Sabtu, 14 Februari 2009

Gagal tak bererti kalah


"Argh..bodoh betul dia ni!!" itu kata2 yang terpacul dari mulut Malik sebaik sahaja keluar dari bilik lecturer. "Abis ko lulus tak? tanya Fendi. "Tak lulus ar kene repeat sekali lagi ntah apa dia tak puas hati lagi" balas Malik sambil menyumpah seranah lecturer itu. Astaghfirullahalazim gumam hati Fendi. Kini tiba pula gilirannya meniti takdir di dalam office lecturernya sama ada lulus atau tidak dalam ujian kefahaman subjek fizik.

"Oit camne korang?" sapa Kamarul. "Sama la kita tak lulus" balas Malik dan Fendi. "Jom ar g makan kat luar " pelawa Kamarul dengan muka stress. Fendi dan Malik tidak membantah mereka pun sama2 menuju ke kereta kancil Kamarul. Kereta Kamarul meluncur laju meninggalkan perkarangan universiti lalu menyelusuri jalan kampung yang senget benget macam cacing kepanasan. "OOooii...slow sket aku tak kawin lagi..tau la stress" tegur Fendi sambil berjenaka apabila Kamarul hampir hilang kawalan kerana pemanduan yang laju. "Kita makan kat restoran Village la" cadang Malik.

Sesampai di restoran mereka pon berborak-borak. Masing-masing menyumpah lecturer fizik yang tidak melepaskan mereka dalam ujian kefahaman. "Ko tak stress ke Fendi?" tanya Malik.
Fendi membuka bicara "Entah la aku tak de la stress sangat..aku pon tak salahkan dia ..aku yang tak prepare betul2..lagipun aku malas nak salahkan orang yang ajar walaupun dia ajar macam tak nak ajar je..tapi aku rasa aku nampak la dia bersusah payah cuba nak terangkan..mungkin dia baru jadi lecturer jadi pengalaman kurang..tak adil la kalau nak samakan dengan doktor yang ajar kita math..dia dah lama jadi lecturer..dah la jangan fikir la yang sudah..lagi pun bukan fail terus..masih boleh repeat."

Mereka terus menjamu selera dan berbual panjang. Setelah selesai mereka terus pulang ke kampus. Dalam perjalanan balik Fendi tercongak-congak mencari punca kegagalannya. Dia berazam untuk berusaha lebih gigih lagi dimasa yang akan datang.

2 ulasan:

Fawwaz Saleh berkata...

post kali ni pun ala2 cerpen..
mmg ada bakat dlm sastera ni..
ari tu tulis sajak..bagus2

Muhammad Nur Khalis berkata...

ko bleh buat cerpen r fathi......bagus gile ayat ko.....
tapi~beta ada satu kemusykilan

hahaha...aku cam kenal je watak dan perwatakan...kamarul...malik dan fendi....hahaha..