Ahad, 13 Mac 2016

Why nations fail


Penulis: Daron Acemoglu & James A. Robinson
Penerbit: Crown Business, 2012



Buku ini membincangkan satu tajuk yang sangat menarik, mengapa sesetengah negara menjadi miskin dan mengapa sesetengah yang lain menjadi kaya. Buku ini cuba memberi penerangan berkenaan dengan permasalahan ini dengan berhujah bahawa keupayaan ekonomi sesebuah negara berkait rapat dengan model politik negara tersebut, manakala faktor-faktor lain seperti budaya, geografi sebagai tidak signifikan.

Buku ini juga membincangkan critical junction, dimana peristiwa besar yang mengubah perjalanan sejarah sesebuah negara. Institusi yang lahir dari peristiwa ini akan mencorak keupayaan ekonomi negara tersebut. Ia merupakan sambungan kepada teori kapitalis moden yang dipelopori Adam Smith. Mengetengahkan kapitalis sebagai model ekonomi paling baik dan mentafsir semua model ekonomi selain kapitalis sebagai extractive dan tidak sustainable.

Sustainable economy memerlukan kemajuan teknologi, yang memerlukan perubahan (constant change). Perubahan dari cara lama ke cara yang baru. Pemikiran lama ke pemikiran baru. Proses peralihan ini akan memberi kuasa ekonomi dan politik kepada muka baru. Oleh sebab itu, ia sering ditentang oleh golongan elit dalam sistem politik sedia ada.


Dalam mempertahankan hujah ini pelbagai kajian kes telah di bincangkan mengambil kira pelbagai negara dan empayar zaman silam dan hari ini. Kajian yang diketengahkan meliputi masyarakat Neolitik, Empayar Inca dan Aztec, Empayar Rom, England, US, China, Korea dan banyak lagi.

Acemoglu & Robinson juga mengetengahkan bahawa kejayaan ekonomi atau kegagalan ekonomi tidak mutlak dan boleh berubah dengan berubahnya keadaan politik. Sistem politik yang lebih plural dan demokratik akan melahirkan pertumbuhan ekonomi yang sihat dan sustainable, ia akan menghasilkan inovasi dan juga creaative destruction dimana cara lama diganti dengan teknologi baru yang lebih efisyen.

Ini bermakna negara yang sedang membangun seperti Malaysia juga boleh rosak sekiranya sistem politik mula rosak. Acemoglu & Robinson mengetengahkan bahawa kuasa politik yang mutlak dan tidak di imbang akan membawa kerosakan. Dalam erti kata lain jika seorang pemimpin dengan sewenang-wenangnya boleh memecat dan melantik portfolio-portfolio utama negara seperti Ketua Polis, Peguam Negara, Gabenor Bank, Ketua SPRM, supaya kegiatan memasukkan hasil negara ke dalam poket sendiri mereka berjaya akan melahirkan negara yang miskin dan gagal.

Acemoglu & Robinson memberi contoh apabila presiden Zimbabwe mengistiharkan central bank sebagai bebas pada 1995 tetapi gabenor bank merupakan orang yang dikawal presiden, kadar inflasi meningkat dengan drastik. Inflasi bermula dengan 20 peratus, meningkat 140 peratus pada 2002, 600 peratus pada 2003, dan 230 juta peratus pada 2008! Menyebabkan wang kehilangan nilai dan ekonomi lumpuh. 

Dalam erti kata lain kuasa politik yang absolute dan tiada check and balance akan menghasilkan polisi yang korup dimana hasil negara hanya akan mengalir ke poket-poket segolongan elit yang memperjuangkan kepentingan peribadi. Akhirnya mereka akan menjual aset-aset negara yang akan mengakibatkan ekonomi lumpuh sepenuhnya.

Satu bacaan yang baik dan mencabar minda!

Jumaat, 26 Februari 2016

The Kite Runner


Penulis: Khaled Hosseini
Penerbit: Riverhead Books
Tahun: 2003

"Awak boleh berbahasa Pashtun?" tanya saya. Mukanya sedikit terkejut, kami makan di meja yang sama. Saya menemani isteri ke majlis pernikahan kawan nya. Salah seorang jemputan, adalah warga Pakistan - Afghanistan.

"Saya adalah bangsa Pashtun, tapi bagaimana awak boleh tahu berkenaan dengan Pashtun? Biasanya orang Malaysia hanya tahu negara kami sahaja, Afghanistan". Saya tersenyum, cuba mencari jawapan yang tidak berbaur riak. "Ermm. Saya suka membaca".

Saya masih ingat perbincangan malam itu. Sejak itu saya sangat ingin belajar lebih mendalam berkenaan Afghanistan, apa yang berlaku. Saya masih ingat ketika saya masih kecil, tentera Soviet ketika itu telah berjaya dikalahkan, mereka berundur dari wilayah Afghanistan. Dunia Islam bergembira dengan kejayaan Mujahiddeen. Tapi sayang, mereka kemudian berperang sesama sendiri.

Saya secara jujur tidak gemar membaca novel, namun tulisan Khalen Hosseini ini satu pengecualian. Ia merupakan karya fiksyen namun berlatar belakangkan sejarah non-fiksyen.

Novel ini mengisahkan kisah hidup seorang warga Afghanistan, dari kecil, hingga dia terpaksa berhijrah ke Amerika Syarikat apabila perang meletus. Ia berlatar belakangkan Afghanistan sebelum sistem raja digulingkan, kemasukan penjajah Soviet, perang saudara, hingga lah Amerika Syarikat campur tangan dan kerajaan baru pasca perang terbentuk.

Antara isu yang saya kira sangat baik dihayati yang di bawa dalam novel ini adalah berkenaan dengan diskriminasi kepada bangsa Hazara. Bangsa Hazara yang mewarisi genetik Mongol Tartar dan Uzbek dianggap sebagai bangsa yang hina. Oleh kerana mereka berfahaman Shiah, mereka juga ditekan oleh bangsa Pashtun yang berfahaman sunni yang menguasai ekonomi, politik dan sosial,

Apabila Taliban memerintah, mereka telah melaksanakan hukuman yang keras, sehingga Islam di salah anggap sebagai agama yang sangat keras dan kejam. Mereka turut melakukan pembunuhan beramai-ramai keatas bangsa Hazara, juga membakar kampung mereka. Khaled Hossaini, dalam pembawaan nya , berjaya melukis bagaimana, semua manusia adalah sama, dan kita harus belajar hidup bersama.

Kisah yang dibawa juga berkenaan dengan Amir, Hasan, Ali, Rahim Khan penuh dengan nilai kekeluargaan, kasih sayang juga persahabatan. Beliau berjaya memanipulasi emosi pembaca dengan kisah yang penuh debaran, kesetiaan dan pengkhianatan. 

Novel ini seolah-olah membawa harapan baru kepada Afghanistan setelah sekian lama dicengkam peperangan dan dinafikan kemajuan.

Zendagi migzara.

Khamis, 18 Februari 2016

Mencari buku terpakai

Assalamualaikum,

Saya sedang mencari buku terpakai bagi judul-judul buku berikut:

1. A Universe from Nothing: Why There Is Something Rather Than Nothing
by Lawrence M. Krauss

2. Educating from the Heart by Aostre N. Johnson

3. Lost Islamic History: Reclaiming Muslim Civilization from the Past
by Firas Alkhateeb

4.  Who Speaks For Islam?: What a Billion Muslims Really Think
by John L. Esposito

5. World Order by Henry Kissinger

6. The Disasters Darwinism Brought to Humanity by Harun Yahya

7. Das Kapital by Karl Marx

8. Mein Kampf by Adolf Hitler

9. Pale Blue Dot by Carl Sagan

10. The Fabric of the Cosmos by Briane Greene

11. The Quarter-Life Breakthrough by Adam Smiley Poswolsky

Jika anda ingin menjual buku kepunyaan anda, atau mempunyai kenalan yang ingin menjual, atau anda punya cara untuk mendapatkan nya dengan harga yang rendah boleh lah membantu dengan menghubungi saya. Terima kasih.



Ahad, 31 Januari 2016

Cikgu, saya nak drop Addmath



Akhirnya tiba waktu yang aku sangat harap ia tidak berlaku, aku perlu pergi meneruskan kehidupan ke alam baru. Selepas ini tiada lagi suasana kemeriahan, riuh rendah pelajar yang mewarnai hidup. Ramai juga pelajar yang datang berjumpa pada hari terakhir. Ada yang mahu bergambar, ada yang datang meminta maaf dan mengucapkan selamat jalan, juga yang memberi hadiah dan surat perpisahan. Namun, yang paling membekas di hati adalah apabila datang seorang pelajar menyapa.

"Cikgu" seorang pelajar memanggil. Dia menyorok disebalik pintu, seingatku aku mengajarnya ketika dia di tingkatan satu, subjek matematik.

"Saya dengar cikgu nak pindah, saya ada 50 sen sahaja. Cikgu ambil lah, hadiah dari saya" sambil menyerahkan kepingan duit syiling 50 sen kepada ku. "Terima kasih" jawabku sambil tersenyum padanya. Dalam hati saya menangis.

Sebenarnya aku telah jatuh hati dengan kerjaya pendidik. Kerjaya yang aku kira sangat mulia, mengajar di sekolah agama tidak semewah mengajar di sekolah kebangsaan, pengorbanan yang diperlukan adalah lebih besar. Masih aku ingat tahun lalu.

Aku bersiap-siap untuk pulang, sudah lewat petang, setelah semuanya dimasukkan didalam beg, dan dikumpulkan buku untuk dibawa pulang, aku ke pejabat untuk menghantar claim bulan itu. Waktu itu aku masih lagi guru sementara, gaji dibayar mengikut hari.
Semasa di pejabat untuk menghantar dan mengisi claim, datang seorang pelajar.
"Cikgu saya ada soalan add math nak tanya". Aku melihat jam, sudah hampir jam 6 petang.

"Mana soalan?" jawab ku berseloroh. Terus dia hilang kemudian membawa kertas masuk pejabat. Hati ku sayu, tak sampai hati untuk berkata " Nanti kita bincang dalam kelas". Aku pun berkata padanya " Kamu duduk di kelas mana? Lepas habis urusan pejabat cikgu datang". Dia lantas memberitahu dan kembali ke kelasnya.

Petang itu aku pulang lewat. Hati ku sayu semula.
Mereka disini beberapa kali bertukar guru. Ada ketika beberapa bulan berlalu tanpa guru. SPM pula tinggal beberapa minggu. Maklumlah sekolah agama rakyat tidak mendapat bantuan kerajaan. Gaji kecil sahaja untuk guru. Jadi, guru selalu sahaja berhenti.
Tapi petang itu hati ku sayu, pelajar seperti ini gagal bukan kerana mereka malas. Mereka dinafikan hak untuk mendapatkan guru. Guru yang mampu setia mengajar dengan gaji yang rendah. Guru yang mampu berkorban. Air mata ku menitis dalam kereta petang itu. Aku juga keluaran sekolah agama rakyat. Guru ku dahulu juga gajinya rendah, tetapi anak muridnya dapat masuk universiti di luar negara dengan biasiswa. Sekarang tiba giliran ku pula, menangis. Aku mahu melihat anak-anak dalam rahim tarbiyyah ini terjaga akademiknya. Tidak merasa lekeh dan rendah diri bila keluar sekolah nanti.

Bagi ku mengajar merupakan satu kepuasan bukan sekadar pekerjaan. Mereka bukan aku lihat sebagai pelajar, tetapi sebagai anak-anak sendiri. Pernah juga ketika dalam satu kelas lewat petang seorang pelajar bertanya kepada ku.

"Cikgu dah lewat petang ni, cikgu tak nak balik ke? Cikgu tak sayang kat baby cikgu?"

Sebenarnya dia mahu balik awal dan tidak mahu menyiapkan latihan. Aku ketika itu baru beberapa hari mendapat anak sulung. Aku menjawab. "Kamu pun anak cikgu". Dia tersipu malu dan kembali membuat latihan.

Di ketika lain seorang pelajar datang berkata "Cikgu, saya dari dulu lagi fail Fizik, cikgu tak berputus asa ke dengan saya?" Aku menganggap kalian ibarat anak sendiri. Bagaimana seorang ayah mampu berputus asa dari berusaha untuk melihat anaknya berjaya?

Sesiapa yang menjadi guru matematik tambahan, ayat yang anda akan sentiasa dengar dari para pelajar adalah "Cikgu, saya nak drop addmath" Tugas guru bukan hanya perlu mengajar, guru juga perlu memberi motivasi kepada anak-anak didik agar berjiwa kental dan berani menyahut cabaran. Tidak kalah sebelum berjuang. Andai ada peluang, aku ingin menjadi pendidik lagi.

Jumaat, 29 Januari 2016

Tumbuhlah tinggi mencapai angkasa



Masih segar dalam ingatanku saat kawanan burung terbang selepas subuh
Embun pagi masih basah dan mentari juga belum tumbuh
Ku gagahkan diri pada awal waktu merentasi sempadan negeri yang jauh
Ku rintis pagi agar dapat bersama anak-anak ku bersama melentur buluh

Hari-hari kita lalui bersama mengembara ke muara ilmu
Aku gembira saat melihat anak-anak ku petah membaca wahyu
Aku mahu menyiapkan kalian untuk mentadbir dunia yang kian buntu
Agar kalian mampu menjadi generasi cemerlang yang baru

Jika keras bicaraku padamu saat kita besama dalam perahu ilmu
Bukanlah membekas kan luka menjadi nawaitu
Cuma mahu melihat anak-anak ku pantas tidak keliru
Agar tidak tersesat dalam perjalanan jauh menuju alam yang baru

Aku ingin kalian tumbuh besar menjulang tinggi ke angkasa waktu
Biar pucuk naik tinggi hingga ke persada langit biru
Aku ingin kalian terbang bebas laksana sang helang sedang memburu
Dengan sayap keimanan dan ilmu menjadi pemandu

Jangan kalian anak-anak ku hanyut dengan arus longkang dunia
Pegang eratlah tangan - tangan sesamamu merentas remaja
Ketahuilah bukan kata manusia yang membuatkan kau mulia
Tetapi tangismu di tikar sujud yang akan membantu kalian di sana

Hari-hari yang kita lalui kini harus ku simpan di dalam kotak memori
Berat hatiku untuk meninggalkan kalian anak-anak ku sendiri
Seolah-olah usia tidak pernah cukup untuk di isi dengan ilmu dan bakti
Cinta ku masih tertinggal di dalam ruang ini seolah tidak mahu pergi

Aku merenung jauh melangkaui ufuk lapangan sawah jingga
Pergi ku meninggalkan kalian bukan kerana terluka
Bukan juga kerana benci dan tidak cinta pada anak-anak semua
Masakan aku lupa pada kalian barisan pewaris agama

Tanganku akan sentiasa menadah doa kepada kalian anak-anak ku tercinta
Tumbuh lah tanpa ragu dengan penuh semangat dan ilmu bercahaya
Moga satu hari nanti masa akan membawa kita kembali bertemu gembira
Sehingga waktu itu tiba ku pohon ampun atas semua dosa-dosa

Sekolah Menengah Agama Ibrah
Jumaat 29 Januari 2016.

Ahad, 24 Januari 2016

MATRI : Nasihat buat Guru & Apa yang tersisa setelah 9 tahun



"Kalau macam ini perangai kamu, ustaz yakin Allah tak akan bantu kamu masa peperiksaan" ujar seorang ustaz yang meletakkan semula tangan nya kebawah, tidak jadi mahu menampar mukaku. Ustaz yang berbadan gempal, berkaca mata, bibir tebal dan rambut tersikat rapat itu memandang wajahku dengan penuh kebencian. Aku masih ingat detik itu, ia sering berputar dalam ingatan ku, setiap kali ia bermain semula dalam kepala, aku tidak dapat menolak dari bertanya, "Siapakah ustaz ini yang boleh menentukan bantuan Allah kepada hamba-hambanya?".

Ya, aku akui zaman menduduki PMR bukan merupakan zaman terbaik ku. Aku masih terlalu muda untuk faham soal hidup, soal tarbiyah. Apatah lagi soal dakwah. Remaja muda yang masih mencari erti dan belajar dari kesilapan-kesilapan. Sesetengah guru tidak dapat menerima pelajar sebegini, suka memberontak, mereka di golongkan sebagai pelajar bermasalah.

Namun bukan semua guru memandangku dengan kebencian.

"Fathi mari sini sekejap, betul ke teacher dengar kamu ikut kawan-kawan keluar sekolah" soal arwah Teacher Basimah di kantin sekolah. Aku malu, tidak menjawab hanya tersengih.

"Kamu ni pelajar pandai, jangan kawan dengan pelajar-pelajar yang bermasalah itu" nasihatnya lembut. Pandangan nya penuh kasih sayang, menyimbah api muda dalam diriku untuk memberontak.

Semasa di tingkatan tiga juga kami pernah bermain bola pada jam 3 pagi di dalam kelas. Seorang senior datang menegur "Wei ustaz datang, baik blah cepat". Kami ingat ia cuma gertakan kosong agar kami berhenti bermain. Rupa-rupanya warden benar-benar datang. Satu per satu dari kami mendapat hadiah. Aku mendapat satu tumbukan di muka. Bibirku pecah berdarah, seminggu rasanya baru aku dapat makan dengan normal semula tanpa ada kesakitan.

Malam itu kami didenda untuk membersihkan sekolah. Habis denda Ustaz membawa kami makan. Semasa di restoran masing-masing malu, diam membisu. Akhirnya ustaz yang order nasi goreng untuk kami. Malam itu, ustaz bercerita berkenaan hidupnya, tidak ada kata-kata yang menghina kami. Seolah-olah ustaz faham, kami sedang membesar, dan kesalahan adalah perkara biasa. Kami perlu didenda agar dapat membezakan kesalahan, bukan dihina atau di hilangkan penggantungan pada Allah. Kami perlu di tunjukkan jalan. Ustaz dan guru-guru yang seperti ini yang akhirnya menjadikan kami manusia.

Semasa tingkatan satu aku merupakan pelajar kegemaran Ustaz Abdul Hadi Osman, masih aku ingat Ustaz sering sahaja menegurku apabila jumpa di jalanan "Maza taf'alun?" , "Ila aina tazhabun?" . Ustaz senang dengan ku kerana aku antara pelajar tingkatan 1 yang baik bahasa arabnya. Aku juga senang dengan Ustaz, senyum ustaz sahaja kepadaku sudah buat aku gembira untuk 1 minggu.

Antara titik perubahan dalam diri ini adalah apabila Ustaz menegurku semasa tingkatan 3. Waktu itu aku baru dijatuhkan hukuman rotan di khalayak ramai. Cuma aku lebih bernasib baik dari teman lain dan tidak digantung sekolah. Selepas zohor Ustaz Hadi duduk disebelahku, bertanya khabar dan memberi nasihat kepada ku atas tindakan-tindakan salah ku. Dari nada nasihatnya aku sayu, aku sedar ustaz kecewa dengan ku, aku bukan lagi muridnya yang baik yang petah berbahasa Arab semasa di tingkatan satu. Aku bertanya kepada diri, sekarang aku sudah jadi siapa?

Memori-memori inilah yang masih segar dalam ingatanku setelah 9 tahun meninggalkan MATRI. Renungan kasih sayang arwah Teacher Basimah, kisah hidup Ustaz Mahadzir di restoran pada larut malam, permandangan Ustaz Hadi bersimpuh di sebelahku selepas Solat Zohor di musolla dan kasih sayang guru-guru lain, perkara inilah yang sentiasa menjadi pencorak hidupku. Ketika aku mula tersasar meninggalkan tarbiyah dan dakwah, mereka datang semula dalam bentuk memori menasihatiku. Aku sudah tidak ingat topik 2 subjek Geografi tingkatan 3 ataupun sajak bahasa inggeris dalam buku antologi tingkatan 1, tetapi sentuhan dan didikan mereka berbekas pada diriku. Nasihat mereka segar dalam ingatan.

Oleh itu, sekiranya anda kini bergelar guru ketahuilah. Bukan helaian-helaian buku teks itu nanti yang akan di ingati oleh anak didik anda dalam kehidupan mereka. Itu hanya akan menjadi ilmu akal sahaja. Sebaliknya kasih sayang dan nasihat akan mereka bawa seumur hidup mereka. Jangan pernah sekali melihat pelajar dengan kebencian. Sebesar mana pun kesalahan mereka jangan putuskan pergantungan mereka dengan Allah. Sebaliknya balaslah kesalahan itu dengan hukuman yang berbentuk kasih sayang. Agar mereka sedar mereka salah, dalam masa yang sama mereka merasakan diri mereka di sayangi.

Pelajar bermasalah hari ini mungkin doktor 10 tahun lagi, mereka mungkin menjadi Ustaz dan guru, mereka akan menjadi ibu dan bapa. Seharusnya guru melihat mereka dengan masa depan yang jauh, usia remaja penuh masalah hanyalah episod kecil dalam kehidupan mereka, episod yang bakal berlalu. 

Masa persekolahan adalah masa yang sangat penting dalam kehidupan seseorang. Masa itu akan sentiasa dikenang bahkan digenang dengan air mata. Maka isilah masa itu dengan nasihat dan kasih sayang. Jangan berputus asa dengan mereka. Nasihat kita mungkin tidak terkesan pada masa itu, ia mungkin akan memberi kesan 10 tahun lagi apabila dia sudah mula matang. Bersabarlah.

Sembilan tahun terasa sangat jauh. Andai ada kereta api masa, sungguh aku mahu berpatah balik kesana, merasai segalanya semula, meski hanya sesaat sahaja. Sungguh aku rindu.

Sabtu, 2 Januari 2016

Politik, Facebook & Kebenaran



Apabila saya menulis posting di Facebook berkenaan dengan politik, atau isu yang berlaku dalam negara. Ramai yang tersilap anggap, mereka merasakan saya percaya apa yang saya kongsikan. Walhal saya langsung tidak percaya kepadanya, tapi apa yang saya cuba lakukan adalah memberi dimensi baru terhadap sesuatu isu, dan menggalakkan orang lain berfikir secara kritikal dan membuang sifat percaya membuta tuli.

Politik dan isu-isunya bukan merupakan fakta sains. Sebagai contoh proses fotosintesis memerlukan cahaya dan karbon dioksida, ia adalah fakta sains dan menjadi kebenaran setelah dibuktikan. Tetapi posting facebook seperti "PAS bakal bergabung dengan UMNO" bukan fakta, malah dalam banyak segi ia sukar dibuktikan. Oleh itu, saya melihat berhujah panjang lebar di facebook mengenai politik merupakan satu perkara yang membuang masa seperti mencurahkan air ke laut dengan tujuan meningkatkan paras air laut dunia. Walaupun kadang kala saya membalas juga hujah sekadar melayani keinginan melakukan provokasi dan memanaskan dewan.

Namun ada perkara utama yang saya suka ketengahkan dalam provokasi posting politik saya di Facebook. Iaitu pentingnya berfikiran skeptikal dan kritikal dalam apa juga isu. Bak kata Dan Senor dan Saul Singer dalam buku mereka "Question everything". Saya tidak yakin posting saya adalah benar, malah saya tidak tahu apa yang benar, tapi saya mahu orang berfikir dan bertanya dan mencari kebenaran.

Tugas posting saya adalah melakukan provokasi agar timbul keraguan. Saya tidak mahu masyarakat mempercayai apa yang dilaporkan Utusan, Malaysiakini juga The Malaysian Insider. Saya mahu timbulkan keraguan, agar masyarakat membaca dari pelbagai sumber, mencari ilmu, dan mencari apa yang mereka rasakan kebenaran. Dengan ilmu, kita lebih dekat dengan kebenaran. Seperti kata Dr. Glade B. Curtis dalam bukunya "Knowledge is power". Semua media politik baik pro UMNO atau pro DAP atau pro PKR, akan melaporkan perkara yang menguntungkan kepentingan politik mereka, dan menyorokkan perkara yang merugikan kepentingan politik mereka. Kesan nya, masyarakat mendapat 'half-truth' bukan 'the truth'.

Oleh itu pentingnya sikap skeptikal dan kritikal. Sekiranya orang bertanya kepada saya berkenaan stand politik saya, saya akan jawab 'I sit on fences'. Ketika parti A salah saya akan sokong Parti B. Sekiranya Parti B salah saya akan sokong Parti A. 

Sekiranya PKR menfitnah menteri besar Selangor saya akan mengkritik mereka. Sekiranya UMNO menyalahgunakan wang rakyat saya akan mengkritik mereka. Sekiranya DAP menentang undang-undang Islam saya akan mengkritik mereka. Saya tidak akan melenggok mengikut hembusan angin yang di tiupkan oleh media, baik pro kerajaan atau pro pembangkang.

Sekali lagi saya ulang, saya tidak minat dengan kebenaran. Kerana saya tidak tahu apa yang benar dalam politik. Tetapi saya mahu semua orang berfikir, bertanya, mengkritik agar kebenaran dapat dicari. Setiap orang berhak mencari kebenaran dan berpegang dengan apa yang dia rasakan benar mengikut kemampuan fikirnya dan informasi yang ada padanya. Aristotle mengatakan matahari mengelilingi bumi (geocentrism) sementara Copernicus menyatakan bumi mengelilingi matahari (heliocentrism). Kita tidak mengatakan Copernicus lebih hebat dari Aristotle. Masing-masing berpegang dengan kebenaran yang sesuai dengan kemampuan fikir dan informasi di zaman mereka.

Namun isu politik bukan fakta sains ia lebih terdedah pada manipulasi media, bias, dan sensationalism. Kita perlu lebih kritikal dan skeptikal apabila mendepani isu. Sekiranya kita terus percaya, kita akan menjadi orang bodoh. Seperti orang yang menyebarkan isu penculikan wanita sebelum ini, lengkap dengan rakaman suara. Terbukti wanita itu bersama boyfriend nya. Juga isu villa Nabila, konon nya hilang secara misteri, semua orang menyebarkan nya. Apa yang hilang sebenarnya adalah kemampuan berfikir secara kritikal dan bersikap skeptikal.

Kadang kala saya melihat media pembangkang bukan melaporkan kebenaran. Sebaliknya mereka melanggar etika kewartawanan untuk membina persepsi, membuatkan saya geram dan ingin melakukan provokasi, agar masyarakat berfikir. Kita perlu masyarakat yang berfikir dan cakna dengan politik, kerana politik menentukan masa depan, cuma kita perlu bezakan antara 'politik' dan 'parti politik'.

Terima kasih kerana membaca sehingga habis. Saya hadiahkan anda video Adam Poswolsky atas kesetiaan anda membaca.

Selasa, 15 Disember 2015

Masalah pada teori evolusi



Dalam melihat kehidupan, terdapat pelbagai jenis sudut pandang dan cara fikir yang boleh digunakan. Sebahagian manusia menggunakan sudut pandang agama, sudut pandang sains, sudut pandang falsafah dan pelbagai jenis lagi. Salah satu sudut pandang yang saya kira semakin membesar pengaruhnya dalam masyarakat moden adalah sudut pandang sains.

Golongan terpelajar lebih cenderung dengan perkara yang logikal, rasional, fizikal dan boleh dibuktikan melalui penyiasatan dan eksperimen. Kebanyakan saintis barat mengimani sudut pandang ini dan mengisi ruang kosong yang ditinggalkan Tuhan dengan sains.

Namun sains sendiri bukanlah satu cabang ilmu yang pasti betul. Apa yang kita anggap sebagai fakta sains 1000 tahun yang lalu mungkin tidak dapat lagi diterima pada masa sekarang. Contohnya kajian saintis tua yang mengatakan bumi adalah di tengah dan planet lain mengorbit bumi, kita tahu sekarang matahari adalah objek di tengah manakala planet lain beredar mengorbitnya.

Sesuatu teori boleh dikatakan sebagai teori yang baik jika ia dapat memberi alternatif yang lebih logikal dan rasional berbanding dengan pemikiran dan teori sedia ada. Namun, sesuatu teori hanya akan menjadi teori sehingga ia dapat dibuktikan, barulah ia dapat diterima sebagai fakta sains.

Dalam memahami pemikiran kejadian alam tanpa campur tangan Tuhan, saya membaca pelbagai buku seperti The Selfish Gene tulisan Richard Dawkins juga The Brief History of Time tulisan Stephen Hawking. Yang pertama berkenaan dengan evolutionary biology dan yang kedua berkenaan theoretical physics, persamaan keduanya adalah mengetengahkan bagaimana kehidupan dan alam ini boleh wujud jika tiada campur tangan Tuhan.

Pada artikel kali ini saya ingin mengutarakan masalah-masalah berkaitan dengan evolutionary biology, perkara-perkara yang saya kira tidak dapat diterima sekiranya kita ingin menggantikan Tuhan dengan Sains serta menyahut seruan Atheisme. Evolusi merupakan satu proses yang sangat perlahan, bahkan perubahan yang berlaku mungkin pada skala mikro dan ia mengambil masa jutaan tahun. Saya tiada masalah dengan perkara ini, ia boleh terjadi mungkin dengan adaptasi dan mutasi, masalah yang saya hadapi adalah seperti berikut:

1. Kehidupan pertama

Sekiranya kita mahu menerima teori evolusi, bagaimana kehidupan pertama yang mungkin merupakan unisel pada skala miro itu muncul? Teori evolusi menyatakan ia berkemungkinan besar berlaku hasil tindak balas kimia. Namun ia hanyalah andaian yang mungkin sama karut dengan cerita Thor atau Superman. Sehingga hari ini tiada eksperimen yang dapat dibuat bagi membuktikan benda hidup boleh terhasil dari benda bukan hidup.

2. Kepupusan

Kita semua tentu pernah mendengar berkenaan dengan spesis burung Dodo yang telah pupus. Sekiranya hidupan berupaya untuk berevolusi kenapa Dodo tidak berevolusi sehingga ia boleh terbang dan menyelamatkan diri dari menjadi mangsa buruan. Kenapa Dodo memilih untuk pupus dari berevolusi?

3. Mengapa monyet, chimpanzee, gorilla dan orang utan masih ada

Sekiranya nenek moyang kita berasal dari spesis monyet, kenapa monyet masih ada lagi pada hari ini. Fungsi evolusi adalah untuk menjadi organisma yang lebih lengkap. Mengapa monyet tidak pupus setelah terdedah kepada natural selection seperti evolusi spesis lain.

4. Bukti fossil

Sekiranya evolusi berlaku , kenapa kita tidak menjumpai banyak bukti fossil? Mengapa tulang manusia hari ini sama sahaja dengan tulang manusia berjuta tahun lalu? Mengapa kita tidak menjumpai fossil-fossil haiwan sparuh kuda separuh rama-rama, atau separuh buaya separuh kucing. Mengapa fossil yang dijumpai sangat sedikit, dijumpai ditempat-tempat tertentu sahaja, dan kebanyakan nya palsu?

Sehingga soalan-soalan ini terjawab, sehingga itulah saya merasakan sangat sukar untuk menerima teori evolusi.

Selasa, 8 Disember 2015

Why Men Don't Listen and Women Can't Read Maps: How We're Different and What to Do About It



Penulis: Allan Pease dan Barbara Pease
Penerbit: Broadway Books, New York. 1998

Benarlah kata-kata yang berbunyi : Sekiranya anda mahukan akhirat adalah dengan ilmu, sekiranya anda mahukan dunia adalah dengan ilmu, sekiranya anda mahu keduanya adalah juga dengan ilmu! Begitu juga dalam hubungan terutamanya dengan jantina berlawanan, ia juga memerlukan ilmu.

Persepsi pertama saya pada buku ini adalah ia merupakan buku cliche yang akan hanya mengulangi tulisan John Gray dalam perkataan dan ayat yang berbeza. Saya akui, saya tersilap. Buku ini sangat provokatif, menarik dan logikal. Ia membentangkan thesis bahawa pemikiran lelaki dan wanita sangat berbeza serta membawa bukti dari kajian-kajian yang dibuat ke atas otak manusia.

Walaupun saya tidak bersetuju dengan hujjah evolusi biologi, namun kajian terhadap kemampuan otak wanita dan lelaki serta perbezaan nya merupakan satu kajian yang penting dan dapat membantu kita memahami perbezaan pemikiran spesis yang sama namun berlainan jantina.

Pelopor-pelopor gerakan feminis sedunia harus membaca buku ini. Mereka harus sedar dan mengakui bahawa lelaki dan wanita merupakan ciptaan yang sangat berbeza. Mereka mempunyai keupayaan yang berbeza, mereka berfikir dengan cara yang berbeza. Dominasi kaum lelaki pada sesetengah jenis pekerjaan dan dalam arena politik adalah bukan kerana konspirasi yang dibuat oleh kaum lelaki, tetapi ia adalah hasil dari sifat biologi yang telah diprogramkan.

Bagi mereka yang ingin berpisah atau sudah buntu mencari penyelesaian pada pertikaian rumah tangga, saya sarankan anda berhenti dahulu dari mengambil tindakan dan meluangkan masa untuk membaca buku ini. Inshallah anda akan menjadi lebih toleran dan memahami. Tahniah diucapkan kepada Allan dan Barbara Pease.

Sabtu, 5 Disember 2015

In the early hours : Reflections on spiritual and self development



Penulis: Khurram Murad
Penerbit: Revival Publications , United Kingdom

Kedengaran pintu besi asrama di ketuk oleh pengawas. Pelajar lain telah pun mengosongkan asrama, kemas berbaju sekolah. Saya seperti biasa, menjadi orang yang terakhir turun. Sementara orang lain sudah bersedia untuk memulakan sesi pembelajaran, saya turun bertuala, membawa barangan mandi, dan baju sekolah yang masih pada penyangkut baju. Tahun itu adalah tahun 2006, dan saya sudah di tingkatan 4. Pengawas asrama melihat saya dengan muka menyampah, saya bersahaja, maklumlah sekarang sudah senior.

Sementara pelajar lain sudah menunggu di kelas saya masih di bilik air untuk mandi. Namun saya kebiasaan nya  sempat sampai sebelum guru tiba untuk masa pertama. Hari itu adalah hari rabu, subjek pertama adalah pendidikan jiwa, subjek yang saya kira tidak diajar di sekolah kebiasaan. Guru kami adalah Tuan Hj. Rosdi Baharom, trainer yang sudah tidak asing lagi di Malaysia. Walaupun saya dikelaskan sebagai pelajar bermasalah, subjek itu antara yang sangat membekas dihati.

Lapan tahun selepas saya melangkah keluar dari sekolah saya masih ingat akan subjek tersebut, hingga akhirnya saya dapat membeli sendiri buku yang sering dijadikan rujukan oleh guru kami itu iaitu buku 'In the early hours : Reflections on spiritual and self development' yang merupakan koleksi kuliah Khurram Murad di Leicester, United Kingdom.

Saya mula membaca buku ini empat hari selepas kelahiran putri pertama, saya kini sudah berkahwin dan bukan lagi pelajar sekolah. Terkejar-kejar antara tugas menjaga anak, berkerja, buku ini dibaca agak perlahan dan lambat dihabiskan meskipun nipis sahaja.

Buku ini sedikit sebanyak menyedarkan saya, setelah sekian lama membaca buku worldview Barat, alignment pemikiran saya sedikit lari. Peringatan dalam buku ini terutamanya ketika membahaskan sudut pandang kehidupan sedikit sebanyak menyedarkan saya mengenai perlunya melihat kehidupan dunia dengan kacamata akhirat. Ustadh Khurram Murad juga memperingatkan kita bahawa pentingnya sikap optimistik dalam memohon apa jua daripada Allah. Beliau memetik kata-kata Sufyan ibn Uyayna, "Meskipun seseorang tahu akan hal dirinya, hendaklah dia sentiasa meminta dari Allah, kerana Allah menjawab hatta kepada permintaan iblis yang merupakan sejahat-jahat makhluk seperti yang diungkapkan dalam Surah Al-Araf ayat ke-14."

Kita juga hendaklah sentiasa menjaga niat kerana ia merupakan jiwa kepada badan, umpama benih. Kebanyakan biji benih kelihatan sama, tetapi apa yang ada di dalamnya yang akan membezakan apa yang akan tumbuh, dan buah apa yang akan dihasilkan. Begitu juga dengan niat, andai niat jahat yang tertanam, buah buahan kejahatan lah yang akan dihasilkan.

Banyak lagi nasihat-nasihat yang saya kira sangat mengesankan hati. Sekiranya anda sudah lelah mengharungi kehidupan ini, mari duduk termenung sebentar sambil menyelak halaman tulisan Ustadh Khurram Murad ini!

Ahad, 8 November 2015

Catatan Baitul Muslim 9



Erti hidup pada menerima.

Dalam sebuah baitul muslim, seperti mana rumahtangga yang lain ia memerlukan kepada kedua-dua belah pihak saling memberi dan menerima. Sekiranya satu daripada dua itu hanya memberi dan satu lagi hanya menerima, keadaan ini tidak stabil. Mungkin nampak stabil pada seketika, namun lama kelamaan ketidakstabilan akan tersirna semula.

Ya, kita sering disogokkan dengan frasa 'erti hidup pada memberi'. Perkataan 'disogok' mungkin terlalu negatif. Mungkin yang lebih sesuai 'diperingatkan'. Namun peringatan ini sering sahaja terlalu satu sudut, tidak wasatiah. Kita jarang diperingatkan akan pentingnya penerimaan dalam satu hubungan yang sihat.

Seseorang mungkin hanya mahu memberi sahaja pada zauj/zaujah nya, ketika dia diberi, dia menolak dek teringatkan bahawa tugas utamanya adalah memberi, jarang dia diperingatkan bahawa dia perlu juga menerima.

Menerima bukan sahaja memberi kenyamanan pada si penerima. Si penerima mungkin berasa dihargai, diingati dan disayangi, tetapi pemberi juga mendapat kenyamanan perasaan sekiranya pemberiannya diterima, dia juga akan merasa puas kerana dapat membahagiakan orang lain, merasa usahanya tidak sia-sia dan dihargai.

Begitu juga dalam baitul muslim, berhati-hati dalam menolak, keengganan menerima boleh memberi signal negatif pada pasangan. Misalnya, zaujah menawarkan diri untuk membuat air, namun zauj tidak dahaga dan merasakan tidak mahu menyusahkan pasangan nya. Lalu dia menolak. Signal yang diterima oleh zaujah mungkin bukan "Oh dia tidak mahu menyusahkan saya, dia sangat penyayang". Sebaliknya apa yang dirasakan adalah "Ermm nampaknya dia tidak menghargai keinginan saya untuk menawarkan kasih sayang kepadanya".

Lelaki terutamanya mempunyai fitrah suka menolak. Pertama mungkin kerana faktor ego, dengan menerima dia merasakan dirinya dibawah dan perlukan bantuan. Atau mungkin juga faktor suka berdikari dan melakukan kerja sendiri. Atau mungkin kerana dia sudah dibesarkan begitu, sebagai seorang yang independent. Namun, perlu ingat, untuk menjamin baitul muslim yang sihat, zauj perlu belajar menerima. Malah seharusnya penerimaan itu dengan senyuman dan ucapan penghargaan. Sekiranya sukar untuk melafazkan terima kasih, tulis sahaja di whatsapp, atau conteng pada kertas.

Perempuan juga mempunyai tendency untuk menolak. Terutamanya dalam bab makanan dan pakaian, biasanya perempuan lebih cerewet, lelaki mempunyai mindset 'asalkan kenyang' jadi mereka kurang memilih terutamanya bab makanan. Perlu bagi zaujah juga belajar menerima, sekiranya ditawarkan makanan yang tidak digemari, jangan terus menolak sebaliknya cuba makan sedikit, sekiranya kita dapati makanan itu tidaklah terlalu teruk dan rasa nak termuntah, eloklah kita makan perlahan-lahan, belajar untuk memakan nya. Jika selepas kita makan sedikit, sudah nak termuntah, tolak lah dengan baik tanpa melukakan hati zauj.

Apa sahaja yang diberikan oleh zauj/zaujah seharusnya kita terima dengan redha, hargai dengan ucapan penghargaan, kerana itulah kasih sayang, pemberian dan penerimaan. Hilang salah satu, ia bukan lagi kasih sayang. Moga Allah beri kita baitul muslim yang mawaddah dan sakinah. Uhibbukifillah.

Rabu, 4 November 2015

The Holocaust Industry



Penulis: Norman G. Finkelstein
Penerbit: Verso (London)
Tahun: 2000

Baru-baru ini Benjamin Netanyahu mengeluarkan kenyataan bahawa Holocaust merupakan idea Mufti Jurusalem pada ketika itu, Amin Al-Husseini. Beliau merupakan orang yang bertanggungjawab keatas pembunuhan beramai-ramai (Final Solution) sekitar tahun 1942-1945. Adolf Hitler pada asalnya hanya mahu mengusir kaum Yahudi, tetapi Al-Husseini membawa idea supaya kaum Yahudi ini dibunuh. Rujuk video.

Sebenarnya perkara ini telah lama dijawab oleh pakar Holocaust dalam buku ini iaitu Norman G. Finkelstein. Ia sebenarnya merupakan sebahagian dari propaganda Israel untuk mengaitkan Arab dengan Nazism. Usaha-usaha untuk mempromosikan Arab Nazism ini adalah usaha terancang bagi memposisikan orang Arab sebagai watak jahat dalam konflik Israel-Palestin. Apabila pandangan dunia dapat dipesongkan, Israel dapat menghalalkan segala jenayah mereka atas nama mempertahankan diri (self defence). Perkara ini walaubagaimana pun sebenarnya merupakan taktik kotor yang senang dipatahkan jika ia dilihat secara objektif. Michael Barenbaum sebagai contoh mengungkapkan "Batu yang dilempar oleh pemuda Paletin kerana marah akan kehadiran penjajahan Israel adalah tidak sinonim dengan jenayah yang dilakukan oleh tentera Nazi terhadap kaum yahudi yang tidak dapat mempertahankan diri".

Buku ini membawakan naratif menarik, perbahasan utamanya merupakan manipulasi Nazi Holocaust kepada 'The Holocaust' yang merujuk kepada fahaman bahawa kaum Yahudi adalah mangsa keadaan, mereka sentiasa dimusuhi oleh Gentile (kaum selain Yahudi) yang mahu membunuhnya. Finkelstein membuktikan bahawa Holocaust diguna pakai oleh Israel bagi menghalalkan jenayah mereka. Ia digembar gemburkan oleh media bukan ketika yahudi dalam keadaan lemah, tetapi ketika kaum Yahudi dalam keadaan kuat iaitu selepas perang pada Jun 1967. Ia dihidupkan semula, disebar, dilobi di Amerika dan di ulang-ulang agar dunia sentiasa bersimpati kepada Israel. Ia digunakan sebagai senjata untuk mematahkan kritikan siapa sahaja keatas Israel, siapa yang mengkritik jenayah Israel keatas Palestin akan dilabel sebagai orang yang anti-Semitic dan menyokong pembunuhan Yahudi ketika Holocaust dan mahu mengulanginya. Akhirnya tiada yang akan mempersoalkan jenayah yang dilakukan oleh Israel.

Dalam bab yang kedua, Finkelstein membongkar penipuan-penipuan sejarah penulisan yang di reka bagi mensensasikan Holocaust. Buku-buku seperti The Painted Bird tulisan Jerzy Koskinski dan Fragments tulisan Binjamin Wilkomirski, ditulis dan dipopularkan walaupun tidak sahih. Wilkomirski yang menulis tentang pengalaman nya semasa di kem Nazi akhirnya terbukti bahawa dia bukan lah seorang Yahudi malah semasa peperangan dia berada di Switzerland sepanjang masa! (pg. 60).

Lobi kuat dari persatuan Yahudi di Amerika menyaksikan penubuhan museum bagi mengingati Holocaust di Washington iaitu United States Holocaust Memorial Museum. Perkara ini tidak masuk akal kerana Holocaust tidak pun terjadi di Amerika. Finkelstein memberi contoh bayangkan German menubuhkan museum di Berlin bagi memperingati pembunuhan etnik Native Amerika di US, tentu saja pelik. Lebih memalukan museum ini memperingati hanya Yahudi yang mati semasa Holocaust, walhal tentera Nazi menurut Peter Novick membunuh 11 juta orang, hanya 6 juta sahaja yang dibunuh adalah kaum Yahudi. Bakinya adalah orang cacat dan juga etnik Romanian yang dikenali sebagai Gypsy. Adakah mereka tidak layak diperingati? Hakikatnya museum ini merupakan alat politik dan digunakan dalam mempromosikan Holocaust supaya dunia bersimpati dengan Israel dalam konflik Israel-Palestin.

Finkelstein juga dalam tulisan nya mendedahkan penyelewengan yang dilakukan oleh persatuan Yahudi. Selepas perang pihak German membayar compensation dalam bentuk reparations kepada individu yang menjadi survivor kepada kekejaman rejim Nazi. Walaubagaimanapun pihak Yahudi melalui Conference on Jewish Material Claims Against Germany menggunakan wang tersebut mengikut kepentingan nya dan tidak disalur terus kepada mangsa perang.

Kesimpulan yang dibuat Finkelstein dalam edisi kedua buku ini bagi saya merupakan refleksi yang paling kuat kesannya. Beliau menyingkap penipuan agensi kerajaan Amerika Syarikat, Department of Interior semasa era Clinton dalam prosiding mahkamah pada June 1996 mengenai penipuan keatas wang warga Native American sebanyak 137.2 billion USD, penipuan ini telah berjalan selama 115 tahun! Apa kelayakan US untuk menjadi jaguh moral dan mendesak Switzerland membayar pampasan kepada mangsa Holocaust? Adakah kita hanya menutup mata pada Holocaust yang berlaku di Amerika sendiri?

Khamis, 15 Oktober 2015

Ustaz Dahlan : Dakwah, Tarbiyah Dan Fikrah


Penulis : Ghazali Saad
Penerbit: Sawahijao Enterprise
Tahun: 2014

Ustaz Dahlan merupakan nama yang tidak asing bagi mereka yang telah lama mengikuti perkembangan pergerakan dakwah Islam di Malaysia. Merupakan graduan dari Universiti Baghdad, Ustaz Dahlan mula terlibat dalam ABIM Perlis sebagai wadah untuk menyampaikan dakwah di Malaysia. Beliau seterusnya mengasaskan Ma'had Attarbiyah Al-Islamiyah di Beseri, Perlis yang kemudian terkenal sebagai sekolah yang banyak melahirkan golongan dae'i yang membawa kefahaman Islam pada masyarakat di Malaysia.

Bagi bekas pelajar MATRI, buku ini pasti mengusik jiwa, membawa minda kembali memutar kenangan-kenangan tarbiyah di bumi wakafan MATRI. Sememangnya jasa Ustaz Dahlan dalam membina MATRI dalam menjayakan agenda tarbiyah sangat penting, semoga usaha beliau diterima ALLAH sebagai amal soleh. Generasi kini terutamanya lepasan MATRI, perlu membaca method dan pemikiran beliau dalam rangka untuk bergerak dalam masyarakat bagi menjayakan agenda dakwah.

Selain sejarah hidup. Penulis juga membawa penceritaan-penceritaan berkenaan dengan bagaimana Ustaz Dahlan mendidik dan memberi tarbiyah menggunakan kekuatan akhlak dan peribadi. Pemikiran dan fikrah beliau turut digarap melalui sedutan dari kuliah beliau sejak dari era 80-an.

Antara pemikiran yang dibawa adalah kepentingan empat asas utama dalam memahami Islam serta berkerja untuk Islam. Asas ini termasuk keimanan yang mendalam (Al-Imanul 'Amiq), kefahaman yang sebenar (Al-Fahmu Daqiq), kerja yang berterusan ( Amal Mutawasil) serta pengurusan yang rapi (Tanzimul Daqiq).

Selain itu, Ustaz Dahlan juga menekankan pentingnya kerja-kerja dakwah ini dipikul secara bersama dalam satu jamaah. Kerana tugas Islam merupakan tugas berat, ia tidak mampu dilaksanakan dengan sempurna jika dilakukan oleh seorang insan sahaja. Namun, seseorang itu perlu menjauhkan diri dari sifat ta'asub, merasakan kumpulan nya sahaja yang betul. Organisasi Islam perlu berkerjasama dalam titik persamaan dan berlapang dada pada perkara yang mempunyai khilaf dan pandangan berbeza.

Semoga anda menikmati buku kecil ini dan mampu beramal dengan nya!

Selasa, 6 Oktober 2015

Pemuda Islam Yang Dijanjikan



Penulis: Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi
Penerbit: Jundi Resources
Tahun: 2011

"Bagai semalam terasa kehangatan belaian tarbiyah yang begitu bersemangat."

Begitulah perasaan saya ketika menyelak helaian makalah kecil tulisan Dr. Yusuf Al-Qaradhawi  ini. Terasa begitu lama saya tidak membaca bacaan fikrah yang berjaya mengusik semangat muda, menyalakan semula lilin perjuangan dalam diri yang kian malap ditelan kegelapan zaman. Kali terakhir, saya membaca buku yang sangat menyentuh semangat muda saya adalah buku Al-Muntalaq, tulisan Sheikh Muhammad Ahmad Ar-Rasyid.

Membaca makalah kecil ini, saya dapat merasakan perbezaan penulisan yang hanya untuk mendapat royalti, dengan penulisan yang benar-benar ikhlas ingin meniup semangat perjuangan dalam diri pemuda. Ayat yang digunakan mudah difahami, puitis serta fikrah yang disampaikan juga jelas dan jernih.

Buku ini sarat dengan nasihat dan peringatan yang membasahkan jiwa serta menyedarkan insan-insan yang terlena. Antara pesanan yang saya kira amat penting adalah pentingnya kefahaman yang jelas tentang Islam. Hal ini kerana, musuh Islam berusaha sedaya upaya memesongkan kita dengan slogan-slogan yang menipu. Kekufuran dijenamakan sebagai kebebasan, kefasikan diangkat sebagai seni, juga kerosakan digambarkan sebagai kemajuan. Semuanya nampak begitu indah, namun dalam tidak sedar, ummat Islam masuk ke dalam perangkap mainan kuffar.

Dr. Yusuf Al-Qaradhawi juga menekankan pentingnya generasi muda menawan kota ilmu, menolak khurafat kerana menuntut ilmu itu satu kewajipan, dan berfikir merupakan satu ibadah. Mengikut secara membuta tuli adalah perkara yang tercela. Pentingnya berilmu sebelum beramal dan mencari bukti sebelum beri'tiqad.

Konsep kebangsaaan juga diperjelaskan dengan sejelas-jelasnya. Kita merupakan bangsa Muslim, bukan bangsa yang terpisah mengikut garis peta yang dilukis oleh tangan-tangan jahat penjajah. Setiap inci bumi ummat Islam adalah hak ummat Islam yang perlu dipertahankan, dibebaskan apabila dicerobohi. Konsep nasionalisma ini bukanlah menolak kecintaan kita pada tanah kelahiran kita, kerana Islam merupakan agama fitrah, fitrah manusia mencintai bumi kelahirannya. Namun bukanlah fahaman nasionalisma yang kita anuti itu, menyempitkan kita dari bersaudara. Nasionalisma kita lebih besar, sebesar dunia Islam yang luas.

Makalah ini sarat dengan pesan-pesan membangkitkan jiwa pemuda, tidak mampu saya tintakan semula. Anda harus membeli dan membacanya sendiri. Inshallah tidak rugi!

Isnin, 5 Oktober 2015

Mendidik Anak Cara Rasulullah



Penulis: Wendi Zarman
Penerbit: Green Dome Publications

Cuba teka, apa perasaan ketika mahu menjadi ayah buat kali pertama? Ia tidak dapat diceritakan, seperti mana kita tidak dapat menceritakan kesakitan melahirkan anak. Kerana perasaan dan rasa bukan merupakan kuantiti fizikal, ia hanya diketahui oleh orang yang merasai dan mengalaminya. Namun, secara ringkas ia dapat diceritakan, walaupun ia tidak akan sama dengan apa yang dirasai oleh insan yang mengalaminya sendiri.

Secara jujur saya berasa sangat takut, risau dari pelbagai sudut. Sudut keewangan, sudut kemampuan dan skil mendidik anak dan bermacam lagi. Hakikatnya, ia merupakan kitaran kehidupan, yang harus ditempuhi baik bersedia atau tidak. Sebaiknya kita cuba bersedia, walaupun cuba untuk bersedia dan merasa sedia itu dua perkara yang berbeza.

Secara jujur buku karya Wendi Zarman ini, saya kira isinya biasa-biasa sahaja. Sekadar 171 mukasurat tidak banyak yang dapat diketengahkan. Ia tidak datang dengan idea baru baik dari segi pendidikan mahupun cara pendidikan itu dilaksanakan. Tajuknya lebih hebat dari isinya.

Namun dalam setiap perkara pasti ada positif dan negatifnya. Karya ini walaupun tidak membawa gagasan pemikiran atau method pendidikan baru, sudut positifnya masih ada. Karya ini mengungkapkan isu dan teknik sedia ada sebagai satu refreshment kepada para ibu dan bapa.

Antara isu yang dibincangkan adalah sekolah swasta dan sekolah kerajaan, silibus agama dalam pendidikan formal persekolahan, juga cara kita memandang seorang anak. Antara yang ditekankan oleh penulis adalah cara memupuk dan mengembangkan adab anak. Adab ini termasuk adab dengan Allah, Rasul, manusia lain, alam, dan ilmu. Juga aspek disiplin anak, anak-anak seharusnya disiapkan disiplin nya merangkumi ibadah, makan, berbicara, penampilan, belajar dan lain-lain. Selain itu, buku ini turut menghuraikan nasihat Luqman Al-Hakim seperti yang difirman kan Allah didalam Al-Qur'an bersama ulasan ringkas untuk diaplikasikan pada anak-anak hari ini.

Sungguh, subjek pendidikan anak-anak ini perlu diperhatikan dengan serious oleh ibu bapa juga bakal ibu bapa. Ibu bapa dan bakal ibu bapa perlu menimba ilmu pendidikan, baik melalui pembacaan, menghadiri seminar, mendengar kuliah, agar anak mendapat hak pendidikan sebaiknya. Sekiranya kita perlu mengikuti kursus 6 tahun untuk layak menjadi doktor, adakah kita mampu menjadi ibu bapa sukses tanpa sebarang persediaan?

Jumaat, 25 September 2015

Setenang layunan lalang hijau



Sinar mentari dikala petang memancar laju
Menyirami lautan lalang saujana luas seluas kalbu
Lalang hijau pun bersinar bercahaya beribu
Sedang aku termenung melihat keagungan ciptaanmu

Perasaanku pun terbang melintasi bintang di udara
Ketenangan datang di kala masa tanpa di duga
Angin bertiup sayup dari utara 
Aku masih dalam lamunanku cuba meneka misteri buana

Sungguh nafas manusia begitu singkat
Semalam menangis merah disambut jururawat
Hari ini sudah memegang tangan isteri erat
Insan baru pula bakal terbit menyambung zuriat

Kadang perasaan kesah memikir belanja
Namun kuasa tuhan tiada yang mampu meneka
Bukankah rezekimu telah tertulis wahai manusia
Menunggu kamu berusaha memetiknya sahaja

Ketenangan datang dalam pelbagai cara
Ada kala ia menyapa dari senyuman yang tercinta
Di kebanyakan masa
Hadir ia dari keindahan semesta

Aku termenung kali ini cuba merungkai rahsia
Sinaran jingga petang membasahi mata
Apa rahsia disebalik keagungan penciptaan yang esa
Mampu menukar duka kepada ketenangan jiwa
Pipit berterbangan merentas angkasa
Sudah senja mereka pulang bersama
Awan merangkak perlahan melintasi puncak gunung
Aku masih lagi termenung

Alam memberi ketenangan yang menusuk jiwa
Lebih dalam dari apa yang mampu dipuaskan harta
Ya tuhan kuharap kekuatan dari engkau
Beriku ketenangan setenang layunan lalang hijau

From my sisters' lips



Penulis: Na'ima Robert
Penerbit: Bantam books
Tahun: 2005

Kadang-kadang kita tertanya-tanya, apa yang membuatkan seorang wanita Eropah yang mempunyai semuanya harta, kerjaya, rupa paras, kebebasan memilih untuk bersama Islam dan hidup dengan nya. Mereka bukan migran dari benua lain, mereka membesar dengan budaya barat, namun akhirnya memilih Islam.

Buku yang ditulis oleh muslimah kacukan Zulu-Scotland ini memberi gambaran kehidupan, emosi, perasaan disebalik wanita bertudung dan berpurdah di Eropah. Gambaran media yang menggambarkan wanita muslim sebagai minoriti yang tertindas, dinafikan hak, dan hidup dalam kawalan lelaki, Na'ima Robert memberi cabaran kepada pandangan ini dengan pendekatan berbeza. Disebalik gambaran buruk itu, muslimah terutamanya di Eropah hidup dalam keadaan yang baik, mereka mampu bergelak-ketawa, mempunyai masa untuk berhibur, mereka insan seperti insan lain.

Buku ini juga memberi gambaran yang lebih mendalam mengenai kebebasan wanita, yang mana selama ini 'kebebasan wanita' suaranya dipelopori golongan feminis mengikut definisi nafsu mereka sendiri. Sebaliknya kebebasan itu diertikan dengan skop yang lebih mendalam, lebih memberi kesan kepada jiwa. Islam membebaskan wanita dari kejahilan, mebebaskan wanita dari dijadikan objek seks untuk melariskan barang jualan. Wanita muslimah tidak perlu lagi mengejar kecantikan mustahil, kecantikan yang di'edit' menggunakan photoshop dan pembedahan plastik. Wanita muslimah bebas menjadi diri mereka sendiri.

Buku ini sesuai dikaji dan dibincangkan oleh golongan Feminis dan mereka yang mempunyai ideologi yang sama dengan pergerakan 'Sisters of Islam'. Satu buku yang sangat saya sarankan untuk dibaca, terutamanya buat para muslimah.

Khamis, 10 September 2015

Start-Up Nation : The Story of Israel's Economic Miracle



Penerbit: Twelve
Penulis: Dan Senor dan Saul Singer

Sepanjang pengalaman membaca buku, cara yang paling baik untuk mendapatkan buku yang bermutu adalah melalui recommendation dan review, after all you can't judge the book by its cover. Tapi kadang kala, even after recommendation dan review kadang kala kita akan dapati buku tersebut tidak menepati cita rasa dan expectation kita. Either way, kita akan dapat something dari apa yang kita baca.

Kalau mengikut 'Booklikes' saya merupakan pembaca kategori Altruist, dalam kata lain, saya suka kongsi pembacaan dengan rakan-rakan dan recommend buku jika saya dapati ia sangat menyeronokkan. Buku yang saya kira saya sering kongsikan dengan rakan lain adalah The World Is Flat tulisan Friedman dan The World Without Islam tulisan Fuller. Banyak juga buku-buku lain, tetapi saya kira dua buku ini idea-idea yang dibentangkan nya paling melekat di minda . Buku tulisan Senor dan Singer ini mungkin merupakan yang ketiga.

Berbeza dengan idea Fuller yang membincangkan percambahan dan perubahan inovasi dalam skala dunia, Senor dan Singer menumpukan case study mereka dalam skala yang lebih kecil, dan memilih satu model negara sahaja, iaitu negara haram Israel. Pendapat peribadi saya, mereka menulis buku ini sebagai promosi dan untuk menampakkan sudut baik Israel, tanpa langsung menceritakan sudut pandang negatif. Buku ini dengan kata lain, ingin mempromosikan model ekonomi Israel tanpa menampakkan unsur penindasan dan pencabulan hak. Israel seolah-olah maju dengan usaha mereka sendiri, tidak diceritakan wang berbillion yang diberikan Amerika kepada Israel setiap tahun.

Disebalik semua ini, tidak salah kita mengambil pelajaran daripadanya. Salah satu idea yang merevolusikan minda saya dalam buku ini, adalah budaya suka bertanya dan mempersoalkan sesuatu dikalangan orang Israel. Budaya ini tertanam erat, dan dapat dilihat dalam semua lapis masyarakat, baik dalam sivil, ketenteraan, politik dan lain-lain. Dengan kata lain, persoalan dan perdebatan merupakan satu nilai yang di hargai, dimana setiap idea akan dibahaskan dan dipersoal. Kesannya, idea yang tidak bernas akan di tinggalkan, idea yang lama diperbaharui, dan inovasi menjadi norma.

Budaya ini berbeza dalam masyarakat melayu khususnya dan masyarakat Muslim umumnya. Mempersoalkan tindakan orang yang lebih tua dianggap biadap, banyak bertanya merupakan satu perkara yang dipandang buruk dan tidak berfaedah. Akhirnya, segala perkara dilakukan mengikut cara lama, tiada penambah baikan, tiada ruang untuk idea baru bercambah. Orang terdahulu telah melakukan nya, kita perlu mengulangi sahaja apa yang mereka lakukan tanpa mengubahnya.

Buku ini juga, banyak berkisar tentang kejayaan bangsa imigran yahudi, mereka menjadi usahawan yang berani kerana mereka tiada pilihan lain. Untuk berjaya, mereka perlu menjadi pencipta dan berinovasi, menubuhkan syarikat high-tech dan menarik pelabur luar. Akhirnya, syarikat baru atau start-up  merupakan perkara biasa. Gagal dalam perniagaan merupakan pencapaian yang boleh di masukkan ke dalam resume. Ia merupakan pengalaman berharga. Minda seperti ini, tidak kita temui dalam masyarakat kita, di mana semua orang selesa dengan makan gaji.

Saya tidak mahu mengatakan bahawa model yang dipersembahkan adalah 100 peratus baik dan perlu kita implementasi dalam konteks masyarakat kita, namun apa yang baik dan boleh kita perbaiki seharusnya kita ambil dan manfaatkan. Model innovasi dan budaya risk-taker perlu kita suburkan dan di assimilisasikan dalam budaya kita. Kita tidak perlu menukar budaya, kita hanya perlu menukar gaya fikir kita.

Ahad, 6 September 2015

Catatan Baitul Muslim 8



Kereta kami berhenti lama, sekejap berjalan sekejap kemudian berhenti semula. Kereta terlalu banyak memenuhi lebuh raya. Keluar saja tol Ipoh kereta sudah beratur. Entah jam berapa baru sampai semula ke Kuala Lumpur. Perjalanan dua hari memenuhi jemputan walimah sahabat sememangnya memenatkan. Tetapi berbaloi. Orang ramai mengambil peluang cuti tiga hari merdeka untuk berjalan bersama keluarga.

Seorang sahabat membuka bicara "Ish tak sangka Ahmad tu dah kahwin, nampak macam budak-budak lagi". Saya tersengih, setiap kali bersama sahabat-sahabat saya suka bergurau, kadang kala mereka juga merajuk kerana saya terlebih usik. Saya menjawab, "Ala nanti anta dah kahwin anta akan jadi matang macam ana". Kami ketawa bersama satu kereta.

Sering kali kita tertanya apa itu definisi kematangan?

Pernah sekali saya mendengar siaran radio, seseorang itu akan menjadi matang apabila dia mula menguruskan akaun bank nya sendiri. Dia yang menentukan berapa wang perlu dibelanjakan setiap bulan, mencari wang untuk dimasukkan kedalam akaun, berapa banyak perlu disimpan, berapa banyak perlu dilaburkan. Perkara ini di definisikan sebagai kematangan dalam siaran radio tersebut.

Namun saya kira, ia merupakan satu sudut kematangan sahaja. Kematangan dari segi keewangan, tidak semestinya matang dari sudut kehidupan. Saya membaca sebuah buku tulisan Dan Senor dan Saul Singer bertajuk Start-Up Nation. Dalam buku tersebut, penulis menceritakan bagaimana orang Israel ini menjadi matang diusia muda.

Ada dua perkara, pertama mereka menyertai perkhidmatan ketenteraan wajib selepas tamat persekolahan. Dengan menjadi tentera, mereka bertanggungjawab keatas nyawa rakan-rakan seperjuangan, nyawa penduduk awam, juga aset-aset ketenteraan dibawah mereka. Yang kedua, mereka berkahwin di umur yang muda.

Kefahaman saya, seorang itu matang apabila dia mampu memikul tanggungjawab. Seorang suami sebagai contoh, apabila membuat sesuatu keputusan dia akan mengambil kira keperluan zaujah dan anak-anak, dia mengorbankan kepentingan kerjaya dan kesenangan dirinya untuk kecukupan baitul muslim yang dibina. Apabila dia mampu bertanggungjawab bukan lagi kepada dirinya sahaja, tetapi melibatkan orang lain, dia telah matang.

Seorang yang suka bergurau tidak bererti dia tidak matang, kerana suka bergurau dan mengusik itu merupakan satu dari sifat-sifat manusia. Ada manusia bersifat pemarah, ada yang penyabar, ada yang romantik, ada yang jiwang, ada yang pendiam. Itu adalah warna-warni ragam sifat manusia. Apa pun sifatnya, jika dia telah mampu memikul tanggungjawab, dia boleh dikatakan telah matang.

Kematangan bagi saya, apabila zauj atau zaujah itu membuat keputusan bukan untuk kebaikan dirinya sahaja, tetapi mengambil kira keperluan baitul muslim yang dibina. Baitul muslim lebih besar dari sekadar mengambil gambar selfie berbaju pengantin untuk diedarkan kepada dunia di alam maya. Baitul muslim adalah amanah dan tanggungjawab, bersusah dan bersenang bersama sehingga kaki suami, zaujah dan anak-anak sama-sama memijak syurga.

Kami akhirnya sampai ke Kuala Lumpur sekitar lapan malam, setelah mengharungi lima jam di atas lebuh raya.

Uhibbukifillah.

Sabtu, 29 Ogos 2015

Memetik buah yang tidak matang



Generasi muda adalah generasi yang bersemangat, dalam banyak tindak tanduk mereka akn bertindak dengan semangat melebihi dari berfikir panjang. Semangat anak muda inilah yang menyaksikan mereka mudah digunakan untuk kepentingan mana-mana pihak yang mahu kan perubahan mengikut agenda mereka.

Dalam hal ini peranan media sangat penting. Dalam bukunya, Ryan Holiday menyebut, salah satu teknik pemasaran produk atau event, adalah dengan memanipulasikan perasaan marah. Isu-isu politik di sensasikan, agar perasaan marah ini dapat dinaikkan. Mereka akan mula berkongsikan berita ini tanpa disuruh kerana perasaan marah tadi, akhirnya sesuatu produk atau event akan tersebar lebih pantas dari api yang sedang membakar. Dalam sekelip mata semua orang akan tahu akan nya.

Inilah yang digunakan untuk menggerakkan sebahagian besar anak muda, mereka akan bersama berdemostrasi, tanpa sedar siapa yang sebenarnya dibelakang demonstrasi tadi dan apa tujuan mereka. Mereka berdemonstrasi kerana kemarahan yang tercetus dari pembacaan portal-portal berita online yang memanipulasikan kemarahan.

Sebenarnya perkara ini telah lama digunakan dan menjadi amalan biasa. Dalam banyak siri-siri perperangan dunia, golongan muda disiapkan untuk mati di medan perang. Seorang tentera British ketika di medan tempur bertanya kepada dirinya, "Kenapa aku harus membunuh orang German ini, aku tidak kenal perwatakannya, tetapi dia menjadi musuhku, mungkin kah dia juga mempunyai anak dan keluarga seperti ku?". Ya, anak muda sering dicaturkan, siapa yang menjadi pemain dibelakangnya, ini soalan yang perlu anda jawab dahulu.

Siapa penaja demonstrasi ini? kenapa mereka sudi menaja? Mungkin mereka baik, mereka mahukan kita bebas dari cengkaman pemerintahan yang korup dan penindas. Penaja seperti National Democratic Institute (NDI) , Open Society Institute (OSI) yang mengeluarkan dana melalu National Endowment for Democracy (NED) bertujuan untuk membantu rakyat Malaysia untuk menjadi negara yang demokratik, liberal dan moden. Naif!

Mari kita berfikir dan melihat sejarah apa yang dimaksudkan oleh demokrasi ini. Tahun 1991 parti Islam FIS memenangi pilihanraya di Algeria secara demokratik, tahun berikutnya Amerika menyokong tentera menggulingkan kerajaan. Professor John Entelis memberi komentar berkenaan peristiwa ini berkata:

"In short, a democratically elected Islamist government hostile to American hegemonic aspirations in the region was considered unacceptable in Washington."

Peristiwa di Mesir pada tahun 2013 juga masih segar dalam ingatan kita, bagaimana presiden Morsi yang dipilih secara demokratik digulingkan, dan Amerika bahkan merestui penggulingan ini. Dimana NDI, OSI dan NED semasa demokrasi  dibunuh di Mesir?

Jadi anda masih beriman pada demokrasi dan penaja-penaja di belakangnya dengan harapan Islam bakal tertegak di Malaysia satu hari nanti? Anda rela digunakan, dan anda yakin demonstrasi ini bakal menaikkan pemimpin Islam? Teruskan bermimpi.

Timbul satu persoalan.

Dalam negara demokrasi ini. Macam mana cara yang patut kita nak membawa suara tidak puas hati dan menggesa perubahan?

Adakah kita hanya redha dengan keadaan yang ada dan mengatakan ini semua ketentuan ALLAH?

Sebenarnya cara berfikir kita perlu diperbetulkan. Pilihan kita bukan antara kerajaan dan pembangkang sahaja. Saya sangat benci dengan golongan yang berfikir seperti ini, dunia bagi mereka hanya ada dua pilihan, menjadi macai kerajaan atau macai pembangkang. Bagi saya kedua-duanya wajar di kritik apabila salah, dan dipuji apabila berlaku baik.

Perubahan kepada politik yang baik dan sihat bagi saya tidak mutlak hanya pada parti. Sekiranya anda tidak berpuashati dengan parti anda, maka anda membuat parti baru. Malaysia yang sedia ada telah berpecah akan berpecah lagi, keputusan ini tergesa-gesa. Negara rahmah yang bagai mana yang kita mahu bentuk sekiranya kita terus berpecah. 

Perubahan politik boleh dilakukan diluar parti, melalui pendidikan dan pembinaan kefahaman pada generasi muda. Mendidik barisan-barisan generasi baru agar menjadi penyokong kepada keadilan Islam dan perjuangannya. Ya, ia lambat, perlahan tetapi yakin lah ia selamat dan bernafas panjang.
 
Apa guna kita mampu menumbangkan kerajaan, mendirikan pemerintahan yang adil dan demokratik, tetapi hanya bertahan selama beberapa bulan dan digulingkan semula kemudian kerana tiada barisan yang kuat untuk menyokongnya. Tindakan ini tidak bijak dan gopoh. Kita perlu belajar dari orang lain, belajar dari sejarah, dan tidak mengulangi kesilapan yang sama. Kita tidak boleh memetik buah yang masih belum matang.

Berfikirlah dahulu sejenak sebelum bertindak, perubahan apa yang akan berlaku selepas selesai pertempuran di jalanan. Sejarah memberitahu kita kegopohan hanya menatijahkan kegagalan. Terpulang pada kita untuk belajar atau mengulangi kesilapan yang sama.

 




Catatan Baitul Muslim 7


Perjalanan hidup sememangnya pantas, kadang kala saya merasakan ia lebih pantas dari sekelip mata. Setiap minggu pasti ada jemputan majlis perkahwinan, minggu ini dua rakan sekolah berkahwin, perkongsian ini sedikit sebanyak untuk mereka.

Membina baitul muslim sememangnya banyak memberi pelajaran kepada saya, ia bukan hanya yang indah seperti karya novel fantasi, ia datang dengan tanggungjawab, dan pengorbanan. Perlu belajar menyesuaikan diri dengan keluarga baru, belajar menjaga hati keluarga yang lebih besar, belajar lebih bertanggung jawab, juga belajar membuat keputusan. Dalam banyak ketika kita akan tersalah, jangan takut, di titik kesilapan itulah sebenarnya kita belajar.

Teringat perbualan dengan zaujah pada suatu ketika, katanya dia menyesal kerana tidak banyak membaca ketika awal mengandung anak pertama. Banyak perkara dan perubahan diri yang tidak dia ketahui adalah perkara biasa, menyebabkan ada ketika dia tidak berjaya mengawal perasaan. Saya juga begitu, tidak banyak membaca juga tidak bersedia menjadi ayah, jika roda masa mampu diputar semula banyak kata-kata yang saya mahu tarik semula, perbuatan yang saya mahu tidak pernah melakukannya. Hakikatnya kesilapan itu telah menjadi buku teks dalam silibus kehidupan kita, tidak mampu dipadam tapi bisa diambil pelajaran sentiasa.

Satu perkara yang saya rasai setelah berumah tangga adalah perubahan cara berfikir. Jika selama ini sebagai contoh untuk membeli kasut futsal, saya tidak perlu berfikir panjang dan membeli tanpa ada second thought. Tapi setelah berkahwin, setiap keputusan tidak lagi semudah itu. Pasti banyak fikiran kedua yang akan hadir, keperluan-keperluan keluarga akan membayangi minda.

Jika sebelum ini gembira dan bahagia seorang lelaki adalah apabila dia dapat melakukan aktiviti yang disukai seperti bersukan dan keluar bersama teman-teman, kini tidak lagi. Memberi kecukupan kepada keluarga adalah perkara yang membahagiakan, sekalipun kecukupan diri tidak tertunai. Melihat zaujah dan anak-anak senyum dan gembira adalah perkara yang mampu memadamkan kepenatan seharian bekerja. 

Kata-kata zaujah juga memberi kesan. Contohnya sekiranya zaujah berkata " cantiknya kasut ni", perkara yang akan muncul di minda anda adalah berapa harga kasut tersebut, anda tidak akan memikirkan soal kecantikan kasut tersebut. Kerana psikologi lelaki mahu melihat pasangan nya gembira, walaupun sebenarnya isteri hanya berkata begitu sebagai modal berbual. Kerana bagi lelaki memberi kecukupan itu yang membahagiakan nya. Sekiranya dia tidak dapat menunaikan nya, dia akan berasa resah. Jadi kepada para zaujah dan bakal zaujah, bijak lah dalam menyusun kata-kata.

Perkara penting saya kira kepada kita semua adalah membaca, ia tidak dapat menyelesaikan masalah anda seratus peratus, tetapi anda akan mempunyai idea untuk berhadapan dengan sesuatu situasi. Belajar dari pengalaman orang lain agar anda tidak mengulangi kesilapan yang sama.

Perkahwinan adalah proses untuk saling faham memahami. Proses itu bukan berlaku sehari dua, perbezaan pasti ada. Bersabarlah, dan pilihlah untuk bahagia.

Selamat bercinta. Uhibbukifillah.