Jumaat, 13 Februari 2009

Renungan Minggu Ini

Minggu2 akhir semester ini memang sibuk dan penuh dengan ujian. Akhirnya tamat juga final exam . Berserah kepada ALLAH la keputusannya nanti. Sepanjang mengharungi minggu yang sibuk ni , inilah antara kata2 yang menjadi peransang dan dorongan..





1. Firman ALLAH : "Dan tinggalkanlah dosa yang terlihat ataupun tersembunyi. Sungguh orang yang berbuat dosa kelak akan diberi balasan sesuai dengan apa yang mereka kerjakan.." (Al- An'am : 120).

2. Sekuat mana pun godaan yang kita hadapi , sekukuh apa pun cabaran yang harus kita jalani, sebesar mana pun kegagalan yang kita rasai , sejenuh mana pun hari2 yang kita lalui , jangan pernah berhenti berharap kepada RABB kerana harapan adalah sumber kekuatan , kerana doa adalah senjata orang yang beriman.

3.Ujian adalah tanda ALLAH mencintai seseorang. Rasulullah ada bersabda mafhumnya "Sesiapa yang dikehendaki ALLAH baginya kebaikan akan diberikan cubaan kepadanya"
HR Bukhari.

4. Bukan kemiskinan yang aku khawatirkan pada kalian , tapi aku khawatirkan dunia diberikan secara luas , sebagaimana dulu diberikan kepada umat2 sebelum kalian. Lalu kalian bersaing merebutnya persis seperti mereka. Akibatnya dunia membinasakan kalian seperti dulu membinasakan mereka. (Muttafaqun Alaih)

5. "sesungguhnya KAMI telah menjadikan apa yang di bumi sebagai perhiasanbaginya, agar Kami menguji mereka siapakah diantara mereka yang terbaik perbuatannya.." (Al-Kahfi :7)

6. Sabda Rasulullah S.A.W : Keadaan orang mukmin itu sangat menakjubkan, kerana segala urusan yangmenimpanya dianggap baik. Tetapi keadaan ini hanya berlaku kepada orang yang beriman iaitu apabila mendapat kesenangan dia bersyukur kerana itu lebih baik untuknya. Dan apabila dilanda kesusahan dia bersabar, kerana itu lebih baik untuknya.

7.Imam Al-Ghazali berkata " Carilah hatimu pada 3 tempat . Cari hatimu sewaktu bangun membaca Al-Qr'an. Jika kamu tidak ketemui , carilah hatimu ketika kamu mengerjakan solat. Jika kamu tidak temui , carilah hatimu ketika duduk bertafakkur mengingati mati. Jika tidak temui juga berdoalah kepada ALLAH , pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati".

8.Ibn Mas'ud berkata " Perkara yang paling sedih apabila tibanya tahun baru adalah umurku meningkat tetapi amalanku tidak meningkat"

Renung-renungkanlah...

2 ulasan:

أفيق فواز بن أحمد صالح berkata...

semoga berjaya dlm exam yg dilalui
dan Islam dpt tumpang kejayaan anta...

Fathi Baik berkata...

jazakallah akhi.