetapi Oliver mempunyai batasan, Carlin pergi lebih jauh. Bagi Oliver sistem ini boleh diperbaiki, manakala Carlin lebih nihilis, baginya sistem ini tidak punya harapan lagi untuk dibaiki. Salah satu sebab akan perkara ini pernah dibicarakan oleh Carlin, iaitu pada zamannya, dia memulakan kerjayanya atas peraturannya sendiri, sedang banyak ahli komedi lain memasuki industri setelah syarikat-syarikat hiburan telah teguh bertapak dan mereka perlu mengikuti peraturan mereka.
Carlin tidak mengundi kerajaan,
baginya mengundi adalah perbuatan sia-sia, manusia seolah-olah diberi pilihan
namun akhirnya tiada apa yang berubah. Walaupun orang lain selalu mengatakan “jika
anda tidak mengundi anda tidak boleh complain”, bagi Carlin ini satu kenyataan
yang bodoh. Kerana pengundi-pengundilah yang melahirkan ahli politik korup yang
merosakkan masyarakat, kepercayaan mereka kepada sistemlah yang meletakkan ahli
politik bermulut manis di kerusi-kerusi kuasa. Bagi Carlin ahli politik korup
bukanlah masalah sebenar, mereka hanya produk, mereka tidak akan lahir tanpa
masyarakat yang ada. Ahli politik ini adalah produk masyarakat, mereka
dilahirkan dalam keluarga dalam masyarakat, di sekolahkan dalam masyarakat, diasuh dengan agama
dan kepercayaan masyarakat, diundi dan diberi kuasa dalam sistem masyarakat, mereka adalah
produk masyarakat. Jadi mereka yang tidak boleh complain kerana mereka yang menaikkan pemimpin korup.
Bagi Carlin politik adalah satu “persembahan”,
dan beliau tidak mahu terlibat, beliau hanya mahu mengambil kerusi dan duduk
melihat persembahan ini, yang beliau gelar sebagai “freak show”. Beliau mahu
melihat bagaimana persembahan ini menuju kebinasaan, beliau mahu menjadi
pemerhati dan cuba memahaminya dari luar. Kerana kita tidak boleh melihat
kerosakan itu jika kita merupakan sebahagian darinya. Seperti yang dikatakan
oleh Upton Sinclair “It is difficult to get a man to understand something
when his salary depends upon his not understanding it”.
Memerhatikan perubahan kerajaan di
Malaysia juga merupakan satu pemerhatian yang menarik. Sangat menarik melihat
mereka-mereka yang begitu bersemangat apabila kerajaan bertukar, mereka
berteriak “Malaysia Baharu!”, walaupun sebenarnya ia adalah produk yang sama,
perdana menteri yang sama dengan menteri-menteri yang sekadar “menyondol” dari
belakang, kesini dan kesana seperti yang diarahkan. Apabila perdana menteri
menubuh Majlis Penasihat Kerajaan yang dianggotai oleh kroni-kroni yang sama,
mereka menipu diri mereka dengan mengatakan “inilah The Avengers yang
akan menyelamatkan ekonomi”. Namun mimpi basah mereka sekadar sebentar,
akhirnya mereka terjaga, segala teriak dan semangat mereka hilang, gone with
the wind.
Dari kerusi pemerhati, persembahan
ini sangat menarik, ia adalah eksperimen sosial yang sangat langka untuk dikaji
dalam perjalanan sejarah, mungkin ia terjadi sekali ini sahaja atau akan
terjadi lagi tiada siapa tahu. Tetapi ia sangat menarik untuk diperhati dan
difahami bagaimana sistem melawan semula perubahan dan mengembalikan status
quo. Seolah-olah ia seperti bumi yang mempunyai mekanisma self-regulation
atau badan manusia yang mempunyai mekanisma self-healing. Sistem ini
mempunyai mekanisma untuk melawan perubahan, the system fights back.
Kita boleh melihat fenomena ini dari
pelbagai segi, kita boleh kaji dan perhati ia dengan mengambil kira pelbagai
motif, kita boleh dengan naif mengklasifikasikannya sebagai sebuah “langkah
Hotel”. Namun bagi saya, itu adalah apa yang kita disuruh percaya, dan dengan
mudah masyarakat akan percaya. Tetapi apa yang mereka terlepas pandang adalah
mekanisma, bagaimana ia berlaku, bagaimana masyarakat dididik (baca
dipropagandakan) mungkin dibawah sedar mereka, sehingga mereka boleh terima
dengan gembira perubahan ini. Malah mereka menyokong sistem lama dikembalikan.
Menteri agama yang berbicara tentang “Order Baru” akhirnya tersungkur dengan
segala kenaifan.
Melawan sistem dalam peraturan yang
ditetapkan sendiri oleh sistem tersebut bukan merupakan satu tema baru. Ia
digunakan bukan sahaja dalam persembahan realiti “freak show” yang kita lihat
di arena politik, ia juga digunakan dalam banyak filem, cerita, dan lakonan. Di
dalam siri Gotham sebagai contoh, watak utamanya, seorang anggota polis yang
setia pada prinsip, Jim Gordon akhirnya sedar, untuk mengalahkan lawannya Theo
Galavan, dia perlu bekerjasama dengan musuhnya sendiri iaitu Penguin. Ketika
mereka berjaya, Gordon ingin membawa Galavan kemuka pengadilan, Penguin
mengingatkan Gordon bagaimana Galavan akan menggunakan sistem yang ada untuk
bebas sekali lagi, sistem yang ada akan memberi kelebihan kepada Galavan yang
punya harta, pangkat, dan pengaruh. Politik Malaysia mungkin tidaklah begitu
dramatik atau sinematik seperti Gotham (atau memang lebih dramatik?), tetapi ia
berfungsi dengan asas yang sama, more or less. Mungkin itulah sebabnya
baru-baru ini ketua polis mengeluarkan kenyataan bahawa “polis perlu ditambah
atau negara akan dikuasai mafia”.
Saya teringat perbualan saya dengan
seorang bekas YB di pesta buku, beliau membelek-belek buku saya tetapi akhirnya
dia tidak membeli (sedikit kecewa disitu), tetapi saya membeli bukunya yang
bertajuk “Propaganda Politik”. Sebelum kerajaan jatuh beliau pernah diherdik
oleh seorang tua dalam sebuah wacana, saya bertanya apa perasaaannya, di
sekadar ketawa kecil “aku tahu mereka nak cari makan”. Hari itu beliau
bersahaja, tidak pakai smart-smart, menarik troli berisi buku membelek buku-buku di pesta dan berbual dengan budak-budak punk jalanan. Hari itu
beliau bukan Yb tetapi “bro”. Saya tanya tentang perubahan kerajaan dan apa
pandangan beliau, katanya “aku rasa mereka ni kena sabotaj dari dalam”. Beliau
adalah antara calon parlimen yang tewas pada pilihanraya 2018.
Memerhatikan bagaimana sistem
propaganda digunakan merupakan antara babak paling menarik dalam fenomena ini.
Isu yang digunakan tidak semestinya betul, berfakta, ataupun relevan. Ia
menyerang satu objek dalam masyarakat yang tidak memerlukan rasional, iaitu
emosi dan persepsi. Apabila sesuatu isu dibangkitkan, kerajaan baru (yang telah
jatuh) berusaha mengumpul data dan mempersiapkan jawapan, tetapi ketika ia
dikeluarkan, ia sudah tidak lagi berguna, ia sudah basi kerana isu tersebut
telah ditinggalkan dan isu baru dibangkitkan. Emosi marah dan persepsi “kerajaan
tak berguna” sudah terbentuk. Proses ini diulang dan diulang untuk memastikan
emosi dan persepsi ini sentiasa hidup dan diberi makanan. PRK demi PRK
membuktikan bahawa persepsi ini sudah hidup, dan akhirnya ia hidup sendiri
tanpa perlu diberi makan lagi, ia boleh mencari makan sendiri.
Apabila ia sudah sampai kepada
critical mass, tidak perlu angin untuk menjatuhkan kerajaan, ia ranap diatas
beratnya sendiri. Politikus segera bertukar topeng untuk menyelamatkan jawatan,
dan dalam sekelip mata kita akhirnya mendapat hadiah “Malaysia Baru Baharu”.
Dari kerusi pemerhati kadangkala tergelak kecil melihat pakatan yang mulanya
mengejek lawan mereka kononnya kekalahan mereka adalah “kemenangan tertangguh”,
akhirnya kemenangan mereka yang menjadi “kemenangan ter-roboh”. Mungkin esok
ada episod baru dalam persembahan ini, jika ada usia, kita boleh duduk dan
memerhati lagi.
Selasa, 25 Ogos 2020
Memborong Buku, Memborong Jiwa
Baru-baru ini ada seorang teman yang sedang mengemas rumah bersama keluarganya. Dirumahnya terdapat banyak buku yang ditinggalkan arwah ayahnya yang merupakan pensyarah sejarah di maktab perguruan, juga buku-buku arwah kakaknya yang merupakan seorang peguam. Dia menjemput saya melihat-lihat jika ada buku yang saya mahu sebelum beliau jual buku-buku tersebut pada orang lain atau dilupuskan.
Sabtu, 22 Ogos 2020
Meruntuhkan Mitos Superman - Reviu Buku
Saya membaca buku ini setelah saya telah mengkhatamkan buku haram tulisan Benz Ali, Antithesis. Buku ini begitu kontra dengan buku tersebut, jika Antithesis bernada rebel, keras mengkritik apa sahaja yang lalu didepan mata, buku ini agak tone-down, tidak begitu ideologikal. Mungkin kerana ia ditulis bagi mengisi rak genre motivasi, jika Antithesis mencari objek untuk dikritik, buku ini pada kira saya cuba mencari objek didalam diri untuk dihargai dan dijadikan alat motivasi.
Namun bagi saya alegori yang digunakan mempunyai paradoks yang serius. Dalam naskah ini Benz cuba membawa naratif bahawa insan biasa seperti Batman boleh menewaskan manusia separa-dewa seperti Superman, ia adalah alegori bahawa manusia biasa yang lemah dan tidak sempurna boleh mengalahkan satu kekuasaan yang besar. Setelah beberapa mukasurat, saya berasa tertarik dengan naratif ini dan cuba untuk mencari filem tersebut di Netflix untuk lebih mendalami apa yang digarap. Namun, mendukacitakan, filem tersebut tidak tersenarai di Netflix untuk tayangan di Malaysia (disini saya berfikir untuk mempertimbangkan semula langganan Netflix saya). Akhirnya saya berakhir dengan drama bersiri Gotham, yang merupakan spin-off kepada filem Batman.
Saya dapati dalam membina alegori ini Benz cuba mewarnakan watak Batman (Bruce Wayne) sebagai manusia biasa, manusia yang humanis. But this is not the case, Bruce bukan merupakan orang yang lemah, beliau merupakan anak orang kaya yang mewarisi empayar perniagaan ayahnya Wayne Enterprise - saya kira lebih tepat Bruce untuk dialegorikan sebagai Donald Trump dalam aspek kekayaan dan perwarisan harta. Disini adalah titik masalah saya dengan alegori ini, dengan mengangkat orang kaya bourgeoisie sebagai ikon golongan lemah, Karl Marx pasti tidak akan bersetuju. Tetapi ini sekadar alegori, saya faham, jadi mari kita ulas isinya.
Permulaan buku ini juga agak nasionalis nadanya, mungkin nasionalis kiri, bolehkan orang Melayu pergi jauh? soalnya. Sebagai seorang yang suka menulis, saya begitu tertarik dengan kisah peribadi yang dikongsikan Benz tentang bagaimana beliau mula menulis, bagaimana beliau menghantar karya ke majalah dan surat khabar tetapi ditolak, bagaimana beliau berkerja di cyber cafe untuk menyara hidup. Mungkin satu hari nanti saya juga akan menulis perihal pengalaman menulis saya. Walaupun mungkin tiada yang akan membaca, sekurang-kurangnya ia boleh disimpan untuk motivasi anak cucu dan keturunan sendiri.
Buku ini mungkin ditulis secara santai, tidaklah begitu akademik, tetapi ia tetap di nota-kaki kan, kebanyakannya bersumberkan laman web. Seingat saya Benz cenderung kepada ideologi kiri, beliau aktif mengkritik portal-portal kanan seperti The Patriots, ironinya banyak nota kaki beliau bersumberkan portal kanan ini, hingga ada muka surat yang kesuluruhannya bersumberkan website The Patriots. Mungkin ini membenarkan teori bahawa golongan kiri memerlukan pergantungan kepada golongan kanan, seperti Karl Marx yang bergantung kepada Friedrich Engels untuk membiyai penerbitan tulisan-tulisannya. Engels merupakan anak saudagar kaya yang memiliki kilang-kilang tekstil besar di Barmen dan Salford, jadi kapitalis membantu komunis menerbitkan idea mereka.
Tapi tak bermakna buku ini langsung kering tanpa kritikan, selain mengkritik watak dan falsafah Superman, antara kritik yang saya kira sangat bernas adalah ketika beliau mengkritik sifat pengecut dalam kalangan negara-negara Islam-sunnah yang menjadi boneka dan pak turut Amerika, sedangkan negara Islam-syiah yang dituduh sesat berani bangkit melawan hegemoni Amerika. Ini bagi saya satu kritik yang sangat hebat.
Buku ini juga ada menyentuh kampung halaman saya ketika beliau membicarakan perihal kehidupan Vladimir Ilyich Lenin, pada mukasurat 100 beliau menulis bahawa Lenin pada Ogos 1983 berpindah ke "St. Petersburg (sekarang Leningrad)", ini saya kira tidak tepat, mungkin Benz sekadar menyalin semula dari sumber asal tanpa menyemak fakta semasa. Nama asal bandar ini adalah Sankt-Pieter-Burch sempena nama pengasasnya, Peter the Great. Kemudian ditukar kepada Petrograd pada 1914 ketika meletusnya perang dunia pertama, ini kerana pada ketika itu semangat nasionalis begitu tinggi dan frasa "burg" yang bermaksud istana atau bandar dalam Bahasa German dibuang, dan digantikan dengan bahasa Rusia "grad" iaitu kota. Pada 1924 ditukar lagi kepada Leningrad sebelum diubah kepada nama asal Sankt-Peterburg pada tahun 1991. Jadi yang sebenarnya sekarang Sankt-Peterburg atau yang telah di-anglican-kan Saint-Petersburg, bukan lagi Leningrad.
Buku ini juga saya anggap unik, kerana dalam membincangkan sosok komunis seperti Lenin, Benz menutupnya dengan syair dari Imam Syafie, tidak pernah lagi saya jumpa Lenin dan Imam Syafie dibincangkan dalam satu bab yang sama.
Antara hujah-hujah Benz Ali yang pada saya sangat lemah dalam buku ini adalah ketika beliau membicarakan perihal Trotsky dalam memuji Stalin. Beliau menulis "Trotsky...tidak mampu mempertahankan dirinya dari dibunuh orang lain. Bagaimana dia mampu mempertahankan Soviet Union dari diserang baik oleh Jerman Hitler atau Amerika?". Hujah sebegini bagi saya terlalu dangkal, apakah kerana dibunuh ia bermakna seseorang itu tidak pandai memimpin? Ramai pemimpin-pemimpin yang bagus yang akhirnya mati dibunuh, itu tidak menandakan dia tidak pandai memimpin. Kematian Trotsky bukan bermakna dia tidak berupaya memimpin, tetapi ia bermakna bahawa Stalin merupakan seorang yang kejam dan sanggup mengupah assasin keluar negara untuk membunuh musuhnya.
Manakala falsafah yang bernas yang saya minati adalah falsafah lebah yang terbang walaupun bertentangan dengan law of aviation, beliau memetik dialog dalam Bee Movie "The bee, of course, flies anyway because bees don't care what humans think is impossible". Ini bagi saya adalah satu falsafah yang sangat baik, dari sibuk ambil pusing apa orang kata, kita seharusnya terus sahaja bekerja dengan kerja-kerja kita hingga berjaya.
Buku ini banyak mengambil contoh-contoh, cerita, ibrah, dan falsafah dari filem dan komik. Saya juga gemar dengan kritikan berkenaan ketiadaan "identiti" sendiri dalam penghasilan filem adiwira negara kita. Harapnya jika ia dibaca oleh penerbit-penerbit filem tempatan, ia akan membuatkan mereka marah serta berkerja dengan lebih keras dan kreatif dalam menghasilkan adiwira dengan identiti dan budaya kita sendiri. Saya optimis dalam hal ini apabila melihat banyak siri animasi tempatan seperti Upin & Ipin, Ajen Ali, Omar & Hana yang sudah menembusi pasaran global. Anak saya antara peminat video Zain Bhikha ft. Omar & Hana dan Omar Regan - yang merupakan video gandingan internasional.
Kritik akhir saya adalah pada bab "belajar dari Akumetsu" yang saya kira terlalu sadis untuk diamalkan di dunia sebenar. Membunuh bagi saya bukanlah penyelesaian kepada masalah kita, kerana saya berpendapat violence breed violence. Ya jika kita dalam situasi perang, jika kita sedang diserang, pendekatan non-violence adalah naif dan sia-sia, Gandhi yang non-violence juga setuju akan hal ini. Tapi dalam situasi masyarakat sivil, kita perlu memperbaiki sistem keadilan bukan mendemokrasikan pembunuhan.
Apa-apa pun, saya bersetuju dengan falsafah asas buku ini bahawa kita perlu rajin berusaha, kerajinan boleh mengalahkan kesarjanaan, kita juga perlu berani mengambil risiko kerana keberanian itulah yang akan memberikan erti pada kehidupan kita. Semoga kita semua berjaya meruntuhkan mitos kelemahan, dan berubah menjadi insan-insan yang berusaha, berjaya, dan luar biasa.
Isnin, 17 Ogos 2020
Catatan Baitul Muslim 35: Bersembang Dengan Anak Kecil
Saya masih ingat ketika Amni masih kecil, saya selalu merenung pada anak matanya yang berwarna hazel, dan berharap didalam hati agar dia segera pandai bercakap, kerana ada banyak perkara yang saya mahu bualkan bersama. Tetapi apabila dia sudah besar dan pandai bercakap kadangkala saya lupa akan hasrat hati saya ini pada suatu ketika dahulu.
Sering kali apabila mood saya tidak baik, atau dalam keadaan stress, otak saya cepat mengklasifikasikan apa yang keluar dari mulut anak-anak sebagai satu "bunyi bising" yang menganggu. Kadang kala soalan yang berulang-ulang itu seolah-olah boleh menjadikan ibubapa gila. Amni mempunyai habit untuk bertanya soalan "kenapa?" walaupun kadangkala soalan itu kedengaran tidak betul atau tidak masuk akal. Dan apabila dijawab, dia akan mengulang semula jawapan itu dan memasukkan "kenapa" dihujung, dijawab diulang, dijawab diulang, ad infinitum.
Namun kali ini, ketika usianya 5 tahun dia mempunyai habit bertanya yang baru, "kalau tak?". Ya, selalunya soalannya itu tidak logik. Dia akan bertanya, esok hari apa? Apabila dijawab "Isnin" dia akan soal "kalau tak Isnin?". Ia mudah membuatkan kita sebagai ibubapa rimas, namun kadangkala kita mempunyai salah faham pada usia mereka ini. Logik belum dikuasai mereka. Jadi dunia terbentang luas untuk mereka terokai, boleh dicuba yang logik atau tidak, ibubapa yang sudah berfikiran secara logik tidak mampu memahami "penerokaan soalan anak kecil ini".
Tulisan ini mungkin sebagai catatan pada diri saya untuk sentiasa bersemangat menjawab soalan-soalan yang tidak logik dari anak kecil. Mungkin mereka bukan mahukan jawapan yang logik, mereka mahu bersembang dengan ibubapa mereka. Apa sahaja jawapan yang diberikan tidak mengapa, mereka ingin rasa diiktiraf, jika kita menjawab, kita mengiktiraf kewujudan mereka, ada orang dewasa yang mengiktiraf kebolehan mereka berkomunikasi. Dengan menjawab kita mengiktiraf mereka.
Menjawab juga saya kira dapat membantu "cetusan ingin tahu" yang wujud dalam diri mereka. Jika jawapan yang mereka terima hanya menyuruh mereka untuk diam, mungkin ini akan mematikan "cetusan ingin tahu" ini yang merupakan enjin manusia untuk meneroka daerah ilmu.
Malam ini Amni keluar dari bilik tidur, seolah dia belum mengantuk walaupun orang lain semua telah tidur kecuali saya. Saya katakan bahawa saya ingin Solat Isya' dan dia mengatakan bahawa dia mahu menemani saya solat. Habis solat kami bersembang berkenaan dengan "hari", dia bertanya kenapa hari berulang-ulang, selepas habis selasa, rabu, khamis, jumaat, sabtu, ahad, isnin, selasa balik. "Round and round?" katanya. Sekali lagi saya terus memakai kanta logik, dan cuba menerangkan konsep "minggu", satu minggu ada 7 hari, walaupun saya tidak pasti sama ada dia dapat fahami atau tidak. Kemudian dia minta dibaca buku dinosaur sebelum dia masuk ke bilik tidur semula.
Jumaat, 14 Ogos 2020
Catatan Baitul Muslim 34: Pergaduhan Adik Beradik
Pergaduhan antara adik-beradik mungkin merupakan perkara yang natural. Mungkin itu adalah asam garam yang membuatkan kehidupan bersama adik-beradik menjadi satu kenangan yang indah. Namun ada juga peluang ia menjadi satu kenangan yang buruk, menyebabkan anak-anak membesar membenci cara mereka dilayang semasa kecil, mereka merasa tidak dihargai sementara adik-beradik yang lain dirasakan seolah diberi lebih perhatian.
Anak pertama mungkin mendapat perhatian sepenuhnya, namun situasi ini berubah apabila dia mempunyai adik, dia perlu menyesuaikan diri untuk membahagikan kasih sayang, atau ibu bapa perlu menyesuaikan diri untuk membahagikan kasih sayang.
Saya akui, saya mempunyai kelemahan yang besar dalam sudut ini. Saya sering beranggapan bahawa anak yang lebih tua sepatutnya boleh memahami bahawa adiknya perlu lebih perhatian, dan saya sering lupa bahawa kanak-kanak berumur 4 tahun tidak mampu lagi mencapai pemahaman ini. Mudah bagi kita memarahi anak yang lebih tua apabila dia menyebabkan adiknya menangis, atau berebut mainan, tetapi ini akan membuatkan dirinya merasakan lebih tersisih. Saya beruntung kerana mempunyai isteri yang sering menasihati saya sepaya berlaku adil kepada anak-anak, supaya menjaga perasaan mereka agar mereka tidak rasa tersisih atau kurang disayangi. Ia satu perkara yang sukar, tetapi perlu dilakukan.
Isteri bagi saya lebih terbuka dengan anak-anak, lebih banyak cuba menerangkan keadaan kepada anak-anak meskipun mereka sukar memahami keadaan. Suami pula lebih cenderung bersifat tegas, bagi mereka sesuatu perkara yang praktikal lebih utama dari soal emosi, jadi jalan mudah adalah memarahi agar anak itu takut dan mendengar arahan. Tetapi ini pada hemat saya bukan jalan terbaik, ia praktikal sekarang tetapi mungkin punya kesan buruk buat emosi dalam jangka masa panjang.
Kadangkala saya cuba untuk tidak memarahi, sekadar melihat pergaduhan itu (untuk memastikan mereka bergaduh dalam keadaan yang selamat), dan cuba menerangkan keadaan apabila pergaduhan telah sesuai. Saya semakin lama dapat menerima metodologi penerangan, kerana say lihat anak saya yang pertama, Amni semakin memahami keadaan. Meskipun kadangkala dia masih tidak boleh mengawal emosinya, tetapi dia sudah faham akan keadaan. Harapnya dia faham situasi dan perbezaan dia yang sudah hampir 5 tahun dan adiknya, Idlan yang berumur dua tahun.
Banyak kata-kata Amni sekarang mendalam dan berfalsafah, walaupun mungkin dia tidak sedar akan falsafah tersebut. Satu malam ketika isteri saya menemaninya tidur dia mengajak ummi-nya bersembang, katanya mahu baring-baring sebelum tidur. Dia pun bercerita bagaimana adiknya ternampaknya di tadika, taska Idlan bersebelahan tadika Amni, dan Idlan asyik memanggil namanya. Katanya dia tidak boleh ke taska kerana perlu belajar di tadika, jadi adik hanya boleh bermain dengan kawan-kawannya di taska. Umminya pun menggunakan peluang ini untuk menanamkan rasa sayang adiknya kepadanya "Haa adik sayang sangat la tu kat kakak dia, nak main pun dengan kakak, bangun tidur pun cari kakak, nak tidur pun cari kakak". Amni pun gelak-gelak sebelum akhirnya dia tidur.
Pergaduhan adik beradik ini sememangnya satu komponen dalam kekeluargaan yang perlu dipelajari oleh ibubapa. Ia perlu diurus, tidak boleh dibiarkan, atau dikawal dengan terlalu ketat sehingga hilang rasa kasih sayang. Tidak boleh ditangani dengan emosi. Perlu ketegasan pada ketikanya, juga perlu penjelasan dan didikan pada ketika lain. Perlu dicari keseimbangan. Ya, ia satu keseimbangan yang sukar, ibarat meniti diatas jambatan setebal benang, jika berjaya insha'Allah dapat menghasilkan hubungan adik beradik yang baik, jadi ia perlu dicuba tanpa putus asa.
Rabu, 12 Ogos 2020
Oncu Mun Kembali Ke Rahmatullah
Gambar Oncu Mun ketika beliau kecil. Gambar circa 1991. |
Saya sedang berbaring bersama isteri, jam menunjukkan pukul satu pagi, kami bersembang seketika sebelum menutup mata bagi menamatkan satu lagi hari hidup bersama. Talifon isteri saya berbunyi, adik saya Syed Ihsan menalifon, dia pada mulanya cuba menalifon saya namun tidak berangkat, kerana saya memang selalunya meninggalkan talifon di bilik lain dan tidak dibawa bersama ketika tidur, dan biasanya saya perlahankan suara talifon, jadi deringannya tidak menganggu dan tidak kedengaran.
Ihsan memberitahu bahawa Oncu Mun meninggal dunia kerana terlibat dengan kemalangan di Tanjung Karang. Motosikal yang dinaikinya merempuh kenderaan milik TNB dan beliau menghembuskan nafas terakhir di tempat kejadian. Saya terus mendapatkan talifon di bilik sebelah dan menalifon ibu. Kemudian saya membuka komputer untuk menghantar email kepada pengurus bahawa saya akan bercuti esok hari untuk menghadiri pengebumian.
Selepas Solat Subuh sekitar jam 6.20 pagi saya terus bertolak dari Sungai Petani, memasuki lebuhraya PLUS dan keluar di Changkat Jering, melalui jalan dalam dari Trong ke Pantai Remis, melalui Seri Manjung, Hutan Melintang dan akhirnya sampai ke Bagan Datuk sekitar jam 10.15 pagi. Jalan tidak sesak hari ini, cuma ada beberapa kali terhenti kerana ada kemalangan dan pemeriksaan polis. Jenazah pada ketika itu sedang dibawa oleh van ke masjid. Saya sempat bersama sembahyang jenazah sebelum ke tanah perkuburan. Sewaktu di masjid kelihatan atuk berjalan pantas, walaupun bertongkat atuk kelihatan bersungguh tidak mahu terlepas solat jenazah. Jarang lihat atuk cuba bergerak pantas diusia senja ini.
Saya cuba meneka apa yang ada dalam fikiran atuk. Saya pernah mengebumikan ayah sendiri, jadi mungkin saya faham perasaan sedih itu, tapi saya belum pernah merasai perasaan mengebumikan anak sendiri. Ia merupakan kesedihan yang lain saya kira. Wo (panggilan untuk nenek dalam masyarakat Kampar) kelihatan menangis tetapi tidak atuk.
Oncu Mun merupakan panggilan yang kami panggil kepada pakcik yang paling bongsu, "Oncu" adalah Paksu dalam Bahasa Kampar dalam mengklasifikasikan hiraki bapa saudara. Manakala "Mun" adalah dari nama beliau "Munsif", kadangkala kami panggil "Chu Mun" sahaja. Kali terakhir kami berjumpa adalah sekitar seminggu lepas ketika hari raya Aidiladha.
Jenazah diangkat untuk dibawa ke kubur selepas selesai disolatkan. |
Proses memasukkan keranda ke dalam kubur. |
Anak-anak Oncu Mun menyiram air ke atas kubur ayah mereka. |
Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali. Moga Allah mengampunkan dosa-dosanya, menerima amal ibadahnya, serta menerima ruhnya dalam kalangan orang beriman. Ameen.
Ahmad Munsif bin Mohamed Noh (21 Mac 1983 - 10 Ogos 2020).
Jumaat, 7 Ogos 2020
Read Write Coffee Repeat
Christopher Hitchens pernah ditanya dalam satu temuramah oleh Jeremy Paxman berkenaan dengan gaya hidupnya yang gemar merokok dan meminum minuman keras yang mungkin menjadi penyebab kepada penyakit kanser yang dialami beliau. Ketika itu rawatan kanser telah menggugurkan rambut Hitchens. Tetapi Hitchen berkata beliau tidak menyesal akan gaya hidupnya tersebut, kerana perkara itu membantunya berjaga di malam hari, membuatkan beliau terus berjaga untuk membaca dan menulis, walaupun akhirnya ia membinasakan dirinya.
Saya gemar membaca dan menulis, apabila tempoh kawalan pergerakan melanda Malaysia yang memaksa rakyat Malaysia berkurung dirumah, ia seolah-olah satu anugerah buat saya. Secara tiba-tiba saya tidak lagi sibuk dengan perkara-perkara lain. Masa yang ada boleh digunakan sepenuhnya untuk membaca dan menulis.
Tentunya sebagai seorang Islam saya tidak merokok atau mengambil minuman keras. Tapi salah satu kegemaran saya, perkara yang membantu saya berjaga adalah secawan kopi. Seingat saya semasa di St. Petersburg dulu saya minum 3 ke 4 cawan kopi sehari, mungkin lebih. Namun sekarang apabila sudah tua sekitar satu ke dua cawan. Kopi ini mungkin sedikit kontroversi, ada yang mengatakan bahawa kopi ini tidak bagus untuk kesihatan, namun banyak juga kajian yang mengatakan bahawa kopi sebenarnya baik untuk kesihatan. Di zaman kelimpahan informasi ini, sukar untuk membuat keputusan yang objektif, walaupun terhadap perkara yang objektif seperti meminum secawan kopi. Seolah-olah baik atau buruk minum kopi ini adalah relatif, bergantung kepada sumber mana yang kita mahu percaya.
Bagi saya secara peribadi, kopi itu sendiri tidak berbahaya, yang berbahaya adalah kandungan gula dalam bancuhan kopi, kopi yang di brew sendiri mungkin tidak punya apa-apa kandungan yang berbahaya. Tetapi kopi yang diproses dalam sachet 3 in 1 mungkin lebih berbahaya, kerana selain dari kandungan gula, kita tidak tahu bahan lain apa yang ditambah.
Saya pernah juga cuba berhenti untuk minum kopi, namun ternyata tidak berjaya. Kopi tetap terus menjadi sebahagian dari diet saya untuk kekal berjaga untuk menulis dan membaca. Saya tidak pasti sampai bila rutin ini boleh diteruskan. Tetapi sementara peluang ini masih tersedia, saya gembira untuk bangun dari tidur untuk "read write coffee repeat".
Negara Ini Negara Orang Tua
Sebuah empayar besar
Di Euro-Asia terbubar
Dari Gorbachev takhta diberi kepada Yeltsin
Begitu dunia berubah sepertiupan angin.
Di antara tahun-tahun yang berkecamuk itu
Aku diberi Tuhan sebutir nyawa dari seorang ibu
Di sebuah ibukota
Di sebuah negara yang merdeka.
Apalah yang aku tahu perihal dunia ini
Aku hanya menurut kesana kemari
Membesar dengan melihat-lihat
Negaraku sihat berkembang pesat.
Sembilan puluh lapan aku masih di ibukota
Melihat pertiwi yang bersengketa
Askar hitam berhelmet merah
Dengan baton memukul marah
Ada peristiwa yang menggegarkan negara
Namun aku terlalu kecil untuk bertanya.
Apabila aku sudah layak
Meletakkan suara di dalam kotak
Aku masih melihat sengketa sama
Pelakon-pelakon tua mengemudi negara
Dengan drama dan segala nista.
Apabila naik mereka angkuh
Mengutuk yang kalah sebagai bodoh
Kerana percaya pada kemenangan tertangguh.
Namun Tuhan
Punya perancangan lebih ampuh
Kemenangan angkuh itu tidak utuh
Akhirnya tanpa angin rebah sendiri jatuh.
Isnin, 3 Ogos 2020
Jihua Shengyu: Eksperimen Sosial Terbesar Dalam Dunia
Feng Jianmei merupakan seorang pekerja kilang berusia 22 tahun dan mengandung anak kedua. Beliau mempunyai seorang anak perempuan berusia 4 tahun dan percaya beliau boleh mendapat pengecualian untuk anak kedua. Pihak berkuasa tidak bersetuju dan meminta dia dan suaminya membayar denda $6,000. Kerana takut dipaksa menggugurkan kandungan Feng selalu lari dari berjumpa pegawai kesihatan, dan menyorok di rumah saudara maranya. Tetapi Feng tidak bernasib baik, ketika kandungannya 7 bulan beliau ditangkap dan dibawa ke hospital. Pihak berkuasa kini meminta $16,000. Suaminya Deng minta denda dikurangkan, dan membayar 1/3 selepas meminjam wang dari kawannya. Tapi diberi tahu dia perlu membayar penuh tanpa kurang satu sen pun.
Dalam masa yang sama Feng dipaksa untuk menandatangani persetujuan untuk mengugurkan kandungan. Dia kemudian disuntik ubat untuk membunuh fetus dalam kandungannya. Feng menceritakan keadaan beliau ketika itu "saya boleh merasai bayi saya meronta-ronta di dalam diri saya, tetapi kemudian dia berhenti bergerak". Sampai sini saya sudah koyak dan sebak. Jururawat kemudian meletakkan bayi kebiruan yang telah sempurna sifat tetapi tidak bernyawa itu disebelah Feng. Dan kakak ipar Feng mengambil gambar beliau yang murung dan lemah berbaring disebelah mayat bayinya. Jika anda punya hati yang kuat anda boleh mencari gambar Feng Jianmei yang memurungkan ini di internet. Apa yang berlaku kepada Feng, walaupun kedengaran sangat kejam, bukanlah unik, ia adalah cerita yang berlegar sejak 1980 sejak polisi ini dimulakan. Ia adalah harga manusia yang dibayar oleh rakyat China.
Apakah kesan-kesan lain polisi ini?
Antara kesan besar polisi ini adalah ketidaksamaan gender dalam populasi, apabila keluarga hanya dibenarkan mempunyai satu anak, ramai yang memilih untuk mendapatkan anak lelaki. Pelbagai cara digunakan untuk mencapai matlamat ini, antaranya pengguguran fetus perempuan, cara yang dipanggil sebagai infanticide dan gendercide. Kekurangan wanita juga menyebabkan mereka menjadi komoditi, peningkatan pemerdagangan manusia untuk seks dan pelacuran. Surplus lelaki yang tidak dapat berkahwin juga mewujudkan industri baru, industri penghasilan patung wanita bersaiz manusia untuk menggantikan kepuasan seksual yang didapati dari isteri melalui perkahwinan.
Polisi ini turut mempercepatkan China untuk menjadi masyarakat tua, dengan sedikit golongan muda yang bekerja yang perlu menangung populasi yang kian menua sepanjang tahun. Antara bidalan terkenal di China adalah "China akan menua dahulu sebelum sempat menjadi kaya". Walaupun keajaiban ekonomi China telah mengangkat 500 juta manusia dari garis kemiskinan, kira-kira 185 juta golongan pencen hidup dengan kurang satu dollar sehari. Hidup sebagai orang tua tidak mudah di China, ketika Cultural Revolution, nilai-nilai kekeluargaan dihapuskan dan anak-anak digalakkan menderhakai ibubapa, ditambah dengan kehilangan rasa hormat, mereka juga kini tidak punya ramai anak untuk menjaga mereka, menyebabkan kebanyakan mereka hidup merempat sendirian. Polisi ini juga menyebabkan ramai keluarga bermuhasabah tentang pentingnya hubungan kekeluargaan, apabila ibu bapa menua dan mati, anak tunggal tidak lagi punya pertalian kekeluargaan dekat dengan sesiapa.
Polisi ini juga tidak diamalkan secara monolitik, banyak keluarga yang kaya boleh mempunyai anak yang ramai dengan membayar denda, pihak yang paling teruk terkesan dengan penguatkuasaan tidak berperi kemanusiaan adalah keluarga miskin luar bandar. Golongan kaya juga boleh menggunakan "pelancongan kelahiran" dengan melahirkan anak diluar negara untuk lari dari didenda. Mereka juga boleh mendapatkan rawatan fertility bagi mendapatkan anak kembar yang dikira sebagai satu kelahiran oleh sistem di China dan tidak didenda. Antara kekejaman lain hasil polisi ini adalah penculikan anak-anak dan juga pemerdagangan bayi. China merupakan pengeluar terbesar dunia yang menyediakan bayi untuk dijadikan anak angkat di Amerika dan negara barat. Antara kes-kes yang biasa adalah anak hasil kelahiran diluar kebenaran yang diambil oleh pihak berkuasa, yang kemudiannya diletakkan di rumah anak yatim sebelum dipasarkan ke luar negara.
Walaupun saya secara peribadi berfikiran bahawa buku ini melakukan tugas yang baik dalam menerangkan kesan kemanusiaan hasil polisi ini, saya juga sedar bahwa Mei Fong melihat polisi ini dari kacamata Barat dan mempersoalkannya berdasarkan nilai-nilai Barat. Beliau semestinya mempunyai bias yang tersendiri, tetapi buku ini bagi saya tetap tempat yang baik untuk memulakan kefahaman terhadap polisi sosial yang terbesar di dunia, sebelum kita membaca lebih lanjut kajian dan analisis yang lebih akademik berkenaan polisi ini.
Sabtu, 1 Ogos 2020
Anti-Antithesis: Kritik Terhadap Antithesis Yang Ditulis Benz Ali
Saya
pernah mendengar nama Benz Ali sejak zaman universiti lagi, ketika itu saya
masih sibuk dengan usrah-usrah di luar negara (usrah ini melalaikan menurut
Benz, boleh baca disini), saya dengar persoalan-persoalan ketuhanan yang
dibangkitkan oleh Benz, tetapi pada kira saya ketika itu persoalan ketuhanan
yang membingungkan manusia ini ditanya sepanjang zaman, malah ia telah dijawab
sepanjang zaman, cuma mungkin belum dijumpai oleh generasi baru, jadi tidak ada
apa yang istimewa dan saya tidak mengikutinya dengan dekat.
Jauh
selepas saya keluar dari zaman universiti, bergelumang dengan hidup dan
kehidupan, seorang teman, Israr, mengajak saya ke Kuliah Buku yang diadakan di
Pulau Pinang. Beliau kelihatan begitu bersungguh mengajak saya, malah beliau
membeli naskah buku tulisan saya (buku yang dikritik Benz). Malam itu adalah
kali pertama saya bertemu beliau mendengar kuliah yang disampaikan oleh Anas Abd Jalil yang bertajuk 'Kerajaan Pakatan Di Bawah Telunjuk Rejim Neo-Liberal Mahathir-Daim'. Selepas ber-kuliah di MacDonalds
berdekatan USM kami menyambung per-sembang-an di Restoran Nasi Kandar Pelita.
Selepas pertemuan itu Israr saya lihat banyak menulis di satu Page Facebook
perihal musik Indie sebelum beliau hilang tanpa jejak, usaha menjejaki nombor
talifon beliau juga tidak berjaya, satu misteri. Kali kedua saya bertemu Benz adalah ketika event Pasar Buku 2020 yang dianjurkan oleh Buku Jalanan Bagan.
Pada
Pesta Buku KL 2019, saya diajak teman karib saya, Izzat Ibrahim untuk bersama
beliau menjual buku di kiosk swaterbit yang disediakan penganjur. Kiosk ini
dikhaskan untuk penerbit yang menerbit karya sendiri, ia adalah usaha
mengetengahkan buku yang tidak diterbit oleh penerbit besar negara. Walaupun
lokasinya sedikit terpuruk kedalam, aura pesta buku berjaya menghabiskan jualan
semua buku yang saya cetak. Salah seorang pembelinya adalah seorang wanita yang
dihantar Benz Ali – yang saya syak merupakan Kia Syakira. Di buku tersebut saya
titipkan pesan mohon ia di-reviu dan Benz bermurah hati mengkritik buku saya
itu dalam dua bahagian (bahagian satu dan dua). Di depan kiosk kami pada ketika
itu adalah kiosk Kementerian Dalam Negeri (KDN), apabila tiada pengunjung, saya
ringankan kaki untuk berkunjung di kiosk KDN. Selain buku-buku pro-komunis yang
dipamerkan sebagai buku haram, buku ‘Antithesis’ juga merupakan antara buku yang
dipamerkan sebagai buku haram, selain komunis, perkara-perkara yang mempromosi
marijuana (dadah) juga merupakan bahan yang diharamkan, antara bahan pameran
lain adalah seluar dalam yang mempunyai lambang daun marijuana. Saya bersembang
dengan pegawai bertugas, saya bertanya bagaimana bahan-bahan pro-komunis
diharamkan tetapi saya masih boleh membeli The Communist Manifesto di gedung
buku terbesar negara di tengah ibukota? (nama kedai dirahsiakan atas faktor
keselamatan dari risikan dan serbuan). Pegawai tersebut mengatakan
penguatkuasaan mereka terhad, mereka hanya bertindak atas laporan, jika tak
dilapor mereka tidak tahu (ambil tahu).
Selepas
itu baru saya mempunyai keinginan untuk membaca buku ‘Antithesis’ yang telah
diharamkan ini, saya pernah mencari buku ini dalam senarai katalog OPAC
Perpustakaan Negara (OPAC PNM), walaupun mempunyai ISBN number, ternyata buku
haram ini tidak keluar dalam senarai carian. Apabila saya menggunakan terma
‘buku haram’ dalam tulisan ini, saya tidak bermaksud ia dalam konotasi
pejoratif, tetapi hanya kenyataan objektif. Kerana pada fikir saya, banyak
buku-buku yang baik sepanjang sejarah pernah diharamkan, jadi pengharaman buku
ini mesti disebabkan ia mengandungi sesuatu, ada substance, jadi pengharaman
pada pandangan saya merupakan pencapaian bahawa buku ini mempunyai substance,
ia diiktiraf oleh kerajaan bahawa ia mampu mempengaruhi manusia. Namun akhirnya
saya tetap mendapatkan naskah buku haram tersebut untuk dibaca (cara
mendapatkannya dirahsiakan).
Saya
kira ini buku terbitan Dubook pertama yang saya dapatkan (mungkin juga
terakhir). Semasa Dubook naik mencanak dahulu, saya merupakan antara orang yang
tidak ambil kisah, bukan saya mempunyai dendam peribadi terhadap Dubook yang
‘liar dan angkuh’, tetapi saya secara peribadi tidak meminati bahasa-bahasa
kempen yang digunakan, yang bagi saya terlalu kesat, tidak melambangkan nilai
intelektual buku seperti yang saya faham. Walaupun saya faham, ia merupakan
kaedah mereka untuk melakukan marketing – tetapi ia tidak masuk dengan saya.
Mungkin jika saya tidak punya pengalaman berkenalan secara peribadi, saya tidak
akan mendapatkan buku ini.
Baik,
sekarang mungkin kita boleh masuk kedalam isi buku.
Bacaan
awal saya secara umum mendapati tulisan Benz Ali ini memang agak kasar, jadi anda
boleh menjumpai frasa seperti ‘intelektualisme punggung’ dan 'f*** you' di dalamnya, ia kasar
mengkritik kerajaan dan juga orang-orang yang beragama (agama Islam secara
spesifik), jadi mungkin itu menjadi sebab ia diharamkan. Namun
persoalan-persoalanan ketuhanan yang dibangkitkan, contohnya soal peranan tuhan
dalam isu evil, pain, and suffering tidaklah begitu mengugat keimanan
pada amatan saya. Saya secara peribadi telah lama cuba memahami isu ini. Sejak
dari awal lagi saya telah membaca buku-buku yang ditulis oleh tokoh gerakan The
New Atheist, antara yang saya baca adalah Richard Dawkins yang merupakan
militant atheist dengan naskah beliau yang berjudul The Selfish Gene dan The
God Delusion. Lebih aneh, buku-buku ini tidak diharamkan di Malaysia, malah
ada dalam senarai OPAC PNM. Seorang tokoh lain yang saya gemari adalah
Christopher Hitchen, hampir kesemua perbahasan Hitchen di Youtube telah saya
tekuni, dari beliau muda dan merokok dalam wawancara bersama C-Span hinggalah
beliau telah kurus dan botak hasil rawatan kanser. Walaupun saya bukanlah
seorang atheist, dan saya juga dapati kadangkala Hitchen menggunakan falasi
bagi melawan hujah theist, tetap Hitchen merupakan antara figura yang saya
gemari kerana ilmunya dan luasnya pembacaan beliau. Tokoh atheist baru lain seperti
Sam Harris dan Dennett entah kenapa saya tidak begitu gemari, saya pernah juga
mendengar syarahan Harris tetapi berhenti ditengah jalan, bagi saya beliau
tidak punya vigor dan rigor seperti Hitchen.
Antara
kritik awal dalam buku ini adalah soal pengajian Islam di universiti yang
berbayar, beliau menulis “jika kamu tiada duit, kamu tidak boleh menjadi Muslim
yang baik..yang cerdik”. Saya secara peribadi bersetuju dengan premis bahawa
ilmu itu bukan semestinya hanya boleh dicapai melalui jalan universiti, malah
saya mungkin pergi lebih jauh dengan mengatakan bahawa ada ilmu yang mustahil
kita dapat di universiti, ilmu itu luas dan mustahil dapat disatukan dalam satu
universiti atau perpustakaan. Tetapi saya tetap mengiktiraf universiti sebagai
institusi yang mengabsahkan seseorang itu mempunyai ilmu, atau dalam kata lain
universiti mengeluarkan sebuah kertas memperakui seseorang itu mempunyai
sedikit ilmu. Dalam mengkritik Islam sebagai kapitalis yang membuat bisnes
pendidikan berbayar bagi saya tidak berlaku adil. Malah mungkin Islam adalah
agama terbesar yang memberi pendidikan percuma. Jika kita ingin mendalami Islam
dan tidak berduit, kita boleh mengikuti kuliah-kuliah di masjid secara percuma.
Malah banyak institusi tahfiz dan pondok yang memberi pendidikan percuma pada
anak-anak yang susah. Jika kita masih tidak berpuas hati, dan tetap ingin
menyambung pengajian secara percuma, kita boleh cuba dapatkan bantuan zakat.
Saya tidak bersetuju pengajian Islam sahaja disuruh diajar secara percuma, jika
kita hendak mengatakan ia merupakan pengajian yang tidak memerlukan modal untuk
membeli alatan makmal dan membuat eksperimen, banyak kursus lain yang berbentuk
seperti ini seperti pengajian falsafah, ekonomi, politik, pengurusan dan
lain-lain yang tidak punya modal untuk melakukan kajian eksperimental. Saya
masih ingat semasa di Damshik, Syiria sebelum revolusi, saya pernah masuk ke
Jamek Umawi semasa malam hari, saya dapati ketika itu terdapat ramai orang dan
sedang berlangsung kuliah bersama Sheikh Ramadhan Al-Buthi. Seorang tokoh Islam
besar ketika itu, mungkin yang kedua terbesar selepas Sheikh Yusuf Al-Qardhawi.
Saya ada membaca kitab beliau Fiqhul Seerah, kuliah bersama tokoh ke-2 terbesar
Islam di zaman tersebut diadakan secara percuma! Semoga Allah mencucurkan
rahmat keatas roh Sheikh Ramadhan Al-Buthi yang terkorban dalam revolusi.
Perihal
komunis, dalam buku haram ditulis “muncul komunisme, reaksi sunnah bukan mahu
mengambil apa yang baik... tetapi memilih untuk mengkafirkan komunisme, yakni
menolak komunisme secara total”. Kerana buku ini mungkin kumpulan status
Facebook, jadi mungkin saya tidak dapat mengetahui rangka awal atas kesimpulan
ini. Tetapi saya mengambil jalan mudah dengan memahaminya sebagai kritik
penolakan komunisme di Malaysia dan dilabel sebagai kafir. Kerana komunisme
merupakan ideologi yang mempengaruhi banyak pemikiran umat Islam jika kita
meninjau gerakan Islam di Mesir, Palestin, Iraq, Libya dan sebagainya, tetapi
di Malaysia ia seolah-olah adalah taboo. Pada saya, ia lebih kepada kesan daripada
sejarah berbanding ideologi, penolakan komunis di Malaysia walaupun sering
ditolak menggunkan label ‘kafir’ adalah kesan dari sejarah hitam berdarah di
Malaysia. Dalam masa yang sama, saya ambil maklum dengan hujah yang mengatakan
bahawa, British, Jepun, Portugis, Belanda turut menjajah kita, kenapa kita
tidak begitu anti mereka sebagai mana kita anti kepada komunis? Untuk soalan
ini, bagi saya jawapannya adalah pada polisi propaganda pemerintah yang
mengambil kuasa selepas British dalam menanam semangat patriotik dalam negara.
Saya secara peribadi merasakan pengharaman komunis secara total di Malaysia ini
sedikit bermasalah dalam memberi ruang kebebasan berfikir. Kerana bagi saya
sumbangan komunis (kiri) bukan kerana ia benar dari sudut ideologi atau sistem
ekonomi, tetapi banyak kepincangan dan masalah sistem kapitalis dapat difahami
dari membaca literature kiri, ini pada saya sumbangan komunis, mengetengahkan
masalah sistem yang dominan sekarang. Hampir mustahil bagi saya untuk kita
boleh memahami discourse ideologi Barat baik dari sudut politik, sosial, atau
ekonomi jika kita tidak membaca tulisan-tulisan kiri.
Saya
faham Benz Ali begitu anti dengan gerakan Islam Haraki dan usrah. Saya tidak
pasti usrah mana yang beliau ikuti atau gerakan haraki yang mana, dan saya
sendiri sudah banyak menjawab perihal ini (saya tulis disini, disini dan
disini). Bacaan saya, pandangan beliau terhadap usrah hanya satu sisi dan
mengabaikan sisi-sisi yang lain, sudut pandangnya usrah hanya berbicara soal
halal-haram dan kafir mengkafir, beliau menulis “apakah campur tangan agama
pada makanan, cuma sekitar tetek bengek halal – haram, babi dan alkohol?”
Beliau menulis lagi “Bill Gates yang kafir itu mencipta Microsoft Word..kau nak
buat minit usrah pun perlukan Microsoft yang dibuat oleh orang-orang kafir”.
Pada saya usrah telah ada sebelum Microsof Word, jadi tidak timbul isu usrah
perlukan Microsoft Word. Penggunaan teknologi itu pada saya sekadar mengikut
perkembangan zaman, jika tidak digunakan, mungkin nanti muncul pula Benz Abu
(di parallel universe) yang mengkritik bahawa Islam ini anti teknologi. Dari
sudut terima kasih, kita berterima kasih dengan membayar kepada Microsoft,
tetapi kita juga perlu berterima kasih kepada tulisan intelektual Islam seperti Al
Jabr (yang sering disebut Algebra) yang banyak menyumbang kepada ilmu
matematik moden yang tanpanya komputer dan Microsoft tidak dapat dihasilkan.
Pandangan saya terhadap usrah berlainan dari beliau, saya melihat orang-orang
usrah turun ke pedalaman di Simuning, Sabah memberi pendidikan pada orang-orang
yang hidup di laut, saya melihat mereka mengumpul duit sesama sendiri
mendirikan sekolah, saya melihat mereka mendirikan rumah-rumah perlindungan
untuk warga Rohingya walaupun masyarakat mencemuh mereka, saya melihat orang
usrah menghantar bantuan apabila Aceh dilanda tsunami, mereka ke Syria,
Palestin, Somalia menghantar bantuan makanan, membayar yuran anak-anak mereka
belajar, saya melihat orang usrah membuka rumah penyayang untuk masyarakat
miskin dan yatim. Namun entah kenapa sisi-sisi ini tidak pernah disebut oleh
Benz Ali dalam bukunya, mungkin beliau tidak tahu akan hal ini dari pengalaman
singkat usrah beliau, atau mungkin beliau tidak mahu membangkitkannya kerana ia
akan meruntuhkan perspektif selektif dan reductionist beliau.
Namun
pada saya apa yang kita perlu ambil dari penulisan ini bukanlah sisi pandang
selektif atau reductionist itu, tetapi melihat kepada kritik-kritik itu secara
spesifik dan cuba merenung, menilai dan cuba menambah baik sudut tersebut. Contohnya
apabila beliau mengkritik golongan usrah tidak “membaca atau menulis apa-apa”.
Ini semestinya tidak betul secara objektif, ia merupakan generalisasi dari
masalah kecil dan dibesarkan kepada keseluruhan kumpulan, tentunya ada yang
membaca dan menulis. Seperti pemikiran jika golongan Buddhist menindas Rohingya
di Myanmar kita menyimpulkan semua pengikut Buddha adalah pengganas, tentulah
ia tidak benar. Namun golongan usrah perlu memandang kritik ini dari sudut yang
berbeza, dari menjadi defensif, mereka (termasuk saya) perlu proaktif, membaca
dan menulis lebih banyak lagi sehingga menjadikan andaian “golongan usrah tidak
membaca dan menulis” itu sukar dipertahankan hanya dengan melihat keadaan luar
secara umum. Jadi imej itu diperbaiki dengan usaha (amalan) bukan sekadar kita
berdebat untuk menang hujah.
Tetapi
ada juga persoalan-persoalan beliau yang saya rasa dekat di hati, contohnya
beliau bertanya “Apakah Islam hanya di ranjang?” tentu sahaja beliau bukan
bermaksud Islam hanya di ranjang, tetapi ia adalah kritik sosial terhadap
masyarakat kita yang selalu memandang permasalahan nikah kahwin, poligami, dan
sebagainya sebagai isu utama yang dibincangkan. Saya sendiri pernah menulis
perihal lawak kahwin dua dan poligami, yang saya rasa tak lawak langsung.
Kerana banyak lagi perkara-perkara penting yang perlu kita lakukan sebelum kita
mati dan ditanam didalam kubur. Juga persoalan beliau yang membangkitkan
bagaimana aktivis dan naqib-naqibah usrah yang memperjuangkan idealisme mereka
di universiti, tetapi hilang apabila bergraduasi dan bergelumang dengan masalah
kehidupan. Saya kira ini bukan masalah golongan usrah sahaja, saya pernah
membaca status komrad PSM mengeluh akan hal yang sama, mungkin itu memang
lumrah manusia, bukan semua orang tahan berjuang, tidak kira ideologi apa pun.
Antara perbahasan beliau yang lain yang saya kira saya bersetuju adalah “kerajinan
boleh mengatasi kesarjanaan”, ini saya kira harus menjadi motivasi masyarakat
diluar universiti, mereka harus sedar bahawa mereka juga mampu menajamkan
intelektual mereka tanpa membayar yuran pengajian universiti.
Akhir
sekali, ulasan buku ini lambat 6 tahun kerana buku ini diterbitkan pertama kali pada tahun
2014, dan mungkin banyak pandangan-pandangan beliau yang telah beliau
tinggalkan, kerana beliau sendiri menulis disclaimer di awal buku ini bahawa
buku ini “bukan Al-Qur’an”. Contohnya dalam buku ini beliau menulis bahawa “kau
hanya memberatkan Planet Bumi dengan menjadi malas”, tetapi dua minggu sudah
beliau berhujah di Youtube tentang “Kenapa Malas Itu Penting?”. Buku ini saya
kira banyak persoalan-persoalan, dan banyak persoalan itu hanya selapis, tidak
diterangkan atau dihuraikan dengan dalam (mungkin kerana ianya status Facebook,
bukan kajian dan tekunan yang panjang). Jika orang lain memberi komentar bahawa
Benz Ali ini bagus tetapi dia banyak sangat berfikir perkara yang bukan-bukan,
saya pula berpendapat bahawa dia perlu berfikir lebih banyak lagi, lebih dalam
lagi, bukan berhenti berfikir. Kerana soalan-soalan ini ada jawapannya, maka ia
perlu dicari hingga satu hari nanti akan ketemu jawapan yang memuaskan hati,
insha’Allah. Apa-apa pun syabas kepada Benz, sekurang-kurangnya dia telah
menjalankan perintah Tuhan untuk berfikir.