Sabtu, 14 Februari 2009

Takkan walau sesaat..

Hari ini Salman cuti. Dia sudah pun menghabiskan peperiksaan di semester dua di universiti , dalam kepalanya cuti ini mahu dihabiskan bersama keluarga sahaja. Walaupun peperiksaannya semalam sgt sukar dia hanya bertawakkal kpd ALLAH tentang keputusannya.

Petang itu ayahnya mengajaknya ke supermaket berdekatan , dia menurut sahaja kerana dia pun mahu membeli buku nota. Sewaktu dalam perjalanan kepalanya menoleh kepada sebuah bas di bahu jalan. Ada sesuatu menarik perhatiannya. 'Hidup ini memang...,tapi esok masih ada'
"Astaghfirullahalazim" terdetik dihatinya. Hatinya bermonolog "Siapa yang buat iklan ni?
Orang Yahudi ke? Atau kristian?"



Dia mula terfikir. Perkara2 seperti inilah yang merosakkan generasi muda seusia dengannya.Media memainkan peranan penting dalam menghancurkan akhlak dan budi pekerti remaja. Iklan seperti inilah yang menjauhkan remaja dari mengingati mati sedangkan mati itu pasti. Hidup pada hari esok itu belum pasti , bahkan hidup sejam lagi pun tidak pasti.

Tidakkah mereka merenung ayat ALLAH yang mafhumnya:

Tiap-tiap jiwa akan merasai mati, dan sungguh, dan hanya pada hari kiamat sajalah diberikan dengan sempurna balasanmu. Barang siapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan kedalam syurga sungguh dia memperoleh kemenangan. Kehidupan dunia adalah tiada, melainkan kesenangan yang memperdayakan. (Ali Imran:185)

Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati ini janji ALLAH. Dan ALLAH memanggil hamba2nya bukan hanya apabila seseorang itu telah tua. Mati tidak mengenal usia. Mati tidak mengenal tempat. Apabila sudah sampai ketentuan ALLAH tidak kira bila atau dimana seseorang itu akan mengadap ALLAH. Sama ada dia sudah bersedia atau tidak.

Di mana sahaja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, walaupun kamu berada di dalam menara-menara yang dibangunkan. Jika yang baik menimpa mereka, mereka berkata, "Ini daripada Allah"; tetapi jika keburukan menimpa mereka, mereka berkata, "Ini daripada kamu." Katakanlah, "Semuanya daripada Allah."Bagaimanakah dengan kaum ini? Mereka hampir-hampir tidak memahami sebarang hadis. (An- Nisa':78)

Sepatutnya golongan muda perlu mendalami ilmu ISLAM jangan terlalu optimis kita akan mencecah usia tua. Jangan tangguhkan perubahan kearah kebaikan kerana tidak pasti kita diberikan masa pada hari akan datang untuk berubah . Saat inilah perubahan bukan esok atau nanti tetapi sekarang dan hari ini. Kerana ketahuilah kematian tak akan terlewat walaupun sesaat.

3 ulasan:

KhaLIs berkata...

den raso...den tau sape salman tu....salman tu....salman khan kan??...bkan ko fathi.....tapi aku setuju...ade ke patut.....buat iklan filem ..hidup ini memang..........(sebenarnye PALAT)..tapi esok masih ade ape ke.......ish3

Fathi Baik berkata...

bukan salman tu..
yang tu sedara mara haziq..
ni salman orang melayu.

izzat ibrahim berkata...

Fathi..hidup ini memang..., Tapi esok masih ada. yang tempat kosong tu apa???