Rabu, 19 Januari 2011

Memandang sebuah kehidupan




Sepuluh tahun yang lalu aku hanya seorang budak sekolah . Hidup berlegar disekitar sekolah.Ilmu yang diterima lebih kepada suapan.Apa yang diajar oleh guru di sekolah itulah ilmu yang di telan. Banyak perkara yang diajar dihadam lebih melalui hafalan berbanding pemahaman. Dan kadangkala apa yang dihafal itu tidak pun di fahami.

Sepuluh tahun sebelum sepuluh tahun di sekolah pula aku hanya seorang anak kecil. Saat itu yang aku kenal hanya ibu dan ayah. Kakak dan adik. Hidup berlegar-legar di rumah dan berkepit dengan ibu. Bila rasa ibu tak ada atau rasa tidak selamat yang aku tahu adalah menangis. Selepas menangis keadaan akan kembali tenang bagi ku.

Aku telah melepasi sepuluh pertama dan juga sepuluh yang ke dua. Kini aku berada di permulaan sepuluh yang ketiga.Sepuluh yang ketiga adalah waktu yang tidak kurang pentingnya kerana di tempoh ini akan berlaku banyak perubahan yang akan menentukan kehidupan pada sepuluh yang keempat.

Di tempoh ini akan bermula pelbagai perkara baru yang tidak ada pada sepuluh pertama dan sepuluh kedua. Di tempoh ini akan bermula percintaan , pekerjaan , perkahwinan. Bermula kesedaran tentang keewangan , kehendak kepada permilikan harta dan material. Di tempoh ini kita akan berdepan dengan pilihan dan keputusan yang harus dipilih sendiri tanpa ada lagi suapan.

Kerana pentingnya hidup pada sepuluh yang ketiga ini maka lebih penting lagi bagi kita untuk memahami hakikat sebenar kehidupan. Kerana jika tidak jelas hakikat ini maka kita akan tersasar semasa membuat pilihan dan keputusan. Terjatuh dan mungkin tersesat pada sepuluh yang seterusnya.Maka apakah hakikat kehidupan kita?

Hakikat kehidupan kita terkandung dalam Surah Az-Zariyat ayat ke 56. Bacalah ayat ini dengan pemahaman yang matang dan serius.Bukan pemahaman ketika di sepuluh yang pertama atau kedua. Pentingnya kita jelas akan hakikat ini bukan sahaja dapat menjamin kehidupan kita sepuluh tahun lagi.Bahkan dapat menjamin kehidupan kita beratus ribu tahun lagi. Wallahualam.

11 ulasan:

✿ismi:Nauratul Nadiah✿ berkata...

Semoge kehidupan di sepuluh tahun ketiga,keempat dan seterusnye diberkati dan diredhaiNya~

two beginnings berkata...

tentang sepuluh :)

tinahamzani berkata...

syed!!~..suka bce..haha..

.::: mr IQ :::. berkata...

sepuluh tahun ke-3 aku.... adakah masih sama dengan sepuluh tahun ke-2?

perkongsian yg menarik...

muaz berkata...

menyentuh jiwa dan perasaan ana...
jazakallah fathi

Husna berkata...

:) nicee.

Akmal Sabri berkata...

kawin??

gen13's peers berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
gen13's peers berkata...

very nice..
mohon izin untuk copy agar dapat direnungkan bersama..
maaf.. jazakallahu khairan..
moga Allah redha!

BaiTiL a'tiQa berkata...

N3 Bermakna...

"Allah di Hati"

azurinalikediz berkata...

moga redha Allah bersama kita setiap masa.. insyaAllah :)