Selasa, 16 Februari 2010

Itu adalah cinta


Sofya melihat ke dalam mata jernih berwarna 'hazel'. Bayi seberat 2.5 kg itu di peluk erat. Dia mengharapkan anaknya itu membesar dengan sihat. Tiada ibu yang waras menginginkan keburukan kepada permata hatinya.


Aizat membesar sebagaimana kanak-kanak lain. Nakal , manja , suka bermain. Segala-galanya normal. Belajar juga normal baginya. Dari tadika ke sekolah rendah. Dari sekolah menengah ke universiti. Kasih sayang ibu berkorban bagi melihat anaknya berjaya dalam hidup. Biar pun membesarkan seorang anak bukanlah mudah seperti membela ikan atau kucing.

Segala budi pekerti , akhlak dan peribadi dibentuk. Kesusahan mencari rezeki tidak pernah di ungkapkan mahu pun di tunjukkan kepada Aizat .

Entah dimana silapnya . Bukan kehendak seorang ibu mahu disisihkan. Bukan juga seorang ibu itu mahu jasa tulus ikhlasnya di balas dengan kemewahan. Cukuplah secebis kasih sayang sebagaimana layaknya seorang ibu.

Memang sifat manusia mudah lupa. Meningkatnya usia manusia tidak lagi mengingati peristiwa pengorbanan seorang ibu di kala dia bayi dan kanak-kanak. Apabila bertemu pasangan hidup Aizat merasakan hidupnya telah sempurna. Cinta seorang wanita. Itulah cinta yang di rasakan pelengkap hidupnya walaupun cinta itu baru dijumpai.

Sedangkan cinta dan kasih sayang ibu selama belasan tahun langsung dilupakan. Seolah-olah tidak pernah berlaku. Kini Sofya termenung di rumah orang tua-tua. Termenung di mana silapnya mendidik seorang anak. Memikirkan di mana nilai cinta yang di curahkan selama ini. Cintanya kepada anaknya tidak pernah pudar. Kerana cinta ibu bukan cinta biasa. Cinta ibu lah yang meletakkan Aizat di tempatnya sekarang. Itulah cinta.

8 ulasan:

[['izzat ibrahim]] berkata...

peringatan yang baik ni fathi..


*(apesal ko gune nama aizat, terasa sikit aku..)

thanks 4 da tazkirah.

abid abdi berkata...

bgs izat terasa.. ingt dah keras hati . heheh

ang dah pandai menulis cerpen erk...

Fathi Baik berkata...

hahaha.
pandai la sgt.
aku kesian kat blog ni dan bln2
x update.
aku main tulis je la pape.
ko anak soleh izat mana
bleh gune nama ko.haha.

taqie berkata...

cerpen pendek tapi full of good messages..
may Allah bless u :)

[['izzat ibrahim]] berkata...

to albo :

anta baru tahu ke albo?

abid abdi berkata...

tak la baru sgt.. dah lama bersahabat

isshokemmei berkata...

cerpen yg mantap... haha... ada bakat buat novel nih.... :)

asal Aizat? terasa Aizat Jamil Khir nnti...

the berkata...

Top website designing company in India, Nashik provding world class website design and solutions.
Nashik Website Designing, Nasik Webpage Design, Nashik Website Design, Nashik website company, SEO Company Nashik, Nashik Website Development Services