Selasa, 5 November 2019

Pemuda & Cita-Citanya



Sejarah kagum dengan pemuda yang besar cita-citanya. Kadang cita-cita pemuda dilihat tidak realistik, terlalu ideal, bahkan mungkin mustahil di mata pe-tua, kerana kurangnya garam yang pernah dimakan mereka. Namun pemuda dengan dadanya yang menyala terus menggerakkan cita-citanya, menang atau kalah, lambat atau pantas, praktis atau idealis, biarlah ia ditentukan oleh mutiara takdir.

Kadang-kadang aku bertanya juga pada diri, masih adakah padaku cita-cita pemuda. Atau kini aku hanya robot biologikal, yang berulang-alik dari katil di rumah ke kerusi di pejabat. Hidup sekadar hidup, mati sekadar mati, tidak ada amal di bumi. Aku juga tahu, cita tanpa amal itu palsu, cita tanpa peluh lelah akan kalah, cita tanpa usaha adalah sia-sia.

Semalam api cita-cita yang sekian lama terpadam sedikit menyala, apabila diajak bercerita dengan adik-adik yang hidup mereka disulami sukar dan derita. Mereka dibela oleh seorang pemuda, seorang pemuda yang begitu setia pada cita-citanya, seluruh hidupnya dia serahkan pada cita-cita, tanpa ada baki untuk dirinya.

Anak-anak itu dibawa kemana-mana, seolah itulah anak-anaknya, meski dia sendiri belum berumahtangga. Pendidikan mereka diurus, jiwa mereka diisi, dan yang paling penting cita-citanya diwariskan. Ketika orang lain sibuk mengira syiling, dia asyik dengan cita-citanya, memberi harapan kepada anak-anak 'generasi terbuang'. Di susun kelas-kelas tidak formal, dari kelas mengoperasikan mesin kilang, kelas berenang, hinggalah kelas bahasa Tamil. Baginya anak-anaknya istimewa, tidak mahu dia merasa rendah di hadapan dunia.

Moga yang Esa memberikan dia syurga, atas lelah dan usaha. Ketika dunia mengatakan tidak, pemuda tidak langsung berganjak, membawa cita-citanya lebih tinggi, lebih tinggi dari janji-janji perebut kerusi. Walau disuruh kalah, dia pantang mengalah, ketika diberi api oleh dunia, dia pergi menyalakan jiwa-jiwa.

Benarlah cita-cita Umar. Ketika manusia lain mengharapkan bangunan berisi emas dan permata, dia mengharapkan bangunannya diisi dengan pemuda-pemuda yang kuat cita-citanya, agar boleh diutus mengubah dunia.

Biar dunia menjadi saksi cita-cita pemuda.

Tiada ulasan: