Isnin, 29 Julai 2019

"Adik" nak beli nasi lemak?




Sedar tak sedar tahun depan saya akan menyambut tahun kelahiran ke-30. Masa merupakan satu dimensi misteri, kadang satu jam terasa panjang, kadang satu jam terasa begitu lama dan menyiksakan, masa ukurannya relatif. Manusia sering bercita-cita kembali ke masa silam, namun kita sudah kehilangan Stephen Hawking sebelum beliau sempat mencipta mesin masa. Selama 29 tahun ini banyak telah berlaku dan dilakukan. Saya sudah menghabiskan pengajian di tadika, sekolah, dan universiti. Sudah berkerja di beberapa buah syarikat. Sudah berkahwin dan mempunyai anak. Terasa sudah tua, dan tiba masanya saya merenung kembali sedalamnya hakikat kehidupan. Kadang kala hidup terasa begitu indah, lengkap, misteri yang menyenangkan. Adakalanya ia gelap, pedih dengan perpisahan dan kematian. Begitulah roda kehidupan berputar, dan roda emosi memutar hari-hari yang berlalu.

Namun kini saya dalam dilema, apabila membeli barang di kedai dan warung, akak dan makcik masih memanggil saya "adik". Saya dilema, adakah saya ditakdirkan kekal muda?

Tiada ulasan: