Khamis, 17 November 2016

Catatan Baitul Muslim 12



Kita selalu berkongsi sisi-sisi kebahagiaan dalam hidup kita, manakala masalah, kepahitan, dan kesakitan kita simpan buat diri kita sendiri.

Setelah tiga hari bekerja, dan berjauhan dari zaujah dan anak, terasa rindu. Tambahan minggu ini merupakan minggu yang sibuk, bangun awal pagi, hampir setiap hari meeting back-to-back, kerja sehingga lah pagi semula. Saya tak mahu mengeluh tentang kerja, bagi saya sibuk lebih baik dari tidak sibuk, kita meningkatkan diri. Mendapat pengalaman baru. Tiada perkara yang berharga yang murah harganya. Semuanya perlu pengorbanan dan masa.

Saya mengambil anak agak awal hari ini, mungkin kerana tidak dapat menahan rindu. Seperti biasa saya di sambut dengan senyuman-nya. Tiap kali selepas 3 hari saya bersyukur dia masih mengingati muka saya. Masuk saja kereta anak berumur satu tahun ini diam sahaja, melihat wajah saya tanpa berkelip, seolah-olah dia sudah dewasa dan ada perkara yang ingin diberi tahu. Setiap minggu saya lihat anak perempuan saya membesar dengan begitu pantas. Ada sahaja perkembangan baru. Hari ini gigi nya sudah bertambah menjadi enam berbanding hanya empat tiga hari yang lalu.

Petang itu dia tidur nyaman. Setelah penat bermain bersama atuknya yang datang sebentar dari Kuala Lumpur. Sejam itu lah masa saya untuk mandi dan menyiapkan kerja-kerja rumah seperti membasuh baju dan pinggan. Hujan turun petang itu, dia akhirnya terjaga. Menangis.

Saya mengambil dan memeluknya, mungkin mimpi buruk saya kira. Saya gosok belakang badan nya sambil mendukungnya keluar rumah. Kami berdua bersama melihat hujan petang itu. Saya hendak bersembang dengan nya, tetapi dia baru berumur satu tahun, masih belum boleh bercakap. Namun, tanpa percakapan dan suara, kami masing-masing merenung melihat hujan. Saya terasa nyaman, seolah-olah kami umpama teman lama. Saya hulurkan tangan untuk merasa hujan yang menitik dari tepi atap, dia melihat kemudian mengeluarkan juga tangan nya. Seolah-olah saya dan dia sama-sama baru belajar mengenali hujan.

Kadang saya termenung sendiri, dikala kesibukan, dan anak yang pantas membesar. Apa yang sempat saya isikan ke dalam dirinya?

Tiada ulasan: