Jumaat, 31 Januari 2014

A World Without Islam


Penulis: Graham E. Fuller
Tajuk: A World Without Islam
Penerbit: Back Bay Books / Little, Brown and Company
Tahun: 2010


Buku yang ditulis oleh bekas Vice Chairman CIA ini sememangnya antara buku yang membahaskan politik dunia yang terbaik yang pernah saya baca setakat ini. Kerana huraian nya yang sangat menarik, rasional dan tidak bias, saya hanya mengambil masa 8 hari untuk menghabiskan buku setebal 385 muka surat ini.

Fuller dalam penulisan nya menolak teori yang mengaitkan Islam sebagai sebab berlakunya konflik dunia dan perperangan. Sebaliknya percanggahan yang sebenar bukanlah atas basis Islam vs West, tetapi East vs West. Pergolakan yang berlaku bukan disebabkan agama tetapi hanya atas faktor politik, budaya, dan resources. Agama hanya digunakan bagi menjayakan agenda politik, budaya dan penguasaan terhadap sumber. Fuller membayangkan sekiranya Islam tidak pernah wujud, konflik yang ada sekarang tetap akan berlaku, dia menulis:

"The true horrors of the twentieth century have almost nothing to do with religions: two world wars, Franco, Mussolini, Hitler, Lenin, Stalin, Mao, Pol Pot, Rwanda - the death of hundreds of millions of people, all involving secular, even atheist regimes that seized upon dogmatic ideas and brutally implemented them at all cost" - Page 19

Antara Chapter yang paling saya minati adalah Chapter 8 pada Part 2 dimana Fuller memberi gambaran jelas kaitan antara Islam dan Russia. Berbeza dengan negara eropah, populasi Muslim di Russia adalah bukan migran tetapi penduduk asal. Mereka termasuk ke dalam Russia apabila Tsar memulakan gerakan imperialis nya dengan menawan kawasan-kawasan yang telah di Islamkan penduduknya.

Banyak lagi perbahasan-perbahasan menarik yang dibawa oleh Fuller yang mungkin tak mampu saya huraikan dengan baik. Sebaiknya anda mendapatkan nya dan membaca sendiri, saya janji ia akan menjadi pengalaman yang baik buat anda dalam memahami situasi politik dunia di era moden ini.

Saya tinggalkan anda dengan satu paragraph yang meninggalkan kesan mendalam buat saya yang dinukilkan oleh Fuller dalam bukunya.

"Islam has had great impact upon the world, as one of the greatest and most powerful continuous civilizations in history. No other civilization has lasted as long over such a broad expense of the world as Islam" - Page 12.