Selasa, 17 Februari 2009

Insan, Ingatlah ! -Sebuah panduan menuju hati yang tenang





















Karya: Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
Penerbit: Nufair Street SDN BHD



Alhamdulillah
saya telah menghabiskan pembacaan saya dalam buku yang teramat istimewa ini.Pada mulanya saya membaca buku ini setelah meminjam daripada seorang kawan. Tapi pada pembacaan pertama saya hanya sempat membaca separuh sahaja buku ini.Alhamdulillah beliau mengizinkan saya meminjam buku ini buat kali ke-2 dan dapat lah saya membacanya diwaktu cuti. Buku ini sangat menyentuh hati dan saya kira wajar dibaca oleh golongan2 remaja seusia dengan saya.

Gaya bahasa yang digunakan juga mudah difahami dan sesuai dengan remaja2 melayu kini.Tidak dapat saya huraikan semua kandungannya melainkan anda mendapatkannya sendiri.
Tapi yang pasti buku ini menyedarkan saya mengenai diri dan keperluan membaiki diri yang tidak terlepas dari dosa.Apa yang diperkatakan juga sangan relevan serta disertai dengan contoh yang tepat.

Antara perkara yang beliau utarakan didalam buku ini didalam bab akhir adalah perlumbaan manusia mencari kemenangan dan kesenangan di dunia. Tentu sahaja ada yang tewas dan tidak mendapat kejayaan.Contohnya didalam lumba lari hadiah hanya diberi kepada pemenang pertama kedua dan ketiga manakala peserta lain tentunya kalah.

Tetapi dalam perlumbaan mengejar peluang yang ALLAH berikan bagi hambanya bertaubat adalah peluang yang terbuka kepada kepada semua yang menyertai untuk menang. Tetapi syarat taubat tersebutlah yang perlu dipenuhi terlebih dahulu. Semoga kita semua dapat memanfaatkan masa yang dikurniakan ALLAH dalam perkara yang berfaedah dan menambahkan ilmu. Membaca adalah salah satu cara bagi menambahkan ilmu. Selamat membaca!

2 ulasan:

SyNabihah berkata...

Ada ke bukunye?
Pinjam...

Fathi Baik berkata...

pinjam kat kawan la.