Sabtu, 19 Jun 2021

Dunia Tidak Lagi Seperti Dulu: Perginya Cikgu Abu Bakar Hamid

 

Gambar Cikgu Abu Bakar Hamid bersama saudara Abdullah Afifi dari laman Facebook Abdullah Afifi.

Pada 18 Jun 2021, laman Perlis FM memberitakan bahawa:

"Abu Bakar Hamid atau Lebih dikenali sebagai DJ Bakar Hindustan  (Mantan DJ Perlis FM) telah meninggal dunia pada Subuh tadi. Di fahamkan jenazah beliau akan dikebumikan di Mata Ayer, Perlis. Semoga diampunkan segala dosanya diterima segala amal kebajikannya serta moga ditempatkan beliau dikalangan orang yang beriman dan beramal soleh. Al-Fatihah."

Menurut Sheera, anak kepada Cikgu Bakar, beliau menghidap darah tinggi dan kencing manis, pada hari kejadian Cikgu Bakar diserang stroke. Menerima perkhabaran sedih ini, bahawa Cikgu Bakar telah kembali ke rahmatullah amat meruntun hati kecil saya. Selain seorang DJ, beliau adalah seorang guru, Cikgu Bakar akan datang bertemu kami para pelajar di sebelah petang di Ma'ahad Attarbiyah Al-Islamiyah (MATRI) untuk mengajar subjek Pendidikan Seni Visual.

MATRI tidak ada cikgu khas untuk subjek Seni Visual, jadi Cikgu Bakarlah yang mengisi kelompongan ini dan membuat kelas bersama kami secara separuh masa. Kebiasaannya Cikgu Bakar akan datang membawa sedikit cucur udang sebagai penarik buat kami para pelajar. Kerana beliau tahu pada sebelah petang kami suka bermain dan bersukan. Jadi, kadang kami tak mai kelas seni beliau sebab hendak bermain bola di padang.

Tangan Cikgu Bakar memang berseni, kami biasa akan meneka-neka apabila dia mula mewarna kertas menggunakan berus air. Takda siapa boleh teka apa yang dia lukis, tapi makin lama, makin banyak warna yang dia tambah, kami semua kagum, wow. Beliau juga banyak berjenaka dengan kami disamping perwatakan rockers beliau dengan rambut yang panjang menyebabkan kami cepat mesra. Senior saya, Siddiqi, mendengar berita ini berkongsi:

"Bulan ini, kisah kesedihan kedua. Pemergian seorang 'guru' dalam bidang kesenian. Lukisan pertama Cikgu Bakar yang saya paling ingati adalah air sirap di dalam bungkusan plastik. Lukisan yang menjadikan kami dahaga, betul-betul nampak macam air sirap walau hanya 5 minit disiapkan. Cikgu Bakar sesekala ajarkan Bahasa Hindustan. Baginya Hindustan adalah bahasa pertamanya dan Bahasa Melayu adalah bahasa keduanya. Katanya dia lebih banyak gunakan Bahasa Hindustan semenjak dari kecil lagi. Semoga Allah SWT tempatkan Cikgu Bakar dikalangan hambanya yang soleh dan dimasukkan ke Syurganya."

Saya yang tidak berseni ini pun berjaya mendapat pangkat A2 dalam subjek Seni Visual semasa SPM berkat didikan penuh kemesraan dari beliau. Walaupun saya tidaklah bekerjaya dalam bidang seni visual, tetapi bakat seni kadang kala ada juga datang apabila melukis dan mewarna bersama anak-anak di rumah. Sampai hari ini saya masih simpan berus seni visual saya dahulu, water color saya telah buang sebab dakwatnya sudah keras setelah berbelas tahun disimpan.

Cikgu Bakar juga merupakan guru seni buat kakak saya, Syarifah Nabihah. Kakak saya sering mengikuti kelas seni Cikgu Bakar di tingkatan 4 dan 5 tetapi tidak mengambilnya sebagai subjek peperiksaan SPM. Saya dahulu juga tidak yakin untuk menduduki subjek Seni Visual semasa SPM, maklumlah tangan tak berseni. Tetapi Cikgu Bakar memujuk, katanya tidak mengapa, dia akan membantu projek SPM saya. Seingat saya, projek saya dahulu untuk SPM adalah membuat arca trofi dengan skulptur orang sedang bermain skateboard. Ibu saya juga masih ingat saya ada membuat arca di belakang rumah ketika cuti. Alhamdulillah keputusan boleh dikatakan cemerlang walaupun tiada bakat. Cikgu Bakar merupakan satu-satunya cikgu yang bertukar kad dengan murid menurut kakak saya, kad ini masih disimpan oleh beliau.

Kad Cikgu Bakar yang disimpan oleh kakak saya, pesan cikgu "Hidup jangan jadi sate!"

Antara pelajar lain yang rapat dengan Cikgu Bakar adalah junior saya, saudara Abdullah Afifi, beliau berkongsi:

"Innalillahi wainnailaihirojiun. Telah perginya Cikgu Bakar yang sangat aku sanyangi. Cikgu Bakar mengajar kelas Pendidikan Seni Visual di MATRI, Perlis. Setiap 2 bulan sekali aku akan call dia tanya khabar. Semoga beliau ditempatkan dikalangan orang yang beriman."

Saya pernah juga call beliau dahulu beberapa tahun selepas keluar sekolah, sebelum beliau menukar nombor, setelah beberapa tahun keluar sekolah ternyata beliau masih mengingati suara saya, anak muridnya. Beliau mengungkapkan kerinduan untuk bertemu semula semua anak-anak muridnya. Saya ada menerima berita beliau sakit dan cuba mencari nombor talifon beliau, saya cuba hubungi tempat kerja beliau yang lalu, namun tidak berjaya. Tidak sempat untuk bersembang buat kali terakhir.

Antara pelajar-pelajar Seni Visual MATRI tahun 2006-2007 bersama-sama saya adalah Saiful Islam Izraei, Abdullah Affan Nashiron, Huzaifah Zarullail, Ikhwan Mahadzir, Umar Muhajir, dan Najmi Abdul Rahim. Affan kini sudahpun menjadi cikgu seni, beliau berkongsi:

"Kisah Cikgu Bakar adalah kisah seorang guru yang bukan cikgu. Jika tidak kerana cikgu, mungkin saya tidak menjadi cikgu seni hari ini. Terima kasih cikgu. Al-Fatihah."

Sama-sama kita utuskan doa buat cikgu kita yang telah pergi. Hilang satu lagi permata yang mustahil untuk dicari ganti, yang pernah mengisi kehidupan kita. Setiap kali menerima berita pemergian guru, hati saya sering termenung dan bergumam "dunia ini sudah tidak lagi seperti dahulu".

Tiada ulasan: