Khamis, 23 Februari 2012

Perpaduan yang mustahil



Saya sangat harapkan penulisan ini dikritik dan dicaci secara ilmiah sekiranya dirasakan tidak betul atau tidak sesuai.

Isu perpaduan di Malaysia merupakan satu isu yang tidak pernah selesai. Sebelum merdeka , pasca merdeka tak pernah menyaksikan isu ini berjaya ditangani. Debat YB Khairy dan saudara Rafizi baru-baru ini sedikit sebanyak ada menyentuh asas ketidak-paduan masyarakat Malaysia.

Walaupun saya bukanlah yang paling arif dalam isu ini. Tidak memegang Diploma atau Degree dalam Political Science . Tetapi Malaysia tetap tanah air saya. Baik buruknya tiada tempat yang lebih selesa saya duduki di dunia selain Malaysia.

Kita terasing sejak bayi hingga tua. Masing-masing di comfort zone masing-masing. Bermula dari tadika , sekolah dan universiti jarang sekali berjumpa. Apatah lagi bersosial dan bersahabat.

Kadang-kadang saya tertanya. Adakah dengan menghapuskan hak istimewa orang melayu akan menyebabkan orang melayu terus mundur dan tidak akan maju? Adakah menghapuskan SJKC akan menyebabkan orang cina hilang bahasa dan budaya mereka? Atau hilangnya SJKT akan menghilangkan kebolehan kaum india?

Kadang-kadang saya juga kecewa dengan sikap terlalu mengagungkan ketuanan melayu yang akhirnya melahirkan generasi yang biadap dan tidak mampu menghormati orang lain. Bukan menafikan hak melayu. Tetapi adalah tidak adil hanya menghormati hak sesuatu kaum tetapi membiadabi hak yang lain.

Saya juga pernah terbayang jika saya dilahirkan dalam keluarga cina atau india. Apa perasaan saya melihat hanya orang melayu yang istimewa? Apa pandangan saya terhadap orang melayu?

Namun adalah tidak adil juga sekiranya hanya orang melayu yang melepaskan hak istimewa mereka. Kaum lain juga perlu berlaku adil dengan melonggarkan sekatan kearah perpaduan. Contohnya SJKC dan SJKT. Namun perubahan yang perlu dilakukan tidak lah boleh dilakukan dengan drastik . Perlu ada penerangan dan perbincangan yang sekata dan menyeluruh agar tidak menimbulkan sebarang ketegangan kerana isu ini adalah isu yang begitu sensitif.

Kita memang dilahirkan berbeza dan tidak akan mungkin sama.Tetapi disebabkan kita tidak sama tidak bererti kita tidak boleh bersama. Oleh itu selagi kita tidak dapat menerima perbezaan , bertolak ansur dalam beberapa perkara  dan menghilangkan semua sekataan yang membezakan ini perpaduan mustahil untuk dicapai.

4 ulasan:

Annisa berkata...

Assalamualaikum,

They forgot how to love someone else :)

Love unites people.

Tanpa Nama berkata...

Yet the muslim political scientist must ask himself a simple question: is he any different from non-muslim political scientists who have identical degrees, university posts, and publications? The honest answer is 'no'.

The muslim is the standard 'believer' in Islam, but his political science is non-muslim.

The muslim 'faithful' and the non-muslim political scientist live in the single individual side-by-side and are the cause of much confusion. And when this schizophrenic 'Muslim political scientist' sets out to pronounce on 'the political theory of islam' and the 'the Islamic state', the confusion is worse confounded.

----------------------------------
reference from "In pursuit of the power of Islam" - by Kalim Siddiqui - In the chapter of Beyond the muslim nation-state.


Sekadar perkongsian... :)
Hanya yang benar2 memahami islam shaja mampu menyatukan muslim and even non-muslim.

ZuL-FaQaR berkata...

Mind opening.

"Differences always put us in the risk of war" (Prof. Tariq Ramadhan).

Prnah sembang dengan kawan dari Korea, ttg Malaysia as multi racial country. He could'nt even believe that we can harmoniously living together. Plus he also hold an extreme opinion that multiracial country won't even be possible as he citing his country as an example.

Betul isu ini memang kompleks dan jika tidak cuba ditangani pasti akan membawa mudarat yang lebih pada masa hadapan.

Ddalam kes ini kita lihat masalah banyak berpunca daripada polisi yang direka dan digunapakai oleh negara kita pada masa dulu. Kita mungkin tak sedar tetapi itulah 'power' ssesuatu polisi yang digubal.

We will not succeed in promoting so called unity unless we start to choose the best policy maker for us.

(Wow, now politic really does important).

Unknown berkata...

wah2.. syeikh fathi.. ni lah dia calon2 future PM kite nanti.. =) selamat berjuang akh...