Ahad, 8 Mei 2016

Kuala Lumpur International Book Festival (KLIBF) 2016




Saya berkesempatan ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2016 yang diadakan di MAEPS, Serdang. Berbanding dengan lokasi yang dipilih sebelum ini, iaitu di PWTC, saya kira perubahan PBAKL ke Serdang adalah langkah yang sangat tepat. Tempat parkir yang lebih selesa, juga ruang makan yang lebih bervariasi antara penambahbaikan yang sangat bernas.

Namun disebalik pembaharuan fizikal ini, saya tidak nampak perkataan 'antarabangsa' diterjemahkan dalam senarai pempamer. Kebanyakan booth jualan hanya menyajikan penerbit dan pengedar buku tempatan. Dewan-dewan besar juga diberikan kepada pempamer tempatan.

Dewan pameran antarabangsa saya kira merupakan dewan pameran yang paling hambar. Terdapat satu booth dari penerbit dari negara China, manakala booth lain mempamerkan buku akademik dari penerbit seperti Thomson-Reuters dan sebagainya.

Tidak dinafikan ada booth yang menjual karya international seperti MPH, Popular, Gerak Budaya namun karya non-fiction yang dijual sangat terhad. Kebanyakannya memfokus kepada novel sahaja. Sekiranya ada pun non-fiction yang ada tertumpu kepada politik, autobiografi, dan keewangan. Sangat sukar mendapatkan buku-buku non-fiction terkini, sedangkan ia mempunyai genre yang lebih luas dari 3 genre tersebut. Buku-buku bestseller yang tersenarai dalam New York Times Bestseller juga sangat susah didapati.

Saya tidak nafikan ada buku yang menjual karya international seperti booth pengedar dari Singapura, booth KL book distributor, namun ia sangat sedikit dan tidak melambangkan 'antarabangsa'. Sudah tiba masanya pihak PBAKL melamar penerbit-penerbit besar dunia dalam industri buku menyertai PBAKL. Jika kita mempunyai pempamer dari Penguin, Bantam books atau Harper-Collins , saya kira tiada siapa yang akan mempertikaikan perkataan 'antarabangsa' dalam PBAKL.

Siapa yang masih belum ke PBAKL2016 anda masih mempunyai masa sehingga 9 Mei ini. Jangan lepaskan peluang!

Tiada ulasan: