Isnin, 16 April 2012

Bekalan di sepanjang jalan dakwah



Penulis: Mustafa Masyhur
Tajuk asal: Zadun ala thoriq
Penerbit: Dewan Pustaka Fajar
Terjemahan oleh: Ahmad Hasan bin Mohd. Nazam dan Mohd. Nizam bin Mohd Ali

Sepanjang menempuhi jalan hidup dalam usaha membawa semula manusia kembali kepada Allah. Kita akan menemukan jalan yang panjang. Jalan yang memerlukan pengorbanan baik dari segi masa , tenaga , harta bahkan nyawa. Jadi bagi insan yang berazam untuk menempuhi jalan ini perlulah mempunyai bekalan secukupnya.

Andai tidak cukup persediaan dan bekalan mungkin langkah akan terhenti di pertengahan. Usaha akan terbantut apa bila di halangi ujian dan semangat akan pudar apabila menghadapi kecaman dan tohmahan. Oleh itu sedikit panduan dinukilkan oleh Sheikh Mustafa Masyhur buat kita semua agar amalan yang dilakukan dapat terus berjalan dengan istiqamah dan berterusan.

Di antara bekalan yang digariskan adalah doa.

'Dan Tuhanmu berfirman : "Berdoalah kepadaKu nescaya akan aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk ke neraka Jahannam dalam keadaan hina dina" (Surah Ghafir:60).

Doa merupakan bekalan dan tanda kerendahan kita dengan Allah. Dengan  berdoa kita akan merasa lebih yakin dan dekat dengan Allah. Kita tidak merasa keseorangan dalam menghadapi ujian dan cabaran.

Sememangnya buku ringkas ini sesuai dijadikan panduan apabila kita mula merasakan kejemuan. Bila diri terasa letih dengan perjuangan. Bila hati resah dan sangsi akan perjuangan. Berhentilah seketika untuk mencari dan mengumpul bekalan. Agar diri sentiasa segar dan bersedia untuk berkerja dan beramal.


5 ulasan:

fakhrullah berkata...

Anta ada buku ni?

fakhrullah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Muhammad Radhi berkata...

doa..

Syed Ahmad Fathi berkata...

@fakhrullah pinjam kai .amik atas polka dia time datang moscow.

Azizan Azfar berkata...

moga himmah tu ada pada permulaan, pertengahan n pengakhiran...