Isnin, 16 Februari 2009

Himpunan Pertahan Kerajaan Perak 15 Febuari 2009


"Dan (alangkah ngerinya) jika sekiranya kamu melihat orang2 yang berdosa itu menundukkan kepalanya dihadapan Tuhannya (mereka berkata) Ya Tuhan kami , kami telah melihat dan mendengar , maka kembalikanlah kami (ke dunia) nescaya kami akan mengerjakan kebajikan . Sungguh kami adalah orang2 yang yakin" (As-Sajadah:12)

Ayat Al-Qur'an ini menjadi pemula bicara Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat pada Himpunan Pertahan Kerajaan Perak pada 15 Febuari 2009 di Markas Pas Pusat Taman Melewar. Hadir sama dalam majlis ini Saudara Misbahul Munir , SU MB Perak serta YB Salahudin Ayub , Ketua Pemuda Pas Pusat.

Bukanlah saya hendak meyebarkan fahaman politik atau mengutuk mana2 pihak. Cuma saya tertarik dengan ucapan Tuan Guru yang begitu menarik , terlihat digaris2 wajahya sinar keikhlasan dalam memperjuangkan ISLAM sebagai agama yang syumul di negara ini.

Beliau menekankan bahawa bertapa ISLAM seharusnya menjadi tunjang dalam kehidpan sama ada berkerja mahu pun berpolitik. Tidak perlu menimbulkan kekecohan derhaka kepada Raja sedangkan ramai pemimpin yang menderhaka kepada ALLAH. Menolak sistem ISLAM. Tidak kira golongan Raja atau Rakyat wajib patuh kepada ALLAH.Solah wajib keatas Raja juga wajib keatas rakyat.

Antara kata2 beliau yang amat menyentuh hati adalah beliau berkata 'Sebodoh-bodoh rakyat di negerinya mereka masih mengenal halal haram , masih tahu syurga neraka , dan masih dapat membezakan dosa pahala sedangkan sesetengah pemimpin langsung membelakangkan soal halal haram dalam urusan hidup. Apa guna kaya di dunia sedangkan di akhirat nanti papa kedana.'

Dan dalam kehidupan masyarakat majmuk. Mengapa perlu dibezakan bangsa Tiong Hua dan India sedangkan contoh kita yang agung tidak membezakan manusia melalui perbezaan bangsa dan warna. Rasulullah membahagikan rakyat kepada orang2 Islam , orang2 kafir dan orang2 munafik.Islam agama yang universal melangkaui batasan bangsa dan warna.

Dan di akhir ucapannya beliau berdoa agar ISLAM dimenangkan oleh ALLAH di Malaysia , Palestin , Iraq dan diseluruh dunia.Semoga doa ini di terima oleh ALLAH S.W.T dan kegemilangan ISLAM akan kembali semula. InsyaALLAH.

Tiada ulasan: