Jumaat, 6 Oktober 2023

Erti Hidup Pada Melepaskan


Hidup ini merupakan perjalanan yang panjang, oleh itu kita tidak dapat membawa semua yang kita rasai dan hadapi dalam perjalanan hidup. Kerana jika kita mahu membawa semuanya, hidup akan menjadi terlalu berat, kita akan tersangkut dan tidak dapat bergerak. Oleh itu, salah satu perkara yang penting dalam hidup adalah untuk kita belajar melepaskan. Belajar melepaskan memori dan nostalgia yang melukakan. Belajar melupakan kesilapan dan kesalahan. Belajar untuk melepaskan orang-orang yang menghambat kehidupan kita.

Saya dulu merasakan kita perlu mendengar dan terima semua pandangan orang lain. Walaupun pandangan itu menyakitkan, melukakan, dan juga melemahkan diri saya sendiri. Mungkin pengalaman masih belum banyak, jadi saya memang idealis, naif, dan hanya menerima apa yang datang. Namun semakin dewasa saya menyedari tak semua orang itu berguna untuk saya, ada orang-orang yang sebenarnya saya tidak perlukan. Malah jika saya simpan mereka dalam hidup saya, ia hanya akan membuatkan hidup saya statik dan terpendam. 

Maka penting untuk kita melepaskan mereka dari hidup kita. Kita tak perlu dengar semua pendapat dan pandangan. Kerana ada pandangan yang sebenarnya bukan pandangan, tetapi hanyalah iri hati yang dibalut dengan keindahan. Ada komen yang sekadar mahu melemah dan mematahkan kita. Ada senyuman yang palsu. Maka, kebolehan untuk kita mengabaikan orang-orang seperti ini sangat penting. Ia membolehkan kita terbang lebih tinggi, berlari lebih jauh, dan mendaki puncak-puncak baharu.

Tidak perlu untuk kita selama-lamanya terperangkap dalam bayang-bayang orang lain. Tiba masa kita kena belajar keluar, berdikari, dan mandiri. Perlu berani untuk tidak menoleh ke belakang. Pasti, tiba satu hari nanti, kita akan menghargai keberanian diri kita sendiri pada masa lalu. Kerana jika kita masih membelenggu diri kita dengan orang-orang yang tidak penting dan merosakkan, hidup kita hanya akan statik, malah mungkin lebih teruk, sentiasa terkebelakang. Kita tak mampu untuk maju ke depan.

Maka ingatlah, tidak semua orang itu penting. Sebahagiannya memang ditakdirkan untuk kita tinggalkan. Agar kita mampu membesar dan mendewasa dengan lebih bahagia.

Tiada ulasan: