Thursday, July 28, 2011

Taujih Ruhiyah




Judul : Taujih Ruhiyah-Pesan-pesan spiritual Penjernih hati.
Penulis: Abdul Hamid Al-Bilali.
Penerbit: An-Nadwah.
Bahasa: Indonesia.

Seperti yang kita semua sedia maklum hati itu sifatnya mudah berbolak-balik.Atau dalam kata lain mudah berubah dan mudah dipengaruhi oleh persekitaran. Sifat ini sememangnya sudah terbukti. Contohnya dalam percintaan antara manusia. Mencintai seseorang hari ini tidak menjamin dia akan mencintainya esok hari.Lalu muncullah istilah-istilah seperti 'cinta beralih arah' , 'cinta tak kesampaian' dan macam-macam lagi.

Tetapi tidak dinafikan terdapat pasangan yang bercinta sehingga ke akhir usia. Sampai ke tua cinta yang disimpul masih erat terikat kuat. Rahsianya adalah cinta itu dijaga.Sentiasa diperbaharui , diingati kemanisannya. Ia sentiasa dibaja dan dijaga sehingga akhirnya ia bisa setia.

Begitu juga dengan hati yang cinta kepada akhirat. Ia perlu dijaga dan dibaja agar kekal setia. Agar cinta itu terus subur , tidak pudar dan tidak beralih arah. Bajanya adalah peringatan kepada hati tentang kemanisan cinta kepada akhirat.

Maka buku ini tampil memberi motivasi dan peringatan.Sarat dengan kisah sahabat dan tabi'n sebagai contoh bagai mana mereka dapat menjaga kesuburan cinta mereka kepada akhirat. Juga sebagai motivasi kepada kita untuk terus beramal hingga ke garisan penamat yang kita tidak tahu bila dan dimana.

Semoga bermanfaat.

Selamat menyambut Ramadhan Mubarak.

5 comments:

usop_zali said...

fuh...fathi baik yg benar baik...mngkin beliau mampu gegar kan russia x lama lg...hehe

Muhammad Radhi said...

inshaALLAH usop zali..

ikhwan mahadzir said...

buku nih ada kat surau fakulti aku... kalau tension dok lab aku pi baca sat.... haha

pedangtertinggi said...

alhamdulilah buku ni ada shabt baik ana bagi salinan pada ana

pedangtertinggi said...

alhamdulilah buku ni ada shabt baik ana bagi salinan pada ana