Sabtu, 21 Mac 2009

BTN Mac 2009


Setelah hari berganti hari , minggu bertukar minggu , bulan berubah bulan dan tahun lama hilang dan muncul tahu baru tiba saatnya menempuhi kursus kenegaraan. Pada mulanya perspektif saya pada kursus ini adalah membosankan dan akan penuh dengan 'tocer' dan sebagainya.

Pendaratan kami ke Kem Bina Negara Meru pada 16 Mac disambut oleh para jurulatih yang diketuai Pak Rani dan angkatannya. Setelah diberikan taklimat bermulalah kursus kami secara rasmi. Pada awalnya kami disajikan dengan pembentangan kertas kerja yang agak membosankan namun penuh dengan maklumat dan pengetahuan. Setelah 4 kertas kerja dibentangkan fasa seterusnya adalah LDk.

Kumpulan saya telah diketuai oleh En. Zulkifli Harun sebagai fasilitator. Beliau merupakan seorang yang mahir mengendalikan LDK membuatkan kami sekumpulan tidak bosan malah bertambah gembira dan bersemangat untuk melakukan perbincangan. Ahli kumpulan yang terdiri dari kaum melayu , india , dan cina juga sangat mesra memberi kerjasama yang baik menjadikan sesi LDK bertambah lancar.

Apa yang tidak dapat dilupakan semasa sesi LDK adalah ketika sesi pengenalan dan personaliti diri. Apabila megetahui saya berasal dari sekolah agama En. Zul bertanya sekiranya saya digoda oleh perempuan di luar negara. Saya menjawab bahawa kita sebagai warga Malaysia yang beragama Islam harus mempertahankan maruah diri , agama dan negara..perlu mempunyai 'stand' dan pegangan kukuh sesuai dengan objektif kursus BTN. Suasana menjadi gamat seketika kemudian beliau mula bertanya kepada ahli kumpulan mengenai pandangan mereka. Ahli kumpulan perempuan kebanyakannya menyatakan mereka hanya percaya 30% , 40% dan 50%
. Manakala kebanyakan peserta lelaki menyatakan keyakinan mereka terhadap pendirian saya. Alhamdulillah. Walau bagaimanapun saya berdoa agar ALLAH memberi kekuatan dan perlindungan kepada saya jika berjaya melanjutkan pelajaran nanti.

Saya merasakan Kursus ini sangat berguna dan bermakna . Dan sepatutnya seluruh rakyat Malaysia mengikutinya. Bagi saya ia telah memperjelaskan mengenai perlembagaan , kontrak sosial , perkara 153 , perkara disebalik Tragedi 13 Mei dan sejarah pembinaan Malaysia. Seterusnya dapat mengelakkan salah tafsir serta mewujudkan persefahaman dan keharmonian antara kaum.

Apa pun saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada barisan jurulatih Pak Rani , Pak Meon , Pak Ja'far dan Kak Aisyah kerana sentiasa bersabar melayan kerenah kami serta tak dilupakan Tuan Syukri Adnan yang banyak memberi bimbingan dan dorongan semoga usaha Kalian dirahmati ALLAH. Begitu juga fasilitator saya En. Zul yang memberi penerangan yang mantap sepanjang sesi LDK. Ucapan terima kasih juga kepada semua ahli kumpulan satu yang begitu baik dan berkerjasama Syafiq , Loqman , Muzamel , Farhan , Spoobalan , Cheing Loo , Filzah , Khadijah , Fasihah dan Nurus sehingga berjaya meraih tempat kedua dalam pertandingan lagu patriotik. Tahniah diucapkan.

Akhir sekali saya ingin mengucapkan selamat maju jaya kepada rakan2 di intec yang mengambil jurusan kedoktoran dan arkitek . Semoga selamat sampai ke Ireland dan UK dan semoga berjaya mencapai impian masing2. Kepada rakan2 di MIAT isnin ni kelas math selamat belajar semula.

4 ulasan:

Fawwaz Saleh berkata...

dah pegi BTN shbt sorang ni

camna bila digoda?
bagus jawapan nta,ana yakin ngan nta dan kita kena minx byk2 iman kita sentiasa terjaga..

lagu patriotik dpt no2 ek?
lepas ni boleh buat album lagu patriotik

Syed Ahmad Fathi berkata...

mana ada kne goda lagi la.
..itu baru soalan je.
minta2 ditetapkan iman dihati.

Fawwaz Saleh berkata...

oo..silap paham
tp xkan xpernah kena
kata kacak,baik dan ntah apa2 lagi la

abdullah luqman osman berkata...

hmm. moga allah tetapkan hati dan keimanan kita. jadikan setiap sesuatu sebagai semngat untuk terus membangankan syiar islam. moga allah bersama nta.