Ahad, 12 Januari 2014

Apakah itu normal?



Ramai yang mendefinisi kan normal sebagai sama dengan orang lain, atau pun dalam bahasa inggeris 'you're not opposing the surrounding'. Mungkin ayat yang lebih dekat dengan kita sekarang you go with the flow.

Walaupun sebenarnya argumen ini boleh dicabar dan tidak seratus peratus betul. Sebagai contoh pelajar melayu sering dikaitkan dengan datang lambat dan tidak punctual . Sekiranya kelas dijadualkan bermula jam 8.00 pagi, pelajar melayu yang normal akan tiba di kelas jam 8.20 pagi. Jika ada pelajar yang datang 7.50 pagi maka dia tidak normal kerana dia tak ikut flow.

Baiklah itu cerita pelajar melayu kita di peringkat pengajian tinggi.

Banyak yang berpendapat untuk kita berubah menjadi normal kita perlu mengikut arus. Contoh lain. Emilia adalah seorang wanita yang mempunyai idea yang begitu menarik. Dia selalu mencadangkan perkara-perkara baru dengan idea bernasnya. Namun kerana dia duduk dikalangan golongan yang tidak suka berfikir dan tidak mahu berubah,  Jadi Emilia merasakan dirinya tidak normal dan terpinggir, dia lantas mematikan semua idea-idea nya untuk menjadi normal.

Rugi kan?

Sebenarnya ada pilihan kedua berdasarkan sebuah kata-kata "You can always move, you're not a tree" . Jadi apa yang Emilia patut lakukan untuk menjadi normal bukanlah dengan membunuh idea nya. Tetapi berpindah dari suasana/golongan orang yang tidak berfikir kepada suasana/golongan yang menghargai idea-idea baru. Dengan itu dia akan menjadi normal.

Point nya disini adalah suasana persekitaran anda mempunyai impak yang sangat besar kepada anda. Sekiranya anda ingin berubah menjadi baik, tetapi tidak mahu keluar dari lingkungan orang yang jahat, perubahan anda tidak akan berjaya.

Begitu juga sekiranya anda seorang yang bermotivasi dan optimistik, anda akan hilang motivasi dan optimistik tadi sekiranya anda duduk dalam lingkungan pesimis. Jadi sekiranya anda rasa berbeza dengan orang lain, dan yakin bahawa perbezaan itu adalah baik, bahkan ianya adalah benar. Sebenarnya bukan anda yang tidak normal tapi suasana sekeliling anda yang tidak normal.

Remember you can always move, you're not a tree.

Sebenarnya saya terkesan dengan talk yang disampaikan Scott Dinsmore.

2 ulasan:

Hanis Razali berkata...

sangat setuju! (Y)

Mohamad fakhrullah berkata...

bila kau post? anyway terbaik video ni..