Ahad, 26 Mac 2017

MATRI: Satu hari untuk 30 tahun



Fikiranku terbang dalam perjalanan dari Changlun ke Perlis.

"Syed, lepas keluar Matri aku tak nak jumpa hang, kita jumpa balik lepas 10 tahun" kata Abu Asri kepadaku dengan wajah serious dan confident. Dalam banyak-banyak rakan, Abu antara sebahagian kecil yang memanggilku dengan panggilan Syed, kawan lain kebanyakannya memanggilku Fathi. Seolah-olah dia mahu aku tahu dia kawan yang berbeza berbanding yang lain.

Abu memakai baju biasanya, tshirt berkolar, separuh merah separuh biru dan berkain pelikat. Kami sama-sama berjalan dibawah malam gelap di lorong Taman Melati, disimbahi cahaya lampu jalan dan ditemani bintang. Tamat SPM tiada lagi kawalan ketat oleh warden, malam itu kami keluar untuk makan di restoran di Taman Melati.

"Kau jangan confident sangat atuk" jawabku sambil membuat muka mengejek dan berseloroh. Kami sama-sama ketawa. Tamat SPM seolah-olah dunia ini kami yang punya, terasa ringan, tiada lagi risau dan resah. Usia masih muda, dunia menunggu kami dengan segala cabaran, ketika itu kami yakin mampu mengatasinya sebagai mana kami mengatasi SPM.

Tahun ini sudah sepuluh tahun kami keluar dari Matri. Sekiranya Abu masih hidup, tahun ini sepatutnya kami berjumpa semula. Duduk dibelakang bangunan asrama, di tembok di tepi padang, dibawah cahaya bintang, bersembang tentang kehidupan, seolah subuh tidak akan tiba. Namun, Allah lebih menyayanginya, Abu terlibat dengan kemalangan bot karam tahun lalu. Tubuhnya dijumpai oleh skuad penyelam di dasar Empangan Sembrong di Johor. Ketika mendengar berita itu aku terkedu, seolah-olah separuh hidupku telah pergi.

Jalan ke Perlis hari itu tenang sahaja. Pokok-pokok getah di tepi jalan yang telah gugur separuh daun nya memujuk hatiku. Aku cuba menahan air mata, mencari sisa memori di Matri yang lebih ceria.

Aku teringat akan bangunan akedemik baru yang siap antara kantin dan asrama putera. Ketika di tingkatan 1, kelas kami dibawah musolla, dipanggil kelas terapung sebelumya. Bermula tingkatan dua kami berpindah ke bangunan baru. Kami duduk di tingkat 2 semasa tingkatan dua dan tiga. Tingkat bawah pada tingkatan empat. Dan tingkat 3 pada tingkatan 5.

Sejak awal aku akan memilih meja yang paling belakang di tepi tingkap. Dari tingkap itu tersergam Bukit Tunjung dipagari oleh ladang getah di sekelilingnya. Aku suka melihat pemandangan dari tingkap itu, pada waktu pagi biasanya akan berkabus, ketika angin bertiup pokok getah akan bergemersikan. Indah. Pemandangan yang sempurna bagiku untuk termenung, apabila pembelajaran mula masuk ke bab-bab yang membosankan. Seolah-olah permandangan ini membantuku meneruskan kehidupan.

Aku teringat akan Cikgu Asmah. Cikgu yang tidak berputus asa mengajar Matematik Tambahan kepada pelajar lembab sepertiku. Dengan kesabaran dan sikap beliau yang tidak putus asa, beliau berjaya membantuku dari pelajar yang gagal hinggalah berjaya mendapat A1 semasa SPM. Keputusan yang aku sendiri tidak percaya hingga ke hari ini. Saat aku mula hilang minat, dan termenung melihat permandangan kegemaranku, beliau akan singgah ke mejaku, bertanya akan latihan yang diberi. Ya, beliau menggangguku melayan perasaan dan melihat permandangan, tapi aku bersyukur. Atas gangguan beliau aku mendapat keputusan yang baik.

Bukit Tunjung menyimpan pelbagai memori. Aku sedikit sedih melihat nya hari ini, kebanyakan pokoknya telah mati, dan kelihatan puncaknya yang berbatu-batuan, dahulu ia hijau dilitupi pepohon hijau. Teringat ketika di tingkatan tiga aku memanjat Bukit Tunjung, diatas puncak aku mengukir di sebatang pokok kalimah 'Fathi PMR 9A'. Kononya aku ingin mengabadikan cita-citaku di puncak tinggi. Selepas PMR ternyata ukiranku masih ada. Aku tergelak sendiri ketika itu. Ternyata impian itu tak tercapai. Aku hanya mendapat 8A. Keputusan yang membuatkan aku malu berjumpa Ustaz Hadi, beliau begitu suka berdialog denganku dalam Bahasa Arab sejak tingkatan 1. Namun aku gagal memberi keputusan yang baik buat Ustaz, Bahasa Arab sekadar C sahaja. Mungkin walaupun namaku Syed, aku tidak mempunyai darah Arab.

Bukit Tunjung merupakan tempat yang sangat kami minati. Hampir setiap hujung minggu aku akan mendakinya bersama Abu dan Rijal. Kami akan menyelinap di pagi Sabtu atau Ahad tanpa meminta kebenaran warden. Sir Abduh sering berpesan bahawa Matri tiada pagar, kerana pelajarnya mempunyai pagar iman. Mungkin bagi kami Bukit Tunjung masih lagi termasuk dalam lingkungan pagar. Abu memikul tilam lusuh dari asrama untuk dibawa keatas, agar kami dapat berehat dan berbaring. Hingga hari ini tilam itu masih ada namun sudah separuh reput. Rijal seperti biasa merupakan biro makanan. Beliau akan memastikan bekalan meggi dan air minum mencukupi. Dari puncak Bukit Tunjung kami melihat Matri dibawah, pekan kecil Beseri, dan Taman Melati. Pemandangan indah yang tidak dapat dilupakan seumur hidup.

Perjalanan dari Changlun ternyata tidak memakan masa yang lama. Sekitar 30 minit aku sudah sampai ke Matri, aku masuk melalui lorong berdekatan Sekolah Tengku Sulaiman. Ladang getah sudah tiada lagi di depan Dorm Huffaz. Dorm huffaz juga sudah direnovate, tidak lagi seperti dahulu, binaan bawah dari batu, manakala tingkat atas dibangunkan dengan kayu. Dan ada pondok pengawal baru bersebelahan bengkel kemahiran hidup. Bengkel dimana aku belajar membuat meja kecil hasil tunjuk ajar Arwah Cikgu Zainuddin.

Wacana PLM telah bermula ketika aku tiba. Ustaz Hadi sedang memberi ucapan perasmian. Aku merasakan setelah 10 tahun keluar Matri, aku masih pelajar bermasalah yang sama, masih datang lewat ke program. Ustaz Mahadzir melihat ku dari jauh, tersengih. Aku meraba bibirku, ternyata luka bekas tumbukan padu Ustaz 8 tahun dahulu telah sembuh. Tapi hingga hari ini perasaan gerun terhadap warden lagenda ini masih ada.

Aku tunduk dan bejalan laju mengambil tempat duduk di belakang. Dahulu  di dataran inilah aku berkawad kaki, dari tingkatan satu hingga tiga bersama KRS dan tingkatan empat dan lima dalam Kadet Bomba. Semua sijil-sijil kawad masih aku simpan ke hari ini. Sekarang dataran Matri telah dipasang khemah dan mempunyai kipas. Jika berkawad tidak perlu lagi takut kulit menjadi hitam. Aku bersyukur, bangunan Musolla tidak banyak berubah, masih dengan binaan kayunya. Sungguh nostalgia.

Dalam ucapan nya Ustaz berpesan, "Sahabat Matri perlu kahwin dengan Sahibah Matri". Aku sedikit berbangga mendengar harapan ustaz ini. Walaupun aku menghampakan ustaz dengan mendapat C dalam Bahasa Arab semasa PMR, sekurang-kurangnya isteriku juga adalah lepasan Matri.

Selain itu ustaz juga turut berpesan bahawa iman lah yang menggerakkan hati kita untuk hadir ke program. Kasih sayang kita kepada Matri seharusnya menggerakkan kita untuk hadir menziarahi Matri. Sekurang-kurangnya sekali setahun. Ustaz juga berpesan pentingnya kita membaca. "Tidak rugi menjadi ulat buku. Ustaz dulu belajar tak ada duit, selalu pinjam buku kawan sahaja. Tabiat Ustaz dalam membaca adalah dengan meletakkan buku di kepala. Baca sedikit sebelum tidur, baca sedikit apabila bangun tidur."

Tema wacana pada tahun ini adalah 'Satu hari untuk 30 tahun', satu tema yang sangat indah dan mendalam bagi ku. Walaupun penyertaan kali ini tidak lah dihadiri ramai alumni, namun bagi ku ia sangat menyelesakan. Santai dan sesuai untuk ku termenung. Melihat bayang-bayang ku yang masih kecil, 15 tahun lalu di tingkatan satu berlari-lari memakai baju raihan hijau dan berkopiah putih. Disini lah tempat aku belajar mengenal erti kehidupan. Tiba-tiba pipi ku basah, air mata muncul tanpa aku sedar. Ya, setelah 10 tahun, satu hari ini, aku masih rindu.

Jumaat, 10 Mac 2017

2016 - A personal reflection

Photo by: Michael Juliano

I always thought of writing this blog as something others can relate, so this article will not collate all my past events for this year, but what I gain and learn from them, so it can be a beneficial lesson for you and me.

On Reading 

I've read 14 out of 20 books that I targeted this year, although I ended below my target, I am unapologetic about it. The practical reason for this under-achievement was time-constraint. My time is divided for family, day job, volunteer works, exercise, part time job, ICS and dozen more things. But this under achievement is not so bad, because books differ in length, if my reading this year is measured by pages, its surpassed pages I've read in 2015. My longest read this year was a lifetime's work of Adam Smith, The Wealth of Nation which is 1264 pages long and equal to 4 typical paperback books. It took me 8 months to finish.

Well, there is also a moral reason behind this under-achievement. As Noam Chomsky put it in his book, Power System (I'm paraphrasing): "that reading should be an intellectual exercise, we should think about it, go back and reflect and try not to forget what we read". So, after that encounter, I've changed my approach when it come to reading. Instead of racing to finish more books, I am more concern now on analyzing the content, to critically reflect on the ideas presented. 

Out of my 2016's book. 5 were on politics, 2 on economics, 4 novels, other 3 were on women and work, the future of human in space, and on the philosophy of existence. I'm thinking of writing my recommendation on reading for this year (I'll try). So, looking forward, I'll keep 20 books as my target for 2017.

On Family

My daughter became 1 year old this year. Flashing back, she grew up very fast. I watched her learn how to stand on her own feet, making her own baby steps, now she can run already. From just feeding on milk, now she already have her own teeth and can eat durian with me. Sometimes it feel magical watching a baby grow. Of course raising a child is hardwork, I learn how to shoulder the financial commitments, making time for her. During the early months, having a child made me appreciate a good sleep, something seems so precious during those period.

I also very grateful that my daughter and my wife sleeps very early. At night, when I boiled water to brew my coffee, they usually already fast asleep. This would give me extra time to flip through pages of my piling-to-read books, also gave me some space to type some of my thought.

On writing

I find it harder now to write in Malay. Not that I am not proud of my mother-tongue, or not patriotic, its just my surrounding was totally different now. Most of the book I read is in English, I also have to converse in English in the office, I speak Malay now only at home, or with my old friends. This changes has changed the language inside my head. I had thought in Malay previously, now they speak English. As I write what I think, its very hard to resist on writing in English.

On happiness 

I discovered 1 good book in my office's pantry, written by Michael Gill Gates. On his reflection, he once wrote of his French friend who take life on much more easier way. The idea that life is not a game or examination, you cannot fail in life. Its true sometimes bad thing happen in life, you lost your job, divorced, fail an exam, infected with disease, but these were not failure. Its just life in action, happening. Life has it twist and turns.

When I was a young kid, I remember once, I made a promise to myself. That I want to be a happy person, I will never get sad and will make sure that people around me always happy, I will help them to be happy. This is true, I don't make this up. Its a naive childhood dream, but as I getting older, I realized that maybe I should try make that dream of mine come true. I should try to be happy and not taking life very seriously. I was not competing against anyone, I have nothing to lose.

Final words

To be honest, I started writing this piece on the eve of the new year early this year. It should be published on 1st January as my new year resolution and reflection. But then, life happens. I was drown with work. I then realized its better that this piece come out incomplete, rather stuck in the draft folder forever. Although by society's standard this is very late, I'm still happy to announce that for 2017, my resolution is to be thankful and live happily.    

Jumaat, 3 Mac 2017

The five people you meet in heaven



Penulis: Mitch Albom
Penerbit: Hyperion, 2003

Saya membaca buku ini selepas saya membaca tulisan Albom dalam Tuesdays With Morrie. Pada mulanya saya memikirkan bahawa buku ini merupakan catatan non-fiksyen sebagaimana buku pertama yang saya baca. Helaian-helaian terawal, membuatkan saya merasakan bahawa buku ini tidak menepati citarasa saya, saya memutuskan untuk berhenti membaca.

Kemudian apabila saya teliti semula, baru saya sedari bahawa ia adalah sebuah novel. Jadi saya merendahkan expectation saya dan membacanya dengan santai sahaja. Ia ditulis dengan bab yang pendek-pendek, jadi pembaca mudah sahaja berhenti dimana-mana kemudian menyambungnya semula. Buku ini mengisahkan pengembaraan Eddie di syurga selepas dia mati dalam satu kemalangan di tempat dia bekerja. Dalam pengembaraan nya Eddie bertemu lima manusia yang pernah mempunyai connection dengan kehidupannya. Mereka menerangkan kepadanya pengajaran disebalik peristiwa yang dilaluinya semasa hidup.

Orang pertama adalah The Blue Man. Pekerja sarkas yang mati kerana cuba mengelak Eddie yang pada masa itu masih kanak-kanak, mengejar bola ditengah jalan raya. Dia menceritakan kepada Eddie tentang hidupnya dan memberitahu bahawa kita semua mempunyai perkaitan antara satu sama lain. Apa juga tindakan kita, kecil atau besar memberi kesan kepada sejarah kehidupan.

Orang kedua adalah kapten unit semasa Eddie bertugas sebagai tentera di Filipina. Beliau menceritakan semula kisah bagaimana mereka berjaya keluar dari tawanan tentera. Dia juga memberitahu bahawa dia lah yang menembak kaki Eddie kerana cuba menyelamatkan nya dari mati dibakar api. Eddie yang baru mengetahui hal ini berasa marah, kerana kecacatan kaki itu menghantuinya seumur hidup. Namun kemudian dia sedar bahawa untuk mendapatkan sesuatu, sesuatu yang lain perlu dikorbankan. Kaki yang cacat itu merupakan satu pengorbanan agar dia dapat terus hidup.

Orang ketiga adalah Ruby, yang merupakan wanita yang menjadi punca tempat Eddie bekerja dibina. Ruby menceritakan sejarah disebalik Ruby Pier dan kisah ayah Eddie. Eddie yang pada mulanya marah terhadap ayahnya yang membesarkannya tanpa kasih sayang akhirnya memaafkan beliau mendengar kisah hidupnya yang diceritakan oleh Ruby. Orang keempat adalah isterinya. Dimana beliau diberitahu bahawa cinta terus hidup walaupun orang yang dicintai telah meninggal dunia.

Orang yang terakhir yang berjumpa dengan Eddie adalah Tala. Kanak-kanak Filipina yang mati dibakar Eddie hidup-hidup ketika perang. Tiba ke bab terakhir ini, saya tertanya-tanya bagaimana penulis ingin memberi pengajaran dari kisah sadis ini. Ternyata Tala, tidak marah kepada Eddie kerana membakar dan menghancurkan hidupnya. Sebab? Kerana Eddie kemudian bekerja sebagai maintenance guy di pusat permainan kanak-kanak. Tala tidak marah kerana Eddie memastikan kanak-kanak lain dapat bermain dengan selamat. Saya merasakan pengajaran terakhir ini sangat kelakar, Mungkin penulis terpengaruh dengan fahaman American exceptionalism, dimana kamu masih boleh ke syurga walaupun membakar kanak-kanak hidup-hidup.

Anda boleh dapatkan buku ini melalui Amazon dengan link dibawah. Jika anda tidak dapat melihat link dibawah, anda boleh cuba disable ad-blocker pada browser anda.





Ahad, 19 Februari 2017

Heart and brain



Penerbit: Andrews McMeel, 2015
Penulis/ Pelukis: Nick Seluk

Komik strip ini merupakan koleksi paradoks yang dilalui oleh manusia setiap hari. Manusia mempunyai akan yang berfikir secara rasional. Manusia juga mempunyai hati yang melahirkan perasaan dan bersikap emosional.

Komik ini menggambarkan percanggahan yang sering berlaku dalam kehidupan harian kita apabila akal rasional bertembung dengan perasaan emosional. Dipersembahkan dalam lukisan yang kemas, dengan dialog yang melucukan, ia adalah resepi istimewa yang mampu membuat anda tersenyum ketika penat mengharungi kehidupan harian.

We all need a cup of humor everyday!

Rabu, 15 Februari 2017

Dear Leader oleh Jang Jin-Sung



Penerbit: Rider, 2014

Sehari selepas saya tamat membaca buku ini, Kim Jong Nam telah dibunuh oleh pembunuh upahan Korea Utara di Malaysia. Ia merupakan peristiwa yang mengabsahkan kekejaman parti buruh komunis dalam usaha mempertahankan kuasa mereka.

Buku ini merupakan sorotan pengalaman seorang penyair yang berkhidmat untuk Kim Jong-Il. Beliau mendapat anugerah khas dari Kim Jong-Il atas puisinya yang patriotik pada usia yang muda. Beliau kemudian berkhidmat di jabatan kerajaan yang bertanggung jawab untuk menyebarkan propaganda ke luar negara juga dalam negara.

Beliau mendapat kebenaran khas untuk membaca bahan-bahan terlarang termasuk bahan penerbitan Korea Selatan. Dari pengalaman beliau melihat keadaan ekonomi dalaman Korea Utara dan dibandingkan dengan kemajuan ekonomi Korea Selatan, Jang tidak dapat lagi menafikan pemikiran beliau bahawa polisi ekonomi sosialis dan ideologi komunis telah gagal di Korea Utara. Beliau berkongsi bahan bacaan terlarang dengan rakan beliau Young-min, namun akhirnya diketahui oleh pihak berkuasa.

Akibatnya mereka berdua terpaksa melarikan diri dengan menyeberangi sungai Tumen dan berlindung di Yanbian, China. Namun di China mereka masih diburu atas tuduhan bunuh, mereka di kejar oleh pihak berkuasa China dan juga Agen korea Utara. Mereka terpaksa bersenbunyi di kaki-kaki bukit.

Di China, etnik Korea diiktiraf sebagai etnik minoriti. Mereka inilah yang banyak membantu saudara mereka yang melarikan diri dari Korea Utara. Kebanyakan rakyat Korea Utara melarikan diri kerana keadaan ekonomi yang buruk, kelaparan, juga undang-undang yang kejam. Keadaan ekonomi yang mundur ini hingga ke tahap seorang ibu terpaksa menjual anaknya dengan harga 100 Won. Jang kemudian ke Shenyang , sebelum akhirnya berjaya sampai ke konsul Korea Selatan di Beijing dan mendapat perlindungan. Jang kemudian dipindahkan ke Seoul.

Selain kisah pelarian mereka, buku ini mendedahkan pelbagai polisi dalaman Korea Utara yang didedahkan oleh Jang selaku pegawai atasan dalam Parti Buruh Komunis. Antara polisi ini adalah strategi penculikan warga Jepun  bagi dijadikan agen Korea Utara, bagaimana ‘Sunshine Policy’ oleh Korea Selatan dimanipulasikan Korea Utara, bagaimana parti memanipulasikan sejarah, juga didedahkan kemewahan dinasti Kim.


Buku ini juga berjaya menyampaikan nilai kemanusiaan. Sepanjang pelarian mereka di China dan diburu oleh Agen Korea Utara, banyak pihak telah membantu mereka. Ada yang baik hati memberikan mereka makanan percuma, tempat tinggal, juga memberikan mereka wang untuk membeli tiket bas. Ia merupakan pengajaran bahawa kita perlu melihat seseorang itu lebih dari sekadar ideologi, agama, bangsa, tetapi sebagai seorang manusia yang mempunyai hak untuk hidup dalam keadaan aman dan bebas.

Ahad, 5 Februari 2017

Your book is as important as your pillow when you want to sleep


Sometimes I do encounter with some question which a little more sound like this "Hey, how come you can read so may books, what is your secret?"

I love joking, so most of the time I will pick one joke out of my pocket to entertain the questioner, but in the end I did not answer the question. So, this piece of writing should be my attempt to answer the question, while trying my best to keep my bad lame joke inside my pocket.

First of all I want to disappoint all of you who read this piece of mine, that there is no secret. Every each of us learn how to read as early as our life begins. Almost all adult in our country can read. If you can read, than that is enough, you already have the key to read books, lot of books. The only thing that is lacking, is your will. So the hardest part is to pick one book and start reading. Which sound like a simple physical act, but strangely many of us reluctant to do so. How can you read lots of book if you don't start pick one and read?

The second fact I want to introduce to disappoint you further, is the fact that I am a normal, average slow-reader. I does not hold any super power to finish one book in an hour. It took me 8 months to finish Adam Smith's Wealth of Nations. But even if you are slow like me, you can still read many books, as long as you continue reading. Reading should not be a burden, it should be something fun to do. Like solving a puzzle, you can always pause for a while and continue at later time. As long as you continue, you will finally be turning the last page of the book.

Okay, now that you have already disappointed with my no-secret secret, I should offer you an apology and gave some tips to help you along the way. Its not really a tips, it is more about strange habit, which different people may accustomed to different reading habit of their own. While I don't usually share this publicly, I think its about time to embarrass myself for the benefit of a larger community. You may find some of this habit strange, its okay, do excuse me.

1. Give the book the same status as your handphone. Bring everywhere, even to a place which you know you can't actually read them. For example I always bring my book, when I went to kenduri, although I know that I will met people and compelled to chat with them. You will find that even at first you think you can never read them if you brought them, you will find that actually there is some small interval of time between the events that you actually can read 1 or 2 page.

2. Your book is as important as your pillow when you want to sleep. Read before you sleep. Make a habit to sleep with your book, and make a habit for your wife (or husband) to help remove a book on your face when you are asleep while reading it.

3. Never wait for anything without a book in your hand. I hate waiting, honestly. Be it at government offices, post office, bus stop, clinic or at restaurant waiting for a friend which always 'on the way' everytime you call them for their location. I even read in toilet when I have to wait for my processed food to come out of my body.

4. Every place should be equipped with book aside from fire extinguisher. I have books everywhere, in my home, office, even in my car. If I travel anywhere and suddenly I remember that I did not bring along the book which I currently read, there is always a spare in my car. You should also put one of your book in your wife's car, in case you switch your car with them regularly.

Of course there are others trick which can be utilized to read more. But for now this should be suffice. As long as you took the first step, pick a book and read. Then continue reading, you should be in good shape.

As Noam Chomsky once said "reading is a mental exercise". So reading should be like playing football for your mind as it is to your body. You may not remember everything you read, but you will find a lot of things, lots of them. So please. Read.

Ahad, 29 Januari 2017

Freakonomics



Penulis: Steven D. Levitt & Stephen J. Dubner
Penerbit: Harper, 2009

Buku ini dikategorikan oleh Harper dalam genre 'ekonomi', meskipun jika kita melihat review ramai yang beranggapan bahawa ia bukanlah berkenaan dengan ekonomi sebenar. Buku ini bagi saya merupakan bahan ekonomi tetapi telah diolah agar mudah dibaca oleh mereka yang berada di luar bulatan ekonomi. Pembacaan buku ini mungkin 100 kali ganda lebih mudah dari membaca buku The wealth of Nations oleh Adam Smith. Saya kongsikan sedikit dapatan pembacaan saya kali ini.

'Morality, it could be argued, represent the way people would like the world to work-whereas economics represents how it actually does work' (pg. 11)

Saya tertarik dengan kenyataan ini. Ia mengingatkan saya tentang apa yang ditulis oleh Machiavelli berkenaan dengan habit manusia yang suka memperkatakan tentang pemerintahan dan sistem kerajaan yang ideal namun ia tidak pernah terjadi dalam dunia sebenar. Ekonomi menerangkan bagaimana sesuatu sistem itu berfungsi, dan apabila memperkatakan tentang manusia, ia melibatkan teori insentif. Dalam kata lain, manusia melakukan sesuatu kerana insentif. Insentif tidak semestinya berbentuk material, ia boleh jadi sesuatu yang bersifat spiritual, moral dan bermacam lagi. Sebagai contoh, mengapa kita memberi wang kepada orang miskin? Ia tidak mendatangkan faedah kepada kita dari sudut keewangan, tetapi kita melakukannya kerana merasa tanggungjawab untuk membantu orang dalam kesusahan, ini adalah insentif moral.

Buku ini juga membicarakan berkenaan dengan teori information asymmetry, teori yang mengatakan bahawa beza sesorang expert dan consumer adalah perbezaan informasi. Expert mempunyai lebih informasi dari consumer. Ini menjelaskan kenapa kita suka membawa rakan ketika ingin membeli sesuatu. Sebagai contoh kita ingin membeli barangan kereta, kita akan membawa rakan kita yang merupakan seorang mekanik, kerana dia mempunyai lebih informasi dari kita. Kita sering mendengar sebagai contoh seorang nenek membeli pendrive 4 GB dengan harga RM100. Ini adalah contoh information asymmetry dimana seorang nenek tidak mempunyai banyak informasi berkenaan dengan pendrive, jadi dia tidak mengetahui value sesuatu produk, dan mudah di manipulasi dalam sesuatu transaksi. Internet menurut buku ini banyak membantu pengguna untuk mendapatkan informasi dan mendekatkan jurang perbezaan informasi dari expert dan pengguna.

'Criminals, like everyone else, responds to incentives' (pg. 103)

Teori insentif juga menerangkan kepada kita berkenaan dengan kadar jenayah. Jika insentif untuk melakukan jenayah adalah lebih besar dari insentif tidak melakukan jenayah, maka kadar jenayah akan meningkat. Di negara kita sebagai contoh, jika hukuman mengedar dadah ditukar dari gantung sampai mati dengan denda sebanyak RM100, maka kita akan melihat kadar pengedaran dadah meningkat.

'We have evolved with a tendency to link causality to things we can touch or feel, not to some distant or difficult phenomenon' (pg. 140) 

Antara topik kontroversi yang dibincangkan dalam buku ini adalah sebab penurunan kadar jenayah di US sekitar tahun 1990. Criminologist telah mengemukakan pelbagai teori, antaranya pertambahan pasukan polis, perubahan sistem polis yang lebih inovatif, juga penuaan populasi. Namun buku ini mencadangkan sebaliknya, sebab penurunan kadar jenayah ini adalah disebabkan pada tahun 1973 mahkamah telah membenarkan wanita menggugurkan kandungan (legalize abortion) dalam kes Roe vs. Wade. Legalized abortion telah menyebabkan ramai bayi yang tidak di ingini tidak dilahirkan. Bayi yang tidak dingini menurut buku ini kebanyakannya akan membesar dalam suasana yang buruk dan menjadikan mereka penjenayah apabila memasuki fasa kehidupan remaja. Dengan membenarkan wanita menggugurkan kandungan bakal penjenayah ini tidak dilahirkan. Kenyataan ini membangkitkan kontroversi berkenaal dengan perihal moral.

'..for emotion is the enemy of rational argument' (pg. 149)

Public emotion merupakan satu senjata yang sangat berkesan untuk digunakan bagi kepentingan tertentu. Walaupun jika dilihat fakta ia tidak tepat. Ahli politik adalah antara mereka yang pandai memainkan sentimen awam bagi kepentingan mereka. Sebagai contoh untuk memerangi Iraq, US memainkan emosi ketakutan dengan mendakwa bahawa Iraq mempunyai weapon of mass destruction (WMD). Walaupun dalam realiti ia tidak wujud, sepertimana yang dibuktikan oleh Matt Damon dalam filem Green Zone. Begitu juga perkara-perkara lain, expert dalam bidang-bidang tertentu sering menakutkan orang awam bagi tujuan peribadi mereka, sebagai contoh: untuk menjual produk kesihatan.

'A regression analysis can demonstrate correlation, but it doesn't prove cause' (pg. 164)

Ada perbezaan antara causality dan correlation. Arsenic menyebabkan manusia mati (cause). Makanan seperti teh tarik, roti canai, dan nasi lemak ada kaitan dengan diabetes (correlation). So mathematically speaking, a cause is also a correlation, but a correlation does not necessarily be the cause. Dalam bab ini, buku ini cuba mencari correlation antara beberapa faktor yang menyebabkan seorang kanak-kanak itu berjaya dalam hidup. Tetapi ingat, ianya adalah correlation bukan cause. Antara faktor yang menyumbang kepada kejayaan seseorang anak: 1. Educated parents 2. Parent with high socioeconomic status 3. Child with many books in his home. Sekali lagi saya ulangi faktor-faktor ini corelated tapi bukan cause.

Namun apabila penulis menyatakan seperti dibawah, saya merasakan exercise ini meaningless:

' Keep in mind that these results reflect only a child's early test scores, a useful but faily narrow measurement, poor testing in early childhood isn't necessarily a great harbinger of future earnings, creativity, or happiness.' (pg. 168)

Buku ini menerangkan bahawa apabila seseorang itu membeli buku berkenaan dengan parenting kebiasaannya telah terlambat, kerana teknik-teknik parenting ini bukan merupakan faktor penting untuk membentuk anak-anak. Sebaliknya, faktor-faktor utama telah lama ditetapkan seperti: dengan siapa kita berkahwin & bagaimana keadaan sosioekonomi keluarga.

Banyak lagi saya kira aspek-aspek yang menarik yang dibincangkan dalam buku ini namun tidak dapat saya kongsikan kerana kekurangan masa & tenaga. Sekiranya anda ingin mencari buku ekonomi yang tidak begitu serious, hanya sebagai light reading, buku ini boleh dicadangkan. Namun, untuk mendalami ekonomi dengan lebih mendalam, buku yang lebih serious dan lengkap perlu dicari.


Jumaat, 20 Januari 2017

Tuesdays With Morrie



Penulis: Mitch Albom
Penerbit: Broadway Books, 1997

Buku ini merupakan kisah benar mengenai seorang pelajar, Mitch Albom yang melawat semula professor, Morrie Schwartz yang mengajarnya di kolej yang sedang menghidap penyakit ALS (penyakit yang sama dengan Stephen Hawking). Di saat-saat akhir mereka bersama, mereka berbincang berkenaan dengan kerjaya, keluarga, anak-anak, cinta dan apa yang penting dalam kehidupan.

Saya secara peribadi sangat tersentuh dengan kisah ini. Di mukasurat-mukasurat yang terakhir saya tidak dapat dari teringat akan seorang yang sangat akrab dengan saya pada ketika dahulu. Kami banyak bersembang berkenaan dengan kehidupan. Saya menganggap beliau seperti adik saya sendiri. Setiap kali ada perkara yang mengganggu fikiran nya pasti dia akan mencari saya. Dia pergi pada tahun 2016 meninggalkan saya apabila terlibat dengan kemalangan. Hingga hari ini saya masih merinduinya, rindu jenaka dan senyuman nya.

Ok kembali kepada buku ini.

Dalam conversation mereka, Morrie sedar bahawa masa yang ada padanya hanya sedikit, namun ia tidak merendahkan semangatnya untuk terus hidup dan menikmati setiap saat yang berbaki. Morrie tidak memilih untuk memendam diri, malah beliau keluar dari kesedihan dan menjadi seorang yang ceria, dia memilih untuk menghargai orang sekelilingnya dan memastikan bahawa setiap kata diucapkan kepadanya ketika dia masih hidup. Bagi nya tidak guna kita menyatakan kita sayang akan seseorang hanya apabila dia telah mati. Morrie mengumpulkan keluarganya dan mengadakan pre-funeral, seolah-olah raptai sebelum pengebumian sebenar, agar setiap ucapan dapat didengarinya ketika dia masih hidup.

Mitch dalam refleksinya hasil perbualan dengan Morrie menyatakan bahawa budaya hari ini menyibukkan kita dengan perkara-perkara yang tiada kena mengena dengan hidup kita. Kita sibuk dan ambil berat berkenaan dengan artis, supermodel, ahli-ahli sukan yang sebenarnya tiada impak dalam hidup. Malah ada yang beremosi dan menangis melihat drama yang di lakonkan oleh orang yang dia tidak kenal, seharusnya kita mengambil berat dan fokus terhadap orang-orang sekeliling kita, ibu ayah, isteri, anak-anak, adik beradik. Mereka sepatutnya menjadi tumpuan fokus kita, kerena mereka ada impak dalam hidup kita.

Morrie yang merupakan seorang agnostic kini merasakan bahawa manusia sebenarnya mempunyai unsur yang lebih dalam, unsur spiritual. Manusia sering menfokuskan diri terhadap perkara-perkara material yang akhirnya tidak memuaskan diri. Kita mengutamakan material lebih dari memerhatikan alam dan menghargainya. Morrie mengatakan, menikmati cahaya matahari juga merupakan satu anugerah yang perlu dihargai. Saya teringat akan diari yang ditulis Anne Frank ketika bersembunyi dari tentera Nazi, bertapa beliau merindui melihat cahaya matahari dan merasai kehangatannya.

Ramai pasangan moden hari ini memilih untuk berkeluarga kecil, satu anak sudah mencukupi, malah ada yang menumpukan sepenuh kehidupan pada kerjaya dan memilih untuk tidak mempunyai anak. Ini adalah resepi kepada kehidupan yang tidak gembira, kerana akhirnya kita akan menyedari bahawa di hujung usia wang yang dikumpul tidak dapat memberi kasih sayang seperti anak-anak. Walaupun membesarkan anak-anak diawal kerjaya merupakan satu perkara yang sukar, namun kesukaran itu akan berakhir, ia akan menjadi kenangan yang membahagiakan.

Untuk bahagia, kita juga perlu belajar untuk melepaskan, untuk redha. Apabila kita dilanda kesedihan, kesusahan, adalah perkara normal untuk berasa sedih, risau. Tetapi setelah selesai menangis kita perlu kembali berdiri, meneruskan kehidupan dan melepaskan perasaan tersebut. Membicarakan soal keluarga Morrie mengutarakan bahawa ia memerlukan banyak pengorbanan, perlu difahami apa yang diperlukan oleh pasangan, bukan hanya memikirkan apa yang kita perlukan. Yang paling penting, adalah kita perlu belajar menghormati pasangan kita, menerima kelemahan nya dan sedar kita juga tidak sempurna.

Banyak lagi refleksi-refleksi yang saya kira sangat mendalam dan berharga dalam buku ini. Helaian-helaian akhir buku ini pasti akan meninggalkan kesan pada anda, bahkan mungkin anda bakal menitiskan air mata.

'No, you don't understand. You're not a wave, you're part of the ocean..part of the ocean.'


Jumaat, 13 Januari 2017

Catatan Baitul Muslim 13



"Kadang-kadang seorang suami bukan lah seorang yang kaya. Namun apabila ada keperluan dan keinginan isteri dan anak-anak dia akan cuba tunaikan. Walaupun mungkin di pejabat dia terpaksa menolak pelawaan rakan-rakan untuk makan di restoran luar. Kerana dia sedar itu tanggungjawabnya."

"Sering kali orang tidak nampak pengorbanan seorang ayah. Apa yang orang nampak adalah seorang lelaki yang tidak pulang ke rumah beberapa hari. Pengorbanan seorang ibu mungkin lebih mudah dilihat, mudah ditafsir tanpa perlu berfikir panjang."

Begitu monolog ku beberapa hari di pejabat akhir-akhir ini. Aku sendiri tidak pasti apa yang membuatkan ku berfikiran sedemikian. Jika hendak dibandingkan dengan ramai orang lain rasanya aku masih bertuah. Mempunyai badan yang sihat, dapat berkerja, punyai isteri dan anak yang sihat. Cukup makan dan pakai, tidur masih beratap. Cuma mungkin kebelakangan ini aku kerap memerhati buruh-buruh yang bekerja dibawah terik mentari di sekitar pejabat, berapa banyak peluh yang mereka titiskan untuk memastikan ada nasi untuk disuap kedalam mulut anak-anak mereka.

Anak ku kini sudah berumur hampir 14 bulan. Dahulu hanya minum susu kini sudah boleh mengunyah goreng pisang. Dahulu hanya boleh bergolek kini sudah boleh berlari memanjat tangga. Sedikit sebanyak sudah boleh memahami arahan-arahan mudah. Mulut juga sudah mengeluarkan bunyi seolah-olah menyebut sesuatu perkataan.

Aku sedang membaca sebuah buku, bertajuk 'Tuesdays With Morrie' yang mengisahkan pengalaman seorang professor, Morrie yang menghayati saat-saat akhir dalam kehidupannya dengan berbicara bersama bekas pelajarnya berkenaan dengan apa yang penting dalam kehidupan. Apabila berbicara berkenaan dengan keluarga, Morrie mengungkapkan bahawa pengalaman membesarkan anak-anak merupakan antara pengalaman yang paling berharga dalam hidupnya.

Kehidupan moden sering menolak kita untuk mengejar perkara material. Gaji yang lebih besar, rumah yang lebih tingkat, kereta yang lebih laju, untuk itu kita melihat ramai yang tidak berkahwin dan menumpukan hidup mereka pada kerja. Masyarakat moden mempunyai keluarga yang kecil. Anak-anak dilihat sebagai penghalang kerjaya kepada ibu bapa. Bagi Morrie, ini adalah kehidupan yang salah, diakhirnya mereka akan sedar segala material yang dikejar tidak dapat mengisi kekosongan hidup mereka. Mereka akan menghabiskan sisa-sia hari tua mereka bersendirian, dan dalam kesedihan.

Ya, membesarkan anak merupakan satu kerja yang sukar. Sering kali ketika tiba giliranku menjaga anak sendirian, akan ku pastikan dia dimandikan, disuap sarapan diteman bermain dan menonton siri video belajar bahasa inggeris. Apabila dia tidur ditengah hari, barulah tiba giliranku untuk mandi dan makan. Suatu hari segala kesusahan ini akan berlalu, apa yang tinggal adalah anak-anak yang telah dewasa. Setiap perkara yang baik memerlukan kesabaran. "Good things come to those who wait."

Sering kali apabila melihat anak kecil tersenyum, atau apabila mereka mendepakan tangan untuk didukung, segala penat lelah hilang dari ingatan. Apabila anak kecil meletakkan pipinya di tangan kita kemudian terlelap, kita merasa bahagia. Melihat wajah anak kecil tidur, kita merasa aman.

Ahad, 8 Januari 2017

Wasatiyyah Islam – Antara Liberalisme & Konservatisme di Malaysia



Penulis: Mohammad Kamil B. Hj. Ab. Majid
Penerbit: Pekan Ilmu, 2012

Pertamanya saya ingin mengupas berkenaan dengan konsep buku dan juga susun atur. Buku ini saya kira berkonsepkan ilmiah, dan kadang kala terlalu ilmiah dan tidak berapa sesuai dengan pembacaan awam. Susunan ayat dipenuhi dengan perkataan jargon yang kadang kala tidak di definisikan dan tidak difahami oleh audiens. Jika kita membaca bab dua pula, kita akan dapati ia dipersembahkan dalam bentuk point, dan ada point mempunyai sub-point, dan sub-point pula mempunyai sub-sub-point. Ini menyebabkan pembacaan begitu sukar untuk menjadi satu gagasan kefahaman yang bersambung.

Kemudian proses penerbitan juga dilakukan dengan tergesa-gesa. Proses proofreading dan editing mungkin tidak dilakukan atau mungkin dilakukan dengan tidak teliti. Hasilnya naskah akhir dipenuhi dengan pelbagai kesalahan ejaan. Lebih kritikal saya kira sebagai contoh, pada muka surat 66 dan 67 terdapat perkataan dalam kurungan (masukkan hadis ibadat / contoh). Ini merupakan perkara yang tidak sepatutnya ada dalam manuskrip yang sudah diterbitkan!

Kemudian pada bab-bab seterusnya ada yang ditulis sebahagian nya dalam bahasa Indonesia. Perkara ini lebih menjadikan buku ini apabila dibaca, sangat berceramuk. Walaupun mungkin penulisan ini merupakan gabungan penulis-penulis, seharusnya dari sudut bahasa ia diharmonikan, dan dipilih satu bahasa. Saya rasa cukup sebanyak ini kritikan berkenaan dengan teknikaliti buku ini, saya ingin berbicara berkenaan dengan idea dan isi buku.

Saya merasakan bahawa buku ini mempunyai isi yang baik. Pada bab-bab seterusnya apabila ia ditulis dengan garapan pada perenggan dan bukan dalam bentuk point, ia sangat memudahkan pembacaan dan pemahaman terhadap isi. Saya petik beberapa isi yang saya kira relevan untuk dibincangkan.

Apabila membicarakan konsep wasatiyyah (pg. 55), buku ini mengetengahkan  bahawa Islam mementingkan kepentingan bermasyarakat (societal). Perkara yang dilakukan bersama dinilai lebih baik dalam Islam, sebagai contoh solat diganjari lebih besar apabila dilakukan berjemaah. Perkara ini antara topik yang perlu diperhatikan apabila kita melihat perjuangan yang ditaja oleh barat berkenaan dengan kebebasan individu atau human right. Adakah kebebasan yang diperjuangkan itu baik meskipun apabila ia merosakkan apabila dilihat dalam sudut pandang kemasyarakatan?

Berkenaan soal hudud, pendekatan wasatiyyah seharusnya tidak hanya memfokuskan kepada perlaksanaan hukuman sahaja (pg. 67). Kefahaman berkenaan hukum itu juga penting bagi mengharmonikan nya dalam opinion masyarakat. Usaha untuk menerangkan nya dengan baik perlu dilaksanakan terlebih dahulu bagi menandingi opinion barat bahawa ia satu hukuman primitif dan kejam. Kita perlu menjawab kritikan media barat ini dengan rasional dan logikal, agar dapat diterima baik dan menjadi persepsi baik bagi masyarakat. Juga berkenaan prosedur dan tatacara perlaksanaan harus dihuraikan. 

Dalam konsep wasatiyyah juga beliau mengutarakan bahawa tidak semua perkara tradisi atau amalan lama itu perlu dianggap buruk dan out of date (pg. 91). Perkara-perkara yang merupakan kalam ulama silam dan bukan ketetapan qat’i boleh dinilai semula dengan kritis. Agar pengamalan Islam sentiasa segar dan seiring dengan peredaran zaman. Hal ini bertentangan dengan konsep barat yang membuang semua perkara tradisi sebagai tidak lagi berguna serta menghalang kemodenan.

Dalam membincangkan fahaman konservatif beliau menyatakan antara kelemahan fahaman ini adalah kurang menggunakan akal dan metologi ilmiah. Akal dianggap sebagai sumber sekunder yang tidak dapat menyaingi pendapat ulama silam (pg. 105).  Mereka membertahankan semua amalan warisan serta menentang semua agenda permodenan. Perkara ini bertentangan dengan konsep wasatiyyah, dimana ummat Islam seharusnya menerima kebaikan yang ada dalam arus kemodenan secara selektif dan di harmonikan dengan suasana setempat.

Penulis juga berpendapat bahawa demokrasi boleh diterima selagi tidak bertentangan dengan Al-Qur’an dan Hadis. Beliau memetik kenyataan Yusuf Qardhawi yang menyatakan demokrasi adalah gambaran daripada agama Islam dan tidak bercanggah dengan Al-Qur’an dan Hadis (pg. 148).

Ketika membahaskan berkenaan dengan tokoh liberal di Mesir, pandangan Hassan Al-Masyat telah dipetik yang mengatakan liberal tidak bertentangan dengan Islam (pg. 175). Namun liberal yang dimaksudkan adalah berfikiran bebas, bukan liberal tanpa batasan acuan barat. Tokoh liberal di Mesir seperti Hamed Tahir menyeru agar perkara yang harus diperjuangkan dalam ummat Islam hari ini adalah isu-isu besar seperti keadilan, persamaan dan syura (pg. 191). Hamed Tahir merasakan bahawa Al-Azhar menghalang idea-idea pembaharuan ini. Akibatnya ummat masih membincangkan perkara-perkara kecil yang telah pun dibincangkan zaman-berzaman. Kesyumulan Islam seharusnya diperlihat dari segi praktik, mampu mengupas isu-isu realiti kehidupan, harus keluar dari sekadar menentukan halal dan haram, serta perkara-perkara furuiyyah.

Dalam kesimpulan buku ini, terdapat satu petikan yang menarik perhatian saya:

“Kelas professional Melayu baru yang dilahirkan melalui dasar permodenan dan DEB ini tidak menunjukkan paradigma pemikiran yang bersifat rasionalisme, objektivisme dan saintisme seperti yang diharapkan oleh Mahathirisme.” (pg. 289)

Saya tidak bersetuju dengan kesimpulan ini kerana ia merupakan generalisasi yang tidak berpijak di bumi nyata. Sekiranya kita lihat bidang industri hari ini golongan professional Melayu memainkan peranan yang sangat besar. Malahan kebanyakan GLC hari ini ditadbir oleh golongan professional Melayu. Ia adalah kesimpulan pra matang.


Secara keseluruhan buku ini dari segi teknikal dan editing merupakan buku yang amat menghampakan. Bermula dengan persembahan dalam bentuk point yang sangat mengelirukan, kesalahan ejaan yang begitu banyak, penggunaan istilah yang tidak konsisten, serta percampuran bahasa Melayu dan Indonesia yang menjadikan ia buku yang caca merba. Namun dari segi isi, terdapat perbahasan-perbahasan yang baik seperti perbahasan sejarah liberalisme di barat dalam bab 4. Saya berharap buku ini dapat diperbaiki sekiranya cetakan seterusnya ingin dilakukan.

Ahad, 4 Disember 2016

The power of being neutral



Leo Tolstoy pernah mengungkapkan:

"The most difficult subjects can be explained to the most slow-witted man if he has not formed any idea of them already; but the simplest thing cannot be made clear to the most intelligent man if he is firmly persuaded that he knows already, without a shadow of doubt, what is laid before him."

Ungkapan ini dimuatkan oleh Michael Lewis dalam buku beliau The Big Short. Maksudnya sekiranya seseorang itu merasakan dia telah tahu tentang kebenaran, kita tidak dapat memberikan apa-apa penjelasan kepadanya. Kita dapat melihat dengan jelas perkara ini pada penyokong mana-mana parti politik. Kerana itu bagi saya, menyokong mana-mana parti politik akan menjadikan view kita distorted dan bias.

Saya terjumpa satu posting yang menarik beberapa hari lepas:


Saya bersetuju dengan perenggan pertama. Masalah yang diutarakan adalah open secret, satu barah yang dibiarkan bernanah dan mengikis kepercayaan terhadap kredibiliti kerajaan. Saya kira semua rakyat Malaysia yang waras, apa juga parti marah dengan skandal ini. Apa yang menarik perhatian saya adalah perenggan yang kedua.

Beliau mem'bodoh'kan dan men'tolol'kan orang yang neutral dengan perkara ini. Pertama, jika beliau merupakan wakil rakyat, rakyat akan menolaknya kerana merendahkan intelektual rakyat dengan membuat generalization. Kedua, sekiranya dia seorang ahli akedemik, beliau tidak perlu dihormati kerana tidak beradab dan tidak berhujah menggunakan fakta, sebaliknya terperangkap dengan emosi sendiri (kadang-kadang saya rasa dia memperbodohkan diri sendiri). Ketiga, sekiranya beliau ingin menjatuhkan pemerintah sedia ada, ia adalah strategi yang salah dan merugikan, tiada siapa yang akan menyokong orang yang arrogant dan acah-acah paling pandai. 

Golongan neutral sebenarnya golongan yang sangat penting dan critical untuk dimenangi. Golongan ini tidak menyokong mana-mana parti secara terbuka, setiap kali pilihan raya setiap parti politik akan bercakap akan pentingnya memenangi pengundi atas pagar. Pengundi atas pagar adalah golongan neutral yang boleh berubah mengundi sesiapa yang dirasakan menguntungkan mereka, mereka tiada loyalty pada mana-mana parti. Jadi membodohkan dan mentololkan mereka adalah strategi yang bodoh dan tolol.

Tun Dr. Mahathir pernah membicarakan tentang pentingya golongan ini dalam lecture beliau yang bertajuk 'The Malaysian Dilemma'. Bagaimana beliau berani membuat pilihanraya kerana beliau tahu golongan neutral yang moderate akan mengundi beliau walaupun mereka tidak menyatakan dengan jelas preference undi mereka.

Saya tidak mahu berpenat lelah mempersoalkan artikel Malaysiakini tersebut, kerana bagi saya Malaysiakini merupakan propaganda pembangkang tidak banyak bezanya dengan Utusan sebagai propaganda UMNO. Setelah banyak pengkhianatan terhadap etika kewartawanan, saya sudah lama hilang kepercayaan dengan kebebasan pandangan portal ini. Namun, untuk sekadar melihat kepandaian pemilik post tersebut saya bertanya seperti dibawah.



Ada masalah dengan jawapan yang diberikan. Beliau menyamakan tulisan ini dengan Occupy Movement. Occupy Movement merupakan pergerakan rakyat. Ia tiada hierarchy, atau dalam kata lain tiada struktur organisasi dan tiada pemimpin. Ramai menganggap pergerakan ini gagal kerana ketiadaan kepimpinan. Alasdair (2012) sebagai contoh menyebut:

"The interconnections of communication are such that you can imagine people not just communicating but acting, and acting damn effectively, without leadership, a secretariat, without even formal information channel."

"The Occupy Movement briefly flourished and then failed. It burned itself out without moving the country substantially closer to remedies for any of the problems associated with the neoliberal project."

Kegagalan atau keberjayaan sesuatu pergerakan bukanlah dalam skop perbincangan artikel ini. Apa yang hendak dikatakan adalah Occupy Movement merupakan pergerakan rakyat yang tidak mempunyai hierarchy, oleh kerana itu ia menggunakan nilai 99%.

Berbeza dengan artikel yang dikongsikan. Ia ditulis oleh Liew Chin Tong, yang merupakan pengarah pendidikan politik DAP merangkap Ahli Parlimen Kluang. Jika kita ingin menyamakan ia dengan Occupy Movement, ia tidak valid. Kerana jika kita menggunakan definisi Occupy Movement, Liew Chin Tong merupakan golongan ahli politik 1% dan bukan merupakan rakyat 99%. Oleh itu penggunaan 99% boleh dipersoalkan kerana ia bukan merupakan pandangan rakyat atau golongan proletariat.

But nevermind  the fact, we already have the truth.

Rujukan:

1. Roberts, Alasdair. "Why the Occupy movement failed." (2012): 754-762.


Sabtu, 26 November 2016

Pale Blue Dot : A Vision of the Human Future in Space



Penulis: Carl Sagan
Penerbit: Random House, 1994

Saya masih ingat saat memilih buku ini di Kinokuniya pada Oktober 2016, ketika itu ditemani sahabat saya, saudara Hilmi Azhari. Hampir 4 jam masa dihabiskan untuk memilih buku ini. Ada dua pilihan ketika itu, kerana keterbatasan wang saya perlu memilih antara dua tulisan Carl Sagan iaitu antara 'Cosmos' dan 'Pale blue dot'. Setelah mengamati keduanya, saya memilih yang ke-2 kerana saya kira 'Cosmos' lebih menjurus kepada teknikal.

Carl Sagan merupakan seorang astronomer, advisor dan consultant kepada misi-misi NASA untuk meneroka angkasa lepas. Antara saintis yang paling berpengaruh dalam planetary science.

Bagi saya bahagian buku ini, yang paling powerful dan merupakan essence kepada buku ini adalah 5 perenggan akhir pada Chapter pertama yang bertajuk 'You are here'. Pada perenggan ini Sagan menulis berkenaan dengan gambar yang diambil oleh Voyager 2 semasa misi di Neptune, dimana camera telah diarah untuk menghadap semula ke bumi dan gambar diambil. Dari gambar ini, bumi kelihatan sebagai sebuah titik biru kecil yang memancarkan cahaya biru yang pucat dalam bahasa lain ia kelihatan sebagai 'pale blue dot', yang menjadi tajuk buku ini.



Perenggan ini, pernah diucapkan oleh Sagan dan menjadi ucapan nya yang sangat terkenal (dengar disini). Beliau mengungkapkan bertapa insignificant bumi apabila dibandingkan dengan keseluruhan cosmic. Bagaimana bumi begitu kecil, hampir tidak kelihatan ditengah-tengah sunbeam dalam gambar tersebut. Dalam gambar ini, bumi hanya merupakan satu pixel kecil.

Gambar ini jika dilihat oleh manusia, mereka akan berasa humble, bertapa mereka berbunuhan dan mengalirkan sungai darah, menjajah antara satu sama lain, mereka cuba menguasai dunia yang sebenarnya begitu kecil dan tidak signifikan. Seharusnya manusia sedar akan kedudukan mereka dan menghargai, dan berkelakuan baik antara satu sama lain.

Apabila kita memandang ke langit, kita sebenarnya melihat masa lalu. Ini kerana jarak antara bumi dan bintang sangat jauh, cahaya mengambil masa hingga ke jutaan tahun untuk sampai ke bumi dari bintang-bintang ini. Sekiranya sebagai contoh, matahari terpadam, kita hanya akan menyedarinya selepas 8 minit 20 saat. Bayangkan bintang yang berjuta kali ganda lebih jauh dari bumi. Beliau menulis:

"The immense distance to the stars and the galaxies mean that we see everything in space in the past - some as they were before the Earth came to be. Telescopes are time machines"

Apabila memperkatakan berkenaan dengan masadepan manusia meneroka angkasa lepas, Sagan banyak menggunakan perkataan seperti 'maybe' dan 'perhaps'. Ini jelas menunjukkan  apa yang diutarakan kebanyakan nya merupakan spekulasi dan bukan nya fakta konkrit. Buku ini merupakan part science dan part imagination. Tetapi dengan spekulasi lah kita akan menukarkan science fiction kepada science fact. Sagan juga dalam bab-bab awal dalam buku ini mengetengahkan Galileo's case dimana teori heliocentric (matahari di tengah bukan bumi) yang di bawa Galileo mencabar kefahaman Gereja Katolik yang mengatakan bahawa bumi berada ditengah dalam sistem solar. Galelio mengungkapkan:

"I think that in discussion of natural problems we ought to begin not with Scriptures, but with experiment and observations"

Sagan juga dalam pemerhatian nya mengungkapkan bahawa, kita perlu berfikir dan mengubah pemikiran. Meninggalkan pemikiran lama apabila tiba bukti-bukti yang baru.

"Better by far to embrace the hard truth than a reassuring fable"

Banyak perkara yang saya kira sangat informatif di dalam buku ini. Contohnya Pluto bukan merupakan planet tetapi dwarf planet, Pluto mempunyai size yang sangat kecil berbanding dengan bulan. Marikh mempunyai 2 bulan yang mengorbitnya bernama Phobos dan Deimos.

Dalam membincangkan masa depan manusia di angkasa lepas, Sagan membincangkan alternatif-alternatif yang di punyai oleh manusia dan cabaran yang perlu kita atasi. Dalam bab 'Remaking The Planets' beliau membincangkan bagaimana teori untuk melakukan terraform (mengubah fizikal planet agar menjadi habitable kepada manusia) keatas beberapa planet yang sesuai. Venus sebagai contoh mempunyai atmosfera yang sangat tebal kerana kekuatan gravitinya, namun masalah yang dihadapi adalah tekanan udara yang sangat tinggi, sehingga 90 bar. Di mana manusia akan meletup hasil tekanan udara ini. Marikh pula mempunyai atmosfera yang nipis, cabaran yang berlawanan dengan Venus. Manakala asteroid yang berhampiran dengan kita adalah airless kerana graviti yang sangat lemah.

Sagan menukilkan bahawa masa depan manusia adalah di angkasa, spesis manusia perlu bersemuka dengan hakikat ini, sama ada kita berusaha untuk mengembangkan spesis kita ke planet lain atau berdepan dengan ancaman kepupusan. Menurut jangkaan Sagan, ada beberapa sebab utama manusia bakal pupus. Kerosakan alam hasil tangan manusia sendiri, kemusnahan bumi hasil pertembungan dengan asteroid, dan juga apabila matahari telah kehabisan tenaga dan berubah menjadi supernova. Kemungkinan bumi dilanggar asteroid jangka Sagan, adalah hanya menunggu masa.

Penerokaan angkasa pada pendapat Sagan, akan menjadi usaha multi-national. Ia perlu kepada kerjasama antarabangsa untuk menampung kos serta keperluan pembangunan teknologi. Monopoli angkasa oleh US dan Soviet Union/Russia kini sudah berakhir. Kita kini mempunyai lebih banyak spacefaring nation termasuk Jepun, China dan juga EU.

Sagan juga membincangkan pelbagai topik lain berkenaan dengan masa depan manusia diangkasa, antaranya teknologi untuk mengubah pergerakan dan tajektori asteroid juga research berkenaan dengan pencarian Extraterrestrial Intelligence (ETI). Sagan mengakhiri buku ini dengan membayangkan manusia yang hidup di luar bumi, lahir dan di besarkan di angkasa, sudah tentu mereka mempunyai budaya dan agama yang berbeza. Walau di planet manapun mereka hidup, mereka tetap akan merindui sejarah permulaan mereka, sejarah yang sama di planet berwarna biru, sejarah bumi.





Khamis, 24 November 2016

The RUU355 debacle - A Malaysian's perspective



I was asked by Mr. Lee, one of few colleague in my office which exchange joke with me everyday, he asked about one of the comment made by Marang MP which said that "non-muslim MPs should not interfere with Islamic matters". Personally, I don't like to talk about it, I am afraid that my view will upset some people. I wish on doing no harm. Before I elaborate further and put forward my case. I want to begin with a perspective, with which we should look into the matter. 

Malaysia is a multi-ethnic, multi-cultural, multi-religious country, which does not have a replicate models elsewhere. This unique-ness present us with many blessings, for example if Malaysia is one ethnic from the start, we may not have mamak stall or char kuey teow. Many fusion of the culture produce positive and tasty things. But there is also another side of the coin, the unique-ness also present us with flaws and drawbacks. Especially when we want to assert our culture or our thinking into other group, the hardliners (fundamentalist and chauvinist on each side)  are pushing into more polarization of opinions.

For one second, I think we should reflect how our forefathers have lay the bricks on building our nation. How they agreed to tolerate each other, agree to disagree, and forged a social contract which retain the stability. The Pribumi was given their special rights, and other races were given the permission to stay, to live, and to prosper. They were given citizenship and allowed to keep their culture, languages, religions, intact. This kind of tolerant were not seen in Indonesia, Thailand or even mainland China, where other races have to abandon their culture completely and assimilate with locals. They were not given rights to have special school with their own language. But in Malaysia its different, we are prospering in diversity and differences, and proudly I can say we thrived in doing so. We often compare ourself to other nations. Some want to derive our future from the US, they want to replicate US model here in Malaysia. Well, I suggest we read Howard Zinn's book on how Columbus killed the Arawaks, it was their history and it was ugly. By this, if we want to mold our future, we must do it ourself, our own way, we cannot derive it from others.

Of course it will be difficult. As Tun Dr. Mahathir once said "its impossible to please everybody". Technology also did not help in producing consensus among people. Henry Kissinger note this in his book, that the notion of truth is altered by technology. For instance Google altered your search according to your profile and search history, so two person searching the same subject will get different set of results. The rise of alternative media also in many ways distort our opinion, we have no control over informations today. This is of course have its good and bad side. For instance the trending news these past days is how to combat fake news on facebook. We have vast informations, mixed between right and wrong. The information feed into society today also were exposed to manipulations. So, people today have various informations, and various of truths, we don't have any universal truth. The result of this is polarization of views and very difficult to achieve consensus. It is okay actually to have multiple of views, and not agree on various things if the mindset is to live with each other, if we can respect each others choices. We can have division as long as we don't resort to violence and militarism. It is very critical to settle our disagreement using diplomacy.

Now, after having these 3 thick paragraphs on our perspective, lets look at the issue in our hand. The RUU335 concern about Shariah Court, so basically non-muslim is untouched by this change, because in our constitution the Shariah Court will only hear Muslim cases. It has been amended before in 1965 and 1984, nobody bat an eye during those days, and it hasn't become national polemic either. Why? First, they respect each others choices. Second, we don't have the kind of media that we have today. Our media today play on every issue, even restaurant menu can be a national debate today. Why? Ryan Holiday explain brilliantly in his book about the structure of the online media. He explain that many online media depend on page views, its their bread and butter. So they have to tailor their headline to be very provocative, nevermine if it is misleading, as long as people will click it. They does not concern over public anger or chaos, they don't have that accountability. If people went to riot, they does not care, leave it to the police, its other people job they say.

So, if we can have it on 1965 and 1984. I don't see the damage of it, if we have a revision today. I think its normal for any law to have revision, to be kept updated. If we can see things objectively, and does not fell to the game played by the media, this kind of thing should not be in the front page of every newspaper, everyday. I think there are much more important issue we have to be concern with. The multi-billion national scandal, the infrastructure, the free fall of the ringgit, can we have national debate on this kind of things?

Datuk Seri Mah Siew Keong said that he oppose the bill because "two legal system will tear the country apart". I don't know, I want to laugh or to cry. It seems like he does not reside in Malaysia for a very long time. The fact is the bill will not create two legal systems, we already have two legal systems in the first place since the country was born. If he want to abolish two legal systems, he should call Stephen Hawking and convince him to accelerate his research so that time travel is possible. Then he should travel back to the time when Shariah Court was founded and destroy it.

We have many things that are Islamic. We have Islamic banking system opposing conventional one. Nobody is talking that "two banking system will tear the country apart". We have Hong Leong Islamic Bank and Public Islamic Bank,  why don't Malaysiakini publish a story that  the bank should stop being Islamic to protect the non-muslim interest? Many non-muslim food manufacturer register for halal certification. Should we condemn them and asked them to go to their respective temples to get certification? It just absurd.

I lived in Malaysia for 22 years (minus 4 years in Russia), I think I can understand that racial issue played very well in our nation. Every issue in this country will be politicized and be seen on racial perspective. People like to discussed it, it served the online media very well, they got their clicks easily. It also served the politicians very well, they need an enemy, so they can be seen as doing a job to protect you. But, it fuel division and hatred. We demonized other groups, and perceived ours as sacred. Some people like to talk about Pribumi special right, they want to abolished them, we should have equal right they say. I can agree with that, but other races have to give up their right too to be fair, we should have one school system, we should use only one language, one religion, one culture, (no 1MDB please), lets become like Thailand or Indonesia, can we? Lets have an equal right for all.

See, its okay to embraced ideals, to envisaged the future our own way, to have dreams. But in the end we have wake up and face the reality, we lived in the imperfect world, we have to lose something to gain something. To live happily together we have to learn to be tolerant to each other, respect their choice and live with ours. If we strive to live in a perfect world, we will live our life unhappily. Lets embrace that Malaysia is perfectly imperfect in its diversity. Let us prosper together.


Isnin, 21 November 2016

If you can't stand the heat, stay indoor



Tahun ini, seperti tahun-tahun lalu negara kita di landa angin 'Bersih'. Seperti angin-angin sepoi bahasa yang lain, yang menggoyangkan beberapa pohon, setelah ia berlalu, tiada sebarang perubahan besar yang dapat kita lihat atau rasa. Sebagai tempat untuk melahirkan rasa tidak puas hati, ya saya setuju. Namun ia bukan angin taufan yang membawa perubahan, ia tidak melahirkan revolusi. Semuanya kembali ketempat asal setelah ia berlalu. Rakyat tetap perlu membayar GST dan tiada sesiapa yang didakwa atas skandal 1MDB.

Ramai yang sedar ia tidak effektif dalam melakukan apa-apa perubahan (mungkin ada juga perubahan seperti dakwat kekal, namun tidak mengubah status quo), tetapi menyokongnya atas dasar semangat. Ada yang menyokongnya kerana mereka affiliate diri mereka dengan beberapa buah parti, dan parti mereka mengambil bahagian. Ada yang merasakan ia adalah pesta demokrasi, masa untuk menyatakan kebebasan bersuara ( menjerit dan berselfie). Tidak kurang ramai yang berharap ia bakal merombak sistem politik sedia ada. Romantik, tetapi seperti tahun-tahun yang lalu, nothing significant can be seen

Saya pernah menulis yang saya tidak menyokong demonstrasi ini (link) , dan saya rasa pendirian saya sekarang tidak berubah. Ramai yang kecewa dengan saya, menyatakan saya pessimis. Bagi saya lebih baik bersifat pessimis tetapi berpijak di bumi yang nyata, berbanding optimis terhadap sesuatu yang bersifat fantasi.

Bila saya mempersoalkan keberkesanan demonstrasi ini, ada yang mengatakan "tak mengapa kalau tak bersetuju, tapi kalau tak memberi solusi jangan undermine usaha orang lain". Well, saya rasa ironi, Bersih mempersoalkan kerajaan, tetapi jika ada yang mempersoalkan Bersih, akan di label 'undermine usaha orang lain'. Tapi menjerit demokrasi? Hak bersuara? Suara siapa?

Satu perkara yang lebih critical adalah kita mahu berubah menjadi apa? Saya melihat suasana pembangkang, saya tak nampak satu bangunan yang stabil yang mampu membawa negara ini ke depan, walaupun jauh dalam sudut hati saya mengharap mereka dapat bersatu dan mengetepikan perbezaan. Kita memang nak berubah tapi menjadi apa? Saya tak mahu berubah mengikut model yang di dictate oleh orang-orang tertentu. Rakyat Mesir, Syria, Libya bangun menentang kerajaan, tetapi mereka tidak memikirkan whats next, kita semua tahu apa yang terjadi kemudian. Tragedi.

Saya tak ada masalah berubah jika saya tahu perancangan seterusnya. Tidak kurang rakyat yang berdemonstrasi menjatuhkan Gaddafi menyesal hari ini apabila negara mereka hancur dengan perang saudara hasil dari political vacuum. Ok, mungkin sekarang orang akan kata saya macai UMNO. Saya juga benci dengan kerajaan yang korup sekarang, kerajaan kita tidak sempurna, saya juga tidak bersetuju anak saya yang berumur 1 tahun dikenakan GST apabila membeli kasut di pasaraya. Saya juga dahagakan perubahan, tapi saya mahukan perubahan yang baik, yang sustainable.

Saya sedar apabila saya menyatakan rasa tidak puas hati saya, ramai rakan-rakan yang pro-Bersih kecewa dan mula membenci saya. Saya di lihat counter-productive. Tidak disukai. Sekarang saya faham perasaan bekas supervisor saya. Dia pernah berkata "Kadang-kadang kita hanya berkata benar, speak our mind, tapi orang tak boleh terima, kita kena bercakap perkara yang tidak melukakan orang lain, perkara benar yang melukakan perasaan perlu di diamkan". Ya, masyarakat kita selesa dengan perkara-perkara yang tidak mengganggu sesitiviti. Tidak boleh dissent, follow the flow even if it is against your intellect

Bila kita affiliate diri dengan mana-mana parti, kita akan bias terhadap entiti kita. Kita akan buta terhadap kelemahan diri kita. Bersikap defensive apabila dipersoal, meskipun orang itu bertanya dengan constructive. Saya lebih selesa untuk menjadi skeptic untuk kedua-dua belah pihak.

Ada sesetengah orang yang menjawab apabila kita persoalkan keberkesanan Bersih, kata mereka menurut sejarah Bersih berjaya mengetengahkan dakwat kekal. Namun, apabila di bawa konteks sejarah yang lebih besar, political reform yang dilaungkan, ternyata ianya sesuatu yang romantic but delusional. Mereka memarahi kita, konon-nya kita mengumpat dan memerli mereka. If your argument is valid, then defend it, don't get emotional. If you can't stand the heat, don't get involve in the first place. Saya menyangka kan mereka ini pandai dan sedar bahawa facebook adalah platform umum yang terbuka, perkara biasa post atau komen itu dipersoalkan. Walaupun sebenarnya saya tidak pernah menganggap serious komen-komen dan provokasi politik saya (baca disini).

Saya mahu Malaysia berubah, corruption-free, move towards open and tolerant society. Tapi saya mahu pursue option lain dan bukan dengan Bersih. Bukan kah kalian beriman dengan demokrasi dan free-speech

I beg to dissent.

Khamis, 17 November 2016

Catatan Baitul Muslim 12



Kita selalu berkongsi sisi-sisi kebahagiaan dalam hidup kita, manakala masalah, kepahitan, dan kesakitan kita simpan buat diri kita sendiri.

Setelah tiga hari bekerja, dan berjauhan dari zaujah dan anak, terasa rindu. Tambahan minggu ini merupakan minggu yang sibuk, bangun awal pagi, hampir setiap hari meeting back-to-back, kerja sehingga lah pagi semula. Saya tak mahu mengeluh tentang kerja, bagi saya sibuk lebih baik dari tidak sibuk, kita meningkatkan diri. Mendapat pengalaman baru. Tiada perkara yang berharga yang murah harganya. Semuanya perlu pengorbanan dan masa.

Saya mengambil anak agak awal hari ini, mungkin kerana tidak dapat menahan rindu. Seperti biasa saya di sambut dengan senyuman-nya. Tiap kali selepas 3 hari saya bersyukur dia masih mengingati muka saya. Masuk saja kereta anak berumur satu tahun ini diam sahaja, melihat wajah saya tanpa berkelip, seolah-olah dia sudah dewasa dan ada perkara yang ingin diberi tahu. Setiap minggu saya lihat anak perempuan saya membesar dengan begitu pantas. Ada sahaja perkembangan baru. Hari ini gigi nya sudah bertambah menjadi enam berbanding hanya empat tiga hari yang lalu.

Petang itu dia tidur nyaman. Setelah penat bermain bersama atuknya yang datang sebentar dari Kuala Lumpur. Sejam itu lah masa saya untuk mandi dan menyiapkan kerja-kerja rumah seperti membasuh baju dan pinggan. Hujan turun petang itu, dia akhirnya terjaga. Menangis.

Saya mengambil dan memeluknya, mungkin mimpi buruk saya kira. Saya gosok belakang badan nya sambil mendukungnya keluar rumah. Kami berdua bersama melihat hujan petang itu. Saya hendak bersembang dengan nya, tetapi dia baru berumur satu tahun, masih belum boleh bercakap. Namun, tanpa percakapan dan suara, kami masing-masing merenung melihat hujan. Saya terasa nyaman, seolah-olah kami umpama teman lama. Saya hulurkan tangan untuk merasa hujan yang menitik dari tepi atap, dia melihat kemudian mengeluarkan juga tangan nya. Seolah-olah saya dan dia sama-sama baru belajar mengenali hujan.

Kadang saya termenung sendiri, dikala kesibukan, dan anak yang pantas membesar. Apa yang sempat saya isikan ke dalam dirinya?