Jumaat, 11 November 2011

Atur langkah segera



Sedih hati kadangkala.Pilu dan sayu terasa bila melihat generasi seusia yang penuh dengan potensi diri hanyut hilang di bawa arus dunia. Potensi yang ada tidak disalurkan ke jalan yang membina.Masa usia muda masa emas yang seharusnya digunakan sebaik mungkin untuk mendaki puncak tertinggi hilang dengan perkara sia-sia.

Sebagai generasi yang sedar maka harus ada pemuda dan pemudi yang berusaha membaiki keadaan ini. Atau mungkin keadaannya sudah tidak lagi dapat dibaiki , tetapi boleh di kawal agar tidak membarah dan membesar. Pemuda dan pemudi ini mungkin bukanlah terbaik dari segi akademik. Juga mereka mungkin tidak sempurna dari sudut peribadi diri.

Namun mereka seharusnya sedar bahawa mereka bukanlah yang terburuk. Harus dipupuk keberanian dan disusun langkah perubahan. Kita tidak memerlukan mereka yang sempurna untuk memulakan gelombang perubahan pada generasi muda di tempat kita. Kerana tiada manusia lahir sempurna.

Kehadiran pemuda dan pemudi ini seharusnya membawa ombak-ombak kecil perubahan yang penuh kasih sayang. Dengan keyakinan , usaha dan tawakkal Inshaallah ombak tadi akan membesar dan terus bergerak meskipun hayunan pertama yang mencetuskannya telah tiada.

Mulakanlah langkah dengan hati yang ikhlas. Kerana keikhlasan ini akan menjadi ukuran disisi ALLAH dan keikhlasan ini akan menjamin konsistensi apabila datang ujian dan cubaan. Jangan pernah takut dengan sindiran dan kata-kata. Jangan biarkan ejekan melenturkan harapan. Pohonlah kepada ALLAH akan kekuatan.

Biarlah pemuda dan pemudi ini dicampak dimana pun. Ke kolej atau ke universiti , ke dalam atau ke luar negara , biar sepekat dan sehitam mana pun masyarakat di sekelilingnya. Yakinlah pemuda dan pemudi ini mampu dan perlu memberi impak positif. Jangan di benci pelaku dosa , senyum dan selamilah hati mereka. Mereka juga seperti kita cuma mungkin tidak pernah lagi berpeluang memahami apa yang kita fahami. Merasai apa yang kita pernah rasai.Yang harus di benci adalah dosanya bukan orangnya.

Pemuda dan pemuda ini adalah mereka yang faham akan tujuan dan tanggungjawab mereka. Mereka yang akan mengembalikan keceriaan pada ummat ini.Bersih dan jujur hati mereka. Pemuda dan pemudi yang mahukan masyarakat dan komuniti mereka bertambah baik. Berusahalah untuk menjadi pemuda dan pemudi ini. Atur langkah segera kerana masa tidak menunggu kita.

3 ulasan:

visitme@FaTiN cOrNeR berkata...

well post~~

.::: mr IQ :::. berkata...

subhanallah, syeikh Fathi.. insyaAllah... (mesti dah ramai mad;u kat rusia tu... haha)

Sambal Belacan Sedap berkata...

=)...