Sabtu, 29 Oktober 2016

Power System: Conversations with David Barsamian on global democratic uprisings and the new challenges to US empire



Author: Noam Chomsky
Published by: Hamish Hamilton, 2013

Buku ini sebahagian besarnya membincangkan imperialisma Amerika Syarikat di dunia dan isu-isu domestik dari sudut pandang alternatif yang tidak disentuh oleh mainstream media. Bab-bab dalam buku ini termasuk Imperialisma Amerika baru, penerusan kepatuhan, kebangkitan, isu domestik, kebijaksanaan yang tidak biasa, penghambaan minda, cara untuk meneroka dan juga aristokrat dan demokrat. Penterjemahan bab-bab ini mungkin sukar difahami kerana ia diterjemah secara literal.

Saya tidaklah mahu membuat sinopsis keseluruhan buku, kerana saya kira ia memerlukan kemahiran analisa yang tinggi, juga masa dan tenaga yang banyak. Dalam penulisan ini, saya lebih cenderung untuk memetik beberapa isi yang saya kira relevan untuk dikongsi.

Yang pertama adalah penerusan dalam gerakan perubahan. Apabila sesuatu protes atau kempen dilaksanakan, ia akan meriah pada hari kejadian, tetapi ia berakhir apabila demonstrasi berakhir, perkara ini akan melambatkan perubahan. Beliau memberi contoh bagaimana parti komunis berfungsi, katanya:

“That’s why the old Communist Party was so significant. There was always somebody around to turn the mimeograph machine. They were in it for the long haul. They didn't expect quick victories. Maybe you win something, maybe you don’t, but then you lay the basis for something else, you go on to the next thing”

Perkara ini perlu kita fahami dalam melakukan perubahan. Apa-apa perubahan, baik ekonomi, sosial mahupun politikal. Ia memerlukan continuity dan gerak kerja jangka masa panjang. Sebesar mana pun demonstrasi jika ia hanya bertahan untuk sehari, tidak akan membawa perubahan yang signifikan. Lebih besar perubahan yang ingin dilakukan, lebih lama masa yang diperlukan. Kemenangan yang segera adalah illusi dan sering mengecewakan.

Yang kedua adalah ulasan Chomsky berkenaan dengan Political Islam, bagaimana Amerika dan sekutunya. Beliau berhujah bahawa penolakan barat terhadap Political Islam seperti Ikhwanul Muslimin, bukanlah disebabkan oleh ideologi itu sendiri, Amerika khususnya mempunyai polisi luar yang tidak menggalakkan kebebasan dan demokrasi terutamanya apabila ia boleh mencabar kuasanya dan menggangu peluang ekonominya. Hal ini dibuktikan dengan bagaimana Amerika terus mendokong monarki di Arab Saudi, dan membantu memusnahkan sekular nasionalis arab seperti yang dipelopori oleh Gamal Abdel Nasser dan Abd al-Karim Qasim. Sama ada political Islam atau sekular nasionalis arab, berupaya untuk menjadi satu kerajaan yang bebas dan ini akan mengurangkan kuasa Imperial Amerika. Beliau berkata:

“Concern about political Islam is just like concern about any independent development. Anything that’s independent you have to have concern about because it might undermine you”

Beliau juga menyanggah bahawa Amerika mendokong demokrasi, perkara ini di akui oleh ahli akedemik sendiri. Beliau mengutarakan bahawa demokrasi hanya dibenarkan jika ia masih di bawah kuasa Amerika, sekiranya demokrasi yang dibangunkan itu membebaskan diri dari kuasa Amerika ia akan ditentang. Ia mestilah demokrasi yang pro-Amerika walaupun perkara ini berlawanan dengan kehendak populasi di negara tersebut. Katanya:

“If you look at the record, the yearning of democracy is a bad joke. That’s even recognized by leading scholars, though they don’t put it this way”

Akhir sekali adalah pandangan beliau mengenai pembacaan. Ramai yang kagum dengan kebolehan Chomsky mengutarakan fakta dengan tepat apabila berhujah, seolah-olah beliau sudah membaca semua buku dan bahan bacaan yang ada. Antara cadangan beliau adalah jangan mengira masa yang diperlukan untuk menghabiskan pembacaan, perkara ini akan membuatkan kita merasa terbeban. Beliau juga mengutarakan bahawa pembacaan adalah satu riadah minda. Ia seharusnya membuatkan kita berfikir, berimaginasi dan mencambahkan idea-idea baru. Kita harus berfikir sambil membaca, menganalisa maklumat dan membandingkan dengan keadaan sedia ada. Tidak guna sesuatu pembacaan yang dilupakan selepas itu, tidak difikirkan dan dimanfaatkan. Beliau berkata:

“It means thinking about it, identifying parts that you want to go back to, asking how to place it in a broader context, pursuing ideas. There’s no point of reading a book if you let it pass before your eyes and then forget about it ten minutes later. Reading a book is an intellectual exercise, which stimulates thought, question, imagination”


Sebagai kesimpulan, saya merasakan buku ini sangat baik sebagai satu bacaan santai namun memberi satu kesan yang mendalam pada pemikiran. Ia dapat membantu kita melihat dunia melalui perspektif yang lain, perspektif yang tidak dibicarakan oleh media-media utama. Buku ini membantu kita memahami kesan polisi kuasa imperial dunia seperti Amerika ke atas dunia. Ia membawa kepada pemikiran alternatif dan merangsang perubahan kearah masyarakat yang lebih baik di masa hadapan.

Jumaat, 21 Oktober 2016

Power and Terror – Post 9/11 Talks and Interviews



Author: Noam Chomsky
Publisher: Little More, Tokyo 2002

I borrow the book from Penang Public Library in Georgetown. It was a small book, easy to read, and contain mainly interviews which Chomsky discuss the American exceptionalism and brutal repression to accomplish its foreign policy agenda, mostly to safeguard American control on resources and geopolitical power in the middle-east, Asia Pasific and Central America.

Noam Chomsky is a professor of linguist at MIT, but he was widely popular for his works in the political sphere. Where he along with Howard Zinn were a fierce critics of the US foreign policy. The book discussed in depth the role that the US has played in the international stage, rampaging small countries and using force to dominate the oil reserved.

Chomsky is a bit witty in his remarks, he mark Israel as thug operated by their master, the mafia don, which refers to the US. In his words “when the master speaks, the servant obeys”. This is in light of the optimism that people had when they see that the US now seems to have some consideration for the Palestinian cause. In fact it wasn’t, argued Chomsky. What happen was that the tanks in Palestinian soil seems to interrupt Dick Cheney’s mission. That is why the US politely asked Sharon to withdraw them.

Israel is the American base in the middle east, it supported the US policy and help them to be accomplished. This reason alone, made it valuable to US. For example in 1967 Israel crushed Arab Nationalist, this service is done to ensure that the US influence in the region remain firm, an independent and democratic society in the middle east will undermine US strategic interest.

Chomsky also elaborate on how the US consistently blocking the peace settlement, by vetoing the UN resolution. The Geneva Convention also can be seen as a perfect example on how the US is alone in international views. The forth Geneva Convention makes what US and Israel did to the occupied territory a war crime. In 2000 the UN security council voted that the Geneva Convention applies to Israeli Occupation, the vote was 14 to 0, but the US choose to abstained.


What the US used as a pretext to invade other countries seems paradoxical to Chomsky’s thought. They said that it is the ‘war on terror’. Saddam Hussein is a maniac which kills his own people with poison gas, that is why the US need to come and free the Iraqi from this brutal tyrant. The only missing fact is that the tyrant atrocities was done using military equipment supplied by the US. To end terror, Chomsky note “everyone’s worried about stoping terrorism. Well, there’s a really easy way: stop participating in it”.

Ahad, 16 Oktober 2016

A Thousand Splendid Suns


“I know you’re still young, but I wanted you to understand this now. Marriage can wait but education cannot. You’re very, very bright girl. Truly you are, you can be anything you want, Laila. I knew this about you. And I also know that when this war is over, Afghanistan is going to need you as much as its men, maybe even more. Because a society has no chance of success if its women are uneducated, Laila. No chance.”

Ayat ini merupakan dialog yang sangat membekas dan memberi makna dari novel ini. Novel yang mengisahkan pengalaman Afghanistan melalui siri-siri peperangan dari kisah hidup dua orang wanita. Bermula dari penjajahan Soviet, perang saudara, penguasaan Taliban sehingga lah peperangan oleh Amerika. Bagaimana perperangan memusnahkan kehidupan dan keluarga di Afghanistan.

Mariam dan Laila, dua watak yang berbeza dan dari kehidupan berbeza, seorang gadis kampung dari Herat dan seorang gadis bandar dari Kabul. Dalam novel ini, peperangan menyatukan mereka dalam sebuah keluarga, berkongsi seorang suami yang ganas dan suka mendera isteri.

Hosseini dalam penulisan nya menggambarkan bagaimana wanita menjadi mangsa kepada dua keadaan. Yang pertama adalah mangsa kepada peperangan dan yang kedua adalah mangsa kepada masyarakat yang sering mengenepikan hak wanita.

Hosseini menggambarkan bagaimana wanita Afghanistan menjalani kehidupan yang sukar dalam masyarakat yang mengenepikan hak mereka. Penafsiran Islam oleh golongan Mullah dan Taliban mencorak masyarakat yang menafikan hak pendidikan bagi kaum wanita, memaksakan burqa, menghadkan pergerakan wanita di tempat awam juga diskriminasi dalam hak-hak asas seperti kesihatan.

Islam menurut penafsiran para mullah dan Taliban menjadi agama yang menindas wanita, walhal Islam sebenar yang dibawa oleh Rasulullah SAW membebaskan wanita dan memberikan mereka hak yang sebenarnya. Dalam sejarah Islam, peranan wanita di iktiraf. Bahkan Saidatina Aisyah merupakan sarjana feqah yang aktif meriwayatkan hadith.

Penafsiran yang jumud ini sebenarnya bukanlah berasal dari agama Islam tetapi dari budaya dan amalan masyarakat setempat yang mengamalkan ‘tribal system’, apabila Islam datang dan mereka memeluk Islam, budaya-budaya ini diasimilisasikan oleh mereka dan diterima sebagai sebahagian dari agama. Amalan memakai burqa sendiri sebenarnya bukanlah satu kewajipan agama, tetapi hak wanita jika mereka merasakan mereka ingin sedikit privacy. Kita dapati wanita muslimah di Asia dan sebahagian negara Arab tidak memakai burqa, cukup dengan berhijab. 


Novel ini akan membantu sesiapa yang ingin mengetahui sejarah moden Afghanistan dengan cara yang santai. Ia merupakan usaha Hosseini untuk mengetengahkan permasaalahan Afghanistan kepada dunia dalam satu persembahan yang mudah di fahami.

Jumaat, 30 September 2016

World Order



Penulis: Henry Kissinger
Penerbit: Penguin Books (2015)

Buku ini merupakan antara buku yang sangat saya nantikan. Penulisan berkenaan dengan politik dunia oleh seseorang yang merupakan watak utama di dalamnya. Ramai yang menganggap Kissinger sebagai penjenayah perang oleh kerana peranan yang beliau mainkan dalam foreign policy Amerika Syarikat (AS). Beliau merupakan arkitek kepada kudeta yang di dalangi AS juga siri perperangan yang disertai AS, terutamanya semasa era Presiden Nixon. Antara peperangan ini adalah peperangan di Vietnam, Laos dan Kemboja, yang menyaksikan jumlah kematian melebihi 4 juta orang.

Kissinger memulakan buku ini dengan menelusuri sejarah benua Eropah, bagaimana Eropah mengalami peperangan selama 30 tahun, yang mengorbankan hampir 8 juta manusia. Selain dari kuasa, agama dimainkan secara aktif dalam siri peperangan ini dimana fahaman Protestant bertarung dengan fahaman Catholic, ia juga mempamerkan bagaimana kuasa-kuasa besar saling berubah sekutu dalam strategi mereka. Tragedi perang agama ini diakhiri dengan Peace of Westphalia yang meletakkan prinsip asas keamanan dunia. Antara prinsip yang dipersetujui adalah menghormati sempadan negara, menghormati kedaulatan negara dan tidak campur tangan dalam urusan dalaman negara lain.

Kissinger juga membahaskan peranan Revolusi Perancis juga Dua Perang Dunia dalam membentuk prinsip keamanan global. Juga peranan yang dimainkan oleh tokoh-tokoh seperti Matternich, Bismarck, Napoleon, Churchill, Hitler, Stalin dan lain-lain.

Terdapat satu bab yang membahaskan perspektif Islam terhadap World Order, dalam bab ini Kissinger membahaskan bagaimana Islam memecahkan dunia kepada dua katergori iaitu Daar'ul Islam dan Daar'ul Harb. Juga revolusi pemikiran yang dibawa oleh Al-Banna melalui Ikhwan Muslimin, Kissinger mengkritik tulisan Sayyid Qutb didalam bukunya Milestones, beliau menulis tulisan ini sebagai pengishtiharan perang oleh Islam ke atas fahaman lain, katanya "a declaration of war against the existing world order that became a foundational text of modern Islamism".

Dalam perbahasan mengenai polisi luar negara Amerika, buku ini menonjolkan sikap hipokrit Kissinger dalam mempertahankan perperangan yang disertai AS. Beliau menyatakan keperihatinan AS dalam mempertahankan nilai demokrasi dan kebebasan merupakan faktor yang menggerakkan AS untuk memasuki perperangan. Menurutnya, AS berperang untuk mempertahankan nilai, bukan atas faktor kepentingan negara atau faktor material. Walhal dalam sejarah sehinggalah sekarang, kita dapati AS menyokong kudeta dan regim autokratik di kebanyakan bahagian dunia demi kepentingan mereka.

Buku ini juga memperlihatkan keyakinan beliau terhadap fahaman American Exceptionalism. Beliau mengutarakan bahawa AS bukan negara biasa, tetapi adalah engin dalam perancangan tuhan bagi menjaga keamanan dunia.

Walaupun begitu, buku ini juga mempunyai pelbagai sisi positif. Terutamanya dalam pemikiran, fakta sejarah dan juga keilmuan. Penerangan beliau berkenaan dengan bagaimana perkembangan Eropah dari negara-negara yang musnah akibat perperangan kepada termerterainya sistem Wesphalia, sangat berkesan dan mudah difahami. Analisis beliau berkenaan dengan Jepun, China dan India juga akan membantu pembaca memahami, kenapa setiap negara mempunyai dasar luar negara yang berbeza dan kaitan nya dengan sejarah. Sebagai contoh, bagaimana tulisan Kautilya iaitu Arthashastra yang setanding dengan tulisan Machiavelli mempengaruhi sikap India terhadap polisi luar negara.

Yang terakhir, penerangan beliau berkenaan dengan peranan media sosial dalam mempengaruhi apa yang kita yakini sebagai benar juga merupakan perbincangan yang mencambahkan pemikiran.

Untuk review dalam bahasa Inggeris, sila klik di sini.

Rabu, 17 Ogos 2016

The Wealth of Nations



Pertama kali saya mendengar berkenaan dengan Adam Smith adalah ketika mengambil subjek ekonomi semasa di universiti, yang diajar oleh pensyarah saya V. I. Radchenko. Subjek ekonomi bukan merupakan subjek teras, tetapi ia merupakan subjek yang perlu diambil bagi menamatkan pengajian. Dalam bahasa Russia karya ini dipanggil sebagai 'Bogatstva Narodov'. Radchenko dalam kuliahnya sering mengulangi frasa yang sangat terkenal dari buku ini iaitu 'invisible hand'.

Setelah menamatkan pengajian saya cuba mencari buku ini, dan ingin membaca sendiri apa isi kandungan nya. Saya akhirnya bertemu dengan buku ini di Kinokuniya dengan harga RM35 diterbitkan oleh Bantam Classic. Apa yang lebih menarik, buku ini mempunyai 1231 mukasurat. Bayangkan buku ekonomi setebal seribu mukasurat di baca oleh seseorang yang bukan ahli ekonomi. Saya mengambil masa 8 bulan untuk menghabiskan pembacaan.

Karya ini merupakan tulisan Adam Smith dari Scotland pada kurun ke-18 iaitu pada tahun 1776. Ia merupakan magnum opus dan menjadi rujukan utama ekonomi kapitalis moden berasaskan free market economy. Adam Smith juga dianggap sebagai bapa kapitalis moden.

Frasa yang paling terkenal dalam karya ini adalah 'invisible hand', ia ditafsir dengan pelbagai tafsiran, baik dari sudut ekonomi oleh ahli ekonomi, juga ada yang menafsirnya dari sudut falsafah. Dalam buku ini, frasa tersebut dapat dilihat pada mukasurat 572, ketika beliau membahaskan sekatan yang dikenakan keatas import barangan untuk menjaga industri tempatan. Menurut Smith, sekatan ini hanya menguntungkan segelintir peniaga yang akan memonopoli pasaran tempatan, tetapi ia merupakan kerugian kepada masyarakat secara keseluruhan.

Sebagai contoh, untuk menjaga industri pembuatan kereta nasional, kerajaan menggunakan duti import yang tinggi ke atas kereta yang memasuki pasaran tempatan dari luar negara. Hal ini menyebabkan harga kereta import sangat mahal, dan rakyat tidak digalakkan secara tidak langsung untuk membeli. Kereta tempatan dapat dijual dengan murah, dan memonopoli pasaran. Walaupun perkara ini baik kepada industri perusahan kereta nasional, namun rakyat secara keseluruhannya mendapat kerugian. Hal ini kerana, mereka terpaksa membeli kereta tempatan walaupun kualitinya rendah kerana kereta asing terlalu mahal disebabkan duti import yang dikenakan.

Walaubagaimanapun, terdapat beberapa idea yang bercanggah dalam perbahasan Smith. Walaupun beliau mengetengahkan idea kapitalis, dimana matlamat utama ekonomi adalah keuntungan, Smith dilihat dalam dilema, kerana ada kalanya beliau  menyatakan, matlamat akhir ekonomi adalah memperbaiki kualiti hidup sosial, dimana setiap manusia berhak mendapat makanan, pakaian dan tempat tinggal. Polisi ekonomi harus mempunyai objektif sosial dan moral, bukan sahaja meningkatkan pendapatan nasional.

Antara idea yang saya kira sangat bernas dalam penyiasatan Smith adalah 'division of labour' atau pembahagian kerja, yang merupakan bab pertama dalam buku pertama. Ia merupakan satu cara untuk meningkatkan produktiviti dan diamalkan oleh hampir kesemua industri dalam ekonomi moden. Jika dahulu seorang pembuat meja akan mencari kayu, memotongnya, melicinkan, menyambung dan mengecat hingga ia menjadi produk akhir. Namun, bagi meningkatkan produktiviti, setiap jenis kerja perlu dilakukan oleh orang yang berbeza. Di kilang perabot hari ini kita melihat ada orang yang kerjanya setiap hari hanya memotong kayu, ada yang hanya menyambung, ada yang hanya mengecat. Setiap orang hanya melakukan satu jenis kerja yang spesifik, sehingga dia menjadi mahir dalam jenis kerja tersebut.

Dalam analisa beliau berkenaan dengan gaji pekerja buruh, Smith menjelaskan peningkatan gaji pekerja akan meningkatkan harga barangan di pasaran. Harga barangan juga bergantung kepada quantiti di pasaran, lambakan sesuatu jenis barangan akan menyebabkan harga barang merosot, juga sebaliknya. The inferiority of the quantity must be compensated by the superiority of the price. Kesukaran untuk menghasilkan atau mengeluarkan sesuatu komoditi juga mempengaruhi harga komoditi tersebut. Target pengeluaran setiap barangan dalam teori ekonomi Smith adalah consumption, teori ini membawa kepada modern consumerism.

Berbeza dengan teori ekonomi Marx, Smith merupakan seorang advocate kepada pemilikan harta. Setiap individu berhak mengunakan sebarang harta (capital) mengikut kehendaknya, ini merupakan antara prinsip asas kapitalis iaitu individual liberty. Perdagangan seharusnya dibebaskan (de-regulation) dari campurtangan kerajaan. Institusi keadilan sesebuah negara juga memainkan peranan penting bagi sektor pembuatan dan perdagangan, kerajaan yang korup akan merosakkan kebanyakan sektor ekonomi.

Walaupun digelar sebagai bapa kapitalis moden, Smith dalam teori ekonominya sering kali mengulangi kepentingan untuk melindungi hak pengguna dan orang ramai. Perkara ini kelihatan begitu ironi apabila kita melihat konsep kapitalis diamalkan dalam realiti semasa dimana public sering menjadi golongan yang di tekan.

Walaupun terdapat pelbagai bab dalam buku ini saya kira sangat berat. Terutamanya perbahasan berkenaan dengan nilai matawang perak dan nilai komoditi jagung. Namun karya ini dapat membantu golongan yang ingin memahami stuktur ekonomi moden. Asas-asas dalam teori ekonomi Smith dapat kita lihat dalam stuktur ekonomi hari ini.

Ahad, 7 Ogos 2016

The Pelican Brief



Penulis: John Grisham
Penerbit: Island book (1993)

*Amaran: Review ini adalah spoiler, jika anda sedang membacanya dan inginkan suspense, elakkan dari membaca review ini.

Saya bukanlah peminat novel, malah saya pernah mempunyai mental block dan meyakini bahawa semua novel tidak membawa manfaat, kerana hakikatnya ia hanyalah khayalan di dalam minda seseorang yang diterjemahkan ke dalam helaian buku. Namun setelah beberapa ketika saya mula memasukkan novel dalam senarai pembacaan ( yang pasti tidak ada novel jiwang yang menggelikan seperti suamiku cengkerik, suamiku ikan talapia dsb). Kebanyakan novel yang saya baca adalah dari recomendation dari rakan-rakan pembaca yang lain. Sebab saya bertukar fikiran adalah kerana sesetengah novel dihasilkan melalui kajian, namun dibentangkan dalam bentuk novel agar mudah dibaca. Sesetengah novel juga dapat membantu kita memahami budaya dan latar yang mana kita tidak familiar dengannya.

Novel ini menceritakan kisah pembunuhan hakim di Amerika Syarikat, pembunuhan ini di dalangi oleh ahli perniagaan yang juga merupakan financier kepada presiden negara. Kes ini menjadi perhatian seluruh negara. Seorang pelajar undang-undang telah mengkaji kes ini, dan menghasilkan sebuah laporan ringkas berkenaan teori pembunuhan ini. Laporan ini kemudian jatuh ke tangan pihak berkuasa dan sampai ke White House. Ia menyebabkan pelajar tadi menjadi target dalam konspirasi tersebut dimana dia di kejar oleh pembunuh upahan. Dia akhirnya terselamat dan bekerjasama dengan seorang wartawan untuk menyelesaikan kes tersebut.

Grisham merupakan penulis yang berjaya membangkitkan emosi pembaca saya kira. Plot disusun dengan baik dan di isi dengan thriller. Pembaca juga dapat pempelajari terma-terma juga fakta berkenaan dengan undang-undang di dalam novel ini. Juga peranan yang dimainkan oleh hakim dan peguam. Walaupun mempunyai ketebalan lebih dari 400 mukasurat, ia amat mudah dibaca dan dihabiskan.


Rabu, 27 Julai 2016

Wajarkah kita menyokong Amanah?



“Ironis nya orang yang takut malaysia tergadai kerana 1MDB tapi tidak mahu bersama/bersatu mempercepatkan kejatuhan orang yang akan menyebabkan kejatuhan negara itu. Share pasal tu bukan main banyak. Tup tup. Puak dia sendiri tak menyelesaikan masalah. Kesian. Kemudian cari salah dalaman puak lain. Hummm.”

Ini merupakan contoh komentar rakyat muda marhaen yang peduli akan nasib politik negara dan bersama dengan agenda PAN. Harus dipuji, sebagai orang muda saya fikir kita perlu celik politik, tidak kira warna apa yang kita pilih. Bagi saya setiap individu berhak memilih mengikut perspektif pemikiran mereka, mereka juga berhak mengkritik dan memperbetulkan perspektif pemikiran yang berlawanan dari mereka.

Ironisnya, di dalam komentar  tersebut beliau menggunakan perkataan ‘bersama/bersatu’. Kita semua tahu bagaimana beberapa pemimpin didalam PAS yang tidak terpilih semasa pemilihan keluar parti, berpecah dan menubuhkan parti baru. Dalam pada itu PR berpecah, hasil tangan-tangan pimpinan DAP mencatur pengeluaran PAS dari PR yang merupakan antara blok terbesar dalam PR. PAS juga merupakan sebahagian dari kerajaan Selangor yang dimandatkan oleh rakyat semasa PRU13. Perpecahan ini kemudian melahirkan pakatan baru, dengan memasukkan PAN dan mengeluarkan PAS. Dalam perkembangan ini saya gagal melihat perkataan ‘bersama/bersatu’. Yang saya nampak adalah perpecahan, jika ia adalah strategi, saya melihat ia strategi yang menguntungkan beberapa pemimpin yang tidak terpilih, kerana mereka kini boleh menjadi presiden parti baru mereka. Tetapi untuk rakyat, ia strategi perpecahan yang merugikan.

Saya tidak pernah merasakan pandangan saya betul. Ini adalah perspektif saya, dan saya tidak memaksanya kepada sesiapa. Setiap orang boleh membina perspektif mereka sendiri mengikut fahaman dan ilmu yang mereka ada.

Ironis seterusnya adalah frasa ‘mempercepatkan kejatuhan orang yang akan menyebabkan kejatuhan negara itu’. Saya sedar saya berfikiran jumud, saya tidak progresif seperti penyokong tegar PAN. Saya gagal memahami bagaimana dengan berpecah belah dapat mempercepatkan ‘kejatuhan orang yang menyebabkan kejatuhan negara’. Adakah dengan berpecah dan membuat parti baru kita akan lebih cepat menewaskan parti yang korup? Apakah rakyat akan sokong pakatan yang berpecah belah, saling bergaduh sesama sendiri? Ini adalah logik orang yang tidak jumud. Saya kekal hairan.

Sekali lagi saya ulang, ini pandangan saya, ia boleh jadi salah. Ruang perbincangan dan berfikir harus sentiasa dibuka. Tiada siapa berhak menutup ruang untuk berfikir.

Alasan yang digunakan untuk mengeluarkan PAS adalah kerana kesungguhan PAS untuk mengetengahkan RUU yang memartabatkan mahkamah syariah. Dalam isu ini, saya tak terkejut jika rakan-rakan DAP tidak bersetuju. DAP mempunyai ideologi mereka sendiri, kita dapat faham sekiranya mereka menolak perlaksanaan polisi pro-Islam. Jika saya dilahirkan sebagai seorang bukan Islam di Malaysia saya juga mungkin mengambil pendirian yang sama. Saya boleh menerima penolakan ini. Tetapi untuk mengeluarkan PAS dari pakatan, adalah sesuatu yang diluar pemahaman saya, ia menunjukkan seolah-olah, DAP ingin berkuasa untuk menentukan halatuju pakatan mengikut cara mereka. Saya hormati pendirian PAS untuk tidak tunduk dengan tekanan ini.

Jika kita ingin mengatakan bahawa DAP tidak tahu berkenaan dengan pendirian ideologi PAS. Ini bukan kali pertama DAP bersatu dan berpisah dengan PAS. DAP pernah duduk sekali dengan PAS dalam barisan Alternatif (BA) bermula tahun 1999 dan berpecah kerana PAS teguh dengan prinsip mewujudkan negara Islam pada 2001. Pada 2008 mereka bergabung sekali lagi dalam Pakatan Rakyat (PR) dan berakhir pada 2015. DAP teguh dengan cita-cita Malaysia yang sekular dan PAS teguh dengan cita-cita negara Islam. Kita dapati rakyat menyambut baik pakatan yang bertahan selama 7 tahun itu, ia tidak sempurna tapi ia adalah peluang terbaik untuk menggantikan parti korup yang telah lama berkuasa. Saya tidak menyokong mana-mana parti, saya anti perpecahan.

Menggunakan terma ‘puak sendiri’ adalah salah. Saya tidak menjadi ahli mana-mana parti. Saya juga tidak menyokong mana-mana parti secara tegar dan membuta tuli. Dalam bahasa mudah, anda boleh label saya sebagai lalang. Saya tidak berpaksikan parti politik tapi paksi saya adalah kepentingan rakyat. Apabila parti memilih untuk bermain politik fitnah untuk menukar MB Selangor sebagai contoh, kerana MB mengutamakan rakyat melebihi parti, saya tidak buta untuk menyokong fitnah ini. Bagi saya moral corruption perlu ditentang sama seperti material corruption. PAS juga tidak suci dan sempurna. Ia dikendalikan manusia yang tidak maksum, mereka juga berhak di kritik.

Pendirian saya mengikut value (dengan izin tuan speaker) bukan mengikut parti. Jadi mungkin sesetengah orang merasa ironi jika saya mengkritik skandal 1MDB dalam masa yang sama mengkritik perbalahan dalam parti pembangkang. Ia akan kelihatan tidak ironi jika kita tidak bias pada parti, jika kita melihat dunia dengan warna, bukan hitam putih. Mengkritik korupsi tidak bererti kita perlu bersetuju dengan perpecahan. Saya tak nampak langkah untuk berpecah akan ‘menyelesaikan masalah’.

Saya juga sedar ramai yang menyokong pembangkang bukan kerana mereka percaya kepada pembangkang, tetapi mereka tak punya pilihan lain untuk mengundi. Ini adalah lompong dalam sistem demokrasi, dimana untuk menjatuhkan pihak yang korup kita hanya ada satu pilihan yang lain. Tetapi, jika kita tetap menyokong mereka ketika mereka melakukan kesalahan, apa beza kita dengan macai di sebelah sana? Oleh itu, wajar dalam fikiran saya untuk mengkritik semua strategi yang merugikan rakyat, biar apa pun warna bendera mereka.

Dalam kes Selangor saya hormat dengan keputusan MB untuk mengekalkan PAS dalam pentadbiran kerana ia merupakan mandat yang diberikan rakyat pada pilihanraya lepas. Namun, keputusan ini memberi rasa tidak selesa kepada parti baru sehingga ada pemimpin yang mempersoalkan tindakan MB mengamalkan politik istana yang berbahaya.Tolong terangkan kepada saya berkenaan dengan persoalan ini, bantu saya yang jumud ini memahami. Saya rasa PAS berhak kekal dalam kerajaan walaupun dilabel jumud oleh sesetengah pihak, kerana mereka diberi mandat oleh rakyat. Jika parti baru yang tidak jumud ingin mengambil alih peranan PAS maka tunggulah pilihan raya. Sekiranya rakyat memilih, maka sila gantikan. Pilihanraya merupakan pentas terbaik untuk menguji kebolehan parti baru mengukur sokongan rakyat, tak perlu cuba bermain persepsi ‘politik istana yang bahaya’.

‘Kemudian cari salah dalaman puak lain’. Baik, komen ini agak kelakar sedikit. Saya tidak mencari apa-apa. Saya melihat kita semua masyarakat Malaysia yang mungkin cuma mempunyai cara fikir politik yang berbeza. Untuk pengetahuan, sekiranya seseorang itu menjadi YB, ADUN atau ahli Parlimen, ulasan-ulasan nya akan dilaporkan media dan terpampang di portal media. Anda tidak perlu cari pun, ia akan terpampang sendiri. Jika tak mahu ‘salah dalaman’ ini terbongkar, logiknya senang sahaja. Jangan cari gaduh dan buat ulasan terbuka. Boleh buat mesyuarat tertutup.

Saya tertarik dengan istilah jumud yang sering digunakan ke atas PAS. Saya tak mahu membela PAS, bagi saya PAS perlu jawab setiap kritikan, terutamanya berkenaan pentadbiran di Kelantan. Namun label ini kelihatan selektif. Bila PAS cuba bawa RUU, semua menjerit jumud-jumud. Namun adakah memfitnah bekas MB Selangor tidak jumud? Langkah Kajang yang terbukti tidak berjaya tidak jumud? Oh tidak, ini bukan jumud, ini adalah strategi politik matang dan progressif.

Tajuk artikel ini sebenarnya misleading, saya meniru strategi Malaysiakini dengan meletakkan tajuk misleading untuk menarik minat pembaca. Jika anda membaca sampai habis, terima kasih saya ucapkan. Wajarkah kita menyokong Amanah? Ia terletak kepada kemampuan mereka sendiri membuktikan mereka bukan parti serpihan sementara. Mereka mungkin akan berjaya mengatasi dominasi PAS bagi mendapatkan undi melayu Islam, mereka mungkin juga gagal dan terkubur. Politik bukan berjaya melalui ideologi semata-mata, jika gagal meraih sokongan dan undi, segala slogan progresif tidak ada nilainya. Saya tiada kebolehan menilik masa depan, namun saya kekal skeptik dengan perpecahan ini.


Saya ulang buat kali terakhir, pandangan dalam artikel ini adalah pandangan peribadi saya yang jumud. Kemungkinan besar ia salah,mungkin juga ia betul, saya serahkan kembali kepada kalian untuk berfikir dan menilai mengikut kadar ilmu masing-masing.

Jumaat, 22 Julai 2016

They lost their gamble and you have to pay for it



Before the DOJ filed their civil complaint about USD1 billion stolen from 1MDB, I've followed closely the AG report leaked by Sarawak Report (SR). Even before the DOJ press conference that rock Malaysia on 21 June 2016, the revelation from AG report is staggering. They are gambling, and they gambled using public money. Billion Ringgit was used from public pension fund, even the bond issued was guaranteed by government. What does government guaranteed bond means? It means that if the company default, government will step in and pay the debt. Bear in mind that government money is taxpayer money, tax from you and me. Now we know why we have to pay 6 percent GST.

Now that they got billion of money from pension fund and government backed bond what did they do? They 'invested' it in various bogus companies. They make a JV with one company, and transfer the money to other company which is not related to the JV, this knowledge is available in AG report published by SR, you can read it yourself.

I agreed with Tun Mahathir that our people is timid, or maybe our people value stability more than integrity. But what stability we got from this mess? If this to happen in other country, revolution will follow, people will flood the street, or in some other countries we saw military took over the government. If this ever happen in Japan, the PM will resign immediately and arrange for public apology. But no, this is Malaysia, we have one strong Bugis fighter who even dare to sell our strategic national asset for his political survival.

But if this DOJ announcement will have any effect, if its succeed to pull down the highest corrupt leader, my wishful thinking is that we should have a major political overhaul, other corrupt officials that has helped to cover this scandal must go down with him. Otherwise it will just be a cycle and we will see another scandal soon enough. But my prediction is that someone will be sacrificed as a black sheep, just like previous scandals.

What sadden me the most is that after the dust has settled, ordinary people is the one who paid the highest price. People lost their job because of the failing economy, divorce rate increased due to unstable family income, some even resort to suicide because of the hardship. There was a time my eyes get watery when I saw school children have to sell kerepek in front of a bank instead of going to school. We have all the natural resources, our talent is limitless, why do we suffer like this? We don't deserve this disaster. 

When my children or grandchildren go to school in the future. I wonder what they will read in the history book. What legacy will be written about our current 'Malaysian official number 1'?

Sabtu, 16 Julai 2016

The Big Short



Penulis: Michael Lewis
Penerbit: Penguin books, 2015

'The line between gambling and investing is artificial and thin' - Michael Lewis

Buku ini merupakan penceritaan semula berkenaan dengan krisis ekonomi di Amerika pada tahun 2007 yang dikenali sebagai 'US housing bubble'. Ia dipanggil housing bubble kerana harga rumah yang meningkat setiap tahun akhirnya mencapai limit dan mula menurun. Penurunan harga menyebabkan banyak pembeli (peminjam) rumah tidak dapat melakukan refinance dan membayar hutang mereka.

Krisis ini sebenarnya telah dilahirkan pada 1987, apabila collateral debt obligation (CDO) yang pertama dilahirkan oleh Drexel Burnham Lambert Inc. Dimana hutang-hutang perumahan (mortgages) disatukan dan bank kemudian boleh mencipta bond. Dengan menjual bond-bond ini, bank mendapat semula cash dan mengalihkan risiko mereka kepada pembeli bond. Model ini boleh bertahan selagi mana peminjam (pembeli rumah) membayar pinjaman bulanan mereka plus interest. Model ini kelihatan stabil.

Namun bermula tahun 2015, sub-prime mortgages mula dimasukkan ke dalam CDO. Apa itu sub-prime mortgages? Ini adalah ketika dimana bankers mula menunjukkan sikap tamak mereka, kerana mereka boleh mendapatkan semula modal asal dengan menerbitkan bond dan mereka tidak perlu menanggung risiko. Sub-prime mortgages adalah pinjaman yang diberi kepada mereka yang tidak mempunyai kelayakan (not credit-worthy). Mereka mungkin immigran, penganggur dan sebagainya. Jadi bagaimana mereka membayar pinjaman? Mereka diberi teaser rate, iaitu kadar faedah tetap (fixed) yang rendah untuk 2 tahun sebelum mereka perlu membayar floating interest rate. Oleh kerana itu, pada tahun 2017 apabila tempoh teaser rate ini tamat, kebanyakan peminjam mula berhenti membayar (default) , mereka tidak mampu lagi membayar dengan kadar faedah floating yang tinggi. Kadar default ini berlaku besar-besaran menyebabkan krisis keewangan berlaku.

Oleh kerana sikap tamak banker di Wall Street mereka mula mencipta CDO mereka sendiri tanpa ada peminjam dan menerbitkan bond. Mereka juga memasukkan pinjaman yang tidak layak ini kedalam CDO dan mendapatkan triple-A rating dari rating agencies seperti S&P dan Moody's, yang mana merupakan tindakan pecah amanah (fraud) kerana pelabur mendapat kefahaman yang salah berkenaan risiko yang ditanggung. Triple-A rating menggambarkan bond yang dikeluarkan baik dan tidak berisiko.

Kenapa bank yang telah mengalihkan risiko kepada pembeli bond terjejas teruk semasa krisis 2007? Kerana kebanyakan banker yang tamak sendiri tidak memahami risiko ini, bagi mereka ia adalah easy money. Bond yang dijual ini kebanyakannya dibeli semula oleh pihak bank sendiri dalam skala billion menyebabkan mereka terdedah kepada risiko apabila peminjam mengalami default.

Buku ini menceritakan bagaimana ada individu-individu yang sedar akan penyelewengan ini. Dan mereka membeli insurans dalam bentuk credit default swap (CDS) yang mana merupakan insurans yang melindungi pemberi pinjaman sekiranya peminjam tidak mampu membayar hutang mereka. Mereka mendapat keuntungan berkali ganda hasil dari pembelian CDS ini.

Akhirnya bank-bank besar (investment bank) di Wall Streets di ishtihar bankrup seperti Bear Stearns, Solomon Brothers & Wachovia. Manakala bank-bank besar lain seperti Goldman Sachs dan Citigroup mendapat bail out dari US Fed dalam bentuk stimulus berjumlah berbillion USD menggunakan duit cukai rakyat.

Buku ini menarik kerana ia berjaya menerangkan krisis yang kompleks sehingga dapat difahami oleh masyarakat awam.

Isnin, 27 Jun 2016

China : Kapitalis yang memakai baju komunis



Di abad yang ke-21 ini setelah kejatuhan blok Soviet Union, hanya tinggal beberapa negara yang masih berdiri dengan ideologi komunisme, sebahagian besar dunia telah menerima dan sebati dengan sistem kapitalis dan konsumerisme. Antara negara-negara ini ialah China, Cuba dan juga Korea Utara.

Ramai orang kagum dengan kejayaan komunisme di era puncak mereka. Sesetengah pemimpin barat berkata "I've seen the future" apabila melihat kejayaan sistem komunis. Soviet Union dilihat sebagai model masa depan bagi negara yang ingin membangun. Soviet merupakan kuasa pengimbang yang menyaingi Amerika Syarikat dan Britain satu ketika dahulu. Mereka berjaya mendahului dalam pelbagai sudut, ketenteraan, sukan, mereka juga terkenal apabila berjaya menghantar Yuri Gagarin, manusia pertama ke angkasa. Pemimpin-pemimpin negara Islam turut terpengaruh dan kagum dengan mereka, mereka menjalin kerjasama erat dengan blok komunis, antaranya Iraq dan Syria dan lain-lain. Namun kisah cinta ini berakhir pada tahun 1991 apabila blok Soviet Union berpecah secara rasmi di tangan Gorbachev.

Idea komunis lahir dari pemikiran Karl Marx, juga dikenali sebagai Marxist. Pada tahun 1848 Karl Marx dan Friedrich Engels menerbitkan ideologi mereka di dalam The Communist Manifesto. Yang menjadi sumber utama fahaman komunis. Jika kita membaca tulisan ini, kita akan dapati ayat-ayat yang penuh semangat, semangat memperjuangkan hak kaum proletariat menentang kaum bourgeois. Jika kita melihat ideologi Marx dan Engels dari sudut ekonomi, asas kepada komunisme adalah pengharaman pemilikan harta. Setiap harta adalah kepunyaan 'state' atau penguasa. Ini adalah punca kegagalan Soviet Union apabila ia telah berkembang begitu besar, dan setiap harta harus di hantar ke Moscow. Menyebabkan negeri-negeri jauh ditimpa bencana kelaparan kerana hasil tani perlu dihantar ke Moscow. Akhirnya membawa kepada ketidakstabilan. 

Jadi mari kita lihat dua asas ini, dan lihat apa yang berlaku di China. Yang pertama adalah perjuangan proleteriat atau kaum buruh  melawan kekuasaan bourgeois yang merupakan kaum bangsawan atau feudal. China menjadi republik dibawah pemerintahan Mao Zedong pada 1949 selepas beberapa siri perang saudara. Mao yang sangat kuat keimanannya kepada komunisme mengikuti jejak langkah yang sama dalam hal-hal ekonomi seperti blok Soviet. Ekonomi merosot ke tahap yang sangat dahsyat, dianggarkan 45 juta manusia mati hingga tahun 1961 dibawah model ekonomi komunis Mao. Dari sudut pandangan pertama kita melihat asas komunis proletariat melawan bourgeois, ia tidak ada sejak dari awal pemerintahan Mao. Kerana kaum pekerja (proletariat)  terus ditindas dan harus bekerja sehingga mati untuk keselesaan kaum bourgeois. Kaum bourgeois bukan lagi feudal dinasti China tetapi merupakan ahli tertinggi parti komunis China.

Asas kedua dalam sistem komunis adalah pengharaman pemilikan harta atau 'private ownership'. Semua adalah milik kerajaan atau 'the state'. Selepas kematian Mao Zedong, pada 1978 Deng Xiaoping mengambil alih kuasa. Ini adalah turning point dimana China hanya komunis pada nama. Xiaoping memulakan reformasi ekonomi dengan membuka pasaran China kepada dunia. Melonggarkan peraturan dagangan dan membenarkan pemilikan harta. Ia bukan lagi ekonomi komunis, tetapi ekonomi kapitalis dengan acuan China.

Sebab itu, kita dapati kilang-kilang yang menindas hak pekerja kebanyakannya di China. Walhal fahaman komunis itu sendiri diasaskan untuk memperjuangkan hak pekerja iaitu kaum proletariat. Walaupun China masih di pimpin oleh parti komunis, ia telah lama meninggalkan ideologi komunis.

Selasa, 21 Jun 2016

Catatan Baitul Muslim 10: Buat semua ayah didunia - Selamat Hari Bapa

Syarifah Amni Zaheerah - 7 bulan.

Tidak pernah terbayang masa depan, ia sentiasa misteri. Menyorok di sebalik tabir takdir, hanya terungkap apabila masanya tiba. Tidak awal tidak lambat. Sehebat mana perancangan manusia, tidak pernah dapat meneka apa yang ada dibelakang tabir itu, ada kala rancangan berjaya dan di banyak kala yang lain, kita bertukar rancangan.

Aku sering termenung saat memandu ke tempat kerja, melihat bendang bertukar musim sepanjang jalan di Tikam Batu hingga Kepala Batas. Ada kala cantik menghijau, ada ketika menguning sehingga ke ufuk, ada ketika gersang dan kontang selepas dituai. Tidak pernah terfikir aku menjadi aku sekarang. Sudah bekerja, sudah berkahwin, sudah menjadi bapa, sudah sedikit 'berisi'. Seperti baru semalam aku berkerja menangkap ikan puyu dan haruan di tepian parit di Bagan Datoh bersama adik-adik ku. Bermain bola dipetang hari berkaki ayam sehingga maghrib. Kini aku bukan lagi budak itu. Dulu sering terfikir 'aku ingin lekas dewasa', kini zaman kanak-kanak yang sering datang membuai rindu.

Walaupun mungkin kini aku sudah dewasa, aku ingin terus belajar. Belajar mengenai hidup, belajar mengenai kehidupan.

Menjadi bapa merupakan pelajaran yang sangat terkesan kepada diriku. Cabaran utama bagi ibu bapa dengan anak yang masih kecil adalah menidurkan mereka. Ia umpama peperangan yang harus ditempuhi setiap hari. Dalam banyak ketika kemahiran meneka sangat diperlukan, kerana anak kecil hanya mampu menggunakan satu bahasa - bahasa tangisan. Dari bahasa ini mungkin dia ingin tidur, mungkin dia sakit perut, mungkin dia hendak bertukar lampin atau ingin minum susu. Sering kali juga tekaan yang dibuat gagal, hingga tekaan ketiga barulah mengena. Mungkin naluri bapa ku belum benar-benar matang.

Membesarkan anak sememangnya bukan satu kerja yang mudah. Segala-galanya perlu disiapkan. Kalau dahulu travel bersama isteri bawa dua beg sahaja, kini tidak lagi. Kereta akan dipenuhi dengan car seat baby, bakul susu, pampers, kain, bedak, pump susu, bantal menyusu, lapik tidur dan seribu satu keperluan yang lain. Separuh muatan kereta adalah barang keperluan anak. Tetapi itu lah manisnya pengalaman, aku sedar satu hari nanti anak ini akan membesar, ke asrama dan tinggal bersama pasangan sendiri. Tidak pernah satu saat aku merasakan ia adalah perkara yang menyusahkan, ia adalah pengalaman sekali seumur hidup, yang aku akan rindui satu hari nanti.

Jika dahulu hendak pergi kemana-mana tidak perlu risau. Boleh ber-camping, mendaki gunung selama 5 hari, boleh tidur dalam hutan. Menjadi bapa, perkara pertama yang bermain dalam fikiran sebelum berjanji untuk apa-apa aktiviti adalah siapa yang akan jagakan anak. Jika dahulu masa mula berkahwin, boleh balik bertemu isteri dua minggu sekali, bila sudah ada si kecil bekerja 3 hari tidak balik rumah sahaja sudah rindu. Takut untuk tinggalkan anak lama-lama, takut dia membesar tanpa kasih sayang seorang ayah, takut dia lebih rapat dengan pengasuh dari ayahnya sendiri.

Ada ketika isteri tidak sihat, suami perlu menjadi doctor cum nurse untuk menjaga isteri, dalam masa yang sama perlu menjaga anak. Ada aktiviti luar yang akan terbatas, terpaksa ditolak. Namun ia perlu dilakukan kerana ia adalah tanggungjawab, ia adalah amanah, ia juga adalah ibadah.

Melihat demografi Malaysia, menurut kajian kaum cina mempunyai keluarga yang kecil 1 hingga 2 anak. Keluarga melayu masih mengekalkan keluarga yang besar antara 4 hingga 6 anak. Faktor yang mempengaruhi nombor ini adalah ekonomi. Membesarkan anak bererti sedia berbelanja besar. Namun, orang melayu yang kebanyakan nya beragama Islam masih mengekalkan keluarga yang besar kerana dalam Islam mereka meyakini rezeki adalah dari ALLAH SWT. Setiap anak telah tertulis rezekinya.

Aku sendiri bukan lah dari keluarga bangsawan. tidak mampu balik kampung menaiki jet mewah, cuma mampu menaiki kereta yang telah berumur 10 tahun. Ya, membesarkan anak memerlukan belanja. Dan keadaan ekonomi sekarang tidak membantu kita. Namun aku sering teringat kata-kata seorang pemimpin apabila dipersoalkan mengapa organisasi terus membuka institusi pengajian walaupun tiada keewangan. Katanya "kita tak akan pernah cukup duit". Begitu jugalah dalam memulakan keluarga, terutamanya kepada golongan muda yang baru bekerja. Gaji masuk mungkin sama dengan perbelanjaan bulanan, keinginan-keinginan mungkin terpaksa ditangguhkan atau dikorbankan. Tetapi ia berharga. Segala penat dan pengorbanan ini terbayar apabila melihat anak tersenyum, melihat anak tidur dengan aman. Ia membahagiakan.

Percayalah, sesukar manapun untuk memulakan keluarga, mulakan lah. Berusaha mendepani cabaran, jangan takut. Adakalanya kita perlu tutup mata dan redah sahaja, serah natijah kepada Sang Pencipta. Satu hari anak yang menangis ini akan pandai berjalan, keluar dari jagaan kita. Kita akan merindui tangisan manja mereka, kita akan rindui melihat mereka belajar berdiri dengan memanjat badan kita, kita akan rindui wajah bayi mereka, kita akan rindu saat mereka masih boleh didukung. Akan tiba satu masa ia hanya akan tinggal kenangan dan disimpan dalam album gambar. Hargai lah hari ini, rasai lah hari ini. Hiduplah, ciptalah bahagia dan kebahagiaan.

Selamat Hari Bapa!

Khamis, 9 Jun 2016

Lean in : Women, Work and The Will to Lead



Saya mula tertarik dengan buku ini semasa membaca perbincangan di laman sosial syarikat semasa hari wanita. Post tersebut menyenaraikan wanita-wanita yang menjadi simbol pemerkasaan wanita dunia. Sheryl adalah antara yang tersenarai, bersama bukunya. Selepas mendengar TED talk yang disampaikan beliau, saya semakin tertarik untuk membaca bukunya. Ketika di PBAKL2016, saya tidak sangka akan bertemu dengan buku ini.

Sesetengah orang mungkin berpendapat bahawa buku ini adalah The Feminist Manifesto, tetapi bagi saya ia adalah perbincangan yang jujur berkenaan dengan dilemma yang dihadapi wanita terutamanya dalam kerjaya. Saya masih ingat kata-kata bekas perdana menteri Malaysia, kita memerlukan wanita dalam workforce, jika tidak kita akan kehilangan 50% daripada sumber manusia yang kita ada. Namun buku ini saya kira, bukan lah khas buat wanita, ia juga sangat bermanfaat bagi seorang suami dan ayah, bagaimana kita dapat memahami dan membantu.

Selain itu, buku ini juga sangat baik untuk lelaki dan juga wanita dalam memahami perkembangan karier, strategi dalam dunia korporat, juga nasihat-nasihat jujur dalam masalah-masalah berkaitan kerjaya.

Wanita pada hari ini mempunyai peranan yang berbeza dari wanita dahulu. Jika dahulu kerjaya-kerjaya seperti jurutera, pemandu kapal terbang, doktor, kebanyakannya di monopoli oleh kaum lelaki, namun kini peluang terbuka sama rata buat kedua-dua gender.

Namun wanita bekerjaya mempunyai kerisauan yang besar iaitu keluarga. Sering kali mereka menarik diri dari kerjaya untuk berkorban menjadi suri rumah untuk menjaga anak-anak. Jarang kita dengar lelaki yang berhenti kerja kerana ingin menjadi suri rumah (mungkin sura rumah buat lelaki). Perkara ini merugikan kerana bakat mereka tidak dapat digunakan.

Disinilah datangnya peranan lelaki. Suami seharusnya menjadi pendorong buat isteri untuk mereka berjaya di alam kerjaya. Suami tidak boleh bertindak sebagai bos di rumah. Tetapi haruslah ia mengambil bahagian dalam tugasan keluarga. Seharusnya suami tidak kekok menjaga anak, menyusukan anak, menyalin lampin bayi, membasuh baju, memasak dan sebagainya. Rasulullah sendiri menjahit sepatunya yang koyak, Baginda tidak hanya menjadi bos di rumah.

Buku ini juga mempunyai banyak nasihat perihal kerjaya, saya sarankan ia dibaca terutamanya buat para fresh graduate yang baru ingin memasuki alam pekerjaan.

Jumaat, 13 Mei 2016

The United States of Europe



Penulis : JR Reid
Penerbit: Penguin Books, 2005

Buku ini adalah salah satu buku yang saya beli di Chowrasta Market Pulau Pinang dengan harga yang sangat murah, teknik untuk mendapat harga murah di Chowrasta Market adalah mencari buku yang popular tetapi kertas buku telah bertukar kuning. Kerana penjual buku di Chowrasta akan menilai buku berdasarkan kualiti fizikalnya, bukan isinya. Elakkan juga dari menunjukkan minat seolah-olah buku itu sangat berharga bagi anda, penjual akan meletakkan harga tinggi kerana dia tahu, anda sangat mahukannya. Yang terakhir, jangan takut untuk minta murah atau buat-buat merajuk macam tak mahu beli.

Ok.

Central idea kepada buku ini adalah perbincangan tentang European Union. Sementara negara-negara lain berpisah untuk menjadi lebih kecil, negara Eropah setelah mengalami kemusnahan dengan dua perang dunia mengambil langkah untuk bersatu. Mereka sedar bahawa fahaman nasionalis hanya akan menyebabkan mereka menjadi semakin lemah dan terpencil.

Banyak negara yang mengambil keputusan untuk berpisah, kita lihat perkembangan terbaru adalah pemisahan Sudan kepada dua negara berbeza. Perkara ini sangat merugikan, tenaga kerja dan sumber alam yang besar kini terbahagi kepada dua, kita perlu sedar dengan berpecah kita bukan mengecapi kemerdekaan, tetapi kita mendedahkan diri kepada pengaruh yang lebih besar, pengaruh yang di mainkan oleh negara-negara yang bersatu.

Eropah sedar akan hal ini, mereka sedaya upaya cuba untuk mencipta identiti baru, identiti continental yang lebih besar dari identiti nasionalis yang terpisah. Mencipta pasaran terbuka, negara tanpa sempadan di kalangan ahli, dan juga central governance. Dengan terhapusnya ideologi nasionalis, tidak ada lagi negara dalam benua Eropah yang merasakan diri mereka lebih gah dari negara lain dan cuba untuk menguasai negara lain. Sebaliknya identiti nasionalis diganti dengan identiti pan-europeanism. Keamanan juga dapat dicapai dan perperangan dapat dihalang.

Kesatuan Eropah juga memberi manfaat yang sangat besar kepada ekonomi, sistem pelbagai matawang yang ditukar kepada single currency mempunyai impak yang sangat besar. Rakyat Eropah tidak perlu lagi berpening kepada untuk menukar matawang apabila melintasi sempadan negara, sebaliknya boleh menggunakan matawang Euro sahaja. Pelbagai jenis cukai dan tariff juga dibuang dari sempadan menggalakkan lagi pertumbuhan ekonomi antara negara-negara ahli. Penggunaan single currency ini memberi penjimatan kepada Kesatuan eropah (EU) sebanyak 10 billion setahun. Euro sebagai matawang kini yang digunakan oleh majoriti manusia di benua eropah, menjadikan ia matawang yang paling banyak digunakan dan merupakan pencabar kepada hegemoni dollar Amerika sebagai matawang dunia.

Model sosial Eropah juga antara topik yang sangat menarik yang dibincangkan dalam buku ini. Eropah mengamalkan sistem welfare state yang sangat terkenal dengan kemudahan kesihatan percuma dan juga pendidikan percuma, juga bantuan-bantuan ketika kehilangan kerja, gaji apabila ibu mengambil cuti setahun untuk menjaga anak yang baru lahir, ia disebut sebagai bantuan from cradle to grave dari kerajaan. Majikan tidak boleh memecat pekerja yang mengambil cuti untuk menjaga anak-anak kerana ia salah disisi undang-undang. Mereka menganggap bahawa kemudahan asasi seperti kesihatan dan pendidikan adalah hak setiap manusia tanpa diskriminasi dan prejudis. Namun sistem ini sangat mahal, Malaysia sebagai contoh apabila diutarakan perkara ini, rata-rata menteri akan memberi jawapan negara akan bangkrap. Jadi bagaimana mereka dapat melaksanakannya?

There is no such thing as free lunch! Somebody have to pay. Apabila pelajar membantah usul Tony Blair untuk meningkatkan yuran pengajian, mereka ditanya akan hal ini. Mereka menjawab, masyarakat mendapat manfaat dari pendidikan, jadi masyarakat perlu membayar untuk pendidikan. Impak ekonomi dari perlaksanaan sistem ini adalah kerajaan perlu menjadi efisyen dalam mengurus perbelanjaan, tiada wang yang dibazirkan. Mereka membayar cukai VAT (juga dikenali sebagai GST) yang sangat tinggi, sesetengah negara sehingga 25%!

Satu lagi cara penjimatan mereka adalah mengurangkan perbelanjaan ketenteraan. Mereka lebih gemar menambah universiti dari membeli kereta kebal baru. EU hanya membelanjakan kurang dari 2% dari GDP mereka untuk ketenteraan. Mereka lebih bergantung kepada NATO dan bantuan Amerika dalam pertahanan. Hal ini kerana mereka telah mengubah falsafah mereka, mereka menganggap membayar seorang ibu untuk menjaga anak lebih berharga dari menghantar seorang tentera untuk berperang dan mati di tanah-tanah asing.

Bagi mereka yang mendalami foreign policy buku ini adalah silibus wajib!

Ahad, 8 Mei 2016

Kuala Lumpur International Book Festival (KLIBF) 2016




Saya berkesempatan ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2016 yang diadakan di MAEPS, Serdang. Berbanding dengan lokasi yang dipilih sebelum ini, iaitu di PWTC, saya kira perubahan PBAKL ke Serdang adalah langkah yang sangat tepat. Tempat parkir yang lebih selesa, juga ruang makan yang lebih bervariasi antara penambahbaikan yang sangat bernas.

Namun disebalik pembaharuan fizikal ini, saya tidak nampak perkataan 'antarabangsa' diterjemahkan dalam senarai pempamer. Kebanyakan booth jualan hanya menyajikan penerbit dan pengedar buku tempatan. Dewan-dewan besar juga diberikan kepada pempamer tempatan.

Dewan pameran antarabangsa saya kira merupakan dewan pameran yang paling hambar. Terdapat satu booth dari penerbit dari negara China, manakala booth lain mempamerkan buku akademik dari penerbit seperti Thomson-Reuters dan sebagainya.

Tidak dinafikan ada booth yang menjual karya international seperti MPH, Popular, Gerak Budaya namun karya non-fiction yang dijual sangat terhad. Kebanyakannya memfokus kepada novel sahaja. Sekiranya ada pun non-fiction yang ada tertumpu kepada politik, autobiografi, dan keewangan. Sangat sukar mendapatkan buku-buku non-fiction terkini, sedangkan ia mempunyai genre yang lebih luas dari 3 genre tersebut. Buku-buku bestseller yang tersenarai dalam New York Times Bestseller juga sangat susah didapati.

Saya tidak nafikan ada buku yang menjual karya international seperti booth pengedar dari Singapura, booth KL book distributor, namun ia sangat sedikit dan tidak melambangkan 'antarabangsa'. Sudah tiba masanya pihak PBAKL melamar penerbit-penerbit besar dunia dalam industri buku menyertai PBAKL. Jika kita mempunyai pempamer dari Penguin, Bantam books atau Harper-Collins , saya kira tiada siapa yang akan mempertikaikan perkataan 'antarabangsa' dalam PBAKL.

Siapa yang masih belum ke PBAKL2016 anda masih mempunyai masa sehingga 9 Mei ini. Jangan lepaskan peluang!

Sabtu, 30 April 2016

Why does the world exist?: One man's quest for the big answer



Penulis: Jim Holt
Penerbit: Profile books, 2013

Selepas membaca buku A brief history of time oleh Stephen Hawking saya mencari buku yang dapat menyambung perbahasan berkenaan dengan permulaan alam semesta. Buku tulisan Jim Holt ini menjadi pilihan saya untuk merungkai persoalan ini dengan lebih mendalam.

Namun berbeza dengan Hawking, Holt mengambil pendekatan merungkai misteri penciptaan alam dengan perbahasan falsafah. Beliau membincangkan pandangan juga kritikan ahli falsafah sepanjang zaman berkenaan dengan persoalan ini. Nama-nama seperti Plato, Decartes, Hume, Nagel, Schopenhauer, Nozick, Al-Ghazali, dan ramai lagi, merupakan nama-nama yang sering dipetik di dalam buku ini bagi membincangkan spekulasi-spekulasi berkenaan dengan kejadian alam.

Holt walaupun dibesarkan dalam keluarga yang sangat kuat berpegang dengan ajaran Kristian, saya kira membincangkan tajuk ini tanpa bias atau memihak kepada mana-mana fahaman dan ideologi. Sama ada pandangan agama, atheist, agnostik, semuanya dibincangkan dengan adil, diberi penghargaan pada sumbangannya, dan di kritik pada kelemahan nya.

Terdapat juga perbahasan-perbahasan falsafah yang saya kira sangat berat untuk dihadam oleh pembaca awam. Namun, dalam masa yang sama terdapat banyak bahagian yang mudah difahami dan persoalan yang dibangkitkan boleh di capai oleh akal fikiran manusia yang tidak mendalami falsafah. Sememangnya, manusia akan terus mencari bagaimana alam ini bermula, meskipun mungkin soalan ini terkeluar dari ilmu manusia. Seolah-olah manusia ini di satu dimensi, manakala soalan ini berada dalam dimensi yang lain.

Sekiranya anda meminati falsafah serta perbahasan-perbahasan ontologikal, anda boleh cuba membaca.

Philosophy - n. A route of many roads leading from nowhere to nothing.

Jumaat, 8 April 2016

Azri kau adalah anugerah



Aku terkejut pagi itu, pelbagai perasaan tiba-tiba hadir, segala memori bersama bermain semula di dalam minda ku, seolah-olah baru semalam kita ketawa bersama. Aku seolah-olah tidak percaya kau telah pergi selama-lamanya. Namun di luar bidang kuasa ku untuk mengawal soal nyawa, ajal dan hidup.

Kita bertemu buat kali pertama di lapangan kapal terbang Pulkovo pada musim panas 2010. Perwatakan  kau yang periang dan ceria membuatkan manusia disekelilingmu berasa senang, tidak memerlukan masa yang lama untuk kita berteman rapat. Sungguh dunia menangis saat kau pergi.

Aku masih ingat semasa Azri dan batch mereka baru tiba di St. Petersburg, aku menyambut mereka. Seperti biasa, kami sediakan masakan buat mereka yang baru tiba ke bumi yang sangat asing. Petang itu, aku membawa Azri untuk membeli beberapa keperluan makan. Aku masih ingat mukanya yang ketakutan, keluar tanpa passport, kerana passport pada masa itu ada pada pihak universiti untuk urusan visa.

Sekian lama kita bersahabat, aku dapati kau mempunyai perwatakan yang berbeza dari yang lain. Di dalam usrah kita aku dapat memerhatikan bahawa kau mempunyai hati yang lembut, begitu mudah mengalirkan air mata saat mendengar pengorbanan ibu bapa juga tazkirah berkenaan dengan dosa. Saat aku berputus asa jika teman lain tidak dapat menghadiri usrah, kau tetap hadir, memberi semangat agarku tidak berputus asa.

Aku sangat kagum dengan perwatakanmu, kesolehan juga kejujuran. Hari berganti hari, tahun berganti tahun hubungan kita semakin akrab. Setelah setahun kau bukan lagi adik ursahku, kau menjadi rakan se-usrah dan kau pula menjadi naqib dan memimpin usrah bersama adik-adik yang lain. Hati ku bangga, aku gembira melihat perubahan dirimu yang sungguh ketara.Teringat salah satu tazkirah yang kau sampaikan di dalam usrah kita, aku masih ingat ketika itu kau baru sahaja kehilangan sejumlah wang dari dalam bank. Kau berkata sambil menangis  “Mungkin kita mendapat ujian disebabkan kita telah lama tidak mengadu pada Allah dan tiada hubungan dengan Allah”. Sungguh aku kagum dengan peribadi dirimu.

Azri merupakan peminat Chelsea, kadang-kadang aku akan datang ke biliknya jika ada perlawanan penting. Dia juga sangat minat bermain DOTA, namun tidak pernah mengabaikan pelajaran dan tarbiyah. Azri adalah adik usrah yang soleh dan sangat mudah berubah, setelah beberapa tahun usrah bersama, beliau sering menemaniku ke Moscow untuk menghadiri daurah. Begitu juga pada cuti semester musim panas, kami akan berprogram bersama. Azri juga sangat aktif dalam aktiviti persatuan, beliau menjadi bendahari MESSP ( Malaysian Engineering Student of St. Petersburg ) ketika aku di tahun akhir. Azri juga meminati frisbee, dia juga sering membantu untuk mengadakan futsal mingguan di universiti.

Dan sungguh aku rindu mendengar luahan hati mu menceritakan masalahmu padaku. Aku sudah menganggap kau seperti adik kandung ku sendiri. Kita bersama men-tarbiyah diri dan sesama sendiri, St. Petersburg dan Moscow menjadi saksi, keazaman kita menghadiri usrah dan daurah, semata-mata untuk mencari redha Allah. Sungguh aku rindu saat-saat indah kita berukhuwwah, bersama-sama mengejar kereta api untuk menghadiri nadwah, nangis tawa kita di dalam dakwah. Kau teman yang sentiasa hadir memberi ku kekuatan. Semasa aku telah menamatkan pengajian kau utus surat buatku, aku menangis sediri membacanya di dalam kapal terbang.

Ku buka suratmu semula.

Ke hadapan Syed Ahmad Fathi,

Tujuan ana tulis surat ini, sebab ana tahu, ana tak mampu cakap benda yang ana tulis ini depan anta. Sedih sangat, kadang-kadang sampai termenangis bila fikir kita dah nak berpisah. Pertama dan selama-lamanya ana nak mintak maaf banyak-banyak kat anta, sebab banyak buat salah, bahan, mengata, cakap anta guna dalil sama je (smiley), tapi ana rasa kita boleh "bahan-membahan" antara satu sama lain tu sebab kita ddah terlalu rapat dan selesa dengan anta, dah terasa macam abang sendiri. Plus, anta jugaklah naqib 1st ana, yang memperkenalkan ana dengan usrah, banyak tarbiyyah ana daripada nakal-nakal dulu, dah jadi baik sikit walaupun belum baik dan soleh macam anta, tapi ana masih cuba untuk memperbaiki diri untuk jadi mukmin yang lebih soleh dan tolong doakan ana walaupun lepas ni anta dah takde , doakan ana untuk terus tsabat di jalan ini, meneruskan kerja dakwah dan tarbiyah kat sini. Terima kasih banyak-banyak atas jasa anta dan syukur sangat pada Allah yang telah mempertemukan kita di St. Petersburg ini, dan memberikan hidayah kepada ana untuk berubah di bawah didikan anta. Ana doakan supaya anta di kurniakan redha Allah dan diberi ganjaran syurga di akhirat kelak, dan semoga terus soleh dan tsabat di jalan ini. Selamat menempuh alam baru, alam pekerjaan dan semoga baitul muslim yang bakal di bina, diberkati Allah dan berkekalan sehingga ke akhir hayat. Semoga dikurniakan anak-anak yang soleh/solehah dan comel-comel (smiley). Harap kita boleh berjumpa lagi di Malaysia, tapi still ana akan merindui anta di sini , rindu lawak-lawak anta yang kadang-kadang hambar tu, rindu masakan anta walaupun kari je selalu masak, rindu nak main bola dengan anta walaupun ana selalu kena marah sebab flop, dan yang paling rindu sekali, rindu nak usrah dengan anta lagi. You are my 1st and the best Naqib so far (Hazrul pon best jugak*smiley*). Uhibbuka Fillah! Selamat tinggal. Anyeong ~ Sehingga ketemu lagi. 

Ukhuwwah fillah abadan abada (ayat Wafi).

Sincerely,
Azri/ Matyi

Membaca suratmu aku tersenyum sendirian. Seolah-olah kau sedang bercakap dengan ku, dengan jenaka-jenaka kita yang selalu. Surat ini akan sentiasa hidup bersamaku, meski aku harus terima yang kau sudah tiada.

Aku juga rindu jaulah kita ke Scandinavia, menjelajah bumi Allah mencari ikhtibar buat bekalan di perjalanan. Kabin kecil di dalam kapal semasa pelayaran menjadi saksi, kita bersama duduk sebentar bermuhasabah mendengar kau memberi tazkirah. Bagai mana aku mampu lupa? Bagaimana pula aku mahu teruskan lagi saat kau sudah tiada? Semasa cuti musim panas, kita bersama-sama mendaki Bukit Larut bersama ahli usrah, juga menziarahi rumah mu di Titi Serong, Parit Buntar. Bilakah masanya kita mampu ulanginya kembali?

Aku terkedu pagi itu mendapat berita kau telah tiada. Seolah tidak percaya, hati ku menjerit menangis, adakah ini mimpi? Lebih terkilan aku tidak dapat melihat wajahmu kali terakhir, aku tidak dapat bersama menguruskan jenazahmu kerana kekangan kerja. Aku hanya mampu bersolat dari jauh, mendoakan kau tenang disana. Kau terlalu muda, namun apakah daya kerana ajal tidak mengenal usia. Khabar mengatakan kau berpuasa pada hari itu, dan kemalangan motosikal berlaku selepas kau sudah menyelesaikan solat Isha’ di masjid, sedikit sebanyak aku bersyukur. Allah mengatur pengakhiran yang baik buatmu. Lebih mengusik hati apabila melihat profile picture facebook mu, gambar kita bersama saat kau dan Rauff datang beraya di rumahku.

Kau lah teman, sahabat, rakan usrah, teman dakwah, kau adalah anugerah. Moga kau bahagia disana bersama Sang Pencipta, ceritakanlah kepada Dia, kisah ukhuwwah kita di dunia.

Dalam ingatan:

Muhammad Azri bin Aminuddin
18 Disember 1991 - 4 April 2016


Rabu, 30 Mac 2016

Toward meaningful life


This article is meant for those who are searching meaning in life. Maybe you already graduated from a prestigious institution, landed a good job. You earn good money, and can provide your family enough. But yet, there is a small spot inside your heart longing for meaning. All that you already have seems cannot satisfy the needs, it kept you awake at night. What was the thing that really missing?

You need a cause.

There are causes for everything, it is the reason for existence. For example, a pencil. The need for human to write cause the pencil into existence, this is the reason why we have pencils. But if, say that all people can write using keyboard and want to write using keyboard, then pencil will cease from existence. It cease because it no longer has a reason to exist.

Then come you. You are much more tricky than pencil. You have emotion, talent, means of communication, you can think. But fundamentally, it is the same.  You exist, thus you need a reason for existence. Or we shall term it as cause for human. Actually the need, something that you felt missing from your life is a psychological thing. To satisfy that psychological void, you should have a cause in life, one that does not related to material things. The cause that will satisfy your void is by giving service to other people.

Do you still remember the feeling when you give something without expecting something back? When you offer to help your teacher carry his/her book? When you stop your car and give way for a pedestrian to pass? When you help your junior solving math? When they accept your help, they smile, and thank you, suddenly wonderfulness fill your tummy. You felt better, you felt that people can rely on you. You feel great. It is by giving, and providing service to others that we will feel fulfilled.

One way of giving is enabling the less unfortunate part in our society to have better education. In other words, be a volunteer, teach the kids, our future generation. You will find that the void in you ceasing fast, you will find meaning when you look them in the eyes. You will overwhelm with happiness when you knew you contribute to their success. You feel more humane. You contribute to the betterment of the world. A great historian, Howard Zinn once said ‘I had a modest goal when I became a teacher. I wanted to change the World’, and that exactly what teacher does. They change the world.

Teaching is one part of it, that you might feel useful. If it does not suit you there are tones more way to give and contribute to society. You can donate blood, run a charitable event for the orphans, feed the homeless and etc. But bear in mind, it has to be a constant, otherwise the void will reappear.

So when you can’t sleep at night in the weekend after a busy tired week, you ended up staring at the ceiling. Ask the question, what was the one thing that I can give to my society. Think deeply. Once the sun shine the light in the next morning, change your midnight thought to action. Go out and contribute. Fill that void. Live meaningfully.     


Rabu, 23 Mac 2016

Kritik terhadap model ekonomi : Kapitalisma dan Komunisma


Artikel ini merupakan kesimpulan awal terhadap pembacaan dan penelitian terhadap dua model ekonomi yang sentiasa bersaing dan diperkatakan, model ekonomi yang sering menjadi perbandingan, dan dijadikan alternatif jika salah satu dari nya gagal. Jika berkesempatan kita mungkin boleh mempertimbangkan untuk membincangkan model ekonomi yang ketiga iaitu model ekonomi Islam.

Saya mengambil kira ekonomi sebagai cabang 'muamalat' yang mana ia tidak ditentukan secara 'qat'ei' , membawa maksud ia boleh disusun mengikut kemampuan akal manusia. Islam walaubagaimanapun menetapkan asas kepada sistem ekonomi dimana prinsip keadilan ditegakkan, pemansuhan riba, dan juga membanteras penindasan. Ekonomi adalah sistem pengurusan harta, perdagangan, jual beli bagi menjamin kesejahteraan hidup manusia. Kerana ekonomi adalah cabang muamalat, pembaharuan dalam sistem ekonomi tidak boleh dikatakan sebagai bidaah.

Model ekonomi yang pertama, iaitu model kapitalis lahir dari rasa tidak puas hati pedagang-pedagang yang merasakan mereka tidak bebas dalam menjalankan perniagaan. Sistem ini menolak monopoli golongan monarki, dan juga sistem feudalisme. Hasil kerja yang menjadi rujukan utama bagi sistem ini adalah tulisan ahli ekonomi dari Scotland, Adam Smith pada tahun 1776 dengan bukunya yang bertajuk The Wealth of Nation. Sistem kapitalis menggalakkan kebebasan pasaran (free market), mengiktiraf pemilikan harta (private property). Ini bererti pasaran harus dibuka secara sama rata tanpa ada monopoli oleh entiti monarki atau syarikat yang mewakili kerajaan. Dan manusia bebas memiliki harta.

Namun semua sistem tidak sempurna, hakikat ini bukan kerana masalah sistem itu sahaja, tetapi berbalik kepada manusia itu sendiri. Kerana akhirnya manusia yang akan menjalankan sistem ini, adalah manusia yang tidak sempurna, ia akan menyebabkan sistem mudah diseleweng. Sistem ekonomi Islam sekalipun jika dijalankan oleh manusia yang mempunyai kepentingan peribadi akan melahirkan satu sistem yang menindas.

Ekonomi kapitalis pada mulanya menolak penindasan golongan monarki yang memerah hasil bumi dari hasil kerja rakyat, namun akhirnya sistem kapitalis sendiri melahirkan penindasan. Akibat dari kebebasan pemilikan harta dan kurangnya kawalan terhadap pasaran, syarikat besar mula mengeksploitasi golongan pekerja, kapitalisme juga melahirkan konsumerisme. Penindasan terhadap golongan bekerja / kaum buruh dapat kita lihat di negara-negara ketiga (third world country), dimana pekerja bekerja dalam keadaan yang dhaif dengan gaji yang rendah.

Penindasan terhadap kaum buruh ini melahirkan idea yang lebih radikal dalam menuntut keadilan ekonomi bagi manusia. Kaum buruh disebut sebagai proletariat oleh Karl Marx dan Friedrich Engels dalam tulisan mereka The Communist Manifesto pada tahun 1848. Core idea dalam pemikiran komunisme adalah perjuangan golongan proletariat menentang golongan elit kapitalisme yang disebut sebagai bourgeoisie, ia merupakan perjuangan kelas (class struggles). Idea yang sangat radikal ini bukan sahaja menolak pemilikan harta dan pasaran terbuka, tetapi juga menolak agama.

Walaupun komunisme membawa idea yang sangat radikal, ia diterima oleh sebahagian manusia kerana mereka tertindas dibawah sistem kapitalisme. Seperti kapitalisme yang lahir dari perjuangan menolak penindasan, iaitu penindasan golongan monarki dan sistem feudalisme, komunisme juga lahir dari perjuangan menolak penindasan, dalam kes ini penindasan golongan elit kapitalis atau disebut sebagai bourgeoisie. Antara negara yang berjaya mengimplimentasikan idea Marx dan Engels adalah Russia dan China. Russia berubah kepada sistem Komunisme hasil Revolusi Bolshevik dan menyingkirkan Tsar Nicholas II. China berubah dari sistem dinasti kepada Komunisme yang dipimpin oleh Mao Zedong.

Sistem ekonomi komunis mengharamkan pemilikan harta, semua perniagaan adalah kepunyaan kerajaan, dan rakyat diberi pemilikan harta sama rata. Soviet pada mulanya mengalami kepesatan kemajuan ekonomi, hingga berjaya mendahului Amerika dengan menghantar angkasawan pertama ke orbit bumi, iaitu Yuri Gagarin. Namun kerana sistem ini memusatkan kuasa politik kepada hanya seorang manusia, ia akhirnya bertukar kepada sistem diktator. Sistem komunis Soviet runtuh pada tahun 1990 dan Russia berubah mendekati sistem kapitalis kembali. China juga akhirnya gagal mencapai pertumbuhan ekonomi, setelah kematian Mao, China hanya menggunakan nama Komunis tetapi mengamalkan sistem ekonomi kapitalis.

Ahli ekonomi moden seperti Daron Acemoglu dan James Robinson mengemukakan teori bahawa kemajuan ekonomi adalah berkait rapat dengan sistem dan institusi politik. Dimana sistem politik yang sentiasa mempunyai check and balance, transparent dan mengutamakan kepentingan keseluruhan rakyat. Kuasa untuk membuat keputusan tidak hanya terletak pada seorang manusia tetapi dikongsi oleh semua segmen masyarakat. Perkara ini akan membawa kepada keputusan yang menguntungkan orang ramai, bukan kepentingan individu atau kumpulan tertentu.

Kesimpulannya, tidak kira apa juga sistem yang digunakan ia terdedah kepada penyelewengan kerana sifat manusia yang tamak. Salah satu cara untuk memastikan sistem yang dipilih tidak diseleweng adalah menghadkan kuasa pemerintah, pemerintah perlu berada dibawah undang-undang. Dan segala keputusan negara hendaklah dibuat secara kolektif, serta pemusatan kuasa kepada individu atau kumpulan tertentu perlu dihalang.