Jumaat, 3 Mac 2017

The five people you meet in heaven



Penulis: Mitch Albom
Penerbit: Hyperion, 2003

Saya membaca buku ini selepas saya membaca tulisan Albom dalam Tuesdays With Morrie. Pada mulanya saya memikirkan bahawa buku ini merupakan catatan non-fiksyen sebagaimana buku pertama yang saya baca. Helaian-helaian terawal, membuatkan saya merasakan bahawa buku ini tidak menepati citarasa saya, saya memutuskan untuk berhenti membaca.

Kemudian apabila saya teliti semula, baru saya sedari bahawa ia adalah sebuah novel. Jadi saya merendahkan expectation saya dan membacanya dengan santai sahaja. Ia ditulis dengan bab yang pendek-pendek, jadi pembaca mudah sahaja berhenti dimana-mana kemudian menyambungnya semula. Buku ini mengisahkan pengembaraan Eddie di syurga selepas dia mati dalam satu kemalangan di tempat dia bekerja. Dalam pengembaraan nya Eddie bertemu lima manusia yang pernah mempunyai connection dengan kehidupannya. Mereka menerangkan kepadanya pengajaran disebalik peristiwa yang dilaluinya semasa hidup.

Orang pertama adalah The Blue Man. Pekerja sarkas yang mati kerana cuba mengelak Eddie yang pada masa itu masih kanak-kanak, mengejar bola ditengah jalan raya. Dia menceritakan kepada Eddie tentang hidupnya dan memberitahu bahawa kita semua mempunyai perkaitan antara satu sama lain. Apa juga tindakan kita, kecil atau besar memberi kesan kepada sejarah kehidupan.

Orang kedua adalah kapten unit semasa Eddie bertugas sebagai tentera di Filipina. Beliau menceritakan semula kisah bagaimana mereka berjaya keluar dari tawanan tentera. Dia juga memberitahu bahawa dia lah yang menembak kaki Eddie kerana cuba menyelamatkan nya dari mati dibakar api. Eddie yang baru mengetahui hal ini berasa marah, kerana kecacatan kaki itu menghantuinya seumur hidup. Namun kemudian dia sedar bahawa untuk mendapatkan sesuatu, sesuatu yang lain perlu dikorbankan. Kaki yang cacat itu merupakan satu pengorbanan agar dia dapat terus hidup.

Orang ketiga adalah Ruby, yang merupakan wanita yang menjadi punca tempat Eddie bekerja dibina. Ruby menceritakan sejarah disebalik Ruby Pier dan kisah ayah Eddie. Eddie yang pada mulanya marah terhadap ayahnya yang membesarkannya tanpa kasih sayang akhirnya memaafkan beliau mendengar kisah hidupnya yang diceritakan oleh Ruby. Orang keempat adalah isterinya. Dimana beliau diberitahu bahawa cinta terus hidup walaupun orang yang dicintai telah meninggal dunia.

Orang yang terakhir yang berjumpa dengan Eddie adalah Tala. Kanak-kanak Filipina yang mati dibakar Eddie hidup-hidup ketika perang. Tiba ke bab terakhir ini, saya tertanya-tanya bagaimana penulis ingin memberi pengajaran dari kisah sadis ini. Ternyata Tala, tidak marah kepada Eddie kerana membakar dan menghancurkan hidupnya. Sebab? Kerana Eddie kemudian bekerja sebagai maintenance guy di pusat permainan kanak-kanak. Tala tidak marah kerana Eddie memastikan kanak-kanak lain dapat bermain dengan selamat. Saya merasakan pengajaran terakhir ini sangat kelakar, Mungkin penulis terpengaruh dengan fahaman American exceptionalism, dimana kamu masih boleh ke syurga walaupun membakar kanak-kanak hidup-hidup.

Anda boleh dapatkan buku ini melalui Amazon dengan link dibawah. Jika anda tidak dapat melihat link dibawah, anda boleh cuba disable ad-blocker pada browser anda.





Tiada ulasan: