Sabtu, 9 Januari 2010

Tali mengikat manusia


"The state of being friend ; association as friends : to value a person's friendship."

Phrase diatas adalah salah satu maksud yang diberi oleh laman web Dictionary.com mengenai persahabatan. Manakala dari sudut pandangan Islam ia disebut sebagai Ukhuwwah. Nabi mengungkapkan mengenai Ukhuwwah dalam satu hadith riwayat Muslim "Tidak sempurna iman seseorang bila ia tidak mengasihi (mahabbah) antara sesamanya"

Berjalan bersama

Antara cara dari pelbagai cara bagi mengeratkan persahabatan adalah dengan berjalan atau bermusafir bersama. Melalui kaedah ini kita dapat memahami sahabat kita dengan lebih mendalam. Kita akan mengetahui apa respondnya terhadap sesuatu. Bagaimana dia menyelesaikan masalah. Pandangannya terhadap perkara. Lantas memudahkan lagi interaksi.

Bercakap bersama

Bercakap atau bertutur adalah asas komunikasi. Ia diajar sejak manusia kecil lagi oleh ibubapa atau pun guru tadika. Dan ia juga berupakan asas kepada satu hubungan. Dengan bercakap bersama pelbagai pemahaman dapat kita ketahui mengenai sahabat kita.

Bergaduh bersama

Jika dikatakan bersahabat mestilah umum memahami bahawa ia terdiri lebih dari satu orang atau lebih dari satu subjek. Contohnya ada manusia yang membela haiwan dan menganggapnya sebagai teman. Dari segi interaksi manusia juga ia melibatkan dua atau lebih manusia bagi wujudnya persahabatan.

Fitrah manusia berbeza antara satu sama lain. Identical twins sekali pun mempunyai perbezaan masakan dua insan yang berlainan ayah dan ibu. Atas faktor ini akan wujud perbezaaan pendapat dan perbalahan. Sesuatu persahabatan tidak akan lari dari pergaduhan.Pergaduhan dalam persahabatan terbahagi kepada positif dan negatif.

Pergaduhan positif adalah sesuatu yang normal dan common dalam hubungan manusia. Ia akan mengakrabkan lagi hubungan apabila setelah selesai bergaduh , peserta pergaduhan kembali memohon maaf dan bertoleransi. Dengan ini mereka akan mengetahui apa yang tidak di sukai sahabat dan berusaha mengelakkannya. Maka persahabatan akan lebih kukuh dan teguh.

Pergaduhan negatif juga adalah sesuatu yang common namun tidaklah begitu normal dalam hubungan manusia. Pergaduhan seperti ini lebih berasaskan dendam dan tidak mahu lagi kepada persahabatan. Pergaduhan seperti ini di tegah oleh Islam.

Berfikir bersama

Oleh itu marilah kita sama-sama berfikir sejauh mana tahap Ukhuwah kita. Sama-sama kita membina persahabatan yang dapat memberi 'mutual benefit '. Agar kita dan sahabat kita dapat sama-sama dekat kepada ALLAH. Dalam mencapai tujuan sebenar sesuatu persahabatan iaitu Keredhaan ALLAH S.W.T. Wallaualam.




3 ulasan:

KhaLIs berkata...

bak kata orang tua
"awek biar seribu kawan biar satu'
haha

Fathi Baik berkata...

khalis.
jgn putar belit fakta.

atifgazali@gmail.com berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.