Sabtu, 11 April 2009

Kem Penghayatan Solat SRIK 2009



"Hey budak2 ni ajar budak darjah satu lagi senang , dah darjah 5 pun perangai tak ubah-ubah" kata Ustaz Fatah selepas sesi LDK1 melihat pelajar2 belari-larian. Riuh rendah jadinya sekolah dek budak2 yang tak reti duduk diam. Maklumlah budak2.

Kumpulan LDK saya pelajarnya pintar2 semuanya. Salah seorangnya merupakan adik classmate saya waktu di sekolah ini. Semuanya sudah pandai belaka menghafal bacaan2 solat. Tetapi sewaktu LDK hanya ALLAH je yang tau kenakalan budak2 ni. Panjat sana , lari sana ..tapi tak terasa marah pun di hati. Yang ada cuma gembira . Terdetik di hati "Haha..dulu pun aku macam ni la".

Kem ini sangat penting dalam memastikan pelajar mempunyai asas yang kukuh dalam agama. Kerana solat melupakan tiang Ad-Deen. InsyaALLAH pelajar yang mempunyai asas ini akan lebih terjaga dan tidak terpengaruh dengan pengaruh2 dahsyat yang melanda pelajar2 sekolah di Malaysia.

Alhamdulillah ALLAH bagi sedikit masa untuk menjadi fasilitator dalam program ini. Walaupun tidak mengikuti program sepenuhnya kerana kekangan kerja tapi masa yang sedikit ini rasanya sangat berharga.Lama sudah rasanya tak balik ke sekolah rendah. Walaupun pelajar2 dan guru2 sudah berganti tapi ustaz2 lama yang ada menyegarkan semula memori sekolah rendah.

Bersembang dengan Ustaz Fatah mengenai memori2 lama membuatkan saya terasa rindu kepada kawan2 lama. Sudah 6 tahun berlalu. Kawan2 yang dah 'lost contact' pon ada. Apabila berada dalam posisi ustaz2 melihat budak2 berlari2 barulah faham patut la ustaz selalu marah2 dulu. Apa pun di doakan agar Sekolah Rendah Ibnu Kathir dapat terus komited melahirkan pelajar2 cemerlang akademik dan akhlak. InsyaALLAH.

2 ulasan:

abdullah luqman osman berkata...

Haha..dulu pun aku macam ni la.

bukan hang teruk agi ker?? haha

Syed Ahmad Fathi berkata...

mana ada..
aku kecik2 pon dah baik dah.