Selasa, 15 Februari 2011

Salam maulidur rasul



Bersyukur kepada Allah SWT kita dapat lagi hidup sehingga ke saat ini.Merasai nikmat yang bukan setiap manusia dapat merasainya.

Selawat dan salam kepada junjungan besar Rasulullah SAW kerana dengan titik peluh dan darah perjuangan baginda dan para sahabat , Islam dapat sampai kepada kita hari ini.

Merentas seluruh dunia. Ummat Islam menyambut kelahiran junjungan besar dengan cara tersendiri mengikut kesesuaian setempat. Namun apa signifikan sambutan ini sebenarnya?

Kita melihat ramai yang membuat status di facebook dan laman-laman sosial lain menunjukkan bertapa mereka menyambut dan membesarkan hari kelahiran nabi. Namun adakah ini semua cukup? Adakah begini sambutan yang sepatutnya?

Sekali setahun memperingati dan menghayati perjuangan junjungan besar amat tidak berpatutan.Kerana baginda menghabiskan hampir semua hidup baginda sebagai tanda kasih sayangnya kepada ummat menyebarkan Islam sampai kepada kita.

Sambutan yang sepatutnya adalah yang membuahkan kesedaran. Dan kesedaran itu pula adalah sia-sia jika tidak membuahkan amalan dan tindakan. Sebagai tanda hormat sayang dan kasih kita kepada Rasulullah seharusnya kita mengikuti dan mengamalkan ajaran beliau setiap hari.

Bukan hanya menyambut sekali setahun tetapi setiap hari.

Ambil sedikit masa . Tanyalah pada diri sendiri. Apa nilai hari ini yang kita lalui. Adakah selari dengan apa yang diperjuangkan oleh nabi?

Salam maulidur rasul.

2 ulasan:

atikah berkata...

like

Pustaka NurIman berkata...

moga kita ambil pengajaran

http://pustakanuriman.blogspot.com/2011/02/umatku-umatku-umatku.html