Khamis, 29 Ogos 2024

Betul ke pembaca Malaysia tak minat wacana kritis?

 

Saya baca juga keluhan-keluhan sahabat-sahabat penulis yang mengatakan buku wacana kritis di Malaysia ini tidak laku kerana rakyat Malaysia tak berminat dengan wacana kritis. Saya sebenarnya tak bersetuju dengan kenyataan ini.

Kadang-kadang saya rasa penulis ini dia syok sendiri. Dia rasa penulisan dia best dan hebat. Maklumlah disunting penerbit besar, dapat anugerah sastera berlori-lori, tapi buku tetap tak laku. Habis akan disalahkan pembaca tak berminat baca buku sastera. Semua salah pembaca. 

Pembaca tak minat wacana kritis. Pembaca tak minat hadam karya sastera. Pembaca tak suka baca buku akademik aras tinggi. Dan seribu satu lagi alasan menyalahkan pembaca jika buku tidak terjual. Tapi saya rasa, dari menyalahkan pembaca, eloklah disalahkan diri sendiri.

Bagi saya, kalau satu penulisan itu hebat dan bermutu, kita tidak perlu salahkan sesiapa. Buku itu akan jumpa pembacanya, tidak generasi ini, generasi seterusnya, tidak seterusnya mungkin 4-5 generasi akan datang. Kalau tak ada pembaca sekalipun, saya kira penulis patutnya sudah boleh bertenang, kerana dia telah menulis.

Dia telah jalankan apa yang mampu diusahakannya. Dia sudah ketengahkan idea. Dia tidak boleh paksa masyarakat untuk terima atau suka kepada penulisannya. Itu hak masyarakat untuk membuat pilihan. Tak semestinya wacana kritis itu ada pada buku sahaja, wacana kritis ini boleh didapati di dialog-dialog kritis, forum, syarahan, debat, dan sebagainya. Buku hanya salah satu medium wacana.

Lagi pun, saya kira, lagi aman kalau penulis itu menulis selari dengan kuntuman hatinya. Tak perlu sangat mengejar-ngejar pembaca. Ada yang sudi terbitkan karya kita, alhamdulillah. Ada yang sudi beli dan baca alhamdulillah. Kalau tidak ada yang sudi, boleh terbit sendiri, simpan, wariskan pada anak-anak buat kenang-kenangan. Bagi saya, begitu lagi aman.

Kadang saya bosan juga baca keluhan yang menyalahkan pembaca ini, tidak habis-habis. Tak kiralah penulis muda atau tua. Bagi saya, penulis yang baik bukan sibuk kejar dan salahkan pembaca. Tapi dia sibuk berkarya, kerana jiwanya di situ. Jiwa-jiwa pembaca ini, bukan dalam kawalan penanya. Maka haruslah dia fokus kepada mencari bahagia pada kembara redup karya penanya.

Tiada ulasan: