Ahad, 13 Disember 2009

Melaksanakan sabar


"Weh rilek sudah . Sabar je la nak wat camne lagi"

"Sabarlah..sabar kan sebahagian dari iman"

"Jangan dikenang yang pergi ..relakanlah"

Antara kata-kata yang akan kita beri apabila seseorang sahabat atau kenalan kita mengalami sesuatu musibah atau kehilangan. Ungkapan itu diharap dapat meringankan atau mengurangkan tekanan dan kesedihan yang dialaminya.

Namun melaksanakan kesabaran adalah satu yang betul-betul berbeza dibandingkan dengan ungkapan-ungkapan itu. Dalam kata lain tak semudah yang diungkapkan.

Tapi apa yang pasti akan ada gembira di balik luka. Langit tak akan selamanya gelap , nanti akan tiba matahari menyinari semula alam ini.Teringat kertas yang kakak ku berikan di kala aku menangis di sekolah. Di disitu ada tertulis :

"Kadang-kadang ALLAH menghilangkan Matahari dan menggantikannya dengan hujan dan guruh , kita mencari-cari Matahari yang hilang. Rupa-rupanya ALLAH gantikan dengan Pelangi yang indah"

Mungkin kadang kala kita sedih kehilangan sesuatu , namun dalam masa yang sama kita masih mempunyai pelbagai benda dan nikmat yang masih boleh dihargai dan disyukuri. Ingatlah ALLAH bersama orang yang bersabar.

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : 'Kami telah beriman' , sedang mereka tidak lagi di uji?" (Al-Ankabut:2)

"Dan taatlah kepada ALLAH dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantah , yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah . Sesungguhnya ALLAH beserta orang-orang yang sabar" (Al-Anfaal:46)

8 ulasan:

Muhammad Nur Khalis berkata...

haha rlek fathi.jangan bersedih......dslr bukan sebuah..kalau sedih bace la tahzan..confirmm x sedih pas2...ade hikmah dsblk 2..dlu mak aku lg la...hlng laptop skola..ade bdak gle mne curi..tp las2 jumpe gak..

abdullah luqman osman berkata...

bunyi macam ada musibah melanda jah??

SyNabihah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
SyNabihah berkata...

Inna ma'al 'usri yusra..
betul kata khalis tu..
bkn sebuah je ada.. =)

Unknown berkata...

Aduh, tak dapatlah anta tangkap gambar ana..(sedih)
Takpe2 nanti ALLAH gantikan yang lebih bagus !
pastu, tangkaplah gambar ana puas2 ye..

nedd berkata...

every cloud has a silver lining....take it as a positive way...even it's damn hard to accept it

ukhwah fillah berkata...

bleh dpt balik tu

Syed Ahmad Fathi berkata...

Redha la Ikhwan.
Tak da jodoh nak wat
camne.