Ahad, 2 Jun 2019

Economyth oleh David Orrell



Selesai membaca buku ke-4 saya untuk tahun ini. Jika Ha Joon-Chang mengkritik free-market economist, Orrell pergi lebih jauh dan mengkritik teori ekonomi asas itu sendiri.


Bagi Orrell kegagalan model ekonomi bukan sahaja gagal menghalang krisis 2007-08 tetapi model ekonomi itu sendiri merupakan sebab krisis ekonomi. Model ekonomi bagi beliau tidak relevan kerana ia dibina menggunakan assumption yang tidak berpijak di bumi nyata, seperti manusia membuat keputusan secara rasional, harga yang ditentukan pasaran adalah harga yang betul, juga pemain dalam industri yang membuat keputusan secara independent.


Ekonomi juga menyorok disebalik matematik seolah-olah ia merupakan subjek sains. Orrell membawakan latar belakang setiap teori yang sering mengambil ilham dari ilmu fizik. Tetapi perkara ini jelas tidak realistik, manusia bukan seperti atom yang tidak mempunyai emosi dan perasaan, manusia membuat keputusan secara kompleks.

Beliau turut mengkritik teori paling asas dalam ekonomi iaitu supply and demand. Bagi beliau graf yang diajar di sekolah-sekolah ekonomi adalah seperti unicorn, satu fantasi, sering dilukis tetapi tidak pernah dilihat di dunia realiti. Harga dipengaruhi oleh pelbagai faktor, data emperikal tidak melahirkan graf-graf fiksyen seperti dalam buku teks ekonomi.

Antara topik menarik lain yang dibincangkan adalah ketiadaan unsur alam sekitar dalam perangkaan model ekonomi, walhal tanpa alam ekonomi sendiri tidak akan wujud. Ahli ekonomi sering mengejar pertumbuhan GDP tanpa mengambil kira kemusnahan alam. Perkembangan berterusan tidak lestari, dalam model ekonomi pertumbuhan mungkin infinite, tetapi sumber alam adalah finite dan mempunyai limit.

Setelah 4 buku ekonomi, terasa penat pula. Untuk buku seterusnya hendak berubah angin sekejap. Membaca memoir Dr. Ang Swee Chai, pakar bedah kelahiran Pulau Pinang beragama kristian. Beliau bercerita bagaimana pengalamannya berkhidmat di Beirut dan Gaza mengubah persepsi beliau terhadap Israel. Beliau adalah salah seorang saksi episod pembunuhan beramai-ramai pelarian Palestin di Kem Shabra-Shatila.


1 ulasan:

Mel berkata...

Selamat. Membaca terus!