Ahad, 1 November 2009

Secara Analogi


Pagi itu cerah. Cahaya oren matahari membasahi tubuh Yuko . Cahaya yang menyiraminya dari tingkap bilik menyedarkannya dari lena tidurnya. Lantas Yuko bangun dan melihat ke luar tingkap. Pagi ini cerah dan terang. "Baik aku keluar melihat dunia " getus hati Yuko. Bukan senang nak dapat cuaca baik seperti ini di musim luruh ini.

Setelah bersiap-siap , Yuko pantas mencapai jaketnya dan keluar. Bersiar-siar di taman pasti menyegarkan . Kakinya terus melangkah menuju ke taman berdekatan dengan hutan simpan. Walau pun taman ini agak sunyi namun permandangannya sangat indah.

Sambil menikmati udara pagi disertai melodi kicauan burung mencari rezeki , Yuko ternampak sesuatu di sebatang pokok. Kelihatan seperti kotak dari kejauhan. Kakinya lantas melangkah bagi mengetahui objek tersebut.

"Ahh..sebuah mesin" teka Yuko. Terdapat banyak butang pada objek tersebut. Pelbagai warna.
Lantas Yuko menekan pada butang merah. "Pap!". Mesin tersebut mula beroperasi. Kelihatan skrin LED mesin tersebut bercahaya. Yuko semakin seronok mahu mengoperasikan mesin tersebut. Sungguh pun dia tidak mengetahui caranya.

Kali ini butang jingga pula ditekan Yoko. "Pap!" sebuah buku keluar dari sisi kiri mesin tersebut. Seolah-olah disket yang di'eject' dari komputer. Yuko mencapai buku tersebut. Dibelek dan dibaca tajuknya. 'Panduan mengoperasi Penstabil Koordinasi' . "Urh..tajuk saja sudah bosan" lantas Yuko melepaskan buku tersebut dan terus kembali ke mesin hitam tersebut. Buku itu terus menuju ke bumi lantas dari tarikan graviti.


Yuko semakin ghairah. Semakin banyak butang di tekannya. Satu per satu.Kesemuanya Yuko klik tanpa mengetahui yang mana satu perlu di klik dahulu. Tangannya semakin pantas . Kali ini tombol di kanan mesin dipulasnya. Masih statik. Mesin tersebut masih statik. "Ahh.." Yuko terlihat satu butang berbentuk petak. Berwarna kuning. Disebelahnya tertulis " Press in unstable condition" . Namun Yuko tidak mengetahui maksudnya. Dia tidak faham bahasa Inggeris. Dia juga tidak membaca penerangan pada buku manual.


"Pap!" butang itu ditekannya. Skrin LED mula berkelip-kelip kemerah-merahan. Di skrin LED juga tertulis "Stabilizing in 2 minutes. Safe distance 2 metres". Yuko yang langsung tidak memahami apa yang tertulis semakin seronok bermain. Mesin yang berubah dari statik kepada berkelip-kelip menambahkan minatnya.

"Pap!" saluran kecil muncul di sudut bawah mesin . Yuko semakin seronok . Tangannya cuba menyentuh saliran itu. "Pap!" saluran tersebut melepaskan gas panas. "Argh...!" jerit Yuko. Jari-jarinya pedih. Air matanya mula turun dari kelopak mata mengalir mengikut aliran di hidung. Sakitnya tidak dapat digambarkan. Yuko mengerang kesakitan.

Secara analogi:

Yuko - Manusia
Mesin Hitam - Hidup
Buku Panduan - Al-Qur'an Al-Karim

10 ulasan:

Muhammad Nur Khalis berkata...

awal2 aku bace ak ingatkan crite anime mane..hahahhaa

Syed Ahmad Fathi berkata...

Dennou coil

Muhammad Nur Khalis berkata...

death note lg bes

abdullah luqman osman berkata...

ingtkan cerpen..... panjang sgt ang nya analogi.. huahauha

Syed Ahmad Fathi berkata...

pendek sgt nnt bosan pulak

Hamba Allah berkata...

salam ziarah..sirru'ala barakatillah...kullu sanah wa antum bikhair..salam perjuagan! Teringin nk berkenalan dgn akhi fathi..salam ta'aruf!

Hamba Allah berkata...

erm.... ana khalisyah..minta id ym leh x? Salam Ta'aruf..salam ukhuwah fillah abadan abadaa...

Muhammad Nur Khalis berkata...

akhi fati ana juga mau minat id skype anta boleh kah hehe

Syed Ahmad Fathi berkata...

ana x de skype la khalis

Humayra' berkata...

unik..
xpernah dgr analogi ni lg..

may Allah bless!