Selasa, 4 Mei 2010

Sebab kenapa


Ada ketika dalam melayari bahtera kehidupan kita kehilangan sebab atau tujuan. Atau dengan kata lain mengapa kita lakukan sesuatu.

Kalau kita mencintai seseorang kerana kecantikannya satu hari kecantikan itu akan hilang. Jika kita menyukai seseorang kerana hartanya satu hari nanti hartanya akan habis dan kita tidak lagi menyukainya.

Andai kita belajar dan menuntut ilmu dengan tujuan semata-mata mahu kerja yang bagus dan gaji yang besar jika diakhir pembelajaran itu semua tidak kita kecapi kita akan menyesal dan mula hilang sebab dan tertanya pada diri "Mengapa lah aku bersungguh-sungguh belajar".

Dan jika kita sentiasa bersenam dan membina badan. Dengan harapan mendapat bentuk badan idaman serta kesihatan yang berpanjangan tapi di akhirnya kita jatuh sakit kita akan mula mengeluh hilang sebab dan tertanya pada diri "Sia-sia lah usaha aku selama ini".

Bila kita bersahabat dengan harapan kita akan mendapat keuntungan atau apa-apa faedah atas persahabatan yang dijalinkan dan akhirnya kita di khianati . Kita mula menyalahkan sahabat kita hilang sebab dan tertanya pada diri "Buat apa lah aku kawan dengan dia nih".

Pergi ke kedai kita memilih barang yang paling berkualiti tidak kira mahal harganya asal dapat bertahan lama dan cantik luarannya . Tapi di akhirnya barang tersebut rosak juga akhirnya. Kita mula hilang sebab dan tertanya pada diri "Baik aku beli yang murah je tadi , sia-sia betul".

Tetapi jika kita lakukan semua perkara itu kerana ALLAH. Dengan niat yang suci dan tidak dicemari insyaALLAH sebab itu tidak akan hilang walau bagaimana pun akhirnya. Mencintai seseorang kerana ALLAH , maka ALLAH ada selama-lamanya maka tidak akan hilang sebab itu.


7 ulasan:

Juice berkata...

setuju

ekin berkata...

betul tu. berkawan biarlah ikhlas.

kalau ada masalah, jangan salahkan orang lain.


setiap yang berlaku ada hikmahnya bukan.

shameel Iskandar berkata...

saya setuju sangat dgn pandangan Fathi. Apa sahaja biarlah kerana Allah.

Belajar,berkawan, bekerja atau apa sahaja selagi nadi berdenyut dan jantung berdegup halakan utk mendapat redha-Nya.

Syed Ahmad Fathi berkata...

Dj juice - Bagus.hehe.moga ufo cpt hilang.

ekin - Keikhlasan dalam persahabatan sgt penting agar tidak dicemari prasangka dan buruk sangka.

Shameel- Betul tu ALLAH adalah tujuan pertama dan utama.

ekin berkata...

tulis la lagi pasal life dekat sana pulak :)

btw, dekat Russia sekarang pkul brpa?kat Kedah ni dah 2.58 am

Syed Ahmad Fathi berkata...

kalau kedah 3 pagi sini 11 malam.

[['izzat ibrahim]] berkata...

ALLAH,
itulah sebab utama kita melakukan sesuatu. Rumusan yang baik. Kalau dalam facebook, ana akan klik 'Like' untuk artikel ini.
Semoga terus istiqamah dalam kerja2 kerana ALLAH ini.
Salam persahabatan.