Jumaat, 4 Mac 2011

Buktikanlah




"Faham ke murid-murid?" tanya cikgu selepas selesai menerangkan pelajaran yang ingin di sampaikan. Sambil melihat kepada semua murid-muridnya.

"Ok ada soalan tak?" tanya cikgu lagi inginkan kepastian adakah murid-muridnya faham apa yang telah diajar. "Kamu macam ada soalan je Leya" tanya cikgu kerana melihat muka muridnya itu seperti ada soalan yang terbuku.

"Tak ada cikgu" jawab Leya ringkas.


Setelah sekian lama tiba lah musim peperiksaan bagi menguji kefahaman murid-murid sekalian. Setelah musim peperiksaan berlalu. Guru-guru pun menanda kertas murid-murid dan memulangkannya semula.

"Leya mari sini sekejap" panggil cikgu apabila tiba gilirannya mengambil markah.

"Cikgu tengok dalam banyak-banyak soalan satu je yang kamu jawab betul.Betul ke kamu faham apa yang cikgu ajar nih? soal cikgu kepadanya.

"Alamak nak cakap apa nih" gumam hati Leya.

Begitulah contoh ringkas mengenai perlunya amalan bagi membuktikan kefahaman. Jika kita faham akan sesuatu perkara kita akan membuktikannya dengan amalan dan perilaku.

Sekiranya pemahaman di dalam kelas di buktikan ketika menjawab peperiksaan begitu juga kefahaman dan kesedaran kita terhadap agama Islam yang perlu di buktikan dengan amalan dan perilaku harian.

Sekiranya kita faham mengenai suruhan dan juga larangan ALLAH bukti kefahaman kita adalah dengan melakukan segala apa yang diperintahkan dan menjauhi segala yang di larang. Ambil sedikit masa untuk termenung. Betulkah kita telah benar-benar faham. Jika kita yakin kita sudah faham maka di mana pula buktinya?

9 ulasan:

أفيق فواز بن أحمد صالح berkata...

biarlah amalan kita yg menunjukkan siapa kita

tinahamzani berkata...

oooo..paham3..=)

kasturi jiwa berkata...

inilah realiti sebenar hari ini..
sama2 kita bermujahadah..

Hanif Ismail berkata...

kawe x pehe...:)

Sambal Belacan Sedap berkata...

kefahaman terhadap agama itu penting..
hadith rosulullah,"sesiapa yg Allah ingin memberikan kebaikan kepadanya, Allah akan berikan kefahaman dalam agama"
tanda2 org yg dpt kebaikan, org tu faham agam. semoga kite tergolong dlm kelompok org2 yg mendapat kebaikan..

syedahmadislami berkata...

Salam Amad,
aku sebenarnye bangga dpt abg2 yg hebat.Aku ske bace entry2 ko.Mmg berbekas dkt hati.Aku cadangkan ko jdi kolumnis dkt majalah HALUAN.
-Syed Ahmad Islami-

Syed Ahmad Fathi berkata...

Pg amik keputusan SPM la ami.

BaiTiL a'tiQa berkata...

Nice...
fikir dengan iman...

"salam juang"

RIJALHAKIKI™ berkata...

pepatah arab: ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tak berbuah...
mabruk, tkasih ats perkongsian...