Jumaat, 20 Januari 2017

Tuesdays With Morrie



Penulis: Mitch Albom
Penerbit: Broadway Books, 1997

Buku ini merupakan kisah benar mengenai seorang pelajar, Mitch Albom yang melawat semula professor, Morrie Schwartz yang mengajarnya di kolej yang sedang menghidap penyakit ALS (penyakit yang sama dengan Stephen Hawking). Di saat-saat akhir mereka bersama, mereka berbincang berkenaan dengan kerjaya, keluarga, anak-anak, cinta dan apa yang penting dalam kehidupan.

Saya secara peribadi sangat tersentuh dengan kisah ini. Di mukasurat-mukasurat yang terakhir saya tidak dapat dari teringat akan seorang yang sangat akrab dengan saya pada ketika dahulu. Kami banyak bersembang berkenaan dengan kehidupan. Saya menganggap beliau seperti adik saya sendiri. Setiap kali ada perkara yang mengganggu fikiran nya pasti dia akan mencari saya. Dia pergi pada tahun 2016 meninggalkan saya apabila terlibat dengan kemalangan. Hingga hari ini saya masih merinduinya, rindu jenaka dan senyuman nya.

Ok kembali kepada buku ini.

Dalam conversation mereka, Morrie sedar bahawa masa yang ada padanya hanya sedikit, namun ia tidak merendahkan semangatnya untuk terus hidup dan menikmati setiap saat yang berbaki. Morrie tidak memilih untuk memendam diri, malah beliau keluar dari kesedihan dan menjadi seorang yang ceria, dia memilih untuk menghargai orang sekelilingnya dan memastikan bahawa setiap kata diucapkan kepadanya ketika dia masih hidup. Bagi nya tidak guna kita menyatakan kita sayang akan seseorang hanya apabila dia telah mati. Morrie mengumpulkan keluarganya dan mengadakan pre-funeral, seolah-olah raptai sebelum pengebumian sebenar, agar setiap ucapan dapat didengarinya ketika dia masih hidup.

Mitch dalam refleksinya hasil perbualan dengan Morrie menyatakan bahawa budaya hari ini menyibukkan kita dengan perkara-perkara yang tiada kena mengena dengan hidup kita. Kita sibuk dan ambil berat berkenaan dengan artis, supermodel, ahli-ahli sukan yang sebenarnya tiada impak dalam hidup. Malah ada yang beremosi dan menangis melihat drama yang di lakonkan oleh orang yang dia tidak kenal, seharusnya kita mengambil berat dan fokus terhadap orang-orang sekeliling kita, ibu ayah, isteri, anak-anak, adik beradik. Mereka sepatutnya menjadi tumpuan fokus kita, kerena mereka ada impak dalam hidup kita.

Morrie yang merupakan seorang agnostic kini merasakan bahawa manusia sebenarnya mempunyai unsur yang lebih dalam, unsur spiritual. Manusia sering menfokuskan diri terhadap perkara-perkara material yang akhirnya tidak memuaskan diri. Kita mengutamakan material lebih dari memerhatikan alam dan menghargainya. Morrie mengatakan, menikmati cahaya matahari juga merupakan satu anugerah yang perlu dihargai. Saya teringat akan diari yang ditulis Anne Frank ketika bersembunyi dari tentera Nazi, bertapa beliau merindui melihat cahaya matahari dan merasai kehangatannya.

Ramai pasangan moden hari ini memilih untuk berkeluarga kecil, satu anak sudah mencukupi, malah ada yang menumpukan sepenuh kehidupan pada kerjaya dan memilih untuk tidak mempunyai anak. Ini adalah resepi kepada kehidupan yang tidak gembira, kerana akhirnya kita akan menyedari bahawa di hujung usia wang yang dikumpul tidak dapat memberi kasih sayang seperti anak-anak. Walaupun membesarkan anak-anak diawal kerjaya merupakan satu perkara yang sukar, namun kesukaran itu akan berakhir, ia akan menjadi kenangan yang membahagiakan.

Untuk bahagia, kita juga perlu belajar untuk melepaskan, untuk redha. Apabila kita dilanda kesedihan, kesusahan, adalah perkara normal untuk berasa sedih, risau. Tetapi setelah selesai menangis kita perlu kembali berdiri, meneruskan kehidupan dan melepaskan perasaan tersebut. Membicarakan soal keluarga Morrie mengutarakan bahawa ia memerlukan banyak pengorbanan, perlu difahami apa yang diperlukan oleh pasangan, bukan hanya memikirkan apa yang kita perlukan. Yang paling penting, adalah kita perlu belajar menghormati pasangan kita, menerima kelemahan nya dan sedar kita juga tidak sempurna.

Banyak lagi refleksi-refleksi yang saya kira sangat mendalam dan berharga dalam buku ini. Helaian-helaian akhir buku ini pasti akan meninggalkan kesan pada anda, bahkan mungkin anda bakal menitiskan air mata.

'No, you don't understand. You're not a wave, you're part of the ocean..part of the ocean.'


Tiada ulasan: